بررسی اندروید 8، بخش سوم: نوتیفیکیشن ها

15
۱۱,۲۸۳

در بخش دوم از بررسی اندروید اوریو به بررسی بخش های ظاهر، احساس دریافت شده و قابلیت Ambient screen پرداختیم. امروز و در قسمت سوم قصد داریم تا بخش جذاب نوتیفیکیشن ها را موردبررسی قرار دهیم که تغییرات کاربردی را در مقایسه با اندروید نوقا به خود دیده است.

پیشتر و در برخی از اپلیکیشن ها همانند تلگرام مشاهده کرده ایم که تعداد پیام های خوانده نشده بوسیله ی کاربر درون یک دایره ی قرمز رنگ بروی آیکن این اپلیکیشن نمایش داده می شود. حالا و در اندروید اوریو گوگل به صورت رسمی از این قابلیت رونمایی کرده است و قابلیت های بیشتری را برای آن درنظر گرفته است و آن را Notification dots نام گذاری نموده است.

Notification dots را می توان ایده برداری گوگل از سیستم عامل iOS دانست. در این قابلیت، در قسمت بالا و سمت راست آیکن هر اپلیکیشن دریافت کننده ی نوتیفیکیشن، یک دایره نمایش داده خواهد شد که به معنی وجود نوتیفیکیشنی خوانده نشده به وسیله ی کاربر می باشد.

اما قابلیت جذابی که در این بخش وجود دارد، امکان مشاهده ی تمامی نوتیفیکیشن های دریافت شده از سوی یک اپلیکیشن به صورت یکجا است. در اندروید اوریو زمانی که انگشت خود را بروی آیکن یک اپلیکیشن نگه دارید، در صورتی که آن اپلیکیشن نوتیفیکیشنی داشته باشد، تمامی این نوتیفیکیشن ها در پنجره ای کوچک و با رابط کاربری جذاب به شما نمایش داده خواهند شد.

در بخش قابلیت Notification dots این امکان در اختیار کاربران خواهد بود تا بتوانند در صورت عدم تمایل به استفاده از آن، به صورت کلی آن را غیرفعال کنند و همانند اندرویدهای قبلی تنها از دریافت نوتیفکیشن به صورت معمول استفاده نمایند.

دسته بندی نوتیفیکیشن ها:

دسته بندی نوتیفیکیشن ها یا کانال بندی آن ها یکی دیگر از قابلیت های جذاب موجود در این بخش است که به توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندرویدی این امکان را می دهد تا بتوانند نوتیفیکیشن های منتشر شده از اپلیکیشن خود را در دسته بندی های مختلف قرار دهند. با استفاده از این قابلیت، کاربران می توانند مشخص کنند که قصد دریافت چه نوع اعلان هایی از هر اپلیکیشن را دارند. برای مثال، کاربر می تواند تنظیم کند که در یک اپلیکیشن شبکه ی اجتماعی، تنها نوتیفیکیشن های مربوط به پیام های دریافتی خود را دریافت کند و برای سایر نوتیفیکیشن ها، اعلانی دریافت نکند. استفاده از این قابلیت می تواند تجربه ی کاربری استفاده از اپلیکیشن های مختلف را به طرز چشمگیری بهبود ببخشد.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که برای استفاده از این قابلیت، توسعه دهنده ی اپلیکیشن موردنظر باید پشتیبانی از آن را به اپلیکیشن خود افزوده باشد.

نادیده گرفتن اعلان ها:

قابلیت کاربردی دیگر، Notification snoozing نام دارد که می تواند در شرایط مختلف بسیار اهمیت داشته باشد.

این قابلیت به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند اعلان های موردنظر خود را به مدتی مشخص نادیده بگیرند. برای نمونه، می توانید تنظیم کنید که به مدت 30 دقیقه هیچگونه نوتیفیکیشنی از سوی اپلیکیشن گوگل به شما ارسال نشود. پس از پایان یافتن این مدت، دوباره نوتیفیکیشن ها به حالت معمول خود نمایش داده خواهند شد.

نوتیفیکیشن های مداوم:

persistent notifications یا نوتیفیکیشن های مداوم، یکی دیگر از تغییرات اندروید اوریو در مقایسه با اندروید نوقا است که این قابلیت می تواند باعث بهینه سازی مصرف باتری به وسیله ی دستگاه های اندرویدی شود.

در اندروید 8 زمانی که یک اپلیکیشن در حال فعالیت در پس زمینه باشد، در منوی نوتیفیکیشن ها پیامی به شما نمایش داده خواهد شد که فعالیت آن اپلیکیشن را به شما اعلام می کند. در صورتی که قصد نادیده گرفتن این پیام را داشته باشید می توانید با استفاده از قابلیت Notification snoozing حداکثر تا دو ساعت آن را نادیده بگیرید اما پس از آن دوباره این پیام شروع به نمایش دادن می کند و نادیده گرفتن آن از راه های دیگر هم ممکن نیست.

