آیا سنسور ایزوسل سامسونگ توان رقابت با سنسورهای سونی را دارد؟

45
۱۲,۱۳۵

3810-bd26c0cd_680_400

بسیاری از تلفن‌های هوشمند موجود در بازار از سنسورهای ساخت سونی بهره می‌برند. این کمپانی در طراحی و تولید سنسورهای عکاسی برای تلفن های هوشمند،تبلت ها و حتی دوربین های عکاسی حرفه ای آنچنان قدرتمند عمل کرده که به تولید کننده ای بی رقیب در این حوزه بدل گشته و بازار را به قبضه‌ی خود درآورده است.
سامسونگ نیز یکی از مشتری های همیشگی سنسورهای سونی بوده اما اخیرا تلاش کرده تا خود طراحی و تولید سنسور عکاسی مورد نیاز دوربین اسمارتفون های رده بالای خود را به عهده بگیرد.سنسورهایی که سامسونگ آن را ایزوسل نامید با جو تبلیغاتی مختص سامسونگ پا به میدان گذاشت و در آخرین پرچمدار این شرکت یعنی گلکسی S5 مورد استفاده قرار گرفت.
حالا اما باز هم اخباری از بازگشت سامسونگ به سمت سنسورهای سونی شنیده می شود.سوای بر اینکه این موضوع می تواند صحت داشته باشد یا نه،اولین سوالی که به ذهن هر خواننده ای خطور خواهد کرد این است که: آیا سامسونگ از سنسورهای تولیدی خود رضایت کاملی دارد؟
آیا پشت درهای بسته آزمایشاتی انجام شده که برتری سنسورهای سونی به سنسور ایزوسل سامسونگ را روشن کرده است؟ یا مشکلاتی در تولید این سنسور وجود دارد؟
البته ما نمیدانیم،اما حداقل می توانیم به دور از هیاهو و جوسازی های تبلیغاتی که سامسونگ در آن استاد است نگاهی واقع بینانه تر به عملکرد سنسور ایزوسل استفاده شده درآخرین پرچمدار سامسونگ یعنی گوشی گلکسی S5 داشته باشیم.
تمام آنچه درباره دوربین گلکسی S5 شنیده اید را موقتا فراموش کنید(!) و اجازه بدهید عملا به بررسی کیفیت سنسور ایزوسل بپردازیم.
پیش از هر چیز باید به تاثیر نرم افزار توجه داشته باشیم.جایی که برتری سامسونگ بر دوربین اسمارتفون های رقیب رقم می خورد.برخلاف نوکیا یا سونی،دوربین اسمارتفون ها سامسونگ به گونه ای تنظیم شده اند که تصاویری اگرچه غیر واقعی اما جذاب و کاربر(عوام)پسند را ثبت نماید.در تصویر زیر که تهیه کرده ایم می توانید تاثیر نرم افزار(که با چند تنظیم ساده و سریع به دست آمده) را ببینید:
26804807495660291565

 

بسیار خوب! از آنجایی که نرم افزار نیز سهم قابل توجه ای در کیفیت یک دوربین عکاسی دارد بهترین راه حل برای به حداقل رساندن تاثیر نرم افزار،مقایسه گلکسیS5 با یک کهکشانی دیگر-البته با سنسور ساخت سونی – است.در اینجا یکی از آخرین کهکشانی های سامسونگ یعنی فبلت نوت3 را انتخاب می کنیم.
به تصاویری که در سایز اصلی از سایت فون آرنا و چند سایت دیگر دانلود و کنار هم قرار داده ام نگاهی داشته باشیم:

12111706281147634717

44607196048351477502

22893592053176425435

33921480897748590742

60938915245406841244

96744341973784518248

00617759610597901943 (1)

 

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید می توان گفت که هیچ تفاوتی در کیفیت،وضوح و رنگ بندی و… در تصاویر ثبت شده توسط گلکسی نوت 3 و گلکسی S5 سامسونگ شماهده نمی شود.توجه داشته باشید ما گلکسی S5 را به نبرد یکی از جدید ترین سنسورهای سونی نفرستاده ایم. در صورتی که ایزوسل در برابر سنسورهای هایی مثل IMX240 قرار بگیرد.فکر می کنید آیا ایزوسل می تواند کیفیت و توانایی بیشتری از خود به نمایش بگذارد؟

