گزارش های مالی سونی که هر سه ماه یک بار منتشر میشود، در سال های اخیر بسیار نگران کننده بود. ضرردهی های متوالی بخش موبایل که این بخش را تا آستانه ورشکستگی برده بود به نظر تمامی نداشت. اما سیاست های سونی در طول یک سال اخیر نه تنها به دوران چند ساله ضرردهی بخش موبایل پایان داد، بلکه بخش تلفن های هوشمند اکسپریا را به سودآوری قابل قبولی رساند.

در آخرین گزارش مالی سونی، این کمپانی در بخش موبایل موفق شد در یک دوره سه ساله به سود حدود 90 میلیون دلاری دست یابد. این سود بعد از چند سال ضرردهی به دست آمد که اوج آن در سال 2014 بود. دقیقا همان سالی که از حیث تعداد فروش گوشی های هوشمند سونی در بهترین وضعیت خود به سر برده بود.

سونی از سیاست تولید مختصر و مفید برای فرار از ضرردهی متوالی خود استفاده کرد. تولید کمتر گوشی های هوشمند که تمرکز سونی را بر روی محصولات خود بیشتر کرد یکی از دلایل موفقیت سونی در سال گذشته است. تعداد گوشی های معرفی شده در سال 2016 توسط سونی به کمترین رقم خود در دهه گذشته رسید. در حقیقت سونی رده هایی از بازار را که شانس موفقیتی برای آن قائل نبود از لیست تولیدات خود حذف کرد.

اگر یک زمانی چندین و چند گوشی میان رده و ارزان قیمت از سونی در بازار موجود بود، امروز اینگونه نیست. حقیقتاً رده ارزان قیمت ها و متوسط قیمت ها در بازار کشورهایی که به این رده ها توجه زیادی میشود، در تسخیر برندهای چینی است که عرصه را برای برندهای با کیفیت مثل سونی تنگ میکند. پس اولین حرکت سونی برای بازگشت به سودآوری تمرکز بر گوشی های با کیفیت بود که در آن توانایی رقابت در بازار را داشته باشد.

اقدام دوم سونی توجه به بازارهایی بود که در آن سونی شانس موفقیت زیادی داشت. محدود کردن بازارهای هدف سونی به اروپا، ژاپن و خاورمیانه سبب شد سونی با تمرکز بیشتری به کار خود ادامه دهد. بازار چین هر چند که بازار بزرگی است اما رقابت در آن بسیار فشرده و توسط برندهای چینی اداره میشود. پس ورود به آن ریسک بزرگی داشته و شاید عدم موفقیت در آن از احتمال موفقیت بیشتر باشد. یکی از مزیت های محدود بودن بازار به چند کشور این است که سونی میتواند سخت افزار گوشی های هوشمند خود را با سلیقه گروه کمتری از مشتریان سازگار کند. یک گوشی هوشمند که به 150 کشور دنیا وارد میشود باید با سلیقه مردم 150 کشور تطبیق داشته باشد اما یک گوشی هوشمند که در 30 کشور عرضه شده سلیقه مردم 30 کشور را در خود جای میدهد.

یکی از دلایلی که امروز در گوشی های هوشمند برخی شرکت ها برخی قابلیت ها را مشاهده میکنیم که سونی در گوشی های خود از آنها استفاده نمیکند، بازارهای هدف سونی است. مشتریان سونی در بازارهایی که هم اکنون حضور دارد به برخی از امکانات نیازی ندارد و سونی هم به همین خاطر میتواند با کنار گذاشتن آنها از هزینه های نهایی محصول کاهش دهد.

پس تا این جای کار سه اقدام از سونی در رسیدن این شرکت به سودآوری نقش مهمی داشته است. اول توجه به گوشی های هوشمند گران قیمت، دوم توجه به بازارهای خاص و سوم کاهش هزینه ها که فقط به کاهش هزینه سخت افزاری محدود نمیشود. سیاست های تبلیغاتی سونی در سال های اخیر تغییر کرده تا بخش موبایل در همه زمینه ها هزینه های موجود را به حداقل برساند.

به طور حتم اتفاقات زیادی در رهایی سونی از مردابی که در آن گرفتار بود نقش مهمی داشتند. کیفیت گوشی های هوشمند، ایرادات کم، پشتیبانی خوب، استفاده از سخت افزار روز و تکنولوژی های نوین که موجب شد گوشی های هوشمند پرچمدار در بازارهایی که حضور دارند محبوبیت خود را داشته باشند. سونی سال های سختی را با ضرردهی متوالی در بخش موبایل گذراند. سونی تا گردن در باتلاق فرو رفت که شاید اگر یک حرکت اشتباه دیگر از سونی سر زده بود، امروز اثری از بخش گوشی های هوشمند این شرکت نبود. با این حال سونی خود را از این باتلاق خارج کرده اما نباید انتظار داشت که یک شبه از فرش به عرش برسد. سونی میتواند با سیاست های صحیح خود در آینده دوباره در کنار سودآوری خود فروش بالای گوشی های هوشمند خود را هم تجربه کند.