بررسی تخصصی اکسپریا Z5 Premium: انفجار جمعیت در سرزمین پیکسل های درخشان

94
۵۲,۲۱۵

DSC_0422
سونی از نیمه های سال 2013 که با معرفی اکسپریا Z Ultra با به عرصه فبلت ها گذاشته بود، دیگر به سراغ هیچ اسمارت فون بزرگتر از 5.2 اینچی در خانواده Z نرفت. این باعث شد تا دو سال، هنوز اکسپریا Z Ultra لقب تنها فبلت سونی در خانواده Z را یدک بکشد و حتی برای آنهایی که به دنبال اسمارت فون های بزرگ و یا به اصطلاح فبلت ها هستند، هیچ انتخاب دیگری را در پیش رو قرار ندهد.

اما بعد از گذشت بیشتر از دو سال، سونی یک بار دیگر مرز 5.2 اینچی سری Z را شکست و برای آنهایی که در جستجوی گوشی های هوشمند با صفحه نمایش نسبتا بزرگ هستند، محصولی جدید را با نام اکسپریا Z5 Premium معرفی کرد.

اکسپریا Z5 Premium در خانواده ای قراردارد که در آن دو عضو دیگر نیز با نام های اکسپریا Z5 و اکسپریا Z5 Compact حضور دارند. به نظر میرسد هدف اصلی سونی از ساخت اسمارت فونی با نام اکسپریا Z5 Premium، توجه به طیف خاصی از کاربران بوده که به دنبال گوشی هوشمندی با قدرت بالا و ابعاد بزرگ هستند. با این حال سونی تنها به بزرگتر کردن صفحه نمایش در اکسپریا Z5 Premium بسنده نکرده و برتری هایی را نیز نسبت به گوشی های دیگر این خانواده در این دستگاه قرار داده تا از جهات مختلف بتوان این گوشی را کاملترین عضو خانواده Z5 نیز دانست.

اکسپریا Z5 Premium با وجود معرفی همزمان با اکسپریا Z5، مراحل نهایی ورود به بازار را دیرتر سپری میکند و با گذشت بیشتر از دو ماه از معرفی، هنوز در صف ورود به بسیاری از کشورها قرار دارد. بر اساس پیگیری های انجام شده این دستگاه در کمتر از یک ماه دیگر و تا قبل از نیمه ماه آینده، به صورت رسمی در بازار کشور ما عرضه خواهد شد. اما تا قبل از ورود این دستگاه به بازار، فرصت خوبی به ما دست داد تا با کمک دفتر سونی موبایل در ایران، یک دستگاه اکسپریا Z5 Premium را مورد نقد و بررسی دقیق قرار دهیم. اگر در صدد هستید تا بیشتر با این اسمارت فون سونی آشنا شوید بررسی تخصصی اکسپریا Z5 Premium را به هیچ وجه از دست ندهید.
DSC_0398

شناسنامه اکسپریا Z5
اکسپریا Z5 Premium در دو نسخه تک سیم کارت و دو سیم کارته عرضه میشود.
کد این دستگاه برای مدل تک سیم کارته E6853 و برای مدل دو سیم کارته E6833 و E6883 است.
لقب این دستگاه Satsuki است.
این دستگاه اولین گوشی جهان با صفحه نمایش 4K است.
برای مشاهده مشخصات کامل هر کدام از مدل ها بر روی عکس های بالا کلیک کنید.

 

مشخصات فیزیکی و طراحی
اکسپریا Z5 Premium برگرفته از همان طراحی امنی بالانس معروف سونی است. همانطور که اکسپریا Z5 و اکسپریا Z5 Compact از نظر طراحی تفاوت هایی با یکدیگر دارند، اکسپریا Z5 Premium نیز در طراحی خود مسیر متفاوتی را نسبت به دو برادر دیگر خود طی کرده است.

ترکیب فلز و شیشه در اکسپریا Z5 Premium نیز همانند اکسپریا Z5 وجود دارد با این تفاوت که شیشه پشت دستگاه دیگر به مانند اکسپریا Z5 مات نیست. از این نظر اکسپریا Z5 Premium به خصوص از پشت شباهت زیادی با گوشی های نسل قبل خانواده Z دارد.
DSC_0377
درست است که قسمت پشت بدنه اکسپریا Z5 Premium نسبت به اکسپریا Z5 در جذب لک انگشتان مستعد است، اما نسبت به گوشی های قبلی سری Z اثر انگشت کمتری را جذب میکند. با این حال لک انگشتان دست حتی اگر اندک هم باشند، در روز و زیر نور آفتاب به شدت خودنمایی میکنند. البته در جذب لک انگشت رنگ های مختلف دستگاه تفاوت هایی با هم دارند. به طور مثال رنگ کروم به علت شفافیت بدنه، نسبت به مشکی لک های بیشتری را به خود جذب میکند.

بدنه دور دستگاه محل قرارگیری دکمه ها، لوگو و پورت های دستگاه است. در سمت راست چینش دکمه پاور، صدا و شاتر دوربین قرار دارند. بر روی دکمه پاور، حسگر اثر انگشت قرار دارد و دکمه های صدا و شاتر نیز در پایینتر از آن دیده میشوند. دکمه های صدا در نزدیکترین جای ممکن به دکمه شاتر قرار دارند، که البته اگر کمی بالاتر قرار داشتند استفاده از آنها به مراتب راحتر بود.
DSC_0469
سمت چپ دستگاه، طبق معمول پورت سیم کارت و کارت حافظه در بالا قرار دارد و لوگوی اکسپریا نیز در قسمت پایین و همانند اکسپریا Z5 بر بدنه حک شده است. و اما در قسمت بالا و پایین نیز وضعیت همانند اکسپریا Z5 است به طوری که پورت میکرو USB با قابلیت مقاومت در برابر آب و بدون درپوش محافظ در پایین و جک هدفون نیز با همین خصوصیات در بالا قرار گرفته است.

قسمت جلوی دستگاه و نحوه قرارگیری سنسورها شباهت زیادی به گوشی های قبلی سری Z دارد. در واقع تنها راه تشخیص اکسپریا Z5 Premium از گوشی هایی همچون اکسپریا Z3 Plus توجه به ابعاد آنهاست.

بدنه جلوی دستگاه در هر سه رنگ مشکی، کروم و طلایی، به صورت یکدست مشکی است و فقط قسمت های کناری و پشت دستگاه هستند که در رنگ های مختلف با یک دیگر تفاوت دارند.
sony-z5-premium3
سونی در طراحی اکسپریا Z5 Premium، نه تنها از شیشه مات استفاده نکرد بلکه ترجیح داد بدنه پشت را بیش از گذشته شفاف کند. البته این شفافیت در رنگ مشکی زیاد نمود پیدا نمیکند اما در دو رنگ دیگر به خصوص رنگ کروم، همانند یک آیینه توان درخشیدن دارد. البته رنگ مشکی نیز در زیر نور آفتاب میتواند استعداد تبدیل شدن به یک آیینه را داشته باشد اما در این زمینه هیچگاه به پای اکسپریا Z5 Premium کروم رنگ نخواهد رسید.

 

شبکه های مخابراتی
اکسپریا Z5 Premium در ادامه سیاست جدید سونی در دو نسخه تک سیم کارته دو سیم کارته عرضه میگردد. هر دو سیم کارت این دستگاه پشتیبانی از شبکه های 4G را دارند. البته هر دو سیم کارت به طور همزمان نمیتوانند بر روی شبکه 4G فعال شوند که برای استفاده از طریق میانبرهای موجود در منوی نوتیفیکیشن میتوان شبکه ها را به سرعت بین 4G و 3G تغییر داد.

محل قرارگیری سیم کارت ها در پورت سمت چپ دستگاه است که به صورت یک خشاب در کنار هم قرار میگیرند. این دو سیم کارت که در مجاور پورت کارت حافظه خارجی قرار دارند، به طور همزمان با هم قابل استفاده هستند.
Z5 Premium

 

صفحه نمایش
با وجود این که اکسپریا Z5 Premium، بسیاری از ویژگی ها و قابلیت های مهم و کاربردی را در خود جای داده اما هیچکدام از آنها به اندازه صفحه نمایش 4K مجذوب کننده نبوده و نیست. اکسپریا Z5 Premium مفتخر است که لقب اولین اسمارت فون جهان با صفحه نمایش 4K را یدک میکشد. این لقب کار اکسپریا Z5 Premium را چندین برابر سخت میکند، چرا که انتظارات از این دستگاه با آن صفحه نمایش بزرگ بسیار بالاست.
DSC_0350
صفحه نمایش اکسپریا Z5 Premium رزولوشن 3840×2160 را به همراه دارد. این رزولوشن در یک صفحه نمایش 5.5 اینچی تراکم 806 پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. اختلاف فاحش تراکم پیکسلی این دستگاه با دیگر گوشی های هوشمند در نوع خود بسیار جالب توجه است.

هنگامی که سونی اکسپریا Z5 Premium را با این صفحه نمایش خیره کننده معرفی کرد همه نگران مصرف باتری بالای این دستگاه به علت رزولوشن بالای تصویر بودند. اما سونی برای این موضوع چاره ای اندیشید و تصمیم گرفت تا از سیستم کنترل هوشمند وضوح صفحه نمایش برای اکسپریا Z5 Premium استفاده کند.

سیستم کنترل هوشمند وضوح صفحه نمایش در اکسپریا Z5 Premium به صورتی عمل میکند که دستگاه، فقط در برنامه های آلبوم و ویدئو، وضوح صفحه نمایش را به 4K تبدیل کرده و در دیگر قسمت های دستگاه رزولوشن صفحه همچنان بر پایه 1080p باقی خواهد بود. این یک اقدام هوشمندانه از سونی بود تا صفحه نمایش 4K را، در جایی که واقعا به آن نیاز است اجرا کند. این اقدام سونی باعث میشود تا در دیگر قسمت های نرم افزاری مثل، منوها، تنظیمات، پیام ها و … که نیازی به رزولوشن 2160p وجود ندارد، صفحه نمایش بر پایه FHD ظاهر شود تا جلوی مصرف بی رویه باتری را بگیرد.
DSC_0324
صفحه نمایش 4K در اکسپریا Z5 Premium تنها در هنگام تماشای عکس و فیلم فعال میشود و مهم تر اینکه تنها عکس ها و فیلم هایی که با برنامه های اختصاصی آلبوم و ویدئوی سونی اجرا میگردند میتوانند از نهایت کیفیت بهره مند شوند. همانند موتورهای Bravia و یا X-Reality، سونی فایل های کانفیگ صفحه 4K را نیز تنها برای برنامه های اختصاصی آلبوم و ویدئو قرار داده و کاربر به شرطی میتواند از صفحه نمایش 4K لذت ببرد که عکس ها یا ویدئوها را با برنامه های اختصاصی سونی اجرا کند.

در زیر همانطور که تماشا میکنید، یک عکس در دو برنامه مختلف، یکی گالری اکسپریا و دیگری یک گالری غیر رسمی اجرا شده که تفاوت در کیفیت عکس ها به وضوح قابل مشاهده است. لازم به ذکر است که در عکس مربوط به آلبوم، تمامی موتورهای پردازشی خاموش بوده و تنها تاثیر صفحه نمایش 4K است که چنین کیفیت تصویری را ایجاد کرده است. با این باید خاطر نشان کنیم که با وجود فعال بودن صفحه نمایش 4K در آلبوم، اسکرین شات هایی که در این قسمت نیز گرفته شوند باز هم رزولوشن 1080×1920 را به همراه دارند.

البته اینکه صفحه نمایش 4K در چه قسمت هایی از دستگاه فعال میشود یک مورد نرم افزاری است و میتوان امیدوار بود که سونی در آینده و با گسترش محتواهای 4K، این رزولوشن را در دیگر قسمت های دستگاه نیز فعال کند. همانطور که همین حالا نیز میتوانید سرویس های پخش محتوای آنلاین همچون Netflix و Youtube را به صورت 4K تماشا کنید.

صفحه نمایش اکسپریا Z5 Premium زاویه دید بسیار بالایی دارد که در تندترین زوایا نیز جزئیات را بدون افت کیفیت به نمایش میگذارد. علاوه بر این، نمایش رنگها در این دستگاه بسیار به واقعیت نزدیک بوده و جزئیات با رنگ هایی کاملا طبیعی به نمایش در می آیند. در زیر صفحه نمایش این دستگاه را با سه گوشی گلکسی S6 Edge Plus، ال جی G4 و آیفون 6 پلاس مقایسه کردیم. عکس اصلی موجود در این مقایسه را نیز برای شما قرار دادیم تا جزئیات موجود در چهار گوشی را بهتر با عکس اصلی مقایسه کنید.

اکسپریا Z5 Premium علاوه بر تراکم پیکسلی بالا، از تکنولوژی هایی همچون Triluminos display و X-Reality Engine و Super Vivid Mode نیز بهره میبرد که تاثیر بسزایی در وضوح بیشتر تصاویر و افزایش کیفیت دارند. همچنین قابلیت Tap to wake در این دستگاه هم مثل اکسپریا Z5 عملکرد بسیار عالی و سریعی دارد.

 

دوربین
اکسپریا Z5 Premium به مانند اکسپریا Z5 و اکسپریا Z5 Compact از سنسور دوربین 23 مگاپیکسلی برخوردار است. این سنسور کمک میکند تا اکسپریا Z5 Premium صاحب بالاترین رزولوشن تصویر در بین گوشی های هوشمند اندرویدی شود. برای آنهایی که به دنبال یک فبلت قدرتمند با دوربین قوی میگردند، بدون شک اکسپریا Z5 Premium میتواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.
DSC_0455
دوربین 23 مگاپیکسلی اکسپریا Z5 Premium در بهترین حالت میتواند عکس هایی با رزولوشن 5520×4140 را در حالت 4*3 ثبت کند. این کیفیت، چه در حالت اتوماتیک و چه در حالت دستی در اختیار کاربر قرار دارد و کاربر میتواند در هر دو حالت، رزولوشن مورد نظر خود را به دلخواه خود انتخاب کند. دوربین این دستگاه برای ثبت عکس های 16*9 نیز حداکثر کیفیت 20 مگاپیکسل را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

حالت اتوماتیک، این فرصت را در اختیار ما قرار میدهد تا بدون هیچگونه تنظیمات خاصی و در سریعترین زمان ممکن، عکس هایی با کیفیت بالا را به ثبت برسانیم. حالت اتوماتیک در محیط های روشن و حتی نسبتا کم نور میتواند در گرفتن عکس های با کیفیت بسیار تاثیر گذار باشد. اما در شب و محیطهای تاریک عکس برداری در حالت اتوماتیک با کیفیت 23 مگاپیکسلی نسبت به حالت 8 مگاپیکسلی عملکرد ضعیفتری دارد. این به علت عدم دستیابی به حداکثر ISO در حالت 23 مگاپیکسلی است و برای این کار پیشنهاد میشود که حالت 8 مگاپیکسلی را برای محیط های تاریک انتخاب کنید. البته این به شرطی است که کاربر قصد استفاده از فلاش را نداشته باشد. در غیر این صورت به کمک فلاش در محیط های تاریک نیز میتوان عکس هایی با کیفیت بالا را به ثبت رساند.

اکسپریا Z5 Premium با وجود اینکه از سنسور مشابه با اکسپریا Z5 برخوردار است اما در عمل، عملکرد نسبتا بهتری را در عکسبرداری از خود نشان داد. دوربین اکسپریا Z5 Premium رنگ ها را بسیار طبیعی تر از اکسپریا Z5 نمایش میدهد و نویز نیز در دوربین این دستگاه به مراتب پایینتر از آن چیزی است که در دوربین اکسپریا Z5 مشاهده کرده بودیم. در مقایسه با اکسپریا Z5 و اکسپریا Z3 Plus این دوربین اکسپریا Z5 Premium بود که یک سر و گردن از دو گوشی دیگر برتری نشان داد.


