تلفن های هوشمند، هر چقدر هم که از نظر سخت افزاری توسعه پیدا کنند، تا در ظاهر دل مشتریان را نربایند، نمیتوانند شانسی برای موفقیت در بازار داشته باشند. طراحی ظاهری اولین چیزی است که مشتری برای خرید یک گوشی هوشمند در نظر میگیرد.

در بخش طراحی، انتخاب رنگ های متنوع و جذاب، تاثیر زیادی بر روی انتخاب مشتریان دارد. یک رنگ جذاب حتی میتواند انگیزه ای برای خرید یک گوشی و چشم پوشی بر برخی نواقص آن هم باشد.

سونی موبایل امروز با مصاحبه ای جذاب، مسئول بخش طراحی خود آقای Kaoru Murai را به چالش کشیده و از او در مورد فرآیند طراحی و ساخت محصولات سونی بیشتر سوالاتی پرسیده است. این مصاحبه را با هم میخوانیم.


لطفاً درمورد نقش خود در سونی موبایل برای ما بیشتر توضیح دهید.

من در سونی موبایل مسئول بخش CMF ( رنگ، مواد و تهیه ی نهایی ) و طراحی هستم.


شما و تیمتان چگونه رنگ های هر محصول را مشخص می کنید؟ آیا می توانید درمورد فرآیند آن اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار دهید؟

ما ابتدا برای طرح هر محصول، با توجه به بازار هدف آن، یک CMF اولیه را ایجاد می کنیم و سپس آن را مورد بررسی قرار می دهیم. پس از آن، اعضای تیم ما با یکدیگر به بحث می پردازند تا بهترین رنگ برای آن محصول انتخاب شود.


آیا پیش از عرضه ی محصول، آن را با مشتریان خود تست می کنید؟ چگونه؟

بله، ما آن ها را تست می کنیم. ما در زمینه ی رنگ ها، اولویت ها را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانیم برای هر مارکت بهترین محصول را ارائه کنیم.


محبوب ترین رنگ در حال حاضر چه رنگی است؟

در مدل های جدید اسمارت فون، رنگ آبی یخی یا ICE BLUE برای Xperia XZs و Moonlit Blue برای Xperia XZ1 محبوب ترین ها بوده اند.


آیا در پانزده سال گذشته رنگ های موردعلاقه ی کاربران تغییری کرده است؟

بازار اسمارت فون ها در ابتدا مجذوب رنگ های آکروماتیک همانند مشکی و نقره ای شده بود. اما پس از آن رنگ های صورتی و سایر رنگ های کروماتیک معرفی شدند که تا پیش از آن از آن ها استفاده نشده بود. از آن جا به بعد، ما از رنگ بنفش برای گوشی های اکسپریا استفاده کردیم. از آن جایی که در حال حاضر گوشی های هوشمند بخش مهمی از زندگی کاربران را تشکیل داده است، ما در تلاش هستیم تا رنگ های جدید محصولات خود را با سبک زندگی کاربران هماهنگ کنیم.


تنوع رنگ در کشورهای مختلف به چه صورت است؟ آیا در کشورها، رنگ خاصی مورداستقبال کاربران است؟

بله، در کشورهای اروپایی کاربران بیشتر رنگ نقره ای را می پسندند در حالی که در ژاپن افراد بیشتر رنگ های مایل به سفید را دوست دارند.


 گسترده ترین رنگی است که شما تلاش کرده اید محصولات خود را در آن عرضه کنید چه بوده است؟

رنگ گروم استفاده شده در گوشی اکسپریا XZ پرمیوم؛ در حال حاضر بسیاری از گوشی های هوشمند از طراحی آینه ای مانند بروی قاب پشتی بهره می برند در حالی که زمانی که ما در حال توسعه ی اولین محصول خود با این طراحی بودیم، این طراحی اصلا مرسوم نبود. زمانی که برای اولین بار رنگ کروم را عرضه کردیم، بسیار موردتوجه قرار گرفت.

منبع: