بررسی مشکل داغ شدن اکسپریا Z2 در شرایط مختلف

38
۳۹,۸۱۰

xperia-z2-hero-purple-1240x840-ba08b7ef2ca09a550ee74a9b9dc1eead
بدون شک اکسپریا Z2 را در حال حاضر میتوان یکی از بهترین اسمارت فون های دنیا نامید. این یک امر طبیعی است که نمیتوان بهترین مطلق را در این عرصه انتخاب کرد. یک اسمارت فون هر قدر هم که قدرتمند و با کیفیت باشد، قطعا نواقصی نیز خواهد داشت.

اکسپریا Z2 قطعا یکی از کم نقص ترین اسمارت فون های حال حاضر دنیاست. اسمارت فونی که با گذشت 3 ماه از ورود به بازارهای جهانی محبوبیت خاصی را به دست آورده است. با وجود این در سرتاسر دنیا گزارشاتی از بروز برخی مشکلات ریز در این اسمارت فون منتشر میشود.

شاید بزرگترین دغدغه ای که کاربران و آن دسته از علاقه مندانی که قصد خرید این اسمارت فون را دارند با آن رو به رو میشوند، مشکل داغ کردن دستگاه است که با انتشار چند به روزرسانی کوچک هنوز این مشکل به طور کامل حل نشده است.

این مشکل هنگامی بیش از پیش خود را نشان میدهد که شما قصد ضبط فیلم با کیفیت 4K را دارید. در این هنگام و پس از گذشت چند دقیقه با مشکل داغ شدن دستگاه و خارج شدن دوربین مواجه خواهید شد.

شاید برای شما و بسیاری از کاربران سوال باشد که داغ شدن این دستگاه به چه صورت است و چه هنگامی با این مشکل مواجه خواهیم شد؟ ما در اینجا سعی کردیم تا دمای کلی دستگاه را در چندین حالت مختلف بسنجیم. تمامی فعالیت ها در محیطی با دمای 30 درجه سانتی گراد و با فریمور 17.1.1.a.0.402 به عمل آمده است.

1- فیلم برداری 4K: داغ شدن بیش از حد دستگاه در حالت فیلم برداری 4K شاید مهر تاییدی بر این حرف باشد که : وجود فیلم برداری 4K در اسمارت فون ها بیشتر از آنکه کاربردی باشد، یک حرکت تبلیغاتی است! این مشکل و محدود بودن مدت زمان فیلم برداری 4K نه تنها در اکسپریا Z2 ، بلکه در رقبای این مدل نیز به چشم میخورد.
هنگامی که ما قصد فیلم برداری با کیفیت 4K را داشتیم، پس از گذشت مدت زمان حدود 5 دقیقه ناگهان با پیغام بستن اجباری برنامه دوربین مواجه شدیم. دمای باتری در این حالت به 45 درجه سانتی گراد رسید. این در حالی است که CPU به خط قرمز خود یعنی 62 درجه سانتی گراد رسیده است. بر این اساس میتوانیم دمای 62 درجه را بالاترین دمایی بدانیم که دستگاه به شما اجازه فیلم برداری خواهد داد.
البته قطعا در محیط های مختلف این شرایط فرق خواهد کرد. اگر در محیطی خنک شما به ضبط فیلم 4K بپردازید شاید اصلا به این حد دما نرسید!
4K

2- فیلم برداری Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه: برای بسیاری این سوال نیز مطرح شده بود که آیا بروز پیغام خطای خارج شدن از دوربین در حالت Full HD نیز رخ میدهد یا خیر ؟ ما این عمل را نیز مورد آزمایش قرار دادیم.
با وجود گذشت مدت 15 دقیقه از فیلم برداری، دستگاه همچنان به فیلم برداری ادامه داد و با هیچگونه پیغام خطایی مواجه نشد. دمای باتری در این حالت به 42 و دمای CPU نیز به 56 درجه سانتی گراد رسید. هر چند که دستگاه به شدت داغ شد اما هنوز به خط قرمز 62 درجه سانتی گراد نرسید. با این وجود به خاطر نزدیک شدن دما به خط قرمز تعیین شده، این احتمال وجود دارد اگر شما در محیطی گرم و یا زیر نور آفتاب اقدام به فیلم برداری فول اچ دی 60 فریم کنید پس از گذشت چند دقیقه با پیغام خروج اضطراری از دوربین نیز مواجه شوید!
FullHd60

