وقتی سونی در سال 2016 برایِ اولین بار دست به معرفی هدست هایِ پرمیوم خود با قابلیت هایِ خاص و پشتیبانی از ژست هایِ حرکتی زد، با استقبال بینظیر کاربران در سراسر دنیا مواجه شد. MDR-1000X در واقع اولین نسل از هدست هایِ سونی بود که از ژست هایِ حرکتی، آن هم دقیقاً در قسمت پشت سری هدست بهره میبرد، که در در زمان خودش یکی از جذاب ترین ویژگی هایِ هدست مورد بحث بود، اما آنطور که باید و شاید از آن محصولی بینظیر و کاربر پسند نساخت.

کمی بعدتر و در سال 2018، سونی دست به معرفی نسل دوم هدست مذکور، اینبار تحت برند خانواده WH زد و هدست هایِ پرمیوم خود را به این رسته منتقل کرد. در CES2018 بود که سونی رسماً از هدست بالارده WH-1000XM2 پرده برداشت. این هدست نیز با حفظ ویژگی هایِ نسل قبل ویژگی هایِ بهتر و بهبودهایی را به همراه داشت و با استقبال بینظیر کاربران مواجه شد، اما این برایِ سونی کافی نبود و این کمپانی ژاپنی اصیل تصمیم گرفت باز هم سطح آرمان هایِ خود را پیرامون هدست هایِ بالارده ارتقا دهد.

اینگونه بود که با 2 نسل تجربه، در آگوست سال 2018 میلادی و در خلال کنفرانس IFA2018، سونی دست به معرفی نسل سوم هدست هایِ بالارده سری WH، هدست WH-1000XM3 زد تا یکبار برایِ همیشه کیفیت را برایِ مشتریان خود تعریف و آنرا به عنوان نمونه ای برایِ کمپانی هایِ دیگر دیکته کند.

به لطف شرکت ایران رهجو، که در حال حاضر تنها نماینده رسمی سونی در بازار ایران میباشد، نسل سوم هدست هایِ بالارده سونی به دست ما رسیده است. در آزمایشگاه تخصصی اکسپریان قصد داریم به بررسی موشکافانه آخرین نسل از هدست هایِ بالارده سونی بپردازیم. در این سفر ما را همراهی کنید …

جعبه و بسته بندی محصول

همیشه یکی از موضوعات بسیار مهمی که در بحث تولید و عرضه محصولات الکترونیکی در دنیا وجود دارد، به جعبه و بسته بندی آن اختصاص می یابد. شرکت هایِ بزرگ دنیا همیشه سعی دارند محصولات خود را در قالبی بسیار شکیل به دست کاربر برسانند، تا کاربر احساس خوبی نسبت به محصول خریداری شده داشته باشد.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که هر چقدر محصول شما با کیفیت باشد، وقتی در بسته بندی و جعبه مناسبی قرار نگیرد و کاربر به خرید آن جذب نشود، فایده ای ندارد. سونی همیشه در بحث بسته بندی محصولات خود بسیار دقیق عمل میکند. این کمپانی اصیل ژاپنی علاوه بر به کارگیری بهترین مواد اولیه برایِ محصول اصلی خود، از جنس مرغوبی برایِ بسته بندی محصول نیز بهره میبرد، که تاثیر به سزایی در معرفی محصول در قفسه فروشگاهها دارد.

هدست WH-1000XM3

هدست WH-1000XM3 سونی دارای یکی از جذاب ترین بسته بندی هایِ سونی است. جعبه اصلی این محصول به صورت کشویی طراحی شده است. وقتی کاربر برایِ اولین بار پلمپ جعبه را باز میکند، باید جعبه حاوی هدست را از داخل جعبه اصلی به صورت کشویی بیرون بیاورد. وقتی جعبه حاوی محصول را بیرون میاوریم، با 2 راهنما مواجه میشویم. یکی از این راهنماها مربوط به راه اندازی و استفاده کامل از محصول و دیگری راهنماییست که به کاربران کمک میکند پیش از بازکردن محصول، برنامه اختصاصی هدست هایِ سونی را از استورهایِ کمپانی اَپل یا گوگل دانلود و بر رویِ گوشی خود نصب کنند. این نرم افزار برایِ همگام سازی هدست با گوشی هایِ هوشمند نیاز است و در بخش مربوط به آن توضیحات لازم را خواهیم داد.


با برداشتن این راهنما به کیف بسیار شکیل بیضی شکلی میرسیم که حاوی هدست WH-1000XM3 سونی میباشد. سونی کیف بسیار مقاومی را برایِ هدست پرچمدار خود تدارک دیده است، که علاوه بر مقاومت بسیار زیاد، از زیبایی خاصی نیز بهره میبرد.


وقتی کیف را باز میکنیم، بالأخره با هدست WH-1000XM3 سونی دیدار میکنیم، که به زیبایی در کیف قابل حمل خود جا خوش کرده است. به دلیل حرفه ای بودن محصول، سونی در کیف قابل حمل این محصول حتی جایِ خاصی برایِ لوازم جانبی آن نیز در نظر گرفته است، تا کاربر با مشکل حمل و نقل لوازم جانبی این محصول مواجه نشود.

هدست WH-1000XM3
در مجموع 3 قطعه در داخل کیف این محصول وجود دارد. تبدیل جک 3.5 برایِ کامپیوترهایِ شخصی که از فناوری هایِ بیسیم پشتیبانی نمیکنند؛ یک کابل دو سر با جک 3.5 که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و نمونه آنرا تا کنون در هیچ محصولی از سونی ندیده بودیم و مجهز به سری هایی با روکش طلایِ 24 عیار برایِ بهترین بازدهی میباشد؛ و در نهایت کابل شارژ این محصول که یک کابل کوچک با سری USB میباشد. یک طرف به هدست و طرف دیگر به شارژر یا پورت هایِ شارژ وصل میشود.

هدست WH-1000XM3
البته گفتنی است که اگر گوشی شما از پورت USB نوع C بهره میبرد، نیازی به نگرانی و حمل این کابل نیست و با کابل و شارژر گوشی هوشمند خود میتوانید به شارژ کردن هدست WH-1000XM3 سونی بپردازید. همچنین، به دلیل پشتیبانی این محصول از فناور شارژ سریع، اگر شارژر شما مجهز به قابلیت شارژ سریع باشد، این محصول را میتوانید به سرعت به مرز شارژ کامل برسانید.

مشخصات فیزیکی و طراحی

همگان میدانند وقتی صحبت از طراحی میشود، سونی حرفی را برایِ سایر رقبا باقی نمیگذارد. کمپانی خوشنام و پر آوازه سونی که سالیان متمادی تخصص ویژه ای در زمینه طراحی و ساخت انواع و اقسام هدست ها دارد، به خوبی در بخش طراحی استاد شده است و برایِ کمپانی هایِ دیگر به عنوان الگویی همیشه در صدر قرار دارد.

سونی همواره سعی کرده است کمترین تغییرات را در هدست هایِ بالارده خود لحاظ کند، تا کاربر به خوبی بتواند با یک محصول خاطره انگیز ارتباط برقرار کند. اما بدیهی است که این غول دنیایِ تکنولوژی همیشه و در همه حال سعی در بهبود بخشیدن محصولات خود و رقم زدن بهترین تجربه برایِ کاربران را دارد.

پس سونی با رعایت یک اصل کلی، به ارتقایِ محصولات خود می اندیشد و کمتر پیش می آید شاهد بازطراحی محصولات این شرکت باشیم. به این سبک و شیوه فکری که کمپانی هایِ بزرگ آنرا در دستور کار خود قرار میدهند امضایِ آن کمپانی میگویند و طراحی محصولات سونی در هر سطحی را باید امضایِ این کمپانی بدانیم.

درباره هدست WH-1000XM3 نیز این موضوع صادق است. سونی سعی کرده است با حفظ نقاط قوت طراحی نسل اول هدست بالارده خود ( هدست MDR-1000X ) و نمونه ارتقا یافتۀ آن ( هدست WH-1000XM2 )، بهبودهایی در طراحی هدست نسل جدید به کار گیرد، که در این راه به صورت کامل موفق بوده است و باید نمره قبولی را به سونی در بخش طراحی بدهیم.


