بررسی تخصصی اکسپریا E4g سونی، فراتر از تصورات

31
۱۲,۲۶۴

E4g Shot 2

سونی ابتدایِ سال 2015 میلادی دو عضو از گوشی هایِ پایین رده خود را به جهانیان معرفی کرد. گوشی E4 و نسخه دو سیم کارته آن که ادامه دهنده راه گوشی هایِ E1 و E3 بودند دیری نپایید که تاج و تخت آن قسمت از بازار را به گوشی جدیدی از سونی دادند. سونی موبایل پس از معرفی گوشی E4، امسال سنت شکنی کرد و نسخه ای قویتر از گوشی E4 را تحت عنوان E4g معرفی کرد.

هدف از این کار چیزی نبود جز تسخیر بازار پایین رده هایِ دنیا. اکسپریا E4g همانطور که از نامش پیداست، با خود ویژگی پشتیبانی از شبکه هایِ پرسرعت 4G LTE را به پایین ترین رده از گوشی هایِ هوشمند سونی آورد، اما امکانات و برتری هایِ این گوشی نسبت به نسل قبل به همینجا ختم نمیشود.

در ابتدا بسیاری گمان میکردند که اکسپریا E4g همانند اکسپریا E4 یک گوشی پایین رده محسوب میشود، اما وقتی تست هایِ این گوشی هوشمند منتشر شد، همه دریافتند که این گوشی هوشمند قصد به هم ریختن معادلات پیشین ما را دارد. اکسپریا E4g شاید در بسیاری از جهات شباهت بسیار زیادی به گوشی E4 داشته باشد، اما تفاوت هایِ باطنی آن به قدری زیاد است که شاید فکرش را هم نمیتوانید بکنید.

پیش از این اولین جعبه گشایی این گوشی هوشمند در مرز خاک کشورمان ایران را برای شما همراهان همیشگی به اشتراک گذاشتیم و حالا مفتخر هستیم که اعلام کنیم به عنوان تنها سایت فارسی در ایران با تهیه این گوشی هوشمند قصد بررسی تخصصی آن را در آزمایشگاه سایت تخصصی اکسپریا داریم. اگر کنجکاوید که بیشتر درباره اکسپریا E4g بدانید، با ما همراه باشید…

 

شناسنامه اکسپریا E4g
اکسپریا E4g در دو نسخه تک سیم کارته و دو سیم کارته به بازار عرضه خواهد شد.
مدل تک سیم کارته با کدهای E2003, E2006, E2053 و مدل دو سیم کارته با کدهای E2033, E2043 شناخته میشود.
برای مشاهده مشخصات کامل هر کدام از مدل ها بر روی عکس کلیک کنید.

 

مشخصات فیزیکی و ساختار بدنه

اکسپریا E4g اولین گوشی هوشمند پایین رده سونی است که به آزمایشگاه ما برای بررسی تخصصی راه یافته است. این گوشی هوشمند پایین رده از ساختار بسیار جمع و جور و جذابی بهره میبرد. با توجه به اینکه سونی برای این گوشی هوشمند مبلغ بسیار پایینی را در نظر گرفته است، اما جنس مواد به کار رفته برای ساخت این گوشی همانند اَعضایِ گوشی هایِ میان رده و پرچمدار سونی مرغوب است.

اکسپریا E4g اَبعادی معادل 10.8×71×133 میلی متر و وزنی معادل 135 گرم دارد. درب پشتی این گوشی هوشمند که از جنس پلاستیک مرغوب میباشد قابل جُدا شدن است، اما باتری این گوشی غیرقابل دسترس است. در سمت راست این گوشی هوشمند، سونی دکمه اختصاصی پاور که امضایِ این شرکت است را به همراه دکمه هایِ کم و زیاد کردن صدا قرار داده است.