 

توانایی ایزوسل در عکس برداری از محیط بسته و با نور نامناسب چقدر است؟

96115366465051809525

20163161817927049072

 

تنظیمات خاص نرم افزاری سامسونگ هرچقدر که در روشنایی کمک حال دوربین کهکشانی هایش می شود در تاریکی نابودگر است! به نظر نمی رسد که ایزوسل توانایی درخشش در ISO های بالا را داشته باشد و ترجیح می دهد خود و نویزهای فراوانش را درتاریکی مخفی کند!
05131925245134351520

 

شما چه فکر می کنید؟ با توجه به عملکرد بسیار خوب سنسور سونی IMX240 ،سامسونگ دوباره به سونی تکیه خواهد کرد یا همچنان به استفاده از ایزوسل ادامه خواهد داد؟

 

گردآوری توسط: میلاد میرزاجانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

45 دیدگاه ها

  1. آخه تو تاریکی مطلق کی عکس میگیره ؟! من در حال حاظر هم زد 2 دارم هم اس 5.البته چون میخاستن زد 2 رو مفت بخرن هنوز رو دستم مونده! بیخیال تعصب بشید دوستان.گوشیهای دیگه رو هم امتحان کنید و حالشو ببرید، یه ماه دیگه ک 5 اس اومد این اس 5 رو رد میکنم ایفون جدید رو امتحان میکنم.البته میدونم تو ایران اکثرا نمیتونن سالی دو سه تا گوشی عوض کنن ولی خوب کلا میگم تعصب به یه برند خاص داشته باشین خودتون ضرر میکنین مثل این میمونه ک فقط پاپ گوش بدی و خودتو از سبکهای دیگه ی موسیقی محروم کنی.

    پاسخ

    محمود گفته:
    ۰۶ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۲:۲۹

    منظور از 5 اس آیفون 6 بود ک یک ماه دیگه سرو کلش پیدا میشه تقریبا

    پاسخ

  2. سلام
    به نظر من که گوشی سامسونگ آلفا با دوربین 12 مگاپیکسل در مقایسه با گوشی S5 و نوت 3 خیلی بهتر شده
    کیفیت بیشتر و نویز کمتر

    پاسخ

  3. درسته که توی نور کم عکس زد2 بهتره اما خب توی نور کم میشه از فلاش گوشی استفاده کرد که اس5 فلاش خیلی قوی تر از زد2 داره و اصلا مشکلی توی محیط های کم نور حس نمیشه

    پاسخ

    Yamaha گفته:
    ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۶:۴۵

    فلاشش چقدر برد داره عزیزم؟ بیشتر از 1 متر که برد نداره

    پاسخ

  4. آقا سوني گوشي خوبيه اما به اپل نميرسه ، كيفيت صفحه نمايش نصبت به گوشي هاي برند هاي ديگه آشغاله پيشونيشم كه گندست پايين و لبه هاشم همين طور دوربينشم توشب فقد z1 و z2 خوب عمل ميكنند شما به چي اين مينازيد؟

    پاسخ

    .*.*.navid.*.*. گفته:
    ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۲:۳۳

    دوربین اپل رو سونی میرنه باهوش

    پاسخ

    چيز گفته:
    ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۳:۴۳

    كي گفته؟

    پاسخ

  5. سنسورسونی تو نورکم عالیه
    ازقدیم همینطوربوده
    من گوشیم سولا هست
    چندتاعکس که باگوشیم گذاشتم تو یه پیج تو اینستاگرام با اسم خودم گذاشتم
    اگه خواستین اسمم رو سرچ کنین وببینین بنظرم عالین

    پاسخ

  6. نصف شبی به این نتیجه رسیدم که:
    سامسونگ موش کوری بیش نیست….نمیگم از عینک های سونی استفاده کنه تا یکم جلو پاشو بتونه ببینه،مث نوت 4

    پاسخ

  7. واقع بینانه در بنچمارک های دوربین اس ۵ بهتر از زد ۲ عمل کرده ،البته با اختلاف اندک.شما نباید سونی رو در همه ی موارد برتر نشون بدید… واقعا نویز موجود در تصاویر گرفته شده با گوشی های سونی آزار دهندست …
    شاید مشکل نرم افزاری باشه چون در آیفون که از سنسور های سونی بهره می بره این مشکل دیده نمی شه …تشکر