در واقع ما تفاوت هایِ آنچنان فاحشی بین نسل دوم و سوم هدست هایِ بالارده سونی مشاهده نمیکنیم و اگر بخواهیم به صورت مستقیم و بسیار ساده تغییرات را توضیح دهیم، باید بگوییم که سونی بیشتر بر رویِ کیفیت ساخت، مواد اولیه، سبک تر کردن و راحتی بیشتر نسل سوم هدست خود تمرکز کرده است.

جنس بدنه WH-1000XM3 سونی از بهترین مواد اولیه تشکیل شده است. سونی در ساخت این هدست دقت بسیار زیادی را به کار بسته است تا کاربران با محصولی بینظیر در بخش طراحی و کیفیت مواجه باشند. از جنس بسیار عالی بدنه کمانی هدست گرفته تا چرم هایِ مصنوعی درجه یک و فلزاتی که در این هدست به کار گرفته شده اند، همه و همه از بهترین ها هستند و حس یک کالایِ مرغوب و درجه 1 را به کاربر نهایی القا میکنند.

جایگذاری ها در این هدست بسیار با دقت انجام شده است، تا جایی که ما نقصی به جایگیری هیچ یک از امکانات این هدست نتوانستیم بگیریم. تمامی قطعات به صورت دقیق و به نرمی کار خود را انجام میدهند. حتی در تست هایِ مقاومت نیز این هدست نسبت به نسل هایِ قبل پیشرفت هایِ بسیار زیادی را داشته است، که نباید از آن به سادگی گذشت.

موضوع دیگری که باید در بحث طراحی به آن اشاره شود، کاهش وزن بسیار محسوس نسل سوم هدست هایِ بالارده سونی نسبت به نسل قبل است. سونی در این حیطه به خوبی وظیفه خود را انجام داده است و به خوبی توانسته است وزن نسل سوم هدست خود را به تنها 250 گرم کاهش دهد، تا جایی که با اولین دست گرفتن این هدست شاید شک کنید که آیا واقعاً این همان نسل جدید هدست WH-1000XM2 سونی است؟

هدست WH-1000XM3
اما کمی بیشتر در بحث طراحی هدست WH-1000XM3 کنکاش کنیم. سونی در قسمت بالایِ این هدست یعنی دقیقاً در قسمت هلالی شکل یا کمانی هدست که بر رویِ سر قرار میگیرد اینبار به جایِ استفاده از فلز، از زیربنایی فلزی با روکشی از چرم مصنوعی بهره گرفته است، که علاوه بر انتقال حس یک کالایِ مرغوب، باعث کاهش وزن 20 گرمی در این هدست شده است.


در 2 قسمت پایین تر هدبند (طرفین)، سونی نام هدست WH-1000XM3 را حک کرده است و دیگر خبری از هیچ چیز جز بدنه اصلی هدست نیست.

هدست WH-1000XM3
دقیقاً در قسمت پشت این بدنه اصلی، سونی در دیواره هایِ اصلی هدست از 2 باتری قدرتمند بهره گرفته است، که وظیفه خطیر برق رسانی به این هدست را دارند. در بدنه سمت راست ما هیچ علامت یا نوشته ای را مشاهده نمیکنیم، اما در دیواره سمت چپ سونی اشاره ای به قابلیت حذف نویز این محصول کرده است و کمی پایین تر کشور سازنده محصول که مالزی میباشد و اطلاعاتی راجع به قدرت شارژ و نشان هایِ تجاری سونی دیده میشود.

هدست WH-1000XM3
اما میرسیم به کاپ هایِ اصلی هدست سونی. کاپ هایِ هدست سونی از چند بخش تشکیل شده است. در واقع اگر بخواهیم به صورت دقیق بگوییم، بهتر است قسمت نگهدارنده را از کاپ اصلی جدا بدانیم. در واقع قسمت نگهدارنده کاپ ها بخشی از بدنه اصلی هدست میباشد، که در نسخه مشکی رنگ این هدست که به دست ما رسیده است، 2 لوگویِ بسیار جذاب از نام کمپانی سونی با رنگ رُزگلد نقش بسته است.


خودِ کاپ هایِ اصلی دارایِ سری هایی میباشد، که در سمت راست تنها مجهز به ژست هایِ حرکتی است و کاربر میتواند با ژست هایِ حرکتی به کنترل صدا و کنترل موسیقی بپردازد. در کاپ سمت راست پس هیچ نوشته یا علامتی نیست. اما در کاپ سمت چپ ما لوگویِ NFC را میبینیم، که کاربران میتوانند از آن برایِ اتصال سریع بهره بگیرند.

هدست WH-1000XM3
اما میرسیم به جایی که تراشه اختصاصی حذف نویز این هدست وجود دارد. در هر 2 طرف سونی تراشه هایِ بسیار پیشرفته ای برایِ دریافت صدایِ محیط تعبیه کرده است، که دور آن با پوشش فلز و رنگ رزگُلد زیبایی خاصی به قسمت بالایی کاپ هایِ این هدست داده است. ما درباره تراشه حذف نویز اختصاصی این هدست به تفصیل در بخش مربوطه سخن خواهیم گفت.

هدست WH-1000XM3
سونی برایِ مکالمات، از 3 میکروفون اختصاصی بهره گرفته است که به ترتیب دور تا دور کاپ سمت چپ محصول در پایین ترین قسمت قرار گرفته اند. این میکروفون ها علاوه بر دریافت صدایِ مکالمات، به تشخیص بهتر صدایِ محیط میپردازند و در واقع همراهی برایِ تراشه حذف نویز این هدست بالارده میباشند.


سونی در قسمت پایین کاپ سمت راست یک ورودی USB نوع C قرار داده است، که از طریق آن کاربر میتواند به شارژ سریع هدست خود بپردازد. در کنار آن نیز یک لامپ LED بسیار کوچک قرار داده شده است که نشانگر شارژ شدن دستگاه میباشد. اما داستان در سمت چپ فرق دارد.


سونی تمامی دکمه هایِ مهم را در این هدست در سمت چپ قرار داده است. ما در اولین نگاه متوجه جک 3.5 میلی متری صدا شدیم. پس از آن، دکمه روشن/خاموش دیده میشود، که در کنارش نیز یک LED مخصوص برایِ اطلاع از روشن بودن دستگاه و قرار گرفتن در حالت همگام سازی ( جفت شدن ) وجود دارد. در آخرین بخش هم دکمه ای مخصوص برایِ رفتن به حالت حذف نویز و دریافت صدایِ محیط وجود دارد.

هدست WH-1000XM3
در قسمت داخلی کاپ ها نیز ما باز با چرم هایِ بسیار مرغوبی مواجه میشویم که تجربه استفاده از این هدست را چند برابر میکند. یکی از نقاط قوت هدست WH-1000XM3 سونی دارا بودن کاپ هایِ بزرگ 50 میلی متری است، که باعث میشود کاپ هایِ این محصول به صورت کامل گوش کاربر را در بر بگیرد و کمترین شانسی برایِ ورود صداهایِ مزاحم به گوش کاربر وجود داشته باشد.

ارتباطات و قابلیت هایِ ارتباطی

هدست WH-1000XM3 سونی در واقع یک هدست مبتنی بر ارتباط بیسیم یا Wireless میباشد. بدیهی است که این هدست به بهترین قابلیت هایِ ارتباطی مبتنی بر بستر مذکور بنا شده است. سونی برایِ این هدست از بلوتوث نسخه 4.2 بهره گرفته است، که از طریق همگام سازی یا جفت شدن سریع با تراشه NFC در کمترین زمان ممکن میتواند بین گوشی هوشمند شما و هدست نام برده ارتباط ایجاد کند.

بلوتوث این محصول از پروفایل هایِ A2DP ،AVRCP ،HFP و HSP بهره میبرد و قابلیت پشتیبانی از فرمت هایِ صوتی SBC ،AAC ،aptX ،aptX HD و LDAC را برایِ این محصول رقم میزند. سونی اشاره میکند با ارتباطی مستقیم، این محصول تا 10 متر میتواند با دستگاه متصل شده جفت بماند و تغییری در کیفیت آن صورت نگیرد.

هدست WH-1000XM3
اما در کنار قابلیت هایِ بیسیم این محصول، سونی پیشنهاد دیگری برایِ حرفه ای ها دارد. سونی در واقع راهی بهتر و بدون دغدغه برایِ عاشقان موسیقی تدارک دیده است و همچون سایر هدست هایِ بیسیم دنیا، این هدست نیز از ارتباط سیمی پشتیبانی میکند. سونی در داخل جعبه این محصول یک کابل بسیار با کیفیت با سری هایی از جنس طلایِ 24 عیار قرار داده است، تا در صورت نیاز بتواند به صورت سیمی نیز با این هدست ارتباط برقرار کنید.