جایگیری دکمه پاور بسیار مناسب است، اما بهتر بود دکمه هایِ کم و زیاد کردن صدا کمی پایین تر قرار میگرفت. کیفیت این دکمه ها بسیار بالا هستند و در بررسی هایِ انجام گرفته با فشاری کوچک، این دکمه ها وظایف خود را به خوبی انجام میدهند. در سمت چپ گوشی، سونی درگاه پورت USB را که بدون درپوش نیز میباشد قرار داده است و جک 3.5 میلی متری صدا در بالاترین قسمت گوشی قرار دارد.

در قسمت جلویِ گوشی که بیشتر آن را صفحه نمایش تشکیل میدهد، سونی دو خروجی برای صدا قرار داده است. خروجی بالایِ گوشی برایِ انتقال صدایِ مکالمات به کار میرود و خروجی پایین در واقع اسپیکر گوشی برای پخش مکالمات است. در بالاترین قسمت سمت چپ صفحه نمایش هم سنسور 2 مگاپیکسلی دوربین قرار دارد.

اسپیکر اصلی گوشی در پشت گوشی در پایین ترین قسمت بدنه قرار دارد، که با شکافی سونی آن را ذیل برند هک شده XPERIA جای داده است. در قسمت بالاتر و قبل از سنسور دوربین برند SONY نقش بسته است و در بالاترین قسمت پشتی دستگاه سنسور دوربین و در کنار آن فلاش و میکروفون ضبط صدا قرار دارد. سونی در پایین ترین قسمت سمت چپ گوشی ( رویِ بدنه )، یک حفره مخصوص بند هایِ استاندارد گوشی هم قرار داده است.

وقتی درب پشتی دستگاه را جُدا میکنید، با طراحی یکدست بدنه پشتی دستگاه مواجه میشویم و سنسور دوربین و فلاش به همراه اسپیکر اصلی گوشی در بالاترین و پایین ترین قسمت پشتی دستگاه مشاهده میشوند. محل جایگیری کارت حافظه و سیم کارت هایِ یک و دو نیز به ترتیب در قسمت پشت دستگاه و بر رویِ بدنه سمت چپ قرار دارند و با علایم خاصی مشخص شده اند.

E4g Shot 3

 

شبکه هایِ مخابراتی

اکسپریا E4g همچون نسخه اصلی خود دارایِ دو نسخه تک سیم و دو سیم کارته است. اکسپریا E4g تقریباً از تمام باندهایِ کاری مخابراتی پشتیبانی میکند و از شبکه هایِ پرسرعت 4G LTE نیز پشتیبانی کامل به عمل می‌آورد.

سیم کارت هایِ قابل استفاده در این گوشی هوشمند میکرو سیم کارت هستند و نسخه ای که در اختیار ما قرار داشت، نسخه دو سیم کارته این گوشی هوشمند بود. همانطور که فوقاً اشاره شد، محل قرارگیری سیمکارت وقتی مشخص میشود که درب پشتی دستگاه را جُدا کنید. پس از جایگاه کارت حافظه، به ترتیب محل جایگیری سیم کارت هایِ 1 و 2 در بدنه سمت چپ دستگاه قابل مشاهده است.

E4g Shot 6

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش 4.7 اینچی این گوشی هوشمند از کیفیت 540×960 بهره میبرد و پنل به کار رفته در آن از جنس IPS میباشد. تقریباً 64.5 درصد از وسعت صفحه مقابل گوشی را صفحه نمایش آن تشکیل میدهد.

صفحه نمایش این گوشی هوشمند از 234 پیکسل بر هر اینچ تشکیل شده است و کیفیت مناسبی را برایِ نمایش محتوی به کاربر ارائه میدهد. این صفحه نمایش از لمس 4 انگشت همزمان پشتیبانی به عمل می‌آورد و جنس آن از شیشه ضد خش است.

در بررسی هایِ به عمل آمده، صفحه نمایش این گوشی هوشمند زیر نور مستقیم آفتاب از کیفیت مناسبی برخوردار است و برای کار کردن با این گوشی هوشمند در یک روز آفتابی مشکلی نخواهید داشت.

