گوگل قصد دارد تا بار دیگر به بازار عینک های هوشمند برگردد

0
۱۴,۲۰۵

سال 2012 بود که گوگل با پخش خبری مبنی بر کار بر روی عینک های هوشمند دنیای تکنولوژی را به شوک عظیمی فرو برد. تیزر ویدیویی از این عینک هوشمند به بیرون منتشر شد که نشان می داد چگونه کاربر تنها با به چشم زدن چنین عینکی می توانست اقدام به دریافت و ارسال پیام های متنی کرده، عکس گرفته و آنها را به اشتراک بگذارد، نقشه ها را از طریق دیگری مشاهده کند، ویدیو های زنده را استریم کند و … اما اوضاع آنطور که باید پیش نرفت. عینک هوشمند گوگل 1500 دلار قیمت گذاری شده بود و این برای زمانی بود که هنوز گوشی های هوشمند زیر هزار دلار بودند. خریداران مجبور بودند تا روند سخت و طاقت فرسایی را پشت سر بگذارند و بعد از همه اینها، از ترس اینکه مخفیانه اقدام به عکاسی نکنند، در بعضی از کافه ها و سالن های تئاتر مجاز به استفاده از این عینک هوشمند نبودند. ماجرا زمانی بدتر می شد که هیچکس نمی توانست بگوید این عینک هوشمند چه زمانی در حال عکاسی است و سوژه و هدفش چه کسی است.

آیا گوگل به مشتریان یک فرصت دیگر برای خرید عینک های هوشمند می دهد؟

در نهایت، عینک هوشمند به عنوان یک کالای مصرفی به تاریخ پیوست اما همچنان به شرکت های مختلف به فروش می رسد. اما اکنون که اپل قصد دارد تا یک سال دیگر عینک های هوشمند در سطح مشتریان عادی را تولید کند، ممکن است که گوگل هم فرصت دوباره ای به این تکنولوژی بدهد. بر اساس گزارش های منتشر شده توسط وب سایت 9to5Google، شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت پا را فراتر از این گذاشته و قصد دارد تا شرکت کانادایی تولید کننده محصولات پوشیدنی North را به مبلغ 180 میلیون دلار خریداری کند. می توان انتظار داشت که این خرید توسط آلفابت از سمت گوگل انجام می شود.

شرکت North خط تولید عینک های هوشمندی را در اختیار دارد که آنها را Focals می نامد. در ماه دسامبر، این شرکت فروش عینک های فوکالز را متوقف کرد و شروع به معرفی نسخه بعدی فوکالز با نام Focals 2.0 را آغاز کرد؛ نسل بعدی عینک های هوشمند با شعار “برترین تکنولوژی ساخته شده تا به امروز در این صنعت”. گفته می شود که

“عینک های فوکالز 2.0 سبک تر و خوش پوش تر شده اند و صفحه نمایش آنها 10 برابر بهتر شده در حالی که تکنولوژی به کار رفته در آن 40 درصد کوچکتر شده است.”

در ماه آوریل سال 2019 بود که در خبرگذاری ها این قضیه دست به دست می شد که عینک های فوکالز می تواند چیزی باشد که اپل قصد دارد با اپل گلس آنها را به مردم دنیا نشان دهد. آنها مانند یک جفت عینک معمولی شبیه به آنچه که جان پروسر (فعال دنیای تکنولوژی) به ما گفت هستند و اپل گلس هم به این عینک ها بی شباهت نیست. این عینک ها قرار های تقویم را به شما نشان می دهند، دارای دستیار صوتی الکسا هستند و قابلیت مسیربایی مرحله به مرحله را در کنار امکان سفارش تاکسی های اوبر و … برای مشتریان فراهم می کنند. عینک های فوکالز از طریق یک وسیله حلقه مانند با نام “Loop” که در انگشت کاربر جای میگیرد در چهار جهت مانند یک جوی استیک کنترل می شوند. با آغاز سال 2019، شرکت نورث قیمت عینک های فوکالز را از 999 دلار به 599 دلار کاهش داد. اما فروش نسل اول این عینک ها به مقدار بسیار ناچیزی بود و یکی از افراد نزدیک به این کمپانی به خبرگذاری ها گفته بود که این عینک ها بیشتر از هزار واحد به فروش نرفته است. خرده فروشی هایی در تورنتو، بروکلین و نیویورک روز ها بدون خریدار عینک ها را در مغازه ها قرار داده بودند.

گوگل قصد دارد تا بار دیگر به بازار عینک های هوشمند برگردد

برای خرید عینک های فوکالز، خریدار باید مدل سه بعدی صورت خودش را برای شرکت ارسال می کرد. این مکانیزم تنها در دو فروشگاه که توسط شرکت نورث باز شده بود در دسترس بود و در نهایت راهی در نظر گرفته شده بود تا اسکن صورت توسط گوشی های آیفون هم انجام شود.

با اینکه همچنان منتظر عرضه عینک های هوشمند فوکالز نسخه 2.0 به بازار هستیم، این کمپانی موفق نشده است تا هیچگونه نقدینگی برای خود دست و پا کند. هزینه های ماهانه آنها به نصف رسیده است و همین کمبود بودجه باعث شده است تا خبر سایت 9to5Google درست به نظر برسد.

بنابراین اگر آلفابت شرکت نورث را بخرد، آیا گوگل به صنعت عینک های هوشمند بازخواهد گشت؟ همانطور که بالاتر توضیح دادیم، این شرکت دفعه اول موفق نشد تا نظر خریداران را جلب کند. با این حال، جاه طلبی عینک های Focals بسیار کمتر از گوگل گلس است و ممکن است مدیران گوگل در مانتین ویو از وجود اپل گلس احساس خطر کرده باشند و مجبور باشند تا جواب رقیب دیرینه خود را با Focals 2.0 بدهند. از آنجایی که فوکالز 2.0 شبیه به گوگل گلس نیست، خریداری کمپانی نورث می تواند شروعی تازه برای گوگل در کسب و کار عینک های هوشمند باشد.

شایعات می گویند که اپل گلس برای درست کار کردن نیازمند اتصال به یک گوشی آیفون است و به دلیل اینکه هیچگونه دوربینی روی آن وجود ندارد دیگر باعث نقص قوانین حریم خصوصی افراد به صورت مخفیانه نخواهد شد. با این حال، اپل گلس ممکن است که به سنسور تشخیص عمق LiDAR مجهز شود که اولین بار در آیپد پرو 2020 از آن استفاده شده بود. این به دستگاه پوشیدنی اجازه می دهد تا واقعیت افزوده را برای کاربرانی که عینک را بر روی چشمانشان قرار می دهد میسر نماید.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here