خاطره بازی: سونی اریکسون و سیمبین UIQ، در اولین روزهای حیات گوشی های هوشمند لمسی

14
۱۷,۱۹۶


احتمالاً سیستم عامل سیمبین را به عنوان یکی از نخستین سیستم عامل های گوشی های هوشمند قدیمی به یاد دارید. در برخی از این گوشی ها شاهد استفاده از صفحه های لمسی نیز بودیم. اما چه کسی از این گوشی ها با سیستم عامل Symbian UIQ استفاده کرده است؟

داستان UIQ در حقیقت از کمپانی Symbian Ltd که همکاری مشترکی میان کمپانی های نوکیا، سونی، اریکسون، موتورولا و Psion در سال 1998 آغاز شد. در سال 2002 در محصولات مشترک حاصل از همکاری کمپانی های سونی و اریکسون از UIQ در گوشی هایی با صفحه نمایش های لمسی استفاده شد.

پیش از این، تجربه ی تولید Ericsson R380 که در سال 2000 از آن رونمایی شد نیز در اختیار آن ها بود. این گوشی در حقیقت به عنوان اولین ” اسمارت فون ” شناخته می شد که از سیستم عامل سیمبین استفاده می کرد. در این گوشی از یک صفحه ی سیاه و سفید لمسی و دکمه هایی برای کیبرد دستگاه استفاده شده بود.

گوشی R380 کمپانی نوکیا را بسیار علاقه مند به رقابت کرد؛ کمپانی که در گوشی های سری 80 و 90 خود از سیستم عامل سیمبین به همراه فناوری لمسی استفاده می کرد. سونی اریکسون سرانجام به عنوان کاربر اصلی UIQ شناخته شد.

به نظر می رسد که از نسخه ی اول آن استفاده ی تجاری صورت نگرفته است اما Sony Ericsson P800 اولین دستگاهی بود که با استفاده از طراحی گوشی R380 از نسخه ی دوم این سیستم عامل استفاده می کرد. این دستگاه در حقیقت چیزی میان یک موبایل و دستگاه PDA به حساب می آمد.

در سال 2003 گوشی P900 با استفاده از UIQ نسخه ی 2.1 عرضه شد. سپس، یک سال بعد هم گوشی P910 عرضه شد. این محصول به عنوان بزرگترین دستاورد مشترک سونی و اریکسون شناخته می شد. این گوشی به یک کیبرد QWERTY کامل با طراحی جدیدی مجهز شده بود. در این گوشی صفحه کلید دستگاه بروی صفحه نمایش آن جای میگرفت و در مواقع غیرنیاز با چرخش از از روی آن بلند می شد.

در سال 2005، Sony Ericsson P990 بار دیگر ملاک های یک گوشی را تغییر داد. در این گوشی برخلاف نسل های پیشین، از یک نمایشگر کوچک استفاده شده بود و کیبرد دستگاه در آن ثابت شده بود و کاربر امکان چرخش آن را نداشت. همچنین، این گوشی، نخستین دستگاهی بود که در آن از Symbian UIQ 3.0 استفاده شده بود.

M600 یکی دیگر از محصولات جدید آن زمان بود. در این گوشی سایز صفحه ی نمایش اندکی بزرگتر شده است اما دوباره در گوشی W950 اندکی سایز نمایشگر کوچکتر شد.

در سال 2007 شاهد عرضه ی جدیدترین گوشی این دو کمپانی با نام Sony Ericsson P1 بودیم. در این گوشی باری دیگر از از کیبرد QWERTY ثابت بروی دستگاه استفاده شده بود. البته این گوشی آخرین گوشی استفاده کننده از UIQ نبود و در سال 2007 در گوشی های G700 و G900 نیز از این سیستم عامل استفاده شده بود. اما پس از 7 سال عرضه ی گوشی هایی از سری P، تولید این سری از گوشی ها متوقف شد.

در اواخر سال 2006، دربین زمانی که گوشی های M600 و W950 معرفی شدند، سونی اریکسون سهام Symbian UIQ را به کلی خریداری کرد. ممکن است در نگاه اول این تصمیم به ایمان این کمپانی در عملکرد خود در تولید صفحه نمایش های لمسی اشاره داشته باشد اما اتفاقاً برعکس آن رخ داد و نقش صفحه نمایش های لمسی در گوشی های سونی اریکسون کم رنگ تر شد.

یک سال بعد، سونی با خرید نیمی از سهام UIQ به وسیله ی موتورولا موافقت کرد. این کمپانی پیشتر و در سال 2003 در گوشی های A920 و در سال 2004 در گوشی A1000 خود از این سیستم عامل استفاده کرده بود. البته موتورولا در محصولات خود برخلاف سونی اریکسون از تنها چند دکمه ی فیزیکی استفاده می