DSC_0084111

 

دوربین

سونی برای اکسپریا E4g از یک سنسور 5 مگاپیکسلی با گشادی دهانه دیافراگم 2.8 بهره برده است و دوربین اصلی این گوشی هوشمند به فوکوس خودکار، فلاش LED، کانون گیری با لمس صفحه، شناسایی چهره، HDR و پانوراما مجهز است.

برای دوربین ثانویه و شکار عکس هایِ سلفی نیز، سونی از یک سنسور 2 مگاپیکسلی با همان گشادی دهانه دیافراگم دوربین اصلی بهره میبرد و کیفیت تصاویر خروجی مناسب میباشند. دوربین اصلی دستگاه قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 1080p یا Full HD را دارد و دوربین ثانویه قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 720p یا HD را دارد، که کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی و ثانویه نیز مطلوب میباشد.

در مجموع سونی 2 حالت اصلی اتوماتیک و دستی برای عکسبرداری تدارک دیده است. در حالت اتوماتیک همانطور که از اسمش پیداست، تنها میتوانید برش عکس ( 16:9 یا 4:3 ) را انتخاب کنید و یک سری از تنظیمات ابتدایی را به دست بگیرید؛ اما در حالت دستی میتوانید به تنظیماتی حرفه ای تر دسترسی داشته باشید.

در حالت اتوماتیک دوربین بر رویِ حدأکثر قدرت خود قرار میگیرد، اما در حالت دستی میتوانید انواع و اقسام تنظیمات دلخواه خود را پیاده سازی کنید. مثلاً میتوانید میزان حساسیت ایزو را دستکاری کنید، حالت پس زمینه را انتخاب کنید، کنترل درخشندگی عکس هایتان را به عهده بگیرید، حالت کانون گیری را انتخاب کنید یا تصاویر HDR ثبت کنید.

برنامه هایِ دوربین در این نسخه از برنامه اختصاصی دوربین اکسپریا در دسترس کاربر قرار دارد و میتوانید از افزونه هایِ مختلف دوربین بر رویِ این گوشی هوشمند بهره مند شوید. به جز دو حالت اصلی دوربین میتوانید از افزونه هایِ اصلی و پیشفرض دوربین من جمله: Sound Photo، AR Fun، Face In، Ar Effect، Timeshift Burst، Portrait Retouch و … بهره ببرید.

« نمونه تصاویر گرفته شده با گوشی اکسپریا E4g »

[ برای دیدن تصاویر در سایز و کیفیت اصلی، بر رویِ تصاویر کلیک کنید ]

 

پردازنده

سونی برای این گوشی هوشمند از یک پردازنده قدرتمند استفاده کرده است، که دلیل اصلی برتری آن نسبت به نسخه اصلی این گوشی میباشد. پردازنده مورد استفاده، چیپست MT6732 کمپانی مدیاتک است، که مجهز به 4 هسته پردازشی قدرتمند 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A53 و پردازنده گرافیکی Mali-T760MP2 است.

در تست بنچمارک AnTuTu این گوشی هوشمند پایین رده توانست رکورد بینظیر 32.517 را به ثبت برساند، که رقمی بسیار بالا برایِ یک گوشی هوشمند پایین رده میباشد! اگر بخواهیم بهتر این موضوع را تفسیر کنیم، باید بگوییم که گوشی اکسپریا E4g قدرتی در حد و اندازه گوشی اکسپریا M4 Aqua، که یکی از میان رده هایِ قدرتمند سونی است را به کاربر ارائه میدهد.

به لطف همین پردازنده مرکزی قدرتمند و پردازنده گرافیکی به کار رفته در آن، در کارهایِ سنگین و بازیهایِ گرافیکی سیستم عامل اَندروید به مشکل برنخواهید خورد و میتوانید با خیال راحت به بازیهایِ مورد علاقه خود بپردازید. عملکرد پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی این گوشی به جد ما را شگفت زده کرد.