سونی اشاره میکند برد بلوتوث این هدست 10 متر به صورت مستقیم میباشد، که با تست هایِ انجام شده به صحت این ادعا پی بردیم و وقتی بیش از 10 متر از دستگاهی که به صورت بیسیم و با فناوری بلوتوث به آن وصل بودیم فاصله گرفتیم متوجه قطع شدن ارتباط بیسیم شدیم. البته در این تست ما متوجه شدیم موانع نمیتوانند تاثیر بسیار زیادی بر رویِ کیفیت ارتباط ایجاد کنند.

کیفیت صدا

بحث کیفیت صدا یکی از مباحث اساسی در هنگام انتخاب یک هدست یا هدفون میباشد. وقتی صحبت از کیفیت در زمینه صدا را میکنیم، کمتر کسی است که نام و آوازه کمپانی سونی را در ذهن تداعی نکند. سونی تخصص خاصی در پردازش صدا دارد، به همین دلیل همیشه حرفه ای ها به دنبال تجهیزات صوتی کمپانی سونی میروند.

هدست WH-1000XM3 سونی نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه از صدایِ غنی Hi-Res پشتیبانی به عمل می آورد، تمام نیازهایِ حرفه ای شما را برطرف خواهد کرد. این هدست بازه فرکانسی بسیار وسیع 4 هرتز تا 40 هزار هرتز را پشتیبانی میکند، که این بازه فرکانسی را تنها در هدست هایِ حرفه ای میتوانیم جستجو کنیم.

هدست WH-1000XM3
بلندگوهایِ به کار رفته در سری این محصول 50 میلی متری دینامیک ( پویا ) بسته هستند و آهنربایِ به کار رفته در این محصول از جنس نئودیوم میباشد که کیفیت صدایِ بسیار مطلوبی را برایِ گوش فرا دادن به موسیقی فراهم می آورد. با تجربیاتی که تا کنون از این هدست در دنیا جستجو کرده ایم، تمامی کسانی که حتی 1 بار با WH-1000XM3 آهنگ گوش داده اند اذعان کرده اند که این هدست از کیفیت صدایِ بسیار مطلوبی برخوردار است.

در بررسی هایِ به عمل آمده توسط سایت تخصصی اکسپریا نیز این موضوع به تأیید ما رسیده است. هدست WH-1000XM3 سونی را میتوانیم یکی از بهترین هدست هایِ موجود در بازار در زمینه کیفیت و خروجی صدا بنامیم، که بیشترین سازگاری را با گوشی هایِ اکسپریا دارد، اما در تست هایِ به عمل آمده با برندهایِ دیگر نیز ما کیفیت مطلوبی را تجربه کرده ایم و میتوانیم بگوییم این محصول با تمام گوشی هایِ هوشمند دنیا ارتباط دوستانه ای برقرار میکند.

بلندی صدا

بلندی صدا یکی از فاکتورهایی است که همیشه کاربران در هنگام خرید یک هدست یا هدفون به آن توجه میکنند. معمولاً هدست هایِ درون گوشی از بلندی صدایِ محدودی بهره میبرند، چون در صورت بالا بردن صدا، آسیب هایِ جبران ناپذیری به پرده گوش انسان وارد میشود، که غیرقابل جبران میباشد و شاید هیچوقت شنوایی فرد مثل روز اول نشود.

اما در هدست هایی که رویِ گوش کاربر قرار میگیرد، به دلیل پوشش دادن قالب گوش میتوان میزان صدایِ بلندتری را برایِ هدست هایِ رو گوشی در نظر گرفت. درباره هدست WH-1000XM3 سونی باید بگوییم که میزان بلندی صدا میتواند بسته به انتخاب شما تا جایی بلند شود که حتی کاربرانی را که به گوش فرا دادن به موسیقی با صدایِ بلند عادت دارند نیز راضی نگاه دارد.


سونی در کنار قابلیت حذف نویزی که در این هدست به کار گرفته است، قابلیتی را با نام صدایِ محیط نیز در نظر گرفته است، که درباره آن به تفصیل سخن خواهیم گفت. حال ما باید بین 2 حالت حذف نویز و صدایِ محیط تفاوت قائل شویم. اگر قابلیت حذف نویز روشن باشد و صدا را تا آخر بلند کنید قطعاً در طولانی مدت به پرده گوش شما آسیب هایِ جدی وارد خواهد شد؛ اما اگر قابلیت حذف نویز خاموش باشد و صدایِ محیط را دریافت کنید، تا حدود بسیار زیادی بلندی صدا تعدیل خواهد شد.

در این بین با آزمایش هایِ به عمل آمده تفاوتی بین حالت بیسیم و استفاده با سیم احساس نمیشود و در هر دو حالت با تست هایِ به عمل آمده صدایِ هدست WH-1000XM3 سونی بسیار مطلوب، بلند و با کیفیت بود و ما در هیچیک از آزمایشات خود نتوانستیم خُرده ای به میزان بلندی صدایِ این هدست بگیریم.

شفافیت صدا

سونی وسواس خاصی درباره شفافیت صدا دارد. در طی سال هایی که تا کنون سونی در عرصه صدا فعالیت داشته است، این کمپانی همیشه مورد تمجید کاربران حرفه ای از این بابت قرار گرفته است. تقریباً در هیچ یک از محصولات سونی شما گیجی و گنگ بودن را در صدا احساس نخواهید کرد، حتی هدست ها و هدفون هایِ سری Extra Bass سونی، که به صورت تخصصی برایِ عاشقان صدایِ بم ساخته و عرضه شده اند.

معمولاً هدست هایِ موجود در دنیا جایی لغزش هایِ صدا را به گوش کاربر میرسانند. مخصوصاً زمانی که کاربر صدایِ هدست را تا آخر زیاد میکند و قصد دارد تمام قدرت خروجی یک هدست را تست کند؛ اما در این هدست به لطف به کار گیری بلندگوهایِ بسیار با کیفیت و تکنولوژی ساخت برتر، در هنگام گوش فرا دادن به آهنگ ها هیچ لغزشی در صدا احساس نخواهید کرد.


دقیقاً همینجاست که پی به این نکته میبریم که حتی در بلندترین حد ممکن صدا نیز، چیزی از شفافیت صدایِ هدست WH-1000XM3 سونی کم نمیشود. با تست هایِ بسیار زیادی که ما انجام داده ایم، شفافیت صدایِ هدست WH-1000XM3 سونی یکی از بهترین ها در میان هدست هایِ بازار است، که قطعاً در دراز مدت و در گوش دادن به موسیقی برایِ ساعت هایِ متمادی برایِ شما لذت بخش خواهد بود.

درست از نقطه ای که این هدست را بر رویِ گوش هایِ خود میگذارید میتوانید به تفاوت هایِ آن با سایر هدست هایِ بالارده بازار پی ببرید. سونی با آزمایشات متعددی که در آزمایشگاه تخصصی خود انجام داده است بهترین خروجی صدا را برایِ این هدست فراهم آورده است، تا عاشقان موسیقی هیچگونه کمی و کاستی ای در زمینه شفافیت صدایِ خروجی احساس نکنند.

صدایِ غنی Hi-Res

صدایِ Hi-Res سیستمی است که برای نخستین بار شاهد استفاده از آن در گوشی Z3 در سال 2014 بودیم، که پس از آن به یک قابلیت معمول استفاده شده در اسمارت فون هایِ پرچمدار سونی در سال هایِ اَخیر تبدیل شده است. در اوایل ماه ژانویه، این فناوری پشتیبانی هایی را از کمپانی هایِ بزرگ ساخت فیلم و موسیقی دریافت کرد.

هدست WH-1000XM3

این موضوع تا جایی پیش رفت که گوگل با همکاری سونی سیستمی ر برای بهبود پخش صدا در اَندروید 8 اُریو تعبیه کرد و بدین ترتیب سیستم عامل اَندروید از 2 نسخه پیش مجهز به پشتیبانی رسمی از صدایِ بسیار با کیفیت Hi-Res میباشد. در حال حاضر در بسیاری از دستگاه های دنیا شاهد استفاده از سیستم پخش صدایِ بسیار با کیفیت Hi-Res هستیم.

اما صدایِ Hi-Res چیست؟ اگر نخواهیم خیلی وارد بحث فنی شویم، باید بگوییم Hi-Res یک فناوری است که در مقایسه با CD هایِ معمولی نرخ و عمق بیت بیشتری را به ثبت میرساند. برایِ مثال، به جایِ ضبط صدا با عمق بیت 16، با عمق بیت 24 ضبط میشود. در حقیقت تمامی موسیقی ها در فریم High-Resolution و با کیفیت بالا ضبط میشوند، ولی CD ها و نسخه هایِ دانلودی MP3 ها با کاهش رزلوشن مواجه میشوند.

اما صدایِ Hi-Res به چه دردی میخورد؟ در حقیقت شنوندگان میتوانند با استفاده از این سیستم، صدایی بسیار نزدیکتر به آنچه که خواننده در استودیو شنیده است را بشنوند. در بسیاری از موارد صدا به صورت دقیق آن چیزی که هست، ضبط میشود. با استفاده از صدایِ Hi-Res، هنرمند میتواند چیزی را که دقیقاً انتظار آن را دارد به گوشی شنونده اش برساند.

صدایِ Hi-Res در واقع نسل جدید کیفی در حیطه صدا میباشد. همانطور که ما در بحث تصویر، کیفیت تصویر 720 یا 1080 و اَکنون 4K را داریم، در بحث کیفیت صدا نیز، صدایِ Hi-Res حُکم 4K را در عالم تصویر دارد. برایِ کسانی که یکبار کیفیت صدایِ Hi-Res را تجربه کنند، صداهایِ دیگر به نوعی عادی و غیرقابل تحمل میشود، چون کیفیت بسیار بالاتری را به کاربران ارائه میدهد.

هدست WH-1000XM3

درباره تفاوت هایِ صدایِ Hi-Res بر بستر بلوتوث صحبت هایِ زیادی شده است، اما اگر به صورت شماتیک بخواهیم توضیح دهیم، آوردن یک نمودار از مقایسه کیفیت صدایِ Hi-Res بر رویِ بستر بلوتوث که با فناوری اختصاصی LDAC امکان پذیر است با صدایِ عادی که با فناوری SBC میسر میباشد کافی است.

در بدو انتشار هدست MDR1000X سونی آلبوم ها و تک آهنگ هایِ بسیار محدودی با کیفیت Hi-Res در دنیا در دسترس کاربران قرار داشتند، اما اَکنون بعد از گذشت چند سال، تعداد آلبوم هایِ با کیفیت Hi-Res بسیار بالا رفته است و کاربران به راحتی میتوانند آلبوم هایِ بسیار با کیفیتی را با این ریپ در دنیایِ اینترنت پیدا کرده و از تجربه صدایِ Hi-Res نهایت استفاده را ببرند.

در تجربه ای که ما از صدایِ Hi-Res داشتیم، تقریباً آنرا میتوانیم غیرقابل وصف بنامیم. هر آهنگی با هر کیفیتی که تا امروز گوش داده اید را کنار بگذارید؛ Hi-Res آینده صدا میباشد. ما در این بخش 2 آلبوم xScape مایکل جکسون و A Head Full Of Dreams گروه Coldplay را مورد تست قرار دادیم، که در مقایسه با کیفیت هایِ 320 این آلبوم ها تفاوت محسوسی را توانستیم احساس کنیم.

تکنولوژی هایِ صدا و ویژگی های خاص

سونی برایِ هدست پرچمدار WH-1000XM3 خود قابلیت هایِ ویژه ای را همچون نسل هایِ قبل در نظر گرفته است، که شامل پشتیبانی از صدایِ بسیار غنی Hi-Res، فناوری Sense Engine اختصاصی سونی، فناوری LDAC، فناوری حذف نویز پیشرفته و فناوری DSEE HX میباشد، که ما به توضیح جامع آنها خواهیم پرداخت.

پیشتر درباره صدایِ Hi-Res صحبت کردیم و به دلیل اینکه درباره این فناوری مفصل صحبت شد، دیگر در این قسمت از آن صحبتی به میان نخواهد آمد. اما پیرامون استفاده از فناوری صدایِ غنی Hi-Res سونی 2 راهکار جامع ارائه داده است. بدیهی است که هدست ها و هدفون هایِ سونی بیشترین هماهنگی را با گوشی هایِ اکسپریا دارند و صدایِ Hi-Res در پرچمداران این کمپانی به صورت ارتباط با سیم ممکن است.

حال برایِ اینکه گوشی سایر برندهایِ دنیا از این قابلیت محروم نشوند، سونی پشتیبانی از فناوری صدایِ غنی بر رویِ بستر بیسیم را برایِ هدست هایِ خود به کار گرفته است. فناوری LDAC دقیقاً فناوری پشتیبانی از صدایِ غنی Hi-Res بر رویِ بستر ارتباط هایِ بیسیم است، که سونی همچون نسل هایِ قبل پشتیبانی از آنرا به هدست پرچمدار WH-1000XM3 خود نیز آورده است. با استفاده از این فناوری، کاربران میتوانند به راحتی و بدون مشکل به صورت بیسیم از موسیقی هایِ Hi-Res ذخیره شده بر رویِ گوشی هوشمند خود با این هدست لذت ببرند.

هدست WH-1000XM3

اما راهکار دوم سونی چیست؟ پیشتر اشاره شد که با توجه به پیشرفت هایِ حاصل در دنیا و عرضه موسیقی هایِ روز با پایه فناوری Hi-Res، هنوز هم که هنوز است این فناوری همه گیر نشده است. دلیل آن هم استقبال کم کمپانی هایِ بزرگ ساخت و عرضه موسیقی دنیاست. سونی به عنوان یکی از کمپانی هایِ پیشگام در عرصه صدا، معمولاً با همکاری ناشرین سعی در عرضه آلبوم ها با کیفیت بالایِ Hi-Res دارد. هدست هایِ پرچمدار این کمپانی هم به این فناوری مجهز هستند و از آن بهره میبرند، اما تکلیف سایر آلبوم ها و آهنگ هایی که در دنیا بدون فناوری مذکور عرضه میشوند چیست؟

سونی راهکار جامع دوم خود را برایِ این موضوع ارائه میدهد. فناوری DSEE HX سونی که در واقع مخفف عبارت Digital Sound Enhancement Engine یا موتور پردازش صدایِ دیجیتال میباشد دقیقاً برایِ همین اَمر طراحی شده است. سونی میگوید با استفاده از این فناوری کاربرانی که موسیقی هایِ غیر Hi-Res دارند، میتوانند با این فناوری صدایِ خوبی را که سونی آنرا نزدیک به صدایِ غنی Hi-Res میداند تجربه کنند و بدین ترتیب احساس کمبودی در این زمینه نداشته باشند.

در کنار پشتیبانی از صدایِ غنی، فناوری پردازش صدایِ دیجیتال و قابلیت LDAC، بدیهی است که کاربر نیاز به آرامشی مطلق برایِ گوش فرا دادن به موسیقی هایِ خود دارد. اینجاست که دقیقاً سونی با فناوری حذف نویز بی مثال خود به میدان پا میگذارد. سونی اینبار در هدست پرچمدار خود از تراشه ای اختصاصی برایِ حذف نویز بهره گرفته است، که پیشتر به آن اشاره کردیم و در بحث مقایسه با نسل قبل به توضیح آن خواهیم پرداخت.

در بین حالت هایِ مختلف، کاربر به سادگی میتواند قابلیت حذف نویز پیشرفته این هدست را به کار گیرد. یا آنرا در وضعت خاموش قرار دهد، یا آنرا در حالت صدایِ محیط قرار دهد، یا در حالت حذف نویز قرار دهد، یا با نگاه داشتن دکمه اختصاصی حذف نویز، به تراشه اختصاصی حذف نویز سونی اجازه دهد با پردازش محیط به انتخاب بهترین گزینه با توجه به شرایط کاربر بپردازد.

هدست WH-1000XM3

و در پایان، فناوری بی مثال دیگری که سونی در هدست هایِ سری 1000X خود آنرا برایِ اولین بار به دنیا معرفی کرد، موتور اختصاصی پشتیبانی از ژست هایِ حرکتی که سونی آنرا به اختصار Sense Engine مینامد. این موتور اختصاصی برایِ اولین بار در هدست MDR-1000X سونی معرفی و باعث تعجب و حیرت همگان شد.

