بررسی تخصصی اکسپریا Z

2
۱۸,۵۰۷

1در شرایطی که اکثر شرکت های تولید کننده تلفن هوشمند، محصولات خود را برای نمایشگاه MWC آماده می کردند، این سونی بود که در یک اقدام متفاوت پرچمدار جدید خود، Xperia Z را در CES معرفی کرد. این اقدام باعث شد تا نگاه تمام رسانه های خبری به سونی معطوف شود. و انصافا «اکسپریا زد» نیز شایسته چنین توجه ویژه ای بود. 

طراحی

xperia-z.jpg

xperia-z-back.jpg

بدنه پشتی اکسپریا زد کاملا از شیشه نشکن ساخته شده، اما سونی به همین اکتفا نکرده و اطراف گوشی را نیز به شیشه مجهز کرده که این موضوع درخشش خاصی را به دستگاه بخشیده است. تنها پلاستیکی که در اکسپریا زد به کار رفته در محل تقاطع بدنه پشتی و رویی قرار دارد. استفاده از این پلاستیک به خصوص در گوشه های دستگاه، باعث می شود که کمتر نگران آسیب دیدن موبایل ارزشمند خود، هنگام افتادن باشید. اما اگر می پرسید این پلاستیک دقیقاً چیست، باید به اطلاع شما برسانیم که جنس بدنه و چهارچوب اکسپریا زد از فیبر پلی آمید است که کاربرد معمول آن، استفاده به جای فلز در بدنه اتومبیل ها است.

xperia-z-side.jpg

xperia-z-polyamid-fiber.jpg

تمامی پورت های اکسپریا زد به خاطر ویژگی مقاومت در برابر آب توسط درپوشی پوشانده شده اند. و جالب اینکه سونی آنچنان ماهرانه این کار را انجام داده که کوچکترین خللی به زیبایی محصول وارد نشده است. درپوش ها به راحتی باز می شوند. اما به هر حال پوشیده بودن پورتی مانند Micro USB که روزانه برای شارژ مورد استفاده قرار می گیرد، قطعا چندان دلچسب نخواهد بود.

xperia-z-cover-port1.jpg

xperia-z-cover-port2.jpg

در کنفرانس معرفی اکسپریا زد در دوبی از مسئولان سونی پرسیدیم که چرا با وجود اینکه ویژگی مقاومت در برابر آب، طراحی گوشی را تحت تاثیر خود قرار می دهد، باز هم شاهد اصرار این کمپانی مبنی بر استفاده از این قابلیت هستیم؟ در پاسخ با آماری روبرو شدیم که طبق آن سوانح آبی ۲۵ درصد از علل خرابی موبایل ها را تشکیل می دادند. با این وجود مدیر بازاریابی سونی، حرف ما مبنی بر وجود محدودیت هایی مانند درپوش پورت ها را قبول کرد و تاکید کرد که سونی در حال کار بر روی تکنولوژی هایی است که بتواند در ادامه ویژگی مقاومت در برابر آب را بدون چنین محدودیت هایی، برای کاربران خود عرضه نماید.

xperia-z-power-button.jpg

در سمت چپ، محفظه حافظه جانبی Micro SD، پورت Micro USB و رابط ارتباط با داک قرار دارد. در راست هم دکمه آلومینیومی روشن/خاموش که از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است در کنار دکمه های به هم پیوسته کنترل صدا و محفظه سیم کارت دیده می شوند. اسپیکر دستگاه در پایین همین قسمت قرار دارد که به هیچ وجه جای خوبی برای چنین قطعه ای به نظر نمی رسد. چرا که هنگام کار با گوشی، به احتمال زیاد دست شما روی آن را خواهد پوشاند.

 

IMG_4903.jpg

قسمت بالای، اکسپریا زد تنها پذیرای جک ۳.۵ میلیمتری هدفون است و در پشت دستگاه هم دوربین، فلش و حفره میکروفون را می توان پیدا کرد. بدنه جلویی منقش به لوگوی سونی شده است که در سمت راست آن دوربین جلو و در سمت چپش یک چراغ LED دوست داشتنی قرار دارد. این چراغ، که پیش از این نیز مشابه آن را در محصولات سامسونگ مانند Galaxy Nexus و Galaxy S3 دیده بودیم، وظیفه اطلاع رسانی را بر عهده دارد. برای مثال ایمیل های جدید با رنگ سبز، پیامک ها با رنگ سفید و یا کمبود شارژ باتری با رنگ قرمز به نمایش در می آیند.