 

حافظه

اکسپریا E4g مجهز به 1 گیگابایت حافظه رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی است، که از 8 گیگابایت حافظه داخلی آن 4 گیگابایت در دسترس کاربر قرار دارد. البته هیچ جایِ نگرانی ای وجود ندارد و میتوانید از طریق درگاه کارت حافظه، حافظه دستگاه خود را تا 32 گیگابایت افزایش دهید.

شاید حافظه داخلی این دستگاه در نگاه اول کمی محدود به نظر برسد، اما نباید انتظار بیشتری از یک گوشی هوشمند پایین رده داشته باشید. حافظه رم یک گیگابایتی در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند نیز مناسب به نظر میرسد و به خوبی میتواند از پس وظایف محول شده برآید.

E4g Shot 4

 

نرم افزار

وقتی این گوشی هوشمند را از جعبه خارج کردیم، مجهز به اَندروید 4.4.4 کیت.کت به همراه رابط کاربری معروف سونی بود. در بدو اتصال به شبکه جهانی اینترنت یک پیغام مبنی بر موجود بودن یک بروزرسانی برای دستگاه به ما داده شد، که پس از دریافت و نصب آن متوجه تغییر خاصی نشدیم، اما چیزی که پر واضح است، نسخه اَندروید دستگاه بر رویِ همان اَندروید 4.4.4 ماند و تنها فریمور ارتقا یافت.

 

نگاهی به رابط کاربری

در بررسی هایِ به عمل آمده متوجه تغییرات خاصی نسبت به اَندروید 4.4.4 کیت.کت گوشی هایِ خانواده Z سونی نشدیم و تقریباً همه چیز به همان شکلی بود که پیش از این نیز تجربه کرده بودیم. با اینحال، سعی کردیم از قسمت هایِ مهم رابط کاربری دستگاه تعدادی تصویر تهیه کنیم تا نگرشی کلی نسبت به رابط کاربری این گوشی هوشمند داشته باشید.

 

صدا

همانطور که در قسمت طراحی اشاره شد، اسپیکرهایِ اصلی دستگاه در پایین ترین قسمت پشتی و با شکافی عرضی ذیل برند XPERIA قرار دارد. کیفیت صدا مطلوب است و در حد و اندازه یک گوشی هوشمند پایین رده رو به متوسط نیازهایِ شما را به خوبی برطرف میکند.

در جعبه این گوشی هوشمند سونی یک هندزفری MH410C قرار داده است، که تقریباً در جعبه تمامی گوشی هایِ اکسپریا حدأقل یک بار آن را مشاهده کرده ایم! کیفیت این هندزفری همانطور که شاید بدانید مطلوب است و نیازهایِ شما را تا حد بسیار زیادی برطرف میکند.

در قسمت تنظیمات صدا، سونی گزینه ای برای خروجی صدایِ واضح ( یا همان Clear Audio Plus ) قرار داده است و با فعال کردن آن گزینه هایِ دیگر از دسترس کاربر خارج میشوند. اما با غیرفعال کردن حالت +ClearAudio میتوانید به تنظیمات حرفه ای صدا دسترسی پیدا کنید.

 

باتری

با وجود مجهز بودن این دستگاه به اَندروید 4.4.4 کیت.کت، این گوشی هوشمند یکی از بهینه ترین مصرف باتری ها را در بین گوشی هایِ هوشمند بازار دارد. این گوشی هوشمند مجهز به یک باتری 2.300 میلی آمپر/ساعتی غیرقابل تعویض است و در بررسی هایِ صورت گرفته توسط سایت هایِ معتبر دنیا حدود 2 روز کامل را با شما همراهی خواهد کرد.