3- بازی: نوبت به پر کردن اوقات فراغت بوسیله بازی محبوب GTA San Andreas و Fifa 2014 رسید. تجربه بازی کردن با یک اسمارت فون 5.2 اینچی با صفحه نمایشی خیره کننده و گرافیک Adreno 330 آنقدر لذت بخش است که داغ کردن دستگاه را فراموش خواهید کرد! دمای باتری در هنگام بازی پس از گذشت 30 دقیقه به 38 درجه و دمای پردازنده نیز به 53 درجه سانتی گراد رسید.
Game

4- وبگردی: مرور صفحات وب یکی از انگیزه های کاربران برای خرید یک اسمارت فون با صفحه ای بزرگ است. اما میتواند ناخوشایند باشد اگر بوسیله عاملی خارجی همچون داغ شدن دستگاه این لذت از بین برود. در این حالت هم دمای دستگاه زیاد نگران کننده نیست. حد 38 درجه برای باتری و 47 درجه سانتی گراد برای پردازنده معقول است.
Browser

5- پخش ویدئو: پس از فیلم برداری، بازی و کمی وبگردی حالا نوبت به تماشای فیلم میرسد. پس از گذشت نیم ساعت از تماشای فیلم ما به دمای 35 درجه ای باتری و 45 درجه ای پردازنده رسیده ایم.
Video

6- استندبای: دمای محیط قطعا میتواند تمامی معادلات بالا را بر هم بزند. تمامی تست های به عمل آمده در محیطی با دمای 30 درجه انجام شده است. طبیعی است که اگر دمای محیط کمتر و بیشتر باشد نتایج به دست آمده نیز تغییر خواهد کرد. در چنین محیطی دمای گوشی در حالت استندبای 29 درجه برای باتری و 35 درجه برای پردازنده است.

Standby

جمع بندی: این یک امر طبیعی است که پردازنده 4 هسته ای با قدرت 2.3 گیگاهرتز در کنار مزایای بی شمار خود، ایرادی همچون بالا رفتن حرارت را نیز همراه خواهد داشت. اگر همین مشکل شما را در خرید این دستگاه دچار تردید میکند باید بگوییم که جای نگرانی نیست. هرچند که توقف عملیات فیلم برداری در حالت 4K میتواند مایوس کننده باشد اما نمیتواند انبوهی از ویژگی های مثبت این دستگاه را خدشه دار کند. با این وجود امید میرود سونی در آپدیت های آینده بتواند با بهینه سازی دستگاه این مشکل را از سر راه بردارد. فراموش نکنیم که اکسپریا Z2 هنوز راه زیادی را دارد و سونی به این زودی از حمایت این محصول بی نظیر خود دست نخواهد کشید.

[تعداد: 2    میانگین: 2.5/5]

38 دیدگاه ها

  1. سلام من سونی زد 2دارم بعد از دو یا سه ماه که گذشته از خریدش خودش خود به خود داغ میشه بدون این که کاری کنم با هاش آیا گوشی من خراب هست یا نه ترو خدا کمک کنید؟؟؟؟

    پاسخ

  2. سلام خدمت دوستان عزیز، گوشی منم خیلی داغ میکنه هرچی هم بیشتر باهاش کار میکنم بیشتر داغ میکنه خواستم ببینم این داغ شدنه عادیه؟ آسیبی به گوشی نمیرسونه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ

  3. با سلام من چند وقتیه z2 دارم گوشی خیلی خوبیه ولی به مشکل داره اونم اینه که داغ میکنه وقتی که باهاش کار میکنم داغ میکنه ازش زیاد استفاده نمیکنم نه اینترنت نه فیلمبرداری تو حالت عادی داغ میکنه ممنون میشم راهنماییم کنید و اگر راهی برای جلوگیری هست بگید با تشکر

    پاسخ

  4. من که تو وایبر یا لاین هم میرم دماش به 40 میرسه نمیدونستم انقدر اشغاله یا که نمیخریدم از نظر سخت افزار نرم افزار خوبه فقط همین مشکل داغ کردن زیادش اذیت میکنه

    پاسخ

  5. درود
    هادی جان پس کابل MHL 3.0 برای دیدن فیلمهای 4K تو 4K TV رو باید از کجا بخریم؟

    پاسخ

    محسن گفته:
    ۰۷ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۱۲

    الان شما 4k tv دارین ؟ مبارکه چه خبر دیگه؟!؟!؟ 🙂

    پاسخ

    حامد آذری گفته:
    ۰۹ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۶:۳۷

    مگه برای تماشای فیلم 4K تو تلویزیون 4K باید کابل MHL 3.0 حتما داشت ؟؟؟
    شما میتونی با DLNA یا NFC هم این کار رو بکنی
    من که این کار رو میکنم .