سونی با این فناوری میخواهد از شر کلیدهایِ فیزیکی خلاص شود. با این هدف کاپ سمت راست هدست پرچمدار WH-1000XM3 حساس به لمس میباشد و کاربر با ژست هایِ حرکتی میتواند به کنترل برخی از مسایل بپردازد. من باب مثال، میتواند با حرکت انگشت اشاره از وسط کاپ به سمت بالا صدا را زیاد کند، یا با حرکت بالعکس صدا را کم کند.

هدست WH-1000XM3

همچنین، کاربر میتواند با لغزاندن انگشت به سمت راست به آهنگ بعدی رفته یا با لغزاندن انگشت به سمت چپ به آهنگ قبلی برگردد. برایِ پاسخگویی/رد تماس ها، نگه داشتن آهنگ یا فراخوانی دستیار هوشمند صوتی گوگل ( Google Assistant )/دستیار هوشمند صوتی آمازون ( Amazon Alexa ) نیز کاربر میتواند به ترتیب با ضربه زدن به مرکز کاپ سمت راست برایِ دو مورد اول و یا نگهداشتن آن برایِ فراخوانی دستیار هوشمند کمپانی هایِ گوگل و آمازون اقدام کند.

اقدام دیگری که نیز کاربر میتواند با این فناوری انجام دهد، قرار دادن کف دست راست بر رویِ کاپ سمت راست برایِ قطع شدن صدا میباشد، که بسیار کارآمد است. فکر کنید سوار تاکسی میشوید و قصد دارید تا مقصد با هدست WH-1000XM3 به گوش فرا دادن به موسیقی مورد علاقه خود بپردازید.


قطعاً برایِ مکالمه با راننده باید هدست هایِ دیگر را از رویِ گوش خود بردارید و به مکالمه بپردازید، که کار دشواری است. اما با هدست WH-1000XM3 سونی تنها کافی است کف دست راست خود را بر رویِ کاپ سمت راست بگذارید تا صدا به کمترین حد ممکن خود برسد و بتوانید از طریق میکروفون هایِ بسیار قوی تعبیه شده در این محصول صدایِ اطراف خود را بشنوید.

این فناوری وقتی سوار هواپیما هستید و مهماندار به سمت شما می آید، وقتی در خانه در گوشه ای برایِ خود نشسته اید و در حال گوش دادن به موسیقی هستید و کسی با شما کار دارد، وقتی در وسایل حمل و نقل عمومی در حال جابجا شدن از نقطه ای به نقطه دیگر هستید و یا وقتی برایِ خرید روزنامه در یک روز شلوغ در خیابان هایِ شهر توقف میکنید قطعاً بسیار به کار شما خواهد آمد.

هدست WH-1000XM3

قابلیت هایِ نرم افزاری

همانطور که اشاره شد، وقتی درب جعبه این محصول را برایِ اولین بار باز میکنید، با راهنمایی مبنی بر دانلود یک اپلیکیشن مواجه میشوید، که Headphones نام دارد. این برنامه در واقع یک برنامه تخصصی از سویِ کمپانی سونی برایِ مدیریت هدست ها و هدفون هایِ سونی میباشد، که دارایِ کارایی هایِ متعددی است و میخواهیم در این بخش درباره آنها صحبت کنیم.


به دلیل هوشمند بودن هدست WH-1000XM3، سونی تاکید بسیار زیادی بر رویِ دانلود نرم افزار Headphones دارد، که از طریق پلی استور گوگل و آیتونز اَپل برایِ کاربران هر دو سیستم عامل محبوب اَندروید و iOS در دسترس است. این برنامه در واقع یک برنامه جامع برایِ مدیریت و کنترل بر رویِ قابلیت هایِ برتر هدست WH-1000XM3 می‌باشد.

فرقی ندارد، چه با فناوری NFC به جفت کردن هدست خود با گوشی هوشمندتان بپردازید یا به صورت دستی آنرا از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند خود وصل کنید، در اولین ورود برنامه اختصاصی Headphones به خوبی هدست WH-1000XM3 را شناسایی خواهد کرد و به درستی با آن جفت خواهد شد. دقیقاً از همینجاست که عملیات مهمی آغاز می‌شود.

در اولین ورود و پس از گرفتن چند تاییدیه از کاربر، نرم افزار اولین کاری که در صورت اتصال گوشی هوشمند شما به اینترنت انجام میدهد، بروزرسانی فریمور دستگاه است. این موضوع مزیت هایِ بسیار زیادی دارد، که به دلیل اطاله کلام از گفتن توضیحات جامع پرهیز خواهیم کرد، اما همینقدر پیرامون این قضیه بگوییم که بروزرسانی نرم افزاری میتواند قابلیت هایِ جدیدی ( در آینده ) به هدست شما اضافه کند، بهبودهایی در جهت پردازش صدا اعمال کند یا بهبودهایی در بهینه تر کردن مصرف باتری ایجاد کند.

پس از بروزرسانی فریمور دستگاه، چند تنظیمات سریع انجام میشود و فی نهایه وارد نرم افزار Headphones میشوید. اولین کاری که در هر بار ورود به نرم افزار Headphones صورت میگیرد، شناسایی هوشمند محیط شما با اندازه گیری فشار هوا و سبک آرایش و لباس پوشیدنتان میباشد. برنامه Headphones با کمک سنسورهایی که در هدست شما قرار گرفته است به درستی وضعیت شما را مشخص خواهد کرد. من باب مثال ما در حال استفاده از هدست در جایی نشسته بودیم، که هدست به درستی بدون حرکت بودن ما را تشخیص داد.

هدست WH-1000XM3

البته کاربر میتواند به صورت دستی نیز به حالت صدایِ محیط را کنترل کند. با چرخ دنده ای که دقیقاً ذیل منویِ Adaptive Sound Control قرار دارد، میتوانید وارد منویی شوید که 4 حالت مختلف را برایِ شما در دسترس قرار میدهد. حالت ایستاده، در حال حرکت، دویدن و حالت حمل و نقل. در هر یک از این حالت ها شما میتوانید صدایِ محیط را کنترل کنید. به شما بستگی دارد که از مقیاس 0 تا 20 چقدر به صدایِ محیط میخواهید اهمیت دهید یا حتی نیاز دارید بر رویِ صدایِ اشخاص متمرکز شوید یا خیر.

البته باز هم اشاره میکنیم که نیازی به تنظیمات دستی نیست و بهتر است اجازه دهید هدست محیط پیرامون و حالت قرارگیری شما را شناسایی کند. در مجموع این کار 20 ثانیه هم طول نخواهد کشید. قسمت دوم نرم افزار Headphones سونی به همین امر اختصاص یافته است، یعنی قسمت بهینه سازی حالت حذف نویز هدست WH-1000XM3. در اولین قدم از این پروسه سه مرحله ای، هدست به شناسایی و اندازه گیری حالت لباس پوشیدن شما میپردازد. اینکه لباس بیرون بر تن دارید یا لباس خانه یا حالت مویِ خود را عوض کرده اید در شناسایی هایِ محیط پیرامون شما تاثیرگذار است.

پس از شناسایی موفقیت آمیز نحوه لباس پوشیدن و آرایش مو، هدست در قدم دوم به اندازه گیری فشار هوا میپردازد. این کار برایِ سنجیدن اینکه در محیط خانه هستید یا بیرون، در حال جابجایی با وسایل حمل و نقل عمومی هستید یا هواپیما و کشتی انجام میگیرد و باعث میشود هدست با شناسایی دقیق محیط پیرامون شما، به عملکرد درستی بپردازد. من باب مثال اگر در حال سفر با هواپیما باشید و قصد بهینه کردن حالت حذف نویز را داشته باشید، هدست به درستی حالت هواپیما را تشخیص میدهد و زمانی که از کابین خلبان اطلاعیه ای اعلام میشود، بلافاصله صدایِ موسیقی به کمترین میزان خود میرسد ( به پس زمینه میرود ) و اعلانیه ها از طریق میکروفون به گوش شما هدایت میشود.

قدم سوم، که مهمترین قدم میباشد، نتیجه گیری دو مرحله اول و دوم است. هدست در مرحله سوم با نتیجه گیری از 2 مرحله قبل، یعنی شناسایی نحوه پوشش و آرایش مویِ شما در کنار اندازه گیری فشار هوا، به نتیجه ای مطلوب میرسد و از بین 4 حالتی که بالاتر به آن اشاره شد، درست ترین و بهترین حالت را انتخاب می‌کند.