اکسپریا زد ابعادی برابر با ۷.۹ × ۷۱ × ۱۳۹ میلیمتر دارد و وزن آن ۱۴۶ گرم است.

صفحه نمایش

xperia-z-display.jpg

اکسپریا زد یکی از اولین محصولاتی است که با صفحه نمایش 1080p به بازار عرضه شده. صفحه نمایش ۵ اینچی این دستگاه دارای کیفیت ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل است. این صفحه با چگالی ۴۴۱ پیکسل در اینچ، به شدت محصولاتی مانند آیفون ۵ (با چگالی ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ) را تحقیر کرده است.

اما واقعا کیفیت 720p با 1080p در واقعیت چه میزان تفاوت دارد؟ در صفحات نمایش Full HD شما نوشته ها را خواناتر، تصاویر را غنی تر و عکس ها را واضح تر مشاهده می کنید. اما قطعا این تفاوت به اندازه دورانی که تلفن های هوشمند از صفحات نمایش WVGA به حوزه رتینا گذر کردند، ملموس نخواهد بود.

صفحه نمایش همواره یکی از مواردی بوده که سونی در اکثر محصولات خود، حتی مدلی میان قیمتی مانند Xperia SOLA ، با کمترین نقص در اختیار کاربرانش قرار داده است. اما نگاهی دقیق تر به اکسپریا زد نشان می دهد که این کمپانی ژاپنی در صفحات نمایش Full HD، هنوز احتیاج به کسب تجربه دارد. صفحه نمایش اکسپریا زد از زاویه دید گسترده ای برخوردار نیست و تنها کافی است تا کمی به آن زاویه دهید تا رنگ ها به خاکستری تمایل پیدا کنند. یکی از نکات دیگری که باید به آن اشاره کنیم، کنتراست پایین رنگ ها در این دستگاه است که هر چه میزان روشنایی را بالاتر ببرید، بیشتر متوجه آن خواهید شد.

دوربین

 

xperia-z-camera.jpg

دوربین های سونی در موبایل هایش را همیشه دوست داشته ایم و از آن تعریف کرده ایم. به نحوی که دوربین Xperia V را یکی از برترین ها خواندیم. دوربین اکسپریا زد عبارت ۱۳ مگاپیکسل را بر روی پیشانی خود هک شده می بیند که با توجه به پیشینه سونی می تواند پیام آور یک تحول در عکاسی موبایل باشد. اما متاسفیم که اعلام کنیم باید انتظارات خود را پایین آورید. عکس های اکسپریا زد در بهترین حالت در حد یک دوربین خوب ۸ مگاپیکسلی شما را راضی خواهد کرد.

xperia-z-namayeshgah500.jpg

برای مشاهده عکس در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید

البته جالب است بدانید که در ابتدا مقهور عکس های این دستگاه شده بودیم. رنگ ها فوق العاده گرم و چشم نواز نمایش داده می شدند و عکس ها از شفافیتی مثال زدنی برخوردار بودند، اما طولی نکشید که دنیای عکس های فوق العاده با انتقال و مشاهده آن ها در کامپیوتر، ویران شد. در مانیتور کامپیوتر دیگر نه خبری از آن رنگ های گرم بود و نه حتی شفافیت سابق را می شد پیدا کرد. اما دلیل این اتفاق چه بود؟ چرا تصاویر در صفحه نمایش اکسپریا زد از کیفیتی بی نظیر برخوردار بودند و در مانیتور کامپیوتر مانند قبل دلربایی نمی کردند؟

با کمی تحقیق دلیل این تفاوت را پیدا کردیم. جادوگری به نام Bravia Engine 2 مسئولیت طلسم چشم های شما در اکسپریا زد را عهده دار است. این موتور پردازشی همچون نقاشی ماهر بر روی تصاویری که در عکس ها و ویدیو ها مشاهده می کنید تاثیر می گذارد و نتیجه ای متفاوت با واقعیت را به تصویر می کشد.

