به لطف حذف هواوی، قطعه سازان ژاپنی با سفارش های بیش از حد ممکن مواجه شده اند

4
۳۰,۳۳۶

به گزارش نیکی آسیا از توکیو ژاپن، از زمانی که دولت ایالات متحده دسترسی شرکت چینی هواوی را به محصولات تکنولوژی که فناوری آنها در خاک آمریکا انجام شده را قطع کرده است، سازندگان ژاپنی که قطعات الکترونیکی را برای دیگر شرکت ها می سازند، با لیستی از سفارشات برای گوشی های هوشمند رو به رو شده اند که نشان می دهد سایر شرکت ها در تلاش هستند تا جای خالی هواوی را پر کنند.

یکی از کارخانه های ژاپن دیسپلی که سونی هم عضوی از آن است در جنوب شرقی توکیو که صفحه نمایش های کریستال مایع را برای تلفن های هوشمند تولید می کند با شیب رو به بالای سفارشات رو به رو شده است. نماینده این شرکت به نیکی آسیا می گوید: “هجوم سفارشات به سمت کارخانه ما به قدری بالاست که از ظرفیت تولید این کارخانه هم بیشتر است”.

از تاریخ 15 سپتامبر (25 شهریور) امسال که واشنگتن هواوی را تحریم کرده است، سفارشات از طرف این شرکت چینی متوقف شده است. با این وجود افزایش تقاضای رقبای این شرکت از جمله شیائومی، اوپو و ویوو این شکاف خالی را پر کرده است. برخی از این شرکت ها به این دلیل به سمت فناوری های ساخته ژاپنی ها می روند که می ترسند ایالات متحده همکاری آنها با کشور چین را تحریم کند.

از طرفی و طبق تحقیقات موسسه IDC، پیش بینی می شود که کل محموله های گوشی های هوشمند برای چهارمین سال متوالی در سال 2020 با کاهش 10 درصدی به 1.2 میلیارد واحد کاهش یابد که دلیل آن هم همه گیری ویروس کرونا است. اما برخی از تولیدکنندگان با استفاده از برنامه های تولید تهاجمی تر، می خواهند سرمایه از دست رفته به خاطر شرکت هواوی را خودشان تصاحب کنند.

اپل اخیرا به تامین کنندگان اعلام کرده است که قصد دارد 220 میلیون آیفون را در سال جاری تولید کند، 10 درصد بیشتر از برآورد قبلی خود. شیائومی و اوپو، تولید کنندگان شماره 4 و شماره 5 تلفن های هوشمند در جهان نیز، به نظر می رسد در سال 2021 با هدف تولید بیش از 200 میلیون گوشی، تولید محصولات خود را به حدی افزایش دهند که این رقم می تواند به دو برابر تولیدات آنها در سال 2020 ختم شود.

در همین حال، انتظار می رود شرکت هواوی در سال جاری حدود 190 میلیون تلفن همراه هوشمند تولید کند که 20 درصد کمتر از سال 2019 است. این شرکت در حالی قطعات را ذخیره می کرد و آنها را به موجود گوشی تبدیل می کرد تا تاثیر فوری تحریم ها را به حداقل برساند، اما این ذخیره ها تنها تا همین تاریخ کافی خواهد بود. به نظر می رسد که در نهایت این روش بتواند تا شش ماه محصولات هواوی را تامین کند و بعد از سه ماهه اول سال 2021، باید شاهد کاهش تولید این شرکت باشیم.

به لطف حذف هواوی، قطعه سازان ژاپنی با سفارش های بیش از حد ممکن مواجه شده اند

توازن مجدد بازار فرصت های شغلی جدیدی را برای برخی از قطعه سازان فراهم می کند. که اکنون شاهد این اتفاق در ژاپن هستیم.

نماینده یکی از بزرگترین قطعه سازهای الکترونیکی می گوید: “سفارشات ما در پایان ماه سپتامبر به بالاترین سطح خود رسیده است و برخی تولیدکنندگان نیز در حال برنامه ریزی برای تولید دو برابری برای سال بعدی هستند”.

TDK یکی از بزرگترین تولید کنندگان فلش مموری، سی دی، دیسک های بلو-ری و غیره انتظار دارد تا بازار از دست رفته توسط شرکت هواوی به وسیله دیگر شرکت ها تصاحب شود و مقامات اجرایی این شرکت می گویند که سفارشات اکنون بیش از حد موجودی آنهاست.

این افزایش احتمالا تا حدودی ناشی از اقدامات احتیاطی انجام شده توسط مشاغل چینی است که از سیساست های دولت دونالد ترامپ نشات می گیرد، چرا که واشنگتن می تواند تحریم ها را فراتر از فقط شرکت هواوی گسترش دهد.

یکی از مشتریان چینی از شرکت تراشه سازی Renesas Electronics خواسته است تا مهندسان غیر آمریکایی این شرکت یک محصول خاص را در تاسیسات خارج از ایالات متحده طراحی مجدد کرده و Zuken، ارائه دهنده نرم افزار طراحی برای صفحه های مدار چاپی، گزارش می دهد که علاقه شرکت های چینی و دیگر کشور ها اکنون افزایش یافته است چرا که آنها به دنبال گزینه های جایگزین برای ابزار های ساخت آمریکا هستند.

در برخی موارد، تامین کنندگان برای ادامه کار با شرکت هواوی از ایالات متحده فاصله می گیرند. صنایع الکتریکی Sumitomo استفاده از تجهیزات ساخت ژاپن را به جای برخی از تجهیزات آمریکایی برای آزمایش قطعات برای دستگاه های پایه هواوی آغاز کرده است.

با این حال، سازندگان تراشه های بزرگی مانند سونی، تولید کننده اصلی سنسورهای تصویر، و سازنده حافظه Kioxia نمی توانند به راحتی قید تجهیزات تولید را بزنند. ساخت تراشه های نیمه هادی شامل صدها مرحله متصل به روشهای پیچیده است.

یکی از تامین کنندگان همچنین هشدار داده است: “این یک تقاضای ویژه اما یک بار مصرف است و ممکن است اصلاحاتی در حدود آغاز سال 2021 انجام شود که همه چیز را دگرگون می کند”.

نظر شما چیست؟ حذف شرکت هواوی به معنی سود ژاپنی ها اما به ضرر سونی خواهد بود.

[تعداد: 4    میانگین: 5/5]

4 دیدگاه ها

  1. بر خلاف پیش بینی و نظر طرفداران حبابی ،حذف حبابی و بهتره بگم حذف برندهای چینی باعث رونق گرفتن و گسترش برندهای با اصالت ژاپنی من جمله:ژاپن دیسپلی و سونی میشه
    سونی بیشتر جنبه احتیاط در پیش گرفته پس بهترین موقع الان هست هر چه زودتر ریسک پذیری در صنعت موبایل پیش بگیره و بازارش گسترش بده
    یا الان یا هیچ وقت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here