در قسمت سوم نرم افزار Headphones، سونی قابلیت جالبی را تحت عنوان کنترل موقعیت صدا در اختیار کاربر قرار داده است. در هدست WH-1000XM3 کاربر میتواند صدایی 360 درجه را تجربه کند. البته اگر چنین موضوعی بر وفق مراد کاربر نباشد، میتواند صدایِ خواننده را از جهت خاصی بشنود. سونی علاوه بر قسمت کناری گوش، پنج نقطه دیگر که دور تا دور سر کاربر قرار دارد را برایِ انتخاب موقعیت صدا در دسترس کاربر قرار داده است، که میتواند به انتخاب آنها بپردازد.

هدست WH-1000XM3

در قسمت چهارم نرم افزار Headphones ما تنظیمات صدایِ فراگیر مجازی را داریم. به دلیل عدم پشتیبانی حرفه ای بسیاری از گوشی هایِ هوشمند دنیا از صدایِ فراگیر مجازی، سونی این قابلیت را به صورت حرفه ای در نرم افزار Headphones در اختیار کاربران گذاشته است. کاربر میتواند بر اساس سلیقه خود بین یکی از حالت هایِ خاموش، صدایِ Arena، حالت Club، حالت Outdoor Stage و Concert Hall وضعیت صدایِ فراگیر مجازی خود را انتخاب کند.

در قسمت پنجم نرم افزار Headphones کاربر میتواند کنترل کاملی بر رویِ بازه هایِ صدا داشته باشد. در بخش Equalizer کاربر میتواند به صورت پیشفرض یکی از حالت هایِ Bright ،Excited ،Mellow ،Relaxed ،Vocal ،Treble Boost ،Bass Boost ،Speech یا حالت دستی یک حالت را با توجه به سلیقه و احوالاتش انتخاب کند و به گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود بپردازد.

در قسمت ششم نرم افزار Headphones با گزینه ای به نام Now Playing یا هم اَکنون در حال پخش مواجه میشویم. در این پلیر یا پخش کننده کوچکی که در نرم افزار Headphones قرار گرفته است، کاربر میتواند نتیجه نهایی تنظیمات خود را قبل از خروج از برنامه اختصاصی Headphones ارزیابی کند و اگر تنظیمات من باب میلش بود نرم افزار را ترک کند.

هدست WH-1000XM3

در قسمت هفتم نرم افزار Headphones سونی حالتی را با نام Sound Quality Mode یا حالت کیفیت صدا در دسترس کاربران قرار داده است. ارتباطات بیسیم همیشه میتوانند تحت تاثیر امواج قرار گیرند و با توجه به بیسیم بودن هدست WH-1000XM، که تا 10 متر میتواند به صورت مستقیم ارتباط بین یک دستگاه و هدست را برقرار کند، ممکن است موضوعاتی باعث افت کیفیت ارتباط شوند، که در نهایت منجر به کاهش کیفیت صدا می‌شود.

سونی برایِ حل این موضوع قابلیتی را با نام Sound Quality Mode یا حالت کیفیت صدا در نرم افزار اختصاصی Headphones خود قرار داده است، که به کاربر اجازه انتخاب بین 2 حالت کُلی را میدهد. در حالت اول کیفیت صدا اولویت اصلی کاربر است، پس میتواند با انتخاب حالت اول کیفیت برتر را انتخاب کند. یا اینکه اولویت با پایداری ارتباط است، که در این صورت کاربر حالت دوم را انتخاب میکند و به پایداری بیشتر ارتباط بین گوشی هوشمند و هدست تن می‌دهد.

با توجه به پشتیبانی این هدست از صدایِ غنی Hi-Res و توضیحاتی که درباره فناوری LDAC داده شد، ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که اگر در این قسمت شما حالت پایداری ارتباط ( یعنی گزینه دوم ) را انتخاب کنید، ارتباط شما به ارتباط SBC بر بستر بلوتوث تغییر پیدا خواهد کرد و از صدایِ Hi-Res محروم خواهید شد و تنها در صورتی که حالت کیفیت صدا را در اولویت قرار دهید، هدست با فناوری LDAC بر بستر بلوتوث ارتباط برقرار خواهد کرد.

در قسمت هشتم نرم افزار Headphones، سونی گزینه ای برایِ فعالسازی/غیرفعالسازی حالت DSEE HX را در دسترس کاربران قرار داده است، که پیشتر درباره آن صحبت کردیم و به شرح دوباره آن نمیپردازیم. ذکر این نکته کافی است که بین 2 حالت اتوماتیک ( روشن ) و خاموش کاربر میتواند در این قسمت به انتخاب بپردازد.

در قسمت نهم نرم افزار Headphones، سونی قابلیت بسیار جالبی را در برنامه اختصاصی خود گنجانده است. پیشتر اشاره شد که هدست WH-1000XM3 دارایِ 2 کلید سخت افزاری است. یک کلید که مخصوص روشن/خاموش کردن دستگاه است و کلید دیگر به کنترل عملکرد حالت حذف نویز یا بهینه سازی آن میپردازد. حال باید بگوییم این کلید دوم میتواند Remap شود و کارایی متفاوتی نسبت به قبل داشته باشد.

سونی در هدست WH-1000XM3 قابلیت پشتیبانی از دستیار صوتی گوگل را به صورت پیشفرض قرار داده است، اما گزینه ای سخت افزاری برایِ فراخوانی آن وجود ندارد. در این قسمت کاربر میتواند به سادگی کارایی کلید حذف نویز را تغییر دهد. در این حالت وقتی کاربر کلید سخت افزاری حذف نویز را می فشارد، دستیار صوتی گوگل فراخوانی میشود و کاربر میتواند بدون دخالت دست به انجام کارهایِ زیادی من جمله گرفتن تاکسی اینترنتی، رزرو میز برایِ شام، اطلاع از وضعیت آب و هوا و حتی جستجو پیرامون موضوعی در وبسایت گوگل مشغول شود.

نکته جالب دیگری که در این قسمت وجود دارد، آوردن پشتیبانی از دستیار صوتی کمپانی آمازون با نام الکسا به هدست WH-1000XM3 میباشد. سونی در بروزرسانی اَخیر هدست WH-1000XM3 پشتیبانی از دستیار صوتی هوشمند کمپانی آمازون با نام Alexa را نیز به این هدست آورده است و کاربر میتواند به جایِ دستیار هوشمند صوتی گوگل از دستیار صوتی آمازون بهره بگیرد.

فقط این موضوع را به ذهن داشته باشید که برایِ استفاده از دستیارهایِ صوتی، باید حتماً نرم افزارهایِ مربوط به آنها را بر رویِ گوشی خود نصب کنید تا هدست بتواند دستیار هوشمند صوتی را تشخیص دهد. بدیهی است که بر رویِ بیشتر گوشی هایِ اَندرویدی دستیار هوشمند گوگل به صورت پیشفرض نصب میباشد، اما برایِ استفاده از دستیار هوشمند کمپانی آمازون باید حتماً از پلی استور گوگل نرم افزار این دستیار با نام Amazon Alexa را با حجم تقریبی 82 مگابایت دانلود و بر رویِ گوشی خود نصب و راه اندازی کنید تا هدست بتواند آنرا به عنوان دستیار پیشفرض شما تشخیص دهد.

در قسمت دهم نرم افزار Headphones سونی قابلیت خاموش شدن خودکار هدست بعد از مدت زمانی بیکاری را دسترس کاربران قرار داده است. در این قسمت کاربر میتواند به سادگی بین 2 گزینه کلی به انتخاب بپردازد. یا نمیخواهد هدستش به صورت خودکار و بعد از مدت زمانی بیکاری خاموش شود، که گزینه دوم را انتخاب میکند و یا میخواهد پس از مدت زمان تعیین شده ( که بین 5 دقیقه، 30 دقیقه، 1 ساعت و 3 ساعت میباشد ) هدستش در صورت بیکار بودن به صورت خودکار خاموش شود، که در این صورت گزینه اول را انتخاب میکند.

هدست WH-1000XM3

در قسمت یازدهم نرم افزار Headphones سونی نیز قابلیت هوشمند دیگری از هدست WH-1000XM3 به تصویر کشیده است. یکی از قابلیت هایِ هدست WH-1000XM3 که کمتر درباره آن صحبت کردیم بیان اعلانیه ها و راهنمایِ صوتی است. با استفاده از این قابلیت کاربران میتوانند اعلانیه هایِ گوشی هوشمند خود که شامل طیف وسیعی از کارها من جمله پیامک هایِ دریافتی و تماس هایِ ورودی میباشد را به صورت صوتی دریافت کند.