البته ما عکس های گرفته شده بوسیله اکسپریا Z5 Premium را با عکس هایی که چند هفته قبل توسط اکسپریا Z5 به ثبت رساندیم مقایسه کردیم که باید به این نکته توجه کرد، فریمور نرم افزاری اکسپریا Z5 Premium که هم اکنون در اختیار ماست، جدیدتر از اکسپریا Z5 بوده و به نظر میرسد این عملکرد برتر نیز حداقل به خاطر تکامل نرم افزاری این فریمور باشد. با توجه به شباهت سخت افزار دوربین در بین سه گوشی خانواده Z5 انتظار میرود که در آینده با به روزرسانی های نرم افزاری اکسپریا Z5 نیز عملکرد مشابهی با اکسپریا Z5 Premium را از نظر دوربین داشته باشد.

برای مشاهده عکس ها با کیفیت اصلی بر روی عکس کلیک کنید.

 

عکس برداری بوسیله اکسپریا Z5 Premium در شب نیز بسیار لذت بخش بود و ما توانستیم عکس هایی با وضوح قابل قبول در شب را برای خود به یادگار بگذاریم. به لطف تنظیمات روشنایی و رنگ، حتی در حالت اتوماتیک نیز فرصت ایجاد تنظیمات سریع برای دوربین وجود داشت تا با توجه به شرایط محیطی، عکس هایی به دلخواه خود را به ثبت برسانیم.

اکسپریا Z5 Premium توانایی آن را دارد تا 5 برابر زوم را بدون افت کیفیت در اختیار کاربر قرار دهد. عکس های گرفته شده با زوم دیجیتال 5 برابری، کاملا ما را قانع کرد تا به گفته سونی مبنی بر حفظ کیفیت عکس با وجود بزرگنمایی 5 برابری ایمان بیاوریم.

شاید بسیاری از صاحبان گوشی هایی که امکان ضبط فیلم برداری با کیفیت 4K را دارند، همچنان به استفاده از حالت FHD برای فیلم برداری اصرار بورزند. چرا که بستر مناسب برای نمایش جزئیات فیلم برداری 4K در اختیار کمتر کاربری قرار دارد. اما اکسپریا Z5 Premium با صفحه نمایش 4K خود، این بستر را فراهم کرده تا کاربران بتوانند از حداکثر توان دوربین فیلم برداری گوشی خود استفاده کنند.

فیلم برداری با کیفیت 4K در اکسپریا Z5 Premium با سرعت 30 فریم بر ثانیه انجام مپذیرد. سرعت فیلم برداری برای حالت FHD نیز به دلخواه کاربر در رقم 30 و 60 قابل تنظیم است. در نهایت با انتخاب کیفیت HD برای فیلم برداری نیز میتوان ویدئوهایی با سرعت 120 فریم بر ثانیه را ضبط کرد.

سونی در جلوی دستگاه نیز یک دوربین 5 مگاپیکسلی قرار داده تا عکس های سلفی با اکسپریا Z5 Premium لذت بخش شود. دوربین جلو همانند دوربین اصلی در دو حالت اتوماتیک و دستی قابلیت تنظیم رزولوشن را دارد. در مجموع، دوربین سلفی این دستگاه در بین مدل های هم رده خود از یک استاندارد تبعیت میکند که نه میتوان آن را به طور مطلق برتر از رقبا بدانیم نه آن را شکست خورده رقابت بزرگان! به هر حال عکس های سلفی این دستگاه میتواند برای کاربر موجب رضایت شود.

رابط کاربری دوربین دستگاه اگر چه با آن چیزی که در ویدئوهای تبلیغاتی اولیه سونی مشاهده کرده بودیم تفاوت دارد اما نسبت به گوشی های قبلی نیز دچار تغییر شده است. همچنین برنامه هایی مثل Style portrait, AR mask, Face in picture, Sound Photo, Multi Camera,، AR Effect, Timeshift video و … به طور پیشفرض در دوربین این دستگاه نصب هستند.

 

پردازنده
اکسپریا Z5 Premium از حیث پردازنده، تفاوتی با دو برادر دیگر خود ندارد. هر سه عضو خانواده Z5 از چیپست اسنپدراگون 810 قدرت میگیرند. این چیپست چهار هسته ۱٫۵ گیگاهرتزی Cortex-A53 و چهار هسته ۲ گیگاهرتزی Cortex-A57 را در خود جای داده و پردازنده گرافیکی آن نیز از نوع Adreno 430 است.
DSC_0426
سونی پیش از این در اکسپریا Z3 Plus سعی کرد تا دمای پردازنده اسنپدراگون 810 را در کنترل خود قرار دهد. اما در اکسپریا Z5 سونی موفق تر از قبل بوده و به خوبی توانست آتش درونی این چیپست جنجالی را خاموش کند. همانطور که در بررسی تخصصی دو گوشی دیگر خانواده Z5 خواندیم، سونی در کنترل گرمای پردازنده اسنپدراگون 810 کاملا موفق بوده و گوشی های این خانواده هیچ مشکلی از بابت داغ شدن بیش از اندازه نخواهند داشت. در سومین عضو این خانواده یعنی اکسپریا Z5 Premium نیز به همین صورت است و این دستگاه نیز توانسته تا گرمای درونی پردازنده خود را مغلوب کند.

ما برای اینکه بتوانیم توانایی اکسپریا Z5 Premium را در کنترل گرمای خود بسنجیم، در یک اتاق با هوای معتدل، شروع به ضبط ویدئو با کیفیت 4K کردیم. نتیجه از آن چیزی که ما تصورش را میکردیم شگفت انگیز تر بود چرا که بعد از گذشت 46 دقیقه از ضبط ویدئو، در حالی که دستگاه همچنان به ضبط ادامه میداد با پیغام پر شدن حافظه مواجه شدیم. بعد از پایان فیلم برداری که به علت پر شدن حافظه دستگاه متوقف شد دمای درون هسته به 55 درجه سانتی گراد رسید که نشان از این دارد، اگر فضای دستگاه به پایان نمی رسید شانس رسیدن به مرز 1 ساعت فیلم برداری را نیز داشتیم. نکته ای که برای ما بسیار جالب بود این که گرمای دستگاه بعد از گذشت حدود 20 دقیقه کم کم آغاز شد و تا قبل از آن بدنه دستگاه هیچ اثری از داغ شدن نداشت.
4k
البته این گرما در هنگام اجرای بازی های سنگین زودتر از فیلم برداری 4K خود را نشان میدهد. ما با تست گرمای دستگاه بعد از گذشت 15 دقیقه از بازی Need for Speed™ No Limits به دمای 50 درجه سانتی گراد رسیدیم. البته این دما مربوط به درون هسته پردازنده است و آن چیزی که ما در بدنه دستگاه احساس میکنیم یک گرمای ملایم بوده که به هیچ وجه برای کاربر آزار دهنده نیست.

اکسپریا Z5 Premium در بنچمارک AnTuTu همانند برادران خود موفق شد تا از مرز 60 هزار امتیار عبور کند. در تست های ما این دستگاه امتیاز 63722 را در بنچمارک آنتوتو بدست آورد. همانطوری که مشاهده میکنید، در این بنچمارک رزولوشن صفحه نمایش 1920×1080 درج شده که نشان میدهد، صفحه نمایش این دستگاه در حالت عادی به روی رزولوشن 4K قرار نگرفته است.