در تست هایی که در آزمایشگاه تخصصی اکسپریا انجام شد نیز، باتری این دستگاه توانست از آزمایش هایِ ما سربلند بیرون آید و در حالت استندبای میتوان گفت که تقریباً یکی از برترین هایِ بازار است. عمر باتری این دستگاه در حالت استندبای و حالت شبکه 2G چیزی نزدیک به 696 ساعت و در حالت 3G چیزی حدود 653 ساعت میباشد.

با یک بار شارژ کامل اکسپریا E4g میتوانید تا 12 ساعت و 10 دقیقه در باند کاری 2G با گوشی هوشمند خود مکالمه کنید و در باند کاری 3G این گوشی توانایی شارژدهی 12 ساعت و 40 دقیقه ای را دارد. در بخش پخش موسیقی نیز، اکسپریا E4g میتواند با یک بار شارژ کامل تا 64 ساعت به صورت پیوسته برای شما موسیقی پخش کند.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

گوشی اکسپریا E4g که با فاصله ای چند هفته ای نسبت به گوشی اکسپریا E4 معرفی شد، به جرأت یکی از پایین رده هایِ قدرتمند بازار محسوب میشود! این گوشی هوشمند که تفاوت قیمت بسیار کمی با نسخه اصلی خود دارد، به لطف پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی قدرتمند خود به راحتی میتواند مرزها را شکسته و به حیطه گوشی هایِ میان رده بازار راه پیدا کند.

این گوشی هوشمند از کیفیت صفحه نمایش مطلوبی برخوردار است و کیفیت صدا و دوربین آن نیز برای یک گوشی پایین رده بسیار خوب است. اکسپریا E4g از بدنه مستحکمی برخوردار است و صفحه نمایش آن در برابر خط و خش هایِ احتمالی قوی است. این گوشی به لطف باتری قدرتمند خود میتواند تا 2 روز کامل با شما همراه باشد و نیازی نیست نگران شارژ این دستگاه در دوره هایِ کوتاه باشید.

در مجموع، برای کسانی که قصد خرید یک گوشی جمع و جور و مقرون به صرفه و از طرفی قدرتمند را دارند، گوشی اکسپریا E4g میتواند یک انتخاب ایده آل باشد. همچنین، دو سیم کارته بودن این گوشی نیازهایِ شما را برای حمل یک گوشی اضافی برای سیم کارت دوم نیز برطرف میکند.

score

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

31 دیدگاه ها

  1. خخخخخ میان رده سونی به اندازه یک پرچمدار برند سامسونگ کارایی داره ایول سونی

    پاسخ

    Xperai SP 021 گفته:
    ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۰:۵۸

    این پایین ردس نه میان رده بعدشم بار اخرت باشه سونی رو با سامسونگ مقایسه میکنی ها

    پاسخ

  2. آقای معراجی عزیز این بررسی نشون میده که این گوشی در ایران برای فروش آماده میشه؟

    پاسخ

    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۰۱

    خیر متاسفانه این گوشی وارد بازار ایران نشده و نخواهد شد.
    همین یک عدد هم به منظور بررسی توسط یکی از دوستان به صورت مسافری وارد ایران شد و در اختیار ما قرار گرفت.

    پاسخ

    Moazez گفته:
    ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۰:۵۵

    واقعا حیف. کلی آدم میشناسم که تو رنج زیر پونصد تومن میخوان سونی بخرن ولی چون e4 و e3 جالب نیستن پیشنهاد نمیدم

    پاسخ

  3. خیلی خیلی خیلی دیر….
    سونی این گوشی رو کی معرفی کرد
    حالا تازه تو بازار گیر میاد
    تعجبی هم نداره اگه هواوی داره تو این رنج جولون میده
    این گوشی همون وقتی که معرفی شد اگه وارد همه بازار ها میشد واقعا تو پایین رده بی رقیب بود ولی الان…
    نمیدونم سونی کی میخواد مشکل توضیع گوشیاش رو حل کنه همین بلا سر ام4 هم اومده…
    حتی الان برا توضیع z5 هم مشکل داره…