sony-exmor.jpg

اما اگر از نکاتی که به آن اشاره کردیم بگذریم، دوربین اکسپریا زد تکنولوژی های جدیدی را نیز همراه خود آورده است. برای مثال شما برای اولین بار می توانید ویدیو های خود را به صورت HDR ضبط نمایید. همچنین به کمک حسگر Exmor RS تسلط کاملی بر روی نور محیط خواهید داشت. همان طور که احتمالا تا به حال تجربه کرده اید، نور همواره یکی از چالش های عکاسی بوده است. اما تکنولوژی جدید دوربین اکسپریا زد تا حدی این معضل را بر طرف کرده. یکی از جالب ترین قابلیت های Exmor RS غلبه بر نور پشت سوژه است که باعث سیاه شدن عکس می شود.

xperia-z-camera-app.png

اگر نگاهی به اپلیکیشن این دوربین بیندازیم، متوجه می شویم که مجموعه نسبتا کاملی از تنظیمات در اختیار کاربر قرار گرفته است. قابلیت پانوراما با امکان عکس برداری در جهت های متفاوت، ثبت خودکار تصویر به محض تشخیص لبخند، مجموعه افکت هایی که به صورت زنده بر روی تصویر اعمال می شوند و… همگی از مواردی هستند که در اکسپریا زد پیدا خواهید کرد. این دوربین همچنین تنظیمات بهینه پیش فرض را برای شرایط خاص مانند عکسبرداری در نور کم و یا عکاسی در برف و… در خود جای داده است. البته گزینه Superior Auto در تشخیص خودکار محیط بسیار خوب عمل کرده و به صورت خودکار تنظیمات بهینه را ترتیب می دهد. ویژگی Burst Mode که برای عکسبرداری سریع تعبیه شده، عملکرد بی نقصی را از خود ارائه می دهد. شما به کمک این قابلیت می توانید تصاویر را تا حدود ۱۰ فریم در ثانیه با کیفیت ۹ مگاپیکسل ثبت نمایید. و جالب اینکه با وجود چنین سرعت بالایی، کمترین میزان تار بودن در عکس ها مشاهده می شود.

در نهایت اگر بخواهیم از لحاظ آماری مروری بر عملکرد دوربین اکسپریا زد داشته باشیم باید بگوییم که تصاویر ۱۳ مگاپیکسلی این دوربین با کیفیت ۳۰۹۶ × ۴۱۲۸ پیکسل ثبت می شوند و همچنین فیلمبرداری نیز با کیفیت 1080p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه صورت می پذیرد.

سخت افزار

xperia-z-hands-on.jpg

سونی هم سرانجام به دنیای ۴ هسته ای ها پا گذاشت. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این محصولاتی مانند Xperia V با وجودی که پردازنده ای ۲ هسته ای داشتند، اما در بنچ مارک ها توانسته بودند پا به پای رقبای خود حرکت کنند و حتی برخی از آنان را نیز به زیر بکشند. با این پیش زمینه، تصور قدرت Xperia Z کار چندان سختی نخواهد بود. پردازنده این دستگاه ساخت Qualcomm است و از خانواده Snapdragon S4 Pro به شمار می رود. این پردازنده ۱.۵ گیگاهرتزی در کنار خود یک رم ۲ گیگابایت را می بیند که مجموعه آن ها قدرتی مثال زدنی به اکسپریا زد می بخشد. بیایید نگاهی به بنچ مارک های این محصول بیندازیم:

xperia-z-quadrant.jpg

xperia-z-antutu2.jpg

xperia-z-nenamark2.jpg

اما اگر از دنیای آمار و ارقام بیرون بیاییم، باید اعتراف کنیم که اکسپریا زد در عمل بسیار سریع عمل می کند. تنها کافی است چند دقیقه با این دستگاه کار کنید تا متوجه سرعت بالای آن در اجرای دستورات شوید.

با وجود این سرعت بالا، در بعضی مواقع مکث های عجیبی را شاهد هستیم. اپلیکیشن دوربین یکی از مواردی ست که به شدت سرعت اکسپریا زد را زیر سؤال می برد. چرا که بعضی مواقع باز شدن این برنامه تا حدود ۳ ثانیه به طول می انجامد. هرچند که پس از باز شدن همه چیز به روال عادی برمی گردد و عکسبرداری با همان سرعت بالایی که ذکر کردیم، صورت می پذیرد. پردازنده گرافیکی Adreno 320 نیز عملکرد خوبی دارد و نیاز به توضیح نیست که از پس اجرای سنگین ترین بازی های موجود، به راحتی بر می آید.