پردازنده گرافیکی Adreno 430 عملکردی عالی از خود در هنگام اجرای بازی ها به جا گذاشت. به خاطر صفحه نمایش این دستگاه و اینکه در اجرای بازی ها، رزولوشن 1080p فعال شده، پردازنده گرافیکی در پردازش بهتر بازی ها مشکلی نخواهد داشت. در هنگام اجرای بازی بدنه پشت دستگاه با گرمایی کم همراه است که برای یک اسمارت فون قدرتمند با چنین مشخصات سخت افزاری کاملا عادی و حتی میتوان گفت بسیار عالی است.
DSC_0466 (2)
سونی برای کنترل گرمای پردازنده اکسپریا Z5 Premium از دو لوله خنک کننده به جای یک لوله استفاده کرد و در این راه نیز بسیار موفق بود. در مجموع اکسپریا Z5 Premium از نظر پردازنده، همانند برادران خود بسیار خوب عمل کرده و از حیث کنترل گرما نیز موفق بوده است. سونی بر خلاف بسیاری از شرکت ها که از گرمای پردازنده اسنپدراگون 810، ناچار به عدم استفاده از آن و یا کاهش قدرت آن پناه بردند، به خوبی ایستادگی کرد و موفق شد تا این اژدهای خشمگین را رام کند.

 

حافظه
اکسپریا Z5 Premium از رم 3 گیگابایتی برخوردار است که از این نظر برابر با اکسپریا Z5 است. با کمک رم 3 گیگابایتی هیچ مشکلی در اجرای برنامه ها و بازی ها نخواهید داشت و میتوانید تا چند بازی را به صورت همزمان و بدون هیچگونه مشکلی اجرا کنید.

سونی برای تمامی اسمارت فون ها و تبلت های سری Z در سال 2015 از حافظه داخلی 32 گیگابایتی به عنوان تنها انتخاب برای کاربران استفاده کرد. البته این حافظه در کنار قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه خارجی تا 200 گیگابایت هیچ مشکلی را برای کاربر از نظر کمبود فضا ایجاد نخواهد کرد.

در کل از حافظه داخلی 32 گیگابایتی این دستگاه حدود 21 گیگابایت به صورت پیشفرض در اختیار کاربر قرار دارد و 9 گیگابایت نیز توسط سیستم عامل دستگاه اشغال شده است.

 

نرم افزار
سونی برای اکسپریا Z5 Premium از آخرین نسخه اندروید موجود در هنگام معرفی استفاده کرده بود. اندروید 5.1.1 به صورت پیش فرض در این دستگاه اجرا شده و البته نیز قرار است در آینده ای نزدیک تجربه اندروید 6.0 را با یک آپدیت اساسی داشته باشد.
DSC_0434
دستگاهی که در اختیار ما قرار داشت، به صورت پیشفرض فریمور شماره 32.0.A.6.170 را بر روی خود نصب داشت. شاید جالب باشد که بدانید، این فریمور در تاریخ 14 آبان برای اولین بار به انتشار عمومی رسیده بود اما این گوشی که در اختیار ما بود، دو هفته زودتر از تاریخ مذکور در کارخانه تولید شد. یعنی این فریمور دو هفته پیش از انتشار رسمی توسط سونی بر روی گوشی های تولید شده قرار گرفته بود.

این فریمور یعنی شماره ساخت 32.0.A.6.170 یک نسخه بالاتر از فریموری است که هم اکنون بر روی اکسپریا Z5 و اکسپریا Z5 Compact قرار دارد. شاید همین تفاوت در فریمور باشد که باعث شده ما در مجموع شاهد برتری های نسبی در عملکرد کلی این دستگاه نسبت به دو گوشی دیگر باشیم.

 

نگاهی به رابط کاربری
رابط کاربری اکسپریا Z5 Premium همانند اکسپریا Z5 اندک تفاوتی با دیگر گوشی های اکسپریا دارد. البته اینجا قابل ذکر است که اکسپریا Z5 حتی در برخی قسمت های جزئی رابط کاربری نسبت به دو برادر خود نیز تفاوت هایی دارد.

یکی از تفاوت های اکسپریا Z5 Premium با اکسپریا Z5 تفاوت در نسخه های لانچر آنهاست. اکسپریا Z5 Premium لانچر شماره 9.0.A.0.11 را دارد که در مقایسه با نسخه 9.0.A.0.9 موجود در اکسپریا Z5 تفاوت هایی دارد.

در تنظیمات لانچر مثل همیشه قابلیت انتخاب اندازه آیکون ها وجود دارد. اما دو گزینه دیگر در اینجا به چشم میخورد که یکی نمایش یا عدم نمایش نام برنامه ها در داک منوی صفحه اصلی است و دیگری انتخاب عملکرد در هنگام نگه داشتن دست بر روی آیکون های برنامه هاست.


همانند اکسپریا Z5 ویجت ساعت کاملا با رنگ تم و تصویر پس زمینه دستگاه هماهنگ است. به این معنی که اگر تم روشن را انتخاب کنید، رنگ ویجت ساعت به صورت خودکار به مشکی تبدیل میشود و اگر رنگ تم را تیره انتخاب کنید، ویجت ساعت به رنگ سفید نمایش داده خواهد شد.

بخش تنظیمات دستگاه با تفاوت هایی نسبت به قبل همراه است. گزینه Home برای انتخاب لانچر از منوی اصلی حذف شده و در قسمت های دیگر موارد جدیدی به چشم می آید. در بخش تنظیمات صفحه نمایش و در قسمت تنظیم موتور پردازشی، دمویی از عملکرد موتورهای پردازشی نمایش داده میشود. همچنین تعداد تمهای پیشفرض دستگاه نسبت به قبل افزایش یافته است. در ادامه میتوانید تصاویری از قسمت های مختلف رابط کاربری دستگاه را مشاهده کنید.

 

صدا
سونی در اکسپریا Z5 Premium دو اسپیکر را در بالا و پایین دستگاه قرار داده تا به کمک آنها، کاربر تجربه لذت بخش صدای استریو را داشته باشد. بلندی صدا در اکسپریا کاملا قابل قبول بوده و حتی میتوان اقرار کرد که صدا نسبت به اکسپریا Z5 تا قدری بلندتر بوده است.

در تنظیمات صدای دستگاه گزینه هایی همچون DSEE HX و نیز +ClearAudio به همراه Dynamic Normalizer وجود دارد. به لطف تنظیمات نرم افزاری و قابلیت های سخت افزاری کیفیت صدای اکسپریا Z5 Premium بسیار عالی است که جای هیچ ایرادی را باقی نمیگذارد.
DSC_0489 (2)
اکسپریا Z5 Premium همانند دیگر گوشی های خانواده Z قابلیت پشتیبانی از هندزفری های Noise Canceler را دارد اما به صورت پیش فرض در جعبه این دستگاه هندزفری MH410c قرار داشت که یک هندزفری ارزان قیمت با کیفیت متوسط است. البته این نکته را باید در نظر داشته باشیم که اقلام درون جعبه دستگاه در هنگام عرضه و با توجه به پیشنهادهای فروش شرکت ها ممکن است متفاوت باشد. پس در مورد لوازم جانبی نهایی باید منتظر عرضه رسمی و ورود به بازار باشیم.

 

باتری
سونی همیشه سعی داشت تا آنچه را که در نهایت برای کاربر سود بیشتری دارد به اجرا در آورد. به همین خاطر هیچگاه باتری را فدای مهمترین قاتل آن یعنی صفحه نمایش نکرده بود و به جای استفاده از صفحه نمایش QHD ترجیح میداد تا صفحه نمایش FHD را در تمامی پرچمداران خود مورد استفاده قرار بدهد. اما با یک تصمیم ناگهانی اکسپریا Z5 Premium را با صفحه نمایش خیره کننده 4K معرفی کرد.

در ابتدای امر تصور میشد که باید فاتحه باتری اکسپریا Z5 Premium را با آن صفحه نمایش عجیب خواند اما سونی در این خصوص بسیار هوشمندانه عمل کرد و سیستم کنترل هوشمند وضوح را در این دستگاه انتخاب کرد. در تست های ما اکسپریا Z5 Premium عملکرد خوبی از خود در زمینه باتری نشان داد. البته نباید فراموش کنیم که ظرفیت باتری نیز در مقایسه با اکسپریا Z5 بیشتر شده و باتری ۳۴۳۰ میلی آمپری اکسپریا Z5 Premium تاثیر مثبتی در استقامت این دستگاه در برابر فعالیت های مداوم داشته است.
DSC_0320
این نکته را باید اقرار کنیم که مصرف بالای باتری در هنگام استفاده مکرر از برنامه هایی همچون آلبوم و ویدئو کاملا مشهود بود. اما در سیکل ترکیبی استفاده از این دستگاه، مصرف نهایی باتری کمی بیشتر از اکسپریا Z5 Compact و تقریبا برابر با اکسپریا Z5 بود. در مجموع اگر کمی در هنگام کار با این دستگاه به مدیریت مصرف باتری دقت داشته باشیم و از امکانات موجود نیز مثل حالت استامینا استفاده کنیم، تضمین 2 روز دوام باتری برای اکسپریا Z5 Premium عملی میشود. در غیر این صورت با هر بار شارژ یک تا یک و نیم روز دوام قابل تصور است.