 

وجود این قابلیت به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند اپلیکیشن های پرمصرف فعال در پس زمینه ی سیستم عامل را شناسایی کند و فعالیت آن ها را کنترل نماید. البته بدون شک گوگل هم به این موضوع آگاهی داشته است که وجود یک نوتیفیکیشن به صورت مداوم با عدم قابلیت پنهان شدن چندان مسئله ی کاربر پسندی نیست اما این کمپانی در تلاش است تا با انجام این کار توسعه دهندگان را ناچار به ایجاد تجربه ی کاربری بهتر برای کاربران کند.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

15 دیدگاه ها

  1. الان این توضیحات به چه درد ما میخوره؟ اونطور که من تا اینجا دقت کردم اندروید ۸ سونی خیلی تغییرات کمی داشته حتی این تم سفید رنگ هم وارد نکرده!!

    پاسخ

    حسین قهاری گفته:
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۱۰

    تم سفید اصلا جالب نیست
    تو شب خلی اذیت میکنه
    کلا بی روحه
    ولی مشکلی شیک تره
    مخصوصا روی xz1 black

    پاسخ

  2. یه نکته ای که هست اینه که به نظر من درسته که امکانات هر روز داره بیشتر میشه اما گوگل اندروید رو زیادی داره پیچیده میکنه
    این در مقابل اصل سادگیه که در iosهست
    من یکی از چیزهایی که در گوشی سونی بهش علاقمندم و برعکس سامسونگه، سادگی رابط کاربریه که اینطور که داره پیش میره اونم داره مثل سامسونگ دچار پیچیدگی بیهوده میشه

    پاسخ

    Meisam Hp گفته:
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۱۳

    حرفت درسته مثلاً یه نفر که پشتیبانی نرم افزاری گوشیش مدتش تموم میشه دو سال بعد که میخواد گوشی جدید بخره تو امکاناتش سر در گم میشه

    پاسخ

  3. تنها دلیلی که باعث میشه گوشیم عوض کنم ارتقاء سیستم عامل سطح امنیتی هست
    در حال حاضر هیچ لذتی نداره افزایش قدرت سخت افزار چون گوشی های میان رده هم بخوبی نیاز های روزانه جواب میده

    پاسخ

  4. سونی ایکس همین الان یه ابدیت اومد براش ۱۲۴ مگ این ابدیت چی بود دم اخری قبل انروید ۸؟؟ مدیران محترم سایت پوشش بدین خبرو

    پاسخ

    miladkheyri گفته:
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۱:۵۰

    این خبر رو دو روز پیش پوشش دادن دوست عزیز

    پاسخ

    Ali ti گفته:
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۰:۰۶

    دم اخری؟حالا کو تا اندروید۸!!!چندتا دیگه اپدیت میادتااون موقع

    پاسخ

  5. سونی اگه اندروید خام بدون هیچ دخل تصرفی میداشت.فروشش بیشتر بود علاقهمنداشم بیشتر بودن. بدون هیچ برنامه اختصاصی اخرش یدونه موزیک و تنظیم اشبا رنگ صفحه نمایش مثل ایسوس که کاملا رنگ و لعاب صفحه رو دلبخواه تغییر بدی همین دوتا کافی بود.. ولی در عوض رابط کاربری که نمیشه گفت یه پوسته صعیف میزاره رو گوشیاش برنامه های اختصاصیشم که از فقر دارن میمیرن هنوز که هنوز تو برنامه موزیک نرمافزاری نمیتونی صدارو کم زیاد کنی. هیچکدوم از برنامه های سیستمی رو هم اپدیت براش نمیده چون نه در گوگل پلی هست نه در خود واتس نیو . واتس نیو که کلا مسخرست فقط پبشنهاد میده. فقط داخل سایت apkmiror دستی باید دانلود کنی برزرسانی نرمافزارو. اینها بدبختی سونیه

    پاسخ

    Omids7 گفته:
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۷:۲۵

    نه اصلا حرفتون جالب نیست، سونی سیستمهایی که میزاره در عین سبکی عالی ک دارن خیلی کار آمدن اپشن هاش مثل clear audio و کلا سیستم صوتی تصویری بسیار قوی ک میزاره، نرم افزار هاش کافین تقریبا و تو نوع خودشون خیلی محبوبن مثلا برنامه music به گوشی میاد ولی میتونین برنامه های پر اپشن تری رو دانلود کنین، آلبوم که عکسها رو خیلی زیباتر میکنه، برنامه چرت و پرت ک واسه آندروید زیاده پس درگیری خاصی نداره ک سونی داشته باشه به من ببشتر میپسندم خیلی رابط ساده و فوق روون سونی با امکانات جالبشه UI باید پسندیده شه و سلایق فرق داره در مورد اپدیت ها هم ک اکثرا تو پلی هست بنظرم….
    بازم میگم سلیقه هست…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here