با فعالسازی این گزینه کاربر اعلانیه هایِ خود را به صورت صوتی دریافت میکند و در صورت خاموش بودن، هیچ اعلانیه ای به صورت صوتی دریافت نخواهد کرد. البته در نظر داشته باشید که در صورت خاموش کردن این ویژگی، همچنان اعلانیه هایِ اضطراری هدست همچون کم بودن میزان باتری به شما اعلام خواهند شد. در حال حاضر نیز طیف وسعی از زبان هایِ دنیا من جمله زبان های فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، سوئدی، روسی، ژاپنی، کُره ای، ترکی و چینی در کنار زبان انگلیسی به عنوان زبان راهنمایِ دستیار صوتی میتوانند انتخاب شوند.

اما در کنار نرم افزار Headphones سونی که باید برایِ انتفاع از ویژگی هایِ نرم افزاری این هدست آنرا نصب کنید، یک گزینه اختیاری برایِ پخش موسیقی با کیفیت بسیار بالا نیز در اختیار کاربران قرار دارد، که در صورت نیاز و هماهنگی بیشتر میتوانند آنرا نصب کنند. این نرم افزار Music Center سونی نام دارد، که ویژگی هایِ بسیار ارزشمندی را در اختیار کاربران قرار میدهد و هماهنگی کاملی با هدست WH-1000XM3 سونی دارد.

سرعت شارژ و طول عمر باتری

به لطف استفاده از درگاه USB نوع C، هدست WH-1000XM3 با سرعتی مثال زدنی شارژ میشود. همانطور که اشاره شد، سونی در داخل جعبه این هدست یک کابل شارژ کوتاه مسافرتی و قابل حمل USB نوع C قرار داده است، که در صورت نیاز و نبود کابل میتوانید هدست خود را با آن شارژ کنید. اما در حالت عادی اگر گوشی شما از چنین کابلی بهره میبرد، میتوانید با کابل و شارژر گوشی خود به شارژ هدست WH-1000XM3 بپردازید.

سونی اشاره میکند با تنها 10 دقیقه شارژ میتوانید 5 ساعت عمر باتری برایِ این هدست به ارمغان بیاورید. این موضوع به صورت تخصصی بارها و بارها مورد تست ما قرار گرفت و با زمان گیری شارژ و سپس زمان گیری استفاده به طول عمری بیش از 5 ساعت با تنها 10 دقیقه شارژ این هدست رسیدیم، که در نوع خود بسیار کارآمد و جالب است.

هدست WH-1000XM3
این هدست همچنین سلطان مصرف باتری میباشد. در زمینه شارژ باید اشاره کنیم که برایِ شارژ کردن کامل هدست WH-1000XM3 سونی از 0 تا 100 درصد نیاز به 3 ساعت زمان دارید. سونی اشاره میکند با یکبار شارژ کامل کاربر میتواند تا 30 ساعت با حالت حذف نویز به صورت مداوم به موسیقی هایِ مورد علاقه خود گوش فرا دهد و با خاموش کردن قابلیت حذف نویز این زمان به 38 ساعت خواهد رسید.

همچنین، در صورتی که هدست را به حال خود رها کنید و به اصطلاح در حالت Standby قرار گیرد، تا 200 ساعت این هدست روشن خواهد ماند. ما با شارژ کامل این محصول توانستیم به طول عمری 33 ساعته و حتی یکبار تا 34 ساعت بازه استفاده از این هدست با قابلیت حذف نویز برسیم، که باز در نوع خود بسیار عالی است. دلیل این امر نیز روشن است. سونی به فناوری هایی دست یافته است که در کنار کیفیت بینظیر صدا، مصرف باتری بسیار بهینه ای را به کاربر ارائه می‌دهد.

کیفیت ساخت

هدست WH-1000XM3 سونی از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار میباشد. این هدست برخلاف سایر محصولات سونی که معمولاً به دلیل نیرویِ کار ارزان در کشور چین تولید میشوند، در کشور مالزی تولید شده است و از کیفیت بالاتری نسبت به محصولات تولید شده در کشور چین برخوردار است، چون حساسیت بیشتری برایِ ساخت آن به خرج داده می‌شود.

سونی در تمامی قسمت هایِ این محصول از اعلاترین و مرغوب ترین مواد اولیه استفاده کرده است، تا جایی که وقتی برایِ اولین بار این هدست را در دست میگیرید به خوبی میتوانید متوجه تفاوت کیفیت آن با سایر هدست هایِ دنیا شوید. جنس چرم هایِ به کار رفته در این محصول بسیار عالی است و در استفاده طولانی مدت به هیچوجه به گوش هایِ کاربر آسیب وارد نمی‌کند.

همچنین، در استفاده به صورت روزمره برایِ مدت طولانی، باید اشاره کنیم که نیاز نیست نگران افت کیفیت این محصول در طول زمان باشید، چون به دلیل استفاده از بهترین مواد اولیه، با یک محصول بینظیر در بحث کیفی مواجه هستیم، که برایِ سالیان متمادی میتواند به دوستی برایِ شما بدل شود.

مقایسه با نسل قبل

شاید برایِ بسیاری جایِ سوال باشد که چرا باید با وجود قیمت کمتر هدست WH-1000X M2 سونی دست به خرید هدست بالارده WH-1000X M3 بزنیم؟ ما قصد داریم در این بخش دقیقاً به بررسی اَبعاد مختلف این قضیه و تفاوت هایِ دو نسل اَخیر هدست هایِ سونی بپردازیم تا ببینیم آیا هدست WH-1000X M3 از ارزش خرید بالاتری برخوردار است یا خیر.

اولین بحث در تغییرات مربوط به بخش طراحی میباشد. سونی هدست نسل جدید خود را با الهام از نسل قبل بهبود بخشیده است. پیش از این هم گفته شد که هدست نسل جدید تفاوت هایی با نسل قبل دارد، که مهمترین آنها شامل تغییراتی در هدبند محصول، کاهش وزن و در نهایت چند تغییر ظاهری در جهت زیباتر شدن محصول میباشد.

در بحث طراحی باید بگوییم کاهش وزن محصول بیش از هر چیزی به چشم می آید. این موضوع وقتی برایِ ساعت هایِ متمادی قصد استفاده از هدست را دارید بسیار حائز اهمیت است. نکته بعد، تغییراتی در هدبند میباشد، که سونی تغییراتی در آن ایجاد کرده است و حالا با راحتی بیشتری بر رویِ سر کاربر قرار می‌گیرد.

دومین بحث مهم در تغییرات، ارتقایِ سطح کیفی محصول میباشد. سونی در نسل جدید هدست خود از مواد اولیه بسیار بهتری استفاده کرده است. نه اینکه هدست نسل قبل از لحاظ کیفی ضعیف بوده باشد یا مشکلی در استفاده از آن پیش بیاید، بلکه هدست نسل جدید با ارتقایِ سطح کیفی به محصولی برتر تبدیل شده است، که چشم نواز تر و در استفاده هایِ طولانی بهتر میباشد.

هدست WH-1000XM3

همچنین، سونی در نسل جدید هدست پرچمدار خود تغییراتی در کاپ هایِ هدست داده است و با گنجاندن لایه هایِ بیشتری از ابرهایِ مخصوص، پد بسیار قدرتمند و با انعطاف بالایی را برایِ این محصول تدارک دیده است، که در اولین بار استفاده از این هدست به خوبی متوجه کیفیت برتر آن خواهید شد و یکی از مسایلی است که در دراز مدت میتواند به یکی از بهترین تغییرات این هدست برایِ شما بدل شود.

سومین بحث مهم، مربوط به قابلیت هایِ سخت افزاری جدید و بهبودهایی است که سونی در هدست نسل جدید خود لحاظ کرده است. سونی در نسل جدید هدست بالارده خود، به جایِ استفاده از 2 میکروفون اینبار از 3 میکروفون قدرتمند بهره گرفته است، که کیفیت صدایِ بسیار شفافی را برایِ مکالمات به طرف مقابل انتقال میدهند. از طرفی صدایِ محیط با دقت بیشتری به واسطه این میکروفون ها به گوش کاربر میرسد.