در مورد باتری خبرهایی که بدست میرسد نشان دهنده آن است که در اندروید 6.0 شاهد تغییراتی گسترده در مصرف باتری خواهیم بود و عملکرد دستگاه از حیث مصرف باتری به طرز چشم گیری بهبود خواهد یافت. پس میتوانیم امیدوار به یک بهبود کلی در مصرف باتری در اکسپریا Z5 Premium پس از آپدیت اندروید 6.0 مارشمالو نیز باشیم.

همچنین اکسپریا Z5 Premium از جمله دستگاه های سونی است که از شارژر سریع پشتیبانی میکند. با شارژر سریع میتوانید با هر 10 دقیقه شارژ حدود 5.5 ساعت از گوشی هوشمند خود استفاده کنید. البته شارژر همراه دستگاه چنین قابلیتی را ندارد و برای این کار باید شارژر مخصوص آن را تهیه کنید.

 

حسگر اثر انگشت
تمامی قابلیت های بی شماری که از اکسپریا Z5 Premium گفتیم در کنار سنسور اثر انگشت این دستگاه تکمیل میشود. اسمارت فون ها که یک وسیله شخصی هستند نیازمند لایه ای امنیتی بوده تا کاربر را از حفظ اطلاعات محرمانه خود مطمئن سازند. سونی در اکسپریا Z5 Premium به کمک یک حسگر اثر انگشت قدرتمند که بر روی دکمه پاور دستگاه تعبیه شده این امنیت را تضمین میکند.
DSC_0451
حسگر اثر انگشت اکسپریا Z5 Premium از طرحی مشابه با اکسپریا Z5 برخوردار است. محل قرار گیری این حسگر در بهترین جای ممکن بوده و با وجود ابعاد نسبتا بزرگ دستگاه به راحتی با هر دو دست قابل دسترسی است.

این حسگر در حال حاضر تنها کاربردی که دارد، امکان بازگشایی قفل دستگاه است. البته ممکن است در آینده ای نزدیک قابلیت هایی دیگر نیز به آن اضافه گردد. سونی به کاربر امکان اضافه کردن 5 انگشت را میدهد تا به این صورت چندین نفر نیز شانس استفاده از این لایه امنیتی را در یک گوشی هوشمند داشته باشند.

سونی به منظور امنیت بیشتر، بعد از هر 5 خطا در وارد کردن انگشت، راه بازگشایی قفل را بوسیله انگشت مسدود میکند و کاربر باید با وارد کردن رمز عبوری که در ابتدا انتخاب کرده نسبت به بازگشایی قفل اقدام کند. حسگر اثر انگشت قابلیت تشخیص انگشت را در تمامی جهات دارد اما نسبت به خیس بودن انگشت کاملا حساسیت دارد. پس برای باز کردن سریع و صحیح قفل دستگاه باید از خشک بودن انگشت خود مطمئن باشید.

 

مقاومت در برابر آب و گرد و غبار
همه ما میدانیم که گوشی های خانواده Z شناگرهای ماهری هستند. اکسپریا Z5 Premium نیز آموزش های شنا را در بالاترین مقطع ممکن گذرانده و موفق به اخذ گواهینامه IP68 برای این حرفه شده است. مقاومت اکسپریا Z5 Premium در برابر نفوذ آب و گرد و غبار تا عمق ۱٫۵ متر برای ۳۰ دقیقه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
DSC_0444
البته سونی توصیه میکند نسبت به رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از این گوشی در تماس با آب دقت لازم را داشته باشیم. اما این دستگاه با استاندارد هایی که گذرانده ما را مطمئن می کند که میتواند به خوبی در برابر نفوذ آب به شرط رعایت نکات ایمنی مقاومت کند.

اکسپریا Z5 Premium حتی بعد از تماس با آب نیز عملکرد قبلی خود را حفظ میکند. صفحه لمسی دستگاه حتی اگر خیس باشد عملکرد بی نقصی از خود نشان میدهد. البته اگر شما این گوشی را به طور کامل در آب قرار دهید، بلندگوها و میکروفون های دستگاه تا خشک شدن کامل نیازمند زمان هستند تا به عملکرد قبلی خود بازگردند. و البته این را هم باید توجه داشته باشیم که بعد از قرار دادن گوشی در درون آب، تا خشک شدن کامل پورت USB از اتصال دستگاه به شارژر حتما خودداری کنیم.

 

جمع بندی و نتیجه گیری
اگر به تمامی محصولاتی که سونی در طول دو سال اخیر از خود به نمایش گذاشته نگاهی بیاندازیم، میبینیم یک جای خالی در این بین وجود دارد که با هیچ محصولی به جز اکسپریا Z5 Premium پر نخواهد شد. در واقع اکسپریا Z5 Premium همان گوشی هوشمند قدرتمندی بود که جای خالی آن شدیدا در بین اسمارت فون های سری Z احساس میشد.

درست است که سونی در طول دو سال اخیر فبلت های 5.5 تا 6.0 اینچی خوبی مثل اکسپریا C4، اکسپریا C5، اکسپریا T2 و اکسپریا C3 را عرضه کرده بود اما همه اینها هیچگاه نمیتوانند جای خالی یک فبلت از خانواده Z را پر کنند. سونی با معرفی اکسپریا Z5 Premium ضمن احترام به همه سلایق، این فرصت را در اختیار آنهایی قرار داد که اسمارت فون های 5.2 اینچی سری Z نمیتواند برایشان راضی کننده باشد.

معرفی یک اسمارت فون 5.5 اینچی از خانواده Z بدون شک آرزوی بسیاری از طرفداران و علاقه مندان به این شرکت ژاپنی بود. این آرزو حالا با اکسپریا Z5 Premium محقق شده و صد البته چه چیز بهتر از اینکه با ویژگی هایی به مراتب برتر از برادر اصلی خود یعنی اکسپریا Z5 نیز همراه است. ما با مرور دقیق بر این اسمارت فون 5.5 اینچی، با احترام کامل به اکسپریا Z5، به این نتیجه رسیدیم که سونی، توجه به مراتب بیشتری را به اکسپریا Z5 Premium داشته است.
DSC_0401
در دنیای امروزی و با رقابت شدید شرکت ها، دستیابی به بهترین ها در هر زمینه ای سخت است. اما اکسپریا Z5 Premium نشان داده نه تنها در یک یا دو بخش، بلکه در چندین و چند جزء میتواند عنوان بهترین را به خود اختصاص دهد. بالاترین رزولوشن در بین گوشی های هوشمند جهان، بالاترین دوربین در بین گوشی های هوشمند به همراه برادران خود که البته در عمل، نمایش بهتری از آنان را ارائه داد، دارای سریعترین فوکوس خودکار در بین گوشی های هوشمند جهان و … همه اکسپریا Z5 Premium را در بین رقبای خود پیشتاز میکند.

این دستگاه حالا و با قاطعیت تمام، برترین اسمارت فون از خانواده اکسپریا است که در هر زمینه ای که به آن اشاره کنیم حرف های زیادی برای گفتن دارد. در واقع اکسپریا Z5 Premium مصداق کامل همان ضرب المثل معروف است که میگوید: آنچه خوبان همه دارند… یکجا دارد…

Z5pscore

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

94 دیدگاه ها

  1. سلام. C5 دارم فروختمش الان میخوام گوشی بگیرم گفتم نظر شماهارو بپرسم که z5p
    بگیرم یا x یا xa ultra خواهش می کنم جواب بدین لازمه. ممنون.