    پاسخ

  6. من ال جی جی 2 دارم رام جی پرو 2 رو نصب کردم
    مدت زمان فیلم برداری 4K حدود 6 دقیقه هستش در این بین خیلی داغ نمیکنه که بخواد ازیت کنه یعنی دما رو گرفتم از سونی بهتر بود
    یکم عجیبه که با این که پردازنده جدید تر هستش بیشتر از Snp 800 داغ میکنه

    پاسخ

    rad007 گفته:
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۵:۴۷

    دوست عزیز همه این موارد به نوع رام و نهایی شدن نرم افزار اندروید بستگی داره که به زودی اکسپریا Z2 هم در فیلمبرداری 4k و غیره به بهترین حالت ممکن از لحاظ زمان فیلمبرداری خواهد رسید

    پاسخ

  7. ببخشید من sp دارم وقتی باهاش وبگردی میکنم بیش از 20 دقیقه باتری گوشی خیلی داغ میکنه تا حدی که دست میسوزه و باید گوشی رو بزاری کنار میخواستم بدونم این مشکل طبیعی هست؟

    پاسخ

    Javad SP گفته:
    ۰۸ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۳:۱۹

    واقعا؟!اگه اینجوریه صد در صد گوشیت ایراد داره چون من 3ساعت و نیم با sp وبگردی کردم فقط یه ذره داغ کرد،گوشی من C5303 ست.

    پاسخ

  8. سلام آقا هادی ممنون خیلی خوب بود
    به نظر من اگه بخواهید با دو دست با این گوشی کار کنید اصلا احساس نمیشه چون دست به سی پی سو نمیرسه ! نه؟ راستی در کل به نظر شما چقدر با افزایش دمای z یا حتی z1 فرق داست ممنون .

    پاسخ

    محسن گفته:
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۹:۳۱

    آقا هادی چرا جواب نمیدی؟

    پاسخ

    محسن گفته:
    ۰۷ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۱۱

    الووووووووووووو؟

    پاسخ

  9. یه آيفون 5اس بخرید شرف داره به z2 من واقعا از خریدم ناراضی ام،حالا اگه سامسونگ داغ میکرد لهش میکردین الان که پرچمدار سونی به شدت داغ میکنه شد امر طبیعی؟؟؟
    منکه پیشنهاد میکنم زد 2 نخرین سونی از ریشه و اساس نسخه اندرویدش مشکل داره با صدتا اپدیتم مشکلش حل نميشه
    این داغ کردنمردم ربطی به اندرویدش نداره سخت افزاریه

    پاسخ

    JOHN گفته:
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۰:۴۰

    مشکل سخت افزاریه؟خب به کوالکام بگو نه سونی….اره همون ایفون با رزولوشن زیر اچ دی!!

    هادی جان یک سوال دیگه…
    با نرخ120فریم داغ نکرد؟چند دقییقه طول میکشه خنک بشه!؟به نظرت سیستم لوله های خنک کنندش خوب عمل میکنه؟فکر میکنم هنوز جای کار داره

    در کل به نظر من داغ هم بشه چون پشتش شیشه ای هست مشکلی نداره..گوشی خودم اس پی که داغ میکنه اگه پشتش شیشه ای بود بهتر بود همینجوریشم من کم محلیش میکنم:-)

    پاسخ

    rad007 گفته:
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۵:۳۹

    تو برو آشغال بخر،،، چرا اکسپریا Z2 خریدی؟؟؟ که صدرصد میدانم که نخریدی!!! شماها اگه تجربه کار کردن با آیفون و گالکسی و الجی را داشتید میفهمیدید که بیچاره اکسپریا Z2 نصف این گوشیها هم داغ نمیشه!!!!

    پاسخ

    rad007 گفته:
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۵:۴۲

    منظورم با اون آقایی هست که میگه آیفون چهار اینچی ۲۳۰۰ را بخرید،،، غافل از اینکه نصف اکسپریا Z2 هم آیفون 5s و پلاستیک های کره ای ارزش خرید نداره… و یک اکسپریا Z2 شکسته و خراب همه به پرچمداران اون برندها می ارزه!!!!