    پاسخ

    rad007 گفته:
    ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۲۶

    اتفاقا برعکس نویز موجود در دوربین زدوان بعد از اپدیت به اندروید 4.4.4. کلاً حذف شده و خیلی عالیه
    دوربین اکسپریا Z2 هم بهترینه
    در مورد نویز هم تو همه گوشی های پرچمدار به خصوص نوت3 و گالکسی S5 و حتی آیفون 5s و لومیا 1020. هم در محیط های تاریک نویز است حتی بیشتر از گوشی های سونی!!!! خوشبختانه من با همه آنها کار کردم و تمام ایرادهای دوربین مثلا نوت3 و لومیا 1020 را خیلی خوب میدانم ولی بعضی ها سعی دارند این مورد را فقط به گوشی های سونی ربط بدهند و متاسفانه کسانی که با اون گوشی ها هم کار نکردند باور می کنند که مثلا دوربین لومیا و نوت3 و آیفون نویز ندارند در حالی که نویز دارند خیلی هم خوب دارند!!!!!

    پاسخ

    Yamaha گفته:
    ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۰:۲۱

    آیفون که اصلا خود نویزه. من دیدم دیگه. 1020 هم همینطور

    پاسخ

  8. در تصاویر پایین مشاهده کنید قدرت دوربین اکسپریا Z2 در تاریکی شب
    تصویر اول، عکس از محیطی تاریک است که دیدن جزییات آنجا حتی با چشم انسان هم بسیار سخت است
    http://www.xum.ir/images/2014/08/25/DSC_00160f99e.jpg

    ولی با تنظیمات اتوماتیک دوربین اکسپریا Z2 عکس گرفته شده از همان محیط بسیار تاریک خیلی روشن شده است و جزییات تصویر به خوبی قابل مشاهده است

    http://www.xum.ir/images/2014/08/25/DSC_001922f16.jpg

    در تصویر پایین هم باز در محیط تاریک که جزییات آنجا حتی با چشم انسان هم قابل دید نیست!!!!

    http://www.xum.ir/images/2014/08/25/DSC_0017d7902.jpg

    ولی همان محیط تاریک با توانایی های دوربین قدرتمند اکسپریا Z2 به محیطی روشن و قابل دید تبدیل میشود

    http://www.xum.ir/images/2014/08/25/DSC_0018.jpg

    در محیط های کاملاً تاریک مثل تصاویر بالا میزان نویز تصویر زیاد مطرح نیست بلکه میزان روشنایی تصاویر و مشاهده جزییات محیط مهم است که کمتر گوشی در دنیا توانایی ثبت تصاویر روشن و واضح همراه با جزییات تصویر عالی در محیط های تاریک به خصوص تصاویری که از دوربین دور باشند را دارند!!!

    پاسخ

  9. واقعا دم شما گرم آقا میلاد
    خیلی عالی بود
    واقعا لذت برم که بعد مدت ها یکی کاملا منطقی این مقایسه رو انجام داد
    امیدوارم همیشه عالی بمونید…

    پاسخ

  10. کسانی که میخان تو شب با اکسپریا Z2 خود عکس های روشن و شگفت انگیز بدون نور فلش بگیرند بهتره از تنظیمات اتوماتیک استفاده کنند بعد ببینند که دوربین قدرتمند Z2 چه توانایی هایی داره
    خیلی ها که گوشی آنها نوت3 و گالکسی S5 بود بعد از مقایسه عکس های گرفته شده خودشان با اکسپریا Z2 در محیط های کاملاً تاریک واقعا خیلی ناراحت شدند و پی به قدرت بالای دوربین سونی بردند
    عکسبرداری در روز که شهرت نیست چونکه حتی گوشی هایی با دوربین 5 مگاپیکسل هم در روز عکس های با کیفیتی ثبت می کنند ولی در شب چی؟؟؟؟ بررسی ها نشان داده است که اکسپریا Z2 بهترین عکس ها را در شب ثبت می کنه که هیچ گوشی در دنیا توانایی رقابت با آن را نداره!!! البته برای بعضی ها!!!! این کیفیت بالای Z2 در روز و شب غیر قابل هضم است