    پاسخ

  2. خسته نباشد اقای معراجی عالی
    فقط یه سوال داشتم اگه جواب بدید ممنون میشم….
    اینجا گفته شده که دوربینz5 premium از خود z5 بهتره…..یعنی کلا عکسای با کیفیت تری میندازه یا اینکه بدلیل اینکه صفحش بهتره عکسارو نشون میده؟؟؟یعنی حالا اگه ما با z5 عکس بگیریم و توو صفحه نمایش z5 premium نمایشش بدیم تصویر گرفته شدرو،فرقی میکنه با نصویری که از اول با خود premium گرفته شده؟؟؟(از لحاظ کیفیت)ممنون

    پاسخ

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۲۵

    بله ما اشاره کردم که کمی عکس های پریمیوم بهتر بود
    البته نه اینکه تفاوت خیلی زیادی داشته باشن که خب مشخص است که به خاطر تفاوت در نسخه نرم افزاری است. بیلد نامبر اکسپریا Z5 Premium جدیدتر از Z5 است و ممکن این تفاوت در کیفیت هم به خاطر همین تفاوت در بیلد نامبر باشه

    پاسخ

  3. سلام دوستانکسی میدونه تفاوت این کدهای گوشی توی چه مواردی هست؟
    مثلا کدE6833 فرقش با کد E6883 تو چی هست؟

    پاسخ

    Mj گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۱:۳۸

    معمولا توی فرکانس های مختلف باندهای شبکه تفاوت دارن

    پاسخ

  4. باعرض سلام
    وخسته نباشید به زحمات و اطلاعات خوبتون در این سایت.
    لازم به ذکر است که در قسمت درج اعداد حافظه ظاهرا یک اشتباه ریاضیاتی رخ داده است چون 21+9 میشود 30 اما حافظه 32 است پس یا 23 Gb در اختیار کاربر است یا 11 Gb در اختیار سیستم عامل.

    پاسخ

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۵۷

    حافظه 32 گیگ که دقیق 32 گیگ نیست! شما فلش 32 میخرید دقیقا 32 گیگ فضا داره؟

    پاسخ

    مجتبی شیرازی گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۵۸

    سلام آقای معراجی
    یک سوال داشتم
    زوم 5برابر گوشی z5 چند متر را جلو میاره
    مثل عکسی که از گربه گرفتید
    چند متر با گربه فاصله داشتید
    3متر
    5متر
    7متر
    10 متر
    یا بیشتر
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۰۹

    خخخخ

    پاسخ

  5. دو سوال مهم دارم که ممنون میشم جواب بدید.
    یکی این که میشه برسی کنید این گوشی با قلم و مداد معمولی کار میکنه مثل زد تو؟
    دوم این که نسخه دو سیم ارتش دو مدل داره. تفاوتشون چیه و این که دو سیم کارت هم از شارژ سریع پشتیبانی میکنه و مثل زد تری نباشه که تک سیم بکنه ولی دو سیم نه.
    ممنون میشم با قت پاسخ بدید.

    پاسخ

  6. باسلام و خسته نباشی در مورد دوربین این گوشی باید بگم که تو عکسای بالا ایزو چرا اینقدر بالاست تو نور روز ولی بازم تو کراپ خیلی عالیه اگه رو ایزو 50 تنظیم میکردین خیلی عالیتر میشد محشره دوربین این گوشی راستی با ایزو 8000 این جزئیات بالا تو کراپ تست کار هر شرکتی نیست در حد dslr های سطح مبتدی کیفیت داره باور کنین

    پاسخ

  7. اول از همه تشکر از بر بچه های زحمت کش سایت
    این بهترین بررسی این سایت بود و معلوم بود که واقعا تلاش کردین
    درمورد گوشی نظرم عوض شد و واقعا عالی بود
    ولی مشکلی که تو دوربین داشت این بود که گوشه های عکسا تارن و این توی ویدئو تبلیغاتی 6دقیقه ای سونی وجود داشت

    پاسخ

  8. یعنی میتونم بگم

    دمت گرم هادی جان

    ایول داری

    عشق است زد 5 پرمیوم

    ++++++++++++++++++++++++

    اقا قیمت این z5 p چه قدره و کی افت قیمت پیدا میکنه تا بتونیم بخریمش؟

    پاسخ

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۵۵

    حدود 2500 تا 2600 در مرحله اولیه عرضه روش حساب کنید

    پاسخ

    javad گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۱۷

    اگه 2600 باشه تا آخر بهمن که ما بخوایم بگیریم میشه حدود2200.به نظرم خوبه.البته اگه 2600 باشه.

    پاسخ

  9. عالی بود……..
    همگی اعضای مدیریت خسته نباشید،مخصوصا اقایه معراجی…
    یه سوالی ذهنمو مشغول کرده اگه کسی از مدیریت یا دوستان اطلاع داره لطفا پاسخ بده…
    ایا امکانش هست تو بروزرسانی هایه بعدی رابط کاربری دوربین تغییر کنه …و به اون شکلی که تو ویدیو هایه تبلیغاتی بود بشه…؟؟

    پاسخ

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۵۴

    بله احتمالا همین اتفاق خواهد افتاد.

    پاسخ

  10. سلام
    آقای معراجی و یا سایر دوستان
    یه اسکرین شات هست مربوط به اب و هوا که نوشته Gorgan
    من ندارم اینو چرا؟!هرچی گشتم نیستم فقط ویجت اب و هوا دارم
    Z2 دارم اخرین بیلد لالی پاپ هم نصبه!!!
    نکنه فقط مال پریمیومه

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۴:۳۴

    روی سری Z5 تازه اضافه شده

    پاسخ

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۵۴

    بله نرم افزار جدید هست.
    برخی از نرم افزار های پریمیوم رو پورت کردیم و در روزهای آینده سعی میکنیم در سایت قرار بدیم.
    برنامه آب و هوا هم حتما در اختیار دوستان قرار خواهیم داد.

    پاسخ

  11. سلام خسته نباشید ببخشید میشه منو ی راهنمایی کنید …من برنامهSony PC Companion 2.1رو از سایت اصلی سونی دانلود کردم بعد که گوشیم وصل کردم اخرین ورژن اندروید برام اورد الان میخام باهاش گوشیم اپدیت کنم ولی نمیدونم چجوریه وقتی به مرحله دوم میرسه و گوشی خاموش میشه بعد کابل میکشم دوباره میزنم ارور میده لطفا کمکم کنید گوشیم اکسپریاtx قسمت اول ک میرم ی گزینه yesوnoداره اونجا کدوم باید بزنم اگه میشه راه دقیق بگین که چجوری باسیستم تو خونه بتونم اندروید گوشیم ارتقاع بدم ….وی سوال دیگه یکی از دوستام گفت که شنیده اندروید۵هم برای این گوشی به شکل رسمی اومده تو سایت سونی این حقیقت داره؟…ممنونم

    پاسخ

  12. در قسمت دوربین گوشی عکس اون ساختمان رو در 4 گوشی مقایسه کردین رو همین دیروز گرفتین یا نه عکس مربوط به زمان بررسی همون گوشی هاست؟
    چون به عنوان مثال عکسی که در بررسی Z5 هست هوا کاملا ابریه اما عکسی که الان با Z5 Premium گرفته شده هوا صاف و کاملا آفتابیه
    میگم شاید اختلافشون به این خاطر باشه اینطور نیست؟

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۲:۴۴

    لایک دوستمون راست میگه.فقط یه سوال اون عکسی که از پشت بام گرفته شده چرا کسی ماهواره نداره!!! ما میریم پشت بام هر خونه ای کمتر از 2 بشقاب نیست!

    پاسخ

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۵۳

    بله در دو روز متفاوت هستن و هوا هم متفاوت بود. ولی عکس هایی که در محیط های یکسان با نور یکسان گرفته شده بود هم پریمیوم کمی بهتر بود
    اون عکس رو ما انتخاب کردیم چون از چهار گوشی مختلف ازش تصویر داشتیم.