هدست WH-1000XM3

همچنین، سونی یک پله پیشرفت در این هدست داشته است و به جایِ استفاده از پورت قدیمی Micro-USB، اینبار از USB نوع C ( که در حال حاضر رایج ترین نوع USB برایِ شارژ دستگاههایِ الکترونیکی میباشد ) بهره گرفته است. این موضوع دو مزیت یا برتری به همراه دارد. اول اینکه استفاده از پورت USB نوع C بسته به ماهیت آن ( دو طرفه بودن ) بسیار راحت تر است؛ دوم اینکه شارژ دستگاه با سرعت بیشتری انجام میشود و در هدست جدید میتوان با شارژرهایِ سریع به شارژ سریع آن پرداخت.

اما قطعاً مهمترین تغییر سخت افزاری در هدست نسل جدید، در بحث حذف نویز میباشد. سونی در هدست نسل جدید خود از تراشه اختصاصی حذف نویز QN1 بهره گرفته است، که تا 4 برابر قدرت بیشتری نسبت به نسل قبل دارد و میتواند صدایِ بسیار غنی 32 بیتی تولید کند. دقیقاً در جایی که سایر کمپانی ها با موضوع حذف نویز دست و پنجه نرم میکنند، سونی تراشه اختصاصی خود را در این هدست برایِ اولین بار به کار گرفته است، که در تست هایِ انجام شده نسبت به نسل قبل بسیار بهینه عمل میکند.

قیمت و رنگ بندی

سونی هدست WH-1000XM3 خود را در 2 رنگ مشکی و سفید معرفی کرد. هر دویِ این رنگ ها از زیبایی ها و جذابیت خاص خود بهره مند هستند و با توجه به سلیقه، کاربران میتوانند یکی از این 2 رنگ را انتخاب کنند. موضوع رنگ موضوع بسیار سلیقه ای میباشد، به همین دلیل نمیتوان یک رنگ این هدست را برتر از دیگری دانست.

سونی این هدست را هم اَکنون در وبسایت اصلی خود با قیمت 350 دلار در دسترس کاربران قرار داده است. در کشور عزیزمان ایران با توجه به نرخ ارز و نوسانات بازار کالاهایِ الکترونیکی، هر کس قیمتی برایِ محصولات وارداتی خود در نظر میگیرد و این موضوع بسیار سلیقه ایست.

اما شرکت ایران رهجو به عنوان تنها نماینده رسمی محصولات سونی در ایران با رعایت انصاف و با رعایت حقوق مشتریان، این محصول را با حاشیه سود بسیار کمی وارد بازار کشور کرده است. این محصول هم اَکنون در ایران و از طریق سایت سونی ایشاپ با قیمتی معادل 4.999.000 تومان با گارانتی شرکت ایران رهجو به فروش میرسد.

جمع بندی و نتیجه گیری

هدست WH-1000XM3 سونی به جرأت یکی از بهترین هایِ بازار است. پیش از این هدست، کمپانی هایِ بزرگ دنیا به معرفی و عضه هدست هایی دست زده اند که نام و آوازه زیادی برایِ آنها دست و پا کرده است، اما به زعم بسیاری از کارشناسان دنیا، هدست WH-1000XM3 به نوعی قاتل این هدست هایِ پرچمدار است.

دلیل این موضوع بهره مندی از قابلیت هایی است که هدست هایِ همرده از آن بی بهره هستند. یکی از موضوعاتی که خیلی در بررسی هایِ تخصصی این هدست به آن اشاره میشود، بازه بسیار وسیع صداست. سونی با بهینه سازی هایِ مثبت خود، از هدست WH-1000XM3 یک محصول بینظیر در بحث کیفیت صدا ساخته است.

موضوع دیگر مربوط به پشتیبانی از صدایِ غنی Hi-Res در کنار قابلیت ها و ویژگی هایِ نرم افزاری برتری چون حذف نویز پیشرفته و پشتیبانی از دستیارهای صوتی کمپانی هایِ گوگل و آمازون میباشد. این هدست در زمینه حذف نویز بسیار بهینه عمل میکند تا جایی که بسیاری از کارشناسان را متعجب کرده است. دلیل این موضوع نیز استفاده از چیپ اختصاصی جدید سونی برایِ حذف صداهایِ مزاحم و ارتقایِ سطح کیفی محصول در این قسمت میباشد.


ژست هایِ حرکتی این هدست نیز از آن محصولی بینظیر ساخته است. هدست WH-1000XM3 سونی یکی از معدود یا بهتر است بگوییم جزو تنها هدست هایِ دنیاست که از ژست هایِ حرکتی بر رویِ کاپ خود پشتیبانی به عمل می آورد. این موضوع علاوه بر لذتی که هنگام استفاده دارد میتواند بسیار کارآمد باشد، چون وقتی کاربر نیاز به شنیدن یک صدایِ خاص دارد، میتواند به سادگی و با قرار دادن کف دست خود بر رویِ کاپ سمت راست هدست صدایِ موسیقی را به کمترین حد رسانده و هیچ مکالمه ای را از دست ندهد.

این محصول از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار میباشد و به جرأت میتوانیم بگوییم در استفاده های طولانی مدت آسیبی به کیفیت آن وارد نخواهد شد. سونی از بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه برایِ این هدست بهره گرفته است و با الهام گرفتن از طراحی نسل هایِ قبل و برطرف ساختن نواقص آن، هدستی بسیار با کیفیت را به دنیا معرفی کرده است. سبک بودن این هدست در مقایسه با رقبا و نسل هایِ قبل و راحتی استفاده از آن نیز موضوع دیگری است که باید به آن اعتراف کرد.

این محصول علاوه بر موارد گفته شده از طول عمر باتری بسیار خوبی نیز بهره مند است و با فناوری شارژ سریع خود میتواند در بسیاری موارد نجات بخش باشد. علاوه بر طول عمر باتری 30 ساعته با تنها یک بار شارژ کامل، عمر باتری 5 ساعته با تنها 10 دقیقه شارژ از قابلیت هایِ منحصر به فرد این هدست محسوب میشود. همچنین، در کنار تمام مواردی که گفته شد، قیمت رقابتی این محصول در مقایسه با رقبا نیز از آن گزینه ای بسیار خوب ساخته است.


به لطف شرکت ایران رهجو، هدست WH-1000XM3 حدود 1 ماهی در اختیار تحریریه مجله خبری اکسپریان قرار گرفت و توانستیم به بررسی بسیار جامعی از آن بپردازیم. در این مطلب سعی شد تمام تجربیاتی که در طی این 1 ماه از کار کردن و استفاده از هدست بینظیر سونی کسب کردیم را در اختیار شما قرار دهیم. اُمید میرود که با مطالعه این مقاله جامع بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. ممنون از اینکه با ما در این سفر همراه شدید. اگر به دنبال خرید این هدست هستید، فروشگاه سونی آنلاین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خرید هدست WH-1000XM3 از سایت سونی آنلاین

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

7 دیدگاه ها

  1. سلامم ببخشید این هدست رو نتونستم به تلویزیون سونی۹۵۰۰hوصل کنم ..اگه تو تنظیمات تی وی کار خاصی باید انجام بدم میشه راهنمایی کنید …با تشکر از سایت خوبتون

    پاسخ

  2. خاطرات رو زنده کرد برامون.. ازین بررسی ها بذارید لطفا.. سایر لوازم رو هم اضافه کنید.. خیلی چسبید… خدا کنه گوشی ها دوباره به ایران برگردن

    پاسخ

  3. بررسی بسیار عالی بود. یه سوال داشتم. من تجربه ی استفاده از سیستم های صوتی زیادی از سونی رو داشتم از رادیو پخش خودرو تا های فای خانگی و حتی یه مدل تلویزیون CRT با یه ساب ووفر در بالای آن، در همه ی این محصولات متاسفانه شاهد پخش صدایی نه چندان شفاف با توییتری محو که صداهای ریز را خیلی بد پخش میکردن برعکس عمق باس خیلی خوب. البته تمام این دستگاه‌ها قدیمی شدن و دیگر استفاده نمیکنم. این تجربه باعث شد در خرید بین شیک صد سونی و مکس سیصد و هفتاد پاناسونیک، مکس سیصد و هفتاد رو بخرم. آیا در محصولات جدیدتر هم هنوز منوال به همون صورته یا اینکه سونی بالاخره رضایت داد صدای توییتر و به قول عامه پیس پیس آهنگ هم دربیاد؟

    پاسخ

  4. بررسي عالی و همه چی تمام بود خاطرات خوش گذشته رو برام زنده کرد ممنون خیلی ممنون
    باور کنید وقتی دیدم نوشتید اختصاصی بال در آوردم یعنی فکر کردم بررسی یه گوشی از سونی باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here