    پاسخ

  11. به نظر من هیچ وقت نباید بگین که این گوشی ازون یکی بهتره هرگوشی ویژگی خودشو داره حالا هم به سنسور دوربین توجه شده و این به این معنا نیست که دیگه تمام همه برندا بدن فقط سونی خوبی، من خودم طرفدار سونی هستم ولی کاری یا کیفیت صفحه نمایش سامسونگو فراموش نمیکنم، دوربین آیفون بده یعنی آیفون گوشی بدیه؟
    همین خوش باشید…

    پاسخ

    mehdi-ataturk گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۳:۱۹

    انجایی که گفتید “من خودم طرفدار سونی هستم…” صرفا برای منفی نخوردن بود،نگو نفهمیدیم
    باهوشم خودتی 🙂

    پاسخ

    Mehdi taraj گفته:
    ۰۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۰:۱۸

    اگه نبودم حالا z1 دستم نبود
    باهوش

    پاسخ

  12. زد2 و زد1 به واسطه سنسور بزرگی که دارن نور خیلی زیادی رو تو شب جذب میکنن و هیچ گوشی نمیتونه تو عکاسی نور کم باهاشون رقابت کنه

    پاسخ

  13. من چندتا عکس این طوری دیدم که تو تاریکی کامل z2 عکس خیلی روشنی میگیره اما با ظ2 خودم تا حالا نتونستم این طوری عکس بگیرم، میشه بگید تنظیمات رو روی چی گذاشتید؟!

    پاسخ

    ali گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۱:۲۶

    آقا راست میشه چرا ما نمیتونیم با گوشی خودمون تو تاریکی اینجوری عکس بگیریم؟؟
    مگه چه تنظیماتی داره؟؟
    لطفا بگید دیگه!!!!!

    پاسخ

    sajjad گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۲:۱۶

    باید رو superario
    Iso bebari bala yekam kocholo nor bashe

    پاسخ

    ali.n گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۳:۳۹

    ایزو رو جوری تنظیم کنید که نویز به حداقل برسه اما سوژه دیده بشه، تنظیمات میزان نور و حالت فلش هم مهمه، مود های پیشفرض هم نسبتاً خوبند،،، گوشی رو بردارید و با تنظیمات مختلف عکاسی کنید تا دستتون بیاد،، از اموزشهای مختلف که در سایت های مخصوص عکاسی هم هست بهره ببرید.

    پاسخ

    Yamaha گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۳:۵۲

    میدونی مهمترین مشکلی که ماها رعایت نمیکنیم در عکاسی چیه؟ مشکل ماها اینه که اصلا لنزو تمیز نمیکنیم برای عکاسی.همینجوری کثیف کثیف میخایم سریع عکس بگیریم.

    پاسخ

  14. متنش رو خیلی قشنگ و جالب بود
    لذت بردیم
    سونی بدون شک بهترینه تو همه زمینه ها

    اگه یه نرم افزار جدید برای دوربین درست که روی همه گوشی هاش قابل اضافه کردن باشه و بتونه عکسی که عوام پسند و غیر طبیعی بگیره برای این ملت که هیچی نمیفهمن واقعا عالیه
    و کسایی که میفهمن با برنامه اصلی عکس بگیرن
    اخه این ملت عکس واقعی نمیفهمن چیه!!!
    z2 سلطانه و این سایت های ایرانی امدن انقدررر تبلیغات مسخره کردن علیه سونی همه میگن 20 واقعی نیست

    پاسخ

    just HTC گفته:
    ۰۸ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۰:۰۷

    فن بازی هم حدی داره سونی کجاش خوبه گوشیاش به لعنت خدا هم نمیارزه کیفیت تلویزیون هاشم که افتضاحه فقط پلی استیشنش خوبه در ضمن دوربين زد 2 هم واقعی نیست..افتاد

    پاسخ

  15. JUST SONY EXPERIA Z2

    پاسخ

    .*.*.navid.*.*. گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۹:۴۶

    Ex O_o

    پاسخ

    Ali.f گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۰:۱۰

    خخخخخخ برادر فک کنم سونی نداری یا اگرم داری ارم Xperiaش پاک شده که اینطوری می نویسی!!

    پاسخ

    ali گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۱:۲۳

    برا جلب توجه بود خخخخخخ
    JUST SONY Xperia Z2

    mehdi-ataturk گفته:
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۳:۲۰

    بره بابا، چی شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
    پستوووووونک

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here