    پاسخ

  13. ممنون از آقای معراجی و اکسپریان برای این نقد و بررسی عالی.
    من میخوام Z5 بگیرم اگه خدا بخواد فقط امیدوارم دوربینش بعد آپدیت مثله پریمیوم بشه.

    پاسخ

  14. اقای معراجی فکنم شمام مثله برنامه فتیله مشکل داری که نظرم تایید نکردین.واقعا متاسفم…..

    پاسخ

    javad گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۳:۲۳

    دوست عزیز خب میگیم برناه عمو پورنگ رو بیشتر برات پخش کنند حوصلت سر نره.برات قاقالی لی هم میخریم!!!

    پاسخ

  15. درسته که دوربین این گوشی خیلی شاداب تر و زنده تر عکس میگیره اما اگر دقت کنید خطوط روی اون ساختمان در مقایسه مشخص نیست
    خطوط نوار های بین پنجره ها رو میگم
    ولی واقعا عملکردش خارق العادس آدم کیف میکنه!

    پاسخ

  16. به ۳ دلیل Z5p رو نمیپسندم
    ۱ وزن سنگین که اگه بزاری جیبت شلوار از پات در میاد
    ۲ صفحه نمایش بزرگ
    ۳ به غیر صفحه نمایش ۴k تفاوت زیادی با Z5 نداره

    پاسخ

    javad گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۳:۲۱

    جک جدیده!!!خب شلوارت رو سفت بچسب که از پات نیفته دوست عزیز.فکر کنم شما با یه تکنولوژی به نام کمربند آشنایی ندارید!!!چیز خوبیه استفاده کن لذتشو ببر دیگه هم شلوار از پات نمیوفته!!

    پاسخ

  17. آقای معراجی خیلی عالی بود ممنون خسته نباشید فقط چند مورد رو در مورد صفحه نمایش یادتون رفت بگید که البته احتمالا میخواستید بقیه دوستان هم هرچه سریعتر بهره مند بشن از این گوشی 🙂
    لطفا بگید نور صفحه نمایش و عمق رنگ مشکی و کنتراستش چطوره؟ نسبت به Z5 چطور؟
    در مورد ارتقا کیفیت به 4K هم بگید که عملکردش چطوره؟
    و اینکه آیا x-reality و super vivid روی فیلم های 4K هم تاثیر میزارن یا نه؟ و آیا این دو موتور تفاوت 4K و فول اچ دی رو بیشتر میکنن؟
    چون در پرچمداران قبلی روی فیلم 4K تاثیر نداشت

    لطفا جوابم رو بدید و به بررسی اضافه بکنید این توضیحات رو

    خیلی ممنون

    پاسخ

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۳۳

    نور صفحه نمایش تقریبا با زد۵برابر بود اما عمق رنگ مشکی پریمیوم بیشتر بود
    اینکه بله توی ویدیو هم تاثیر کاملا محسوسی داشت

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۴۷

    خیلی ممنونم 🙂
    لطفت در مورد ارتقا کیفیت فیلم ها و تصاویر به 4K هم در بررسی بنویسید
    شاید خیلی ها ندونن چنین قابلیتی مهم و کلیدی داره که برای اولین بار از تلویزیون ها به گوشی اومده و وقتی این بررسی رو میخونن متوجه بشن
    بازم ممنون

    پاسخ

  18. سلام. نقد و بررسی عالی بود. مرسی
    دوستان عزیز به سوال دارم ازتون؟
    من حدود یک ماهی میشه
    Xperia z3 مدل SOL26 مخصوص اپراتور August ژاپن هست رو خریدم. یکی از اقوام بده از ژاپن آوردن. حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایت هست. و کویک شارژ 2 رو هم داره. پنل صفحه نمایش از نوع Aهست و کیفیت فوق العاده ای داره. رام اصلی با بیلد 23.0.C.296 روش هست ویه اپدیت تکمیلی با بیلد350 دریافت کردم و برنامه نیز بروز رسانی شدن. اما اندروید گوشی کیت کت هست. از شما دوستان عزیز و محترم میخوام بهم جواب بدین با رام اصلی گوشی من اپدیت ها رو (اندروید 5.11 و6)رو دریافت میکنه؟ این موضوع کمی نگرانم کرده لطف کنید جواب بدین دوستان عزیز. آقای معراجی همچنین شما هم جواب بدین مرسی ازشما دوستان

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۱۸

    صد درصد دریافت میکنه ولی این دیرتر میگیره یا نه من اطلاع ندارم
    ولی تجربه ثابت کرده سونی به هم وطناش خیلی خوب میرسه (منظورم ژاپنه)
    شما هم از اپراتور AU ژاپن گرفتید پس حتما دیرتر از بقیه جهان آپدیت نمیگیره
    باز اگر دوستان دیگه اطلاعاتشون بیشتر بود جواب دوستمون رو بدن

    پاسخ

    ME &GH... گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۱:۱۳

    مرسی دوست عزیز

    پاسخ

  19. نقطه ضعف هایی هم داره این دستگاه البته نسبت به رقبا :
    ۱- می تونست نسبت به Z5 فضای رمش ۱ گیگ بیشتر باشه
    ۲-می تونست مدل پریمیوم رو با این همه تاخیر تو ورود به بازار با همون اسنپ دراگون ۸۲۰ معرفی می کرد
    ۳- می تونست قابلیت شارژ بیسیم رو هم براش در نظر می گرفت
    ۴- می تونست یه شارژر سریع تو جعبه اش میزاشت
    ۵- می تونست یه رابط کاربری جدید و انقلابی براش معرفی می کرد
    ۶- خودم از وجود یه قلم تو مدل پریمیوم خوشحال میشدم
    در کل Z5 پریمیوم جزو بهترین گوشی های پرچمدار بازاره

    پاسخ

    اردی گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۴۷

    شارژ سریع داره تو جعبش
    مگ سامسونگه ک اسکی بره از این و اون
    همون اس سیکس سامسونگ…. ❇ همش از رو آیفون تقلید کرده از نقاطی ک دکمه هاشو گذاشته تا سوراخای اسپیکرش پس ب قلم و این چیزا احتیاج نداره…. بعدشم 3 گیگ رم کافیه،3 با 4 چ فرقی داره، کار منو تورو راه میندازه… بعدشم در مورد پردازنده ک گفتی ب نظرم حرفت قشنگه میتونست 820 بندازه ولی اینم در نظر بگیر ک 820 تازه معرفی شده کلی طول میکشید 🙂

    پاسخ

    hamid گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۲:۱۱

    دوست خوب مطلب رو کامل بخون شارژر سریع نداره باید براش تهیه کنید
    دوستان طوری برخورد می کنن که انگار صاحب کمپانی سونی اند و هر انتقاد یا پیشنهادی رو در مورد گوشی سونی توهین به خودشون می دونند
    در پاسخ به اون دوستی که میگه برو سامسونگ بگیر بهتره بگم شما نمی خواد برای ما تصمیم بگیری ما هیچ برندی رو ارث پدریمون نمی دونیم و لازم باشه همیشه بهترین رو انتخاب می کنیم

    پاسخ

    مجتبی شیرازی گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۳:۳۶

    hamid جان
    چون اینجا مخصوص گوشیهای سونی هست
    بیشتر هم طرفدارن سونی حضور دارند
    اگر این طرفدار ها اینجا نباشند
    از سونی طرفداری و
    گوشی از سونی نخرند
    شرکت سونی ورشکست میکنه خخخخخخخخخخخخخخ

    مجتبی شیرازی گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۳:۳۹

    hamid جان
    با حرفهای که زدی موافق هستم
    مخصوصا این حرفت ( هیچ برندی رو ارث پدریمون نمی دونیم و لازم باشه همیشه بهترین رو انتخاب می کنیم )
    که درستش همین هست

    javad گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۳:۱۳

    اسنپ 820 احتمل قوی تا MWC2016 هم نمیرسه و برای چارک دوم 2016 است.خودت حساب کن ببین چقدر فاصله بین معرفی و توزیع در بازار میشه.

