gsmarena_001CAM394IU
شرکت ژاپنی سونی اقدام به انتشار گزارش عملکرد مالی خود در سال ۲۰۱۲ میلادی کرد. سال مالی این شرکت از ابتدای آوریل هر سال آغاز می شود و در ۳۱ مارس سال میلادی بعد به پایان می رسد، یعنی ۳ ماه پس از آغاز سال میلادی آغاز می شود. گزارش منتشر شده نشان می دهد که این شرکت طلسم زیان دهی را شکسته و برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی به روند سوددهی خود بازگشته است. این شرکت در سال گذشته موفق به کسب ۴۵۸ میلیون دلار(۴۳ میلیارد ین ژاپن) سود خالص شده است.
این شرکت در سال گذشته با مدیریت قوی آقای کازوهیرایی دست به کارهای بزرگ و سیاست های ریاضتی زد که از جمله آن ها می توان به فروش دفتر مرکزی در شهرهای نیویورک و توکیو اشاره کرد. علاوه بر آن این شرکت با پایین آوردن قیمت محصولات صادراتی خود به خارج از کشور، توانست سود خوبی را از این بخش بدست آورد و در بازار رقابتی که تمایل به خرید اجناس با قیمت پایین گسترش یافته است، توانست به محبوبیت بیشتری دست پیدا کند.
gsmarena_002
بخش محصولات اسمارت فون ها و سرگرمی این شرکت شاهد رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن بود. این بخش موفق به سودآوری ۱۳.۳ میلیون دلاری در سال قبل شده است که نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی رشد چشمگیر ۱۰۲ درصدی را نشان می دهد. این درحالی است که بخش موبایل شرکت سونی در سال ۲۰۱۲ با بازپس گیری سهام خود از اریکسون، هزینه کلان ۱.۰۳ میلیارد دلاری را روی دست این شرکت ژاپنی گذاشت اما ظاهرا این اتفاق خیلی زود به ثمر نشست و این شرکت از محل تولید اسمارت فون های با نام انحصاری SONY موفق به سودآوری مطلوبی شده است.

بخش تصاویر و صنعت دوربین شرکت سونی (Sony pictures) یکی از موفق ترین بخش ها در مدت مالی سال ۲۰۱۲ بوده است که موفق به کسب ۵۰۹ میلیون دلار درآمد عملیاتی از محل ۷.۷۹ میلیارد دلار فروش شده است.

این شرکت برای سال مالی ۲۰۱۳ خود که در ۳۱ مارس ۲۰۱۴ به پایان می رسد پیشبینی کرده است که با سرعت ملایمی به رشد خود ادامه دهد اما چندان به افزایش درآمد عملیاتی خود خوشبین نیست. اما در رابطه با فروش تصاویر، موسیقی و سرویس های مالی انتظار رشد پایدار بسیار مطلوبی برای سونی وجود دارد.

همچنین این شرکت برای بخش اسمارت فون های خود انتظار دارد که در سال آینده مالی خود موفق به فروش ۴۲ میلیون اسمارت فون شود که نسبت به ۳۳ میلیون عدد در سال مالی قبل رشد خوبی را تجربه خواهد کرد. از کنسول بازی جدید PS4 نیز نباید غافل شد که مسلما با ورود خود به دنیای بازی خورها می تواند طرفدران پرشماری را به خود اختصاص دهد و درصد زیادی از سودآوری این شرکت را به خود اختصاص دهد. فروش کنسولهای نسل قبلی PS3 از ۱۶.۵ میلیون عدد در سال ۲۰۱۱ به ۱۰ میلیون در سال ۲۰۱۲ کاهش داشته است که درصد زیادی از این افت چشمگیر ناشی از انتظار برای نسل بعدی آن می باشد که در آینده ای نه چندان دور معرفی خواهد شد.

GSMArena