از دیگر قابلیت های سخت افزاری اکسپریا زد، مجهز بودن به تکنولوژی NFC است. جالب اینکه سونی واقعا بر روی این ویژگی حساب باز کرده و با تولید لوازم جانبی متعدد، نقشه های بسیاری برای این سیستم جذاب کشیده است.

نرم افزار

xperia-z-software.jpg

اکسپریا زد با اندروید نسخه ۴.۱.۲ به صورت پیش فرض عرضه می شود و سونی قول داده به زودی، به روز رسانی ۴.۲ نیز برای آن آماده شود. اگر از محیط حوصله سر بر همیشگی رابط کاربری سونی بگذریم، می توانیم به چند ویژگی جالب و جدید در اکسپریا زد اشاره کنیم. اولین تغییر در صفحه LockScreen رخ داده. جایی که با یک افکت زیبا برای آنلاک کردن دستگاه مواجه می شوید. در این صفحه همچنین امکان باز کردن اپلیکیشن دوربین و پخش مستقیم موسیقی نیز قرار داده شده.

xperia-z-lockscreen.jpg

در مقایسه با مدل های اکسپریا در سال گذشته، اکنون می توانیم ورود Google Now به سونی را خوش آمد بگوییم. اما این سرویس تنها ویژگی جدید اکسپریا زد نیست. سونی نرم افزارهای مدیریت باتری را در این محصول، وارد فازی جدید کرده. ‍در قسمت Power Management گزینه ای دیده می شود به نام STAMINA mode که طبق ادعای سونی زمان آماده به کار دستگاه را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. نحوه کار این سیستم بدین ترتیب است که هنگام خاموش شدن صفحه نمایش، wifi و یا اینترنت سیم کارت را از کار می اندازد و همچنین بسیاری از برنامه هایی که در پس زمینه دستگاه در حال اجرا هستند را غیر فعال می کند. البته به محض روشن شدن مجدد صفحه نمایش، همه چیز به حالت عادی بر می گردد. خود شما نیز همواره می توانید اپلیکیشن های خاصی که دائما به آن ها نیاز دارید را در لیست سفید قرار دهید تا در حالت Stamina Mode غیر فعال نشوند.

Stamina2.jpg

ابزارک های سونی هم که به تازگی در رابط کاربری قرار گرفته اند، در اکسپریا زد دیده می شوند. این ابزارک ها که Small Apps نامیده می شوند، از منوی Multi Tasking فعال شده و همواره بر روی صفحه دیگر اپلیکیشن ها قرار خواهند داشت. برای مثال شما می توانید با باز کردن ابزارک ماشین حساب، متن دخل و خرج خود را در پس زمینه داشته باشید و محاسبات را نیز به راحتی به کمک ماشین حساب انجام دهید. ابزارک ضبط صدا، یادداشت برداری و زمان سنج نیز دیگر اعضای این مجموعه را تشکیل می دهند.

small-apps2.png

اپلیکیشن Album و Walkman سونی را همواره جزو برترین برنامه های پیش فرض دانسته ایم. در Album علاوه بر چینش و دسته بندی زیبای تصاویر، گزینه های متعددی نیز برای ویرایش عکس ها در اختیارتان قرار می گیرد. اپلیکیشن Walkman بهترین بستر ممکن برای لذت بردن از موسیقی را فراهم می آورد که در واقع می توان آن را چکیده تجربه بالای سونی در این حوزه دانست. البته جای تاسف است که اسپیکر اکسپریا زد از قدرت چندان بالایی برخوردار نیست تا در کنار این اپلیکیشن مجموعه ای موفق تر را تشکیل دهد.

swype.png

در بررسی نکسوس ۴، از کیبورد Swype اندروید ۴.۲ بسیار تعریف کردیم و اظهار امیدواری کردیم که این قابلیت برای زبان فارسی نیز فعال گردد. سونی مدتی می شود که کیبورد سوایپ فارسی را در محصولات خود ارائه می دهد، و سرانجام باید بگوییم که این موضوع در اکسپریا زد به بلوغ رسیده است و اکنون می توان از آن لذت برد.

