به درخواست کمیسیون تجارت فدرال، فیس بوک دسترسی مایکروسافت و سونی را به داده های کاربران خود قطع خواهد کرد

1
۲۱,۷۴۱

یکی دیگر از عواقب تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) بر اطلاعات شرکت فیس بوک باعث شد تا این شرکت مجبور به پرداخت غرامت 5 میلیارد دلاری به این کمیسیون شود و علاوه بر این مورد باعث ایجاد قوانین بسیار سفت و سختی شد که رعایت حریم خصوصی کاربران را مستقیما مورد هدف قرار داده و از این به بعد دو شرکت سونی و مایکروسافت که از شرکای تجاری شرکت فیس بوک به شمار می رفته اند، دیگر قادر به دسترسی به اطلاعات کاربران نخواهند بود. این موردی است که این شرکت امروز آن را اعلام کرد. از نظر شرکت فیس بوک این اتفاق تنها یکی از اشتباهات آنها بود که نه تنها به دو شرکت سونی و مایکروسافت، بلکه به ده ها شرکت بزرگ دیگر در سراسر دنیا اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران را می داد.

در بیانیه این شرکت همچنین عنوان شده است که تا کنون که تحقیقات این کمیسیون ادامه داشته است آنها موفق به کشف مدرکی دال بر استفاده مخرب از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با دو شرکت سونی و مایکروسافت نشده اند و تا کنون نیز این دسترسی همچنان ادامه داشته است.

پس از فاجعه دخالت موسسه کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) در سو استفاده از اطلاعات کاربران عضو شبکه اجتماعی فیس بوک و همچنین رخنه های امنیتی متعددی که پس از آن کشف شده بود، این شرکت کم کم به این قضیه پی برد که این تحقیقات به این زودی تمام نخواهد شد و موسسات رگلاتوری همچنان آنها را ادامه خواهند داد.

این بیانیه همچنین به طور خاص تاثیرات مستقیمی بر روی دو شرکت سونی و مایکروسافت خواهد گذاشت، چرا که باید تغییرات اساسی در API این شرکت انجام شود. بنا به گفته این شرکت، این مسئله می تواند بر روی ده ها شریک تجاری شرکت فیس بوک تاثیر گذار باشد، چرا که آنها مستقیما از API شرکت فیس بوک برای ساخت اپلیکیشن ها و یا دستگاه های خود استفاده می کرده اند و حالا باید شاهد آسیب های احتمالی بعدی آن نیز باشند. (این ادغامها معمولا به اشتراك گذاری مخاطبین و همگام كردن مخاطبین بین آدرس بوک ها، برنامه ها و غیره منجر می شوند – اما تمامی دسترسی ها اغلب غیر عمدی بوده اند.)

وب سایت tech giants مستقیما به حداقل دو گروه 12 نفره از شرکای تجاری فیس بوک (شامل شرکت یاهو که توسط شرکت ورایزون خریداری شده است، اسپاتیفای، نتفلیکس و بلک بری) اشاره کرده است که این شرکای تجاری روابط گسترده ای با فیس بوک و شبکه اجتماعی آن داشته و به همین دلیل این اجازه را داشته اند تا به لیست دوستان کاربران فیس بوک دسترسی داشته باشند. همچنین زمانی که کاربری از طریق API فیس بوک در یکی از سرویس های شرکت های فوق وارد می شده است، آنها قادر به استفاده از اطلاعات کاربران خود بوده اند. پس از افشاگری های روزنامه نیویورک تایمز، قرار داد های بسیاری از این شرکت ها به دلیل سو استفاده از اطلاعات کاربران فسخ شده اند.

هر چند، آقای Ime Archibong معاون شرکت فیس بوک که نقش مهمی در عملی کردن قرار داد های این شرکت با شرکای فیس بوک داشته است می گوید که در بیس کد های API این شرکت باگی (رخنه امنیتی) وجود داشته که متاسفانه باعث شده است تا برخی از همکارانمان بتوانند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند.