    پاسخ

  4. سلام بچه ها.دستم به دامنتون.باتری گوشیم قاطی کرده.فول شارژش ک میکنم و جدا میکنم از شارژر تا ۷۰ درصد عادی میاد پایین ولی ی دفعه صفر میشه و خاموش میشه.میزنم ب شارژر یکی دو دقیقه ک شارژ شه و گوشی و روشن میکنم بازم ۷۰ درصد و نشون میده.چی کار کنم ب نظرتون؟گوشیم z1

    پاسخ

    Hossein z1 گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۱۱

    تو انجمن روش های زیادی برای کالیبره هست ولی به نظرم وایپ باتری استتس از ریکاوری یا با نرم افزار battery calibrate (روت میخواد)بهترین کاریه که میتونه کمک کنه چون باتری رو ی درصد مشخصی گیر داره

    پاسخ

  5. ۳۲ هزار عالیه برا این گوشی
    زد۳ کامپکتو بنچمارک گرفتم دیروز ۴۹ هزار
    زد۲ هم که داشتم حدود ۴۳ هزار میزد

    پاسخ

    Soheil گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۳۵

    البته داداش این امتیاز بنچمارک تو نسخه 6 آنتوتو رقم خورده امتیازه زد 3 و زد 2 تو نسخه 6 بالای 53000 میشه

    پاسخ

    Soheil گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۳۶

    امتیاز زد 1 تو نسخه 6 آنتوتو 51000

    پاسخ

    audi گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۰۶

    تو نسخه ۶ منم زد ۳ کامپکتو گرفتم
    البته بنچمارک به عواملی چون حافظه در دسترس و گرمای گوشی و خیلی فاکتورهای دیگه بستگی داره
    اما زد۲ رو با انتوتو نسخه ۵ بود که گفتم

    پاسخ

    audi گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۰۷

    همین حالا هم تو گوگل پلی برای اپلیکیشن 3D انتوتو یه آپدیت اومد
    نسخه ۶

    parsony گفته:
    ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۱۷

    با نسخه 6:اکسپریا زد 5 ام شد 83000

    AliHDR گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۴۴

    چشماتو باز کن.

    پاسخ

  6. سلام دوستان من میخوام در کنار زد 5 پریمیوم یه میان رده بگیرم که کلش رو اونجا بازی کنم میخوام یه میان رده نزدیک 400 تا 500 هزینه کنم و گزینه های مد نظرم xperia sp و xperia e4 هستش به نظرتون کدوم بهتره؟ معیارمم هم باتری و پردازنده سی پی یک قوی تره ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ

    audi گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۲۰

    یا همینو بگیر البته قیمت اینو نمیدونم
    یا هووای بردار که تو این رنج سخت افزار خوب و امکانات خوبی میذاره

    پاسخ

    Unknown گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۲۴

    به نظر من xperia e4 بگیر

    پاسخ

    Tsd گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۳۹

    یه هواوی بگیر

    پاسخ

    Mёy$αM گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۰۳

    سلام زیاد خرج نکن داداش
    یه هوآوی بگیر کارتو راه میندازه من خودم sp دارم عالیه بزودی هم z5 پرمیوم میگیرم

    پاسخ

  7. آخخخ
    واکمن
    داغ دلم تازه شد :'( :'(

    پاسخ

    GENUINE گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۲۷

    آقا برای خنده ش زد 4 و اکسپریا مینی رو سرعت بوتش رو بررسی کردم
    اکسپریا مینی با فاصله ی 2 ثانیه اول شد خخخخخخخخخخخخ

    یه دست و یه هورا هههههه :)))

    پاسخ

    مجتبی گفته:
    ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۵۴

    دوستان تو نظرسنجی زومیت برای بهترین گوشی، الان مسابقه بین Z5 Premium و لومیا 950 هستش و لومیا یه ذره جلوتره! تا ساعت 9 شب وقت هست برای رای دادن! لطفا برین و رای بدین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here