مقاومت در برابر آب

xperia-z-water-resistance.jpg

 ضبط صدا در حمام، چک کردن ایمیل ها زیر باران و … همگی از تجارب لذت بخشی بودند که با این محصولات کسب کردیم. اما باید اعتراف کنیم که در این میان عکسبرداری زیر آب استخر با Acro S بهترین لحظاتی بود که از کار با یک گجت بدست آوریم. اما چرا این لحظات خوب تنها با Acro S رقم خوردند؟ جواب در عملکرد این محصولات در زیر آب نهفته است. وقتی که دستگاه در زیر آب تحت فشار قرار می گیرد، عملکرد لمسی صفحه نمایش مختل شده و تقریبا کنترل از دست کاربر خارج می شود. در این میان اما Acro S به خاطر داشتن دکمه فیزیکی دوربین بر روی بدنه، امکان عکسبرداری زیر آب را در اختیار ما قرار داد، ویژگیی که متاسفانه اکسپریا زد از آن بی بهره است.

به هر ترتیب این دستگاه با استفاده از استاندارد های IP57 و IP55 می تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد و همچنین در برابر گرد و غبار نیز از خود مقاومت نشان دهد.

باتری و هدست

 

xperia-z-narenji.jpg

یک صفحه نمایش ۵ اینچی با کیفیت 1080p و یک پردازنده ۴ هسته ای می تواند کابوس باتری هر دستگاهی باشد. باتری 2330 میلی آمپری اکسپریا زد قطعا جزو نقاط قوت آن محسوب نمی شود، اما تمام تلاش خود را به کار می بندد تا حداکثر زمان ممکن را در اختیار کاربر قرار دهد. در شرایط استفاده سبک از دستگاه، حدود ۱ روز و نیم باتری را در اختیار خواهید داشت. اما در روز های پر فشار کاری، باید خیلی خوش شانس باشید که تا آخر شب دستگاه خود را روشن ببینید. در آزمایش ما که شامل پخش مداوم ویدیو و با روشنایی ۵۰ درصد و اتصال به وای فای است، اکسپریا زد توانست حدود ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام بیاورد!

xperia-z-headset.jpg

یکی از دلایلی که قسمتی از این بررسی را بر خلاف روال معمول، به هدست این دستگاه اختصاص دادیم، تکنولوژی جدیدی است که سونی مورد استفاده قرار داده است. اولین چیزی که جلب نظر می کند طراحی متفاوت این هدست است که کشیده تر شده و بیشتر داخل گوش فرو می رود. هدست های معمولی از درایور ۹ میلیمتری درون خود استفاده می کنند. اما سونی با بهره گیری از یک درایور ۱۳.۵ میلیمتری، توانسته کیفیت را تا حد بسیاری بهبود بخشد. Bass آهنگ ها در این هدست فوق العاده است و حسی متفاوت از موسیقی را به کمک آن می توانید تجربه نمایید.

جمع بندی

xperia-z-box.jpg

بی شک اکسپریا زد نقطه عطفی در تاریخ صنعت موبایل سونی خواهد بود. نه به خاطر سخت افزار قدرتمند، و یا صفحه نمایش Full HD، بلکه به خاطر نبود لوگوی SonyEricson در پشت آن. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، اکسپریا زد اولین محصولی است که بعد از جدایی سونی از اریکسون، به صورت کامل توسط سونی طراحی و تولید شده و اریکسون کوچکترین نقشی در آن نداشته است. اکسپریا زد در حال حاضر پرچمداری شایسته برای سونی است که حداقل تا زمان ارائه آیفون بعدی و یا گلکسی اس ۴، می تواند با افتخار سر خود را بالا بگیرد.

اکسپریا زد در سه رنگ سفید، مشکی و بنفش با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت به بازار عرضه شده است. زمان ورود این محصول به ایران و یا قیمت آن هنوز مشخص نشده. اما از اوایل ماه مارچ می توان آن را در امارات با قیمت ۲۴۹۹ درهم تهیه کرد.

نقاط مثبت :

– سخت افزار قدرتمند
– طراحی زیبا و بدنه شیشه ای
– مقاومت در برابر آب

نقاط منفی :

– زاویه دید پایین صفحه نمایش
– کیفیت پایین تر از انتظار دوربین
– عمر نسبتا کم باتری

برخی تصاویر ثبت شده توسط دوربین اکسپریا زد :

برای مشاهده تصاویر در ابعاد اصلی، بر روی آن ها کلیک نمایید.

 

xperia-z-green500.jpg

xperia-z-chamran500.jpg

xperia-z-barkhat500.jpg

نارنجی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here