“این کد قدیمی به جهت پشتیبانی از کاربران در نسل قبلی کنسول های پلی استیشن 3 و پلی استیشن ویتا باعث می شد تا آنها بتوانند از طریق این کنسول ها به شبکه اجتماعی فیس بوک دسترسی داشته باشند و یا اطلاعات دوستانشان را با کنسول خودشان و یا سایر سرویس های ما همگام سازی کنند”

او در یکی از پست های وبلاگ شخصی خودش توضیح می دهد که:

“بر اساس تعهدات قبلی که داشته ایم، ما به این شراکت که دسترسی به داده های کاربرانمان را برای شرکت های مختلف امکان پذیر می کرده است فورا خاتمه خواهیم داد. این اشتباه ما بوده و ما آن را تصحیح خواهیم کرد.”

شرکت فیس بوک همچنین اخیرا اقدامات دیگری برای افزایش حریم خصوصی کاربران خود به همراه توسعه دهندگان شخص ثالث انجام داده است؛ از جمله این اقدامات می توان به قابلیت جدیدی برای کاربران اشاره کرد که در صورتی که برنامه ای قصد لاگین کردن به وب سایت فیس بوک را داشته و یا بخواهد با این وب سایت اطلاعاتی را رد و بدل کند، به کاربران هشداری را ارسال خواهد کرد که ممکن است اطلاعات شما در این میان مورد سو استفاده قرار بگیرد. همچنین قوانین سفت و سخت جدیدی برای ساخت و یا بروز رسانی های آتی در مورد API این شرکت لحاظ شده است.

هم اکنون می توانید ببینید که شرکت فیس بوک بر اساس بیانیه ی امروز خود، اقداماتی را در زمینه بهبود امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربرانش انجام داده است.

از یک طرف، آقای Archibong به این مورد اشاره می کند که این شرکت در مورد همکاری با شرکای تجاری خودش و همچنین سیاست های کلی حفظ حریم خصوصی کاربران بازنگری هایی انجام خواهد داد که این مورد یک تعهد بسیار بزرگ برای شبکه های اجتماعی به شمار می رود:

“یک پروسه دستی که در آن به میلیون ها خط کد برنامه نویسی شده رسیدگی خواهد شد.”

در میان حرف های ایشان به این مورد چنین اشاره می شود:

“ما توضیح دادیم که این بازنگری می تواند مشکلات را به طور کل ریشه کن کرده و بر اساس تعهد هایی که داریم زمانی که بتوانیم مشکلات را پیدا کنیم به طور حتم در مورد آنها شفاف سازی خواهیم کرد.”

در این رابطه، به نظر می رسد که به تاخیر افتادن قطع همکاری با دو شرکت سونی و مایکروسافت، به خاطر تلاش برای رفع مشکلاتی است که در حال حاضر وجود دارد و در نتیجه به اصلاح این مشکلات ختم خواهد شد.

از طرف دیگر، نمی توان از این حقیقت ساده گذشت که زمان بندی کمیسیون تجارت فدرال برای اعلام این بیانیه درست نبوده است: از زمانی که فیس بوک از این مشکلات با خبر شده است چه مدت می گذرد؟ و چرا آنها تصمیم گرفته اند تا این مسئله را امروز افشا کنند؟ آیا این مورد اتفاقی بوده است یا یک تلاش مستقیم برای کاهش اخبار منفی در مورد این شرکت؟

بیشتر از همه، این مسئله خود نمایی می کند که چه این زمان بندی یک اشتباه تصادفی باشد یا خیر، نمی توان از این حقیقت گذشت که شرکت فیس بوک و کمیسیون تجارت فدرال همچنان در حال زیر و رو کردن اطلاعات بدست آمده هستند و به نظر می رسد که شرکای تجاری و شخص ثالث فیس بوک به این شرکت هشدار داده اند تا در این مورد کاری انجام دهد. حل این مسئله مطمئنا زمان زیادی را می طلبد و حقیقت پشت این داستان سال ها بعد مشخص خواهد شد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here