  10. سلام خدمت همگی یه سوال جالب الان تو خوزستان دما 50 درجه هست این تست ها رو روی این دما حدس بزنید ببینید چند دقیقه ای داغ می کنه

    پاسخ

    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۴۸

    اونجا فکر کنم گوشی خاموش تو دستتون هم داغ کنه

    پاسخ

    Ali.f گفته:
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۳:۰۳

    آقا هادی چقدر با مزه شدین!!!

    پاسخ

    Xperia Z1 گفته:
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۲:۳۲

    اینو راست میگی
    مردی نبود فتاده را پای زدن
    گر دست فتاده را بگیری مردی

    پاسخ

  11. این حد که تو کار های معمول مثل بازی و وبگردی خیلی خوبه.
    فقط موقع فیلمبرداری با رزولوشن بالا مطرحه که خب پروسه پردازش سنگین این ویدئو ها باعث این اتفاقه.
    اما نکته دیگه اینه که جنس بدنه و طراحی z2 که ضخامت پشتش کمه باعث میشه این گرما نسبت به گوشیهای پلاستیکی بیشتر حس بشه اگر با نرم افزار دمای داخلی پلاستیکی ها رو هم تست کنید در همین حده.

    پاسخ

    آیدین گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۵:۰۵

    گل گفتی علی آقا استفاده کردم

    پاسخ

  12. مرسی واقعن عالی بود

    شاید آپ دیت اندروید 5 داغ کردن حل بشه

    آقا هادی ؟ من تماس رو هم امتحان کردم بیشتر از 30 دقیقه بشه داغ میکنه …..

    حالا شاید از شانس من این z2 خوب از آب در نیومده :((((

    این داغ کردن به سخت افزار گوشی آسیب نمیزنه ؟ فکر کنم بزنه ……

    پاسخ

    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۳۴

    ماشالله! Z2 رو ول کن شما گوش خودت داغ نکرد اینقدر صحبت کردی ؟
    نه مشکلی نیست. خب طبیعیه به چنین دماهایی برسه. نه مشکلی هم ایجاد نمیکنه امیدواریم توی نسخه های بعدی بهینه سازی بشه

    پاسخ

    MAMAD Z ULTRA گفته:
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۴:۴۶

    برای چی z2 رو ول کنم ؟
    2 تومن پول دادم باس اندازه 2 تومن بی ارزه خب :))))))))
    نه شما نگران گوش من نباش عزیزم :)) من 60 دقیقه و بیشتر هم مکالمه داشتم :))))

    پاسخ

    سینا کینگ گفته:
    ۰۸ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۵:۵۱

    حسن فری رو برای همین مواقع اختراع کردن ها به خدا …
    به فکر سلامت خودتون باشید عزیزان ؛
    گوشی فدایِ سرتون !

  13. به نظر من مشکل داغ شدن گوشی موقع فیلم برداری به خاطر بیت ریت کاملا غیر استاندارد این گوشیه 54mbps!فعلا این مشکل تو گلکسی s5 هم هست با بیت ریت 48mbps.درحالی که مشکل داغ شدن بیش از حد تو g3 الجی وجود نداره که بیت ریتش 30mbps هستش.در ضمن تاثیر بیت ریت تو کیفیت ویدیو خیلی مهمه اما کیفیت بیت ریت بالای 25mbps با چشم قابل تشخیص نیست.فیلمهای z2 خیلی حجم حافظه رو اشغال میکنه.عملا نمیشه ازz2 برای فیلم برداری 4k استفاده کرد.

    پاسخ

  14. هادی جان آخه وقتی یک دقیقه فیلم برداری 4k برابر با 500 یا 600 مگابایت نظر من فعلا فول اچ دی خوبه ما باید سال 2016 حرف 4k بزنیم

    پاسخ

    ۰۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۱۹

    کلا 4K یه حرکت تبلیغاتیه !
    وقتی فیلم بگیرید متوجه میشید فرق آنچنانی با Full HD نداره ! نه اینکه نداشته باشه ولی توی مانیتور هایی که رزولیشن پایین دارن معلوم نمیشه
    اگه تلویزیون 4K داشته باشید که الان به ندرت پیدا میشن کسانی که داشته باشن میتوانید کیفیت 4K رو متوجه بشین.
    همونطور که گفتید الان خیلی زوده واسه 4K
    در ضمن اون برنامه هم سیستم پنل هست.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here