    پاسخ

    اردی گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۴۹

    راستی اینم بگم اگ قلم و شارژر بیسیم و این چیزا انقد برات مهمه سامسونگ بگیر داداش…. ولی ی توصیه کنم من تا الان هر سامسونگی دیدم دست دوستان و اقوام هنگی بوده در صورتی ک من گوشیم زد تا حالا دو بار هنگ کرده

    پاسخ

  20. عجب دوربینی شده تو فریمور نرم افزاری جدید.واقعا حال کردم.دمتون گرم .ای کاش حالا این دوربین رو با پرچمدارهای دیگه مقایسه کنید.من عکس های گرفته شده با دوربین نکسوس 5 ایکس که لنز سونی رو استفاده می کنه دیدم واقعا متعجب شدم.خیلی قوی و حرفه ای عکس میندازه.اینجاست که سونی فقط و فقط نرم افزار قوی احتیاج داره برای دوربین

    پاسخ

    arabian men گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۱:۰۸

    Xperia Z5 vs Galaxy Note 5 ,G4, iPhone 6s_Camera Test
    http://www.aparat.com/v/jxuQg
    Iman biar migam.

    پاسخ

    javad گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۲:۳۹

    من دیدم واقعا ایمان آوردم.یه سر و گردن از گوشیهای دیگه بالاتره.

    پاسخ

  21. کانپت هایی که سونی برای z3 ارايه کرد
    در یک کلام فوق العاده بودند
    خیلی روان و بدون لگ خاصی
    کاش در اندروید ۶ این رابط رو برا گوشی ها ارايه کنه
    ای کاش سونی این محدودیت استفاد از 4k در این گوشی برداره
    چون اکثریت برای دیدن ویدیو
    از نرم افزارهای دیگه استفاده میکنند

    پاسخ

  22. من هنوز رو رنگ کروم هنگ کردم -_-

    پاسخ

    مجتبی شیرازی گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۳:۲۶

    امیرحسین جان
    فقط به خاطر آینه بودنش رنگ کروم هنگ کردی ( نقطه مثبت )
    ولی (نقطه ضعفی) که این آینه داره
    اثر انگشت را جذب کرده وخیلی زود لکه می گیره
    با این وجود اگر دوست داشتی این رنگ رو انتخاب کن

    پاسخ

  23. درود بر شما
    همینطور که مطلبو میخوندم شوقم واسه خریدنش بیشتر میشه
    کافیه برسه به ایران بشمارسه خریدمش!
    یکی از عکسا رو دانلود کردم، زوم کردم رو تابلوی سوپر مارکت! تو نگاه اول و حتی با دقت هم که نگاه کردم تابلوی سوپرمارکت مشخص نیس اما وقتی زوم میکنی راحت میشه خوندش! عکسی که تو پارک لاستیک ماشین گذاشته شده
    مرسی که این بررسی رو گذاشتین
    درود بر سونــــــــــــی ♥

    پاسخ

  24. در مورد كيفيت صفحه نمايش بايد بگم كه رنگ هايي كه توليد ميشه توي زد ٥ غير واقعي هست اونم به خاطر موتور پردازش
    زماني هم كه خاموشه كيفيت رنگ ها خيلي پايين مياد
    بهتر بود مقايسه صفحه نمايش ها با خاموش كردن موتور پردازش انجام ميدادين اين جوري واقعي تر بود

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۱۴

    اتفاقا فکر کنم خاموش هم بوده!

    پاسخ

    Amir one گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۰۹

    موتور های پردازشی فقط و فقط توی البوم اکسپریا کار میکنن و تو برنامه های دیگه غیر فعالن اگه دقت کرده باشید تو پستای قبلی عکسهایی بغیر از برنامه آلبوم گذاشته شد که بازم از نظر کنتراست قابل تحسین بود.

    پاسخ

  25. همه چی عالی و بی نظیر ،دست شما هم درد نکنه بابت نقدی که انجام دادید ،،،،،ولی باز سونی تو هنسفری ضعیف عمل کرده ،حداقل شکلشو عوض میکرد…

    پاسخ

  26. خسته نباشید
    واقعا عالی بود (هم بررسی و هم گوشی)
    46 دقیقه فیلم برداری 4K
    :-O

    پاسخ

    Mohamad گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۱۱

    برو ترنجی تا 53 دقیقه هم گرفتن حافظه پر شده

    پاسخ

  27. این گوشی فوق العادس!
    انصافا اگه امکانات نرم افزاری سامسونگ یا ال جی یا حتی هواوی رو داشت,سلطان بی رقیب دنیای اسمارت فون ها میشد:)

    پاسخ

  28. سلام دوستان از این دکمه عکاسی چی جوری باید استفاده کرد؟شاتر دوربین
    چه قدر باید فشار داد؟
    آیا از جایی خاموش روشن می شه؟
    من فشارش می دم فلش روشن می شه ولی عکسی ذخیره نمی شه!!

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۱۲

    دو مرحله ایه کمی فشار بدید میره برای فکوس و فلش روشن میشه اما اگر کمی بیشتر فشار بدید عکس میگیره

    پاسخ

  29. اومده که پرچمدار بخوره آخه بهش میگن پرچمدار خور
    جرات دارید بیاد جلو گنده ی ما حریف میطلبه

    پاسخ

    شایان گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۱۰

    جرات ندارن که!! فقط بلدن کپی کنن و یدونه فیک و داغون و کپی از روی این غول خوشگل بزنن،بعد مث پر رو ها اسمش رو بزارن s7 premium!!!

    پاسخ

  30. خسته نباشید برسی تون عالی بود اقای معراجی واقعا تمام گذاشتید کاش از شارژ شدن با کیویک شارژ میگفتید

    پاسخ

    Armin گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۲:۱۰

    اولین

    بهترین

    بی‌نظیر

    خارق‌العاده

    فوق‌العاده

    از همه بهتر

    Sony made in Japan

    پاسخ

  31. دمتون گرم واقعا خسته نباشید مخصوصا اقای معراجی گل کاشتی برادر

    پاسخ

    جان فاورو گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۶:۲۱

    عجب گوشی قشنگی…
    چه جالب عکس آقای معراجی رو پشت گوشی چاپ کردند…
    ولی این نمراتی که شما به این گوشی دادید با خودم گفتم چی میشد اکسپریان معلم فیزیک دوران دبیرستانم بود…

    پاسخ

    muhammad mhmdi گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۶:۴۸

    غول چراغ جادو

    پاسخ

    Hossein z1 گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۷:۱۴

    به به

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۲:۳۶

    سلام خسته نباشید.اول اینکه من 23 اتومات در شب نسبت به 8 با ایزو بیشتر میپسندم چون تصویر زرد نمیشه ونویز کمتره وبعد این کار سونی اصلا درست نیست و دور از انصافه که با وجود سخت افزار مشابه نرم افزار دوربین فرق داشته باشه امیدوارم با اپدیت درست بشه.یه سوال هم از اقای معراجی داشتم ممنون میشم جواب بدید.چرا در مورد فلش دوربین صحبت نکردید؟ ایا تغییری نسبت به سری زد های قبل وجود نداره؟

    پاسخ

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۴۷

    فلاش دوربین تفاوت خاصی با دیگر گوشی های سری Z5 نداشت.

    پاسخ

    اشکان z3 گفته:
    ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۱:۱۳

    مثل همیشه بررسی جامع .و کامل و قطعا منصفانه….ودور از تعصب …خسته نباشید
    من از زد5 پرمیوم خوشم اومده .ولی باسابزش یکم مشکل دارم .الان زد3 دارم واقعا دیگه بزرگتر از زد3 نمیتونم دستم بگیرم واسه همین مجبورم زد5 بگیرم امیدوارم اونم به خوبی پرمیوم باشه …بازم تشکر

    Soheil گفته:
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۲۰

    فقط در یک کلام بی همتا .افتخار همه ما سونی بازا اینکه طرفدار سونی هستیم .زنده باد سونی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here