xperia-z2-camera-4k-camcorder-and-20mp-camera-4b974654a579a0fd1cdfb843105ed905-460

شاید تا به امروز شما نیز مطلع شده باشید که در اکسپریا Z2 کاربران با مشکلی با عنوان داغ کردن دستگاه در حین فیلم برداری 4K رو به رو شده بودند. بر اساس گزارشات رسیده در حین فیلم برداری 4K و پس از گذشت مدت زمان 5 دقیقه دوربین دستگاه به طور غیرارادی با خطا مواجه شده و بسته میشود. خطایی که این کاربران با آن مواجه میشوند، مربوط به داغ کردن دستگاه است که در روزهای اخیر تا حدودی باعث نگرانی شده بود. اما این مشکل از کجاست ؟ و راه حل آن چیست و چرا سونی در آپدیت های اخیر برای حل آن قدمی برنداشته است ؟

بر اساس آزمایشی که از دوربین اکسپریا Z2 در یک اتاق گرفته شده است، پیش از آغاز فیلم برداری دمای دستگاه 25 درجه سانتی گراد بوده است. پس از شروع فیلم برداری و پس از گذشت مدت زمان حدود 5 دقیقه، دوربین با پیغام گرم شدن بیش از حد رو به رو شده و بسته میشود. دمای دستگاه پس از بروز این خطا به 44 درجه سانتی گراد رسیده است. این افزایش دما در حین انجام فعالیت های سنگین یک امر طبیعی است و بر اساس تست های به عمل آمده گلکسی نوت 3 و گلکسی اس 5 نیز در هنگام فیلم برداری 4K به این دما میرسند. نکته جالب اینکه فیلم برداری در حالت 1080 نیز دمای دستگاه را به این درجه میرساند ولی در حین فیلم برداری با این رزولیشن هیچگونه خطایی رخ نمیدهد. (حتی بر اساس تست به عمل آمده با دیگر محصولات اکسپریا از جمله اکسپریا SP دمای دستگاه پس از مدت زمان 5 دقیقه فیلم برداری از 40 درجه فراتر میرود. )
Xperia-Z2-temperature-camera
ما آزمایشی مجدد را اینبار در یک فضای خنک و در کنار کولر به عمل آوردیم. این بار دوربین اکسپریا Z2 در هنگام فیلم برداری 4K مدت زمان بیش از 10 دقیقه را بدون مشکل سپری کرد و با هیچ پیغام خطایی مواجه نشد.

اما این سوال اینجا مطرح میشود که چرا رسیدن به دمای 40-45 درجه در حین فیلم برداری 4K در اکسپریا Z2 باعث بسته شدن دوربین دستگاه میشود. در شرایطی که در حالات دیگر این مشکل رخ نمیدهد؟ اول از همه این فرضیه مطرح میشود که خروج اضطراری از برنامه دوربین، پیش از آن که یک مشکل باشد، یک عمل ارادی است که سونی در اکسپریا Z2 به عمد آن را ایجاد کرده است. سونی پس از انتشار گزارشات مربوطه در این باره به کاربران اینگونه پاسخ داد که : فیلم برداری 4K فقط برای ضبط رویداد های کوتاه مدت است و برای فیلم برداری بلند مدت از رزولیشن های پایینتر استفاده کنید.

محدود کردن زمان فیلم برداری 4K پیش از این نیز در نوت 3 مشاهده شده بود. در نمونه های اولیه این دستگاه برخی کاربران به محدودیت زمانی فیلم برداری 4K در نوت 3 اشاره کرده بودند که اغلب با خطا مواجه میشدند که سامسونگ این مشکل را در به روزرسانی های بعدی حل کرده بود.

uploadfromtaptalk1381807596551

البته ما هنوز نمیدانیم تشویق سونی به عدم استفاده از فیلم برداری 4K برای مدت زمان بلند به چه علت است؟ هر چند که ضبط ویدئو با این رزولیشن برای مدت زمان طولانی نیز کمی غیر عاقلانه به حساب می آید. ( 10 دقیقه فیلمبرداری برابر با 4 گیگابایت حجم ویدئو) اما بروز اینگونه خطاها نیز کمی ناخوشایند است. شاید در روزهای آینده سونی در یک به روزرسانی جدید این مشکل را برای همیشه از بین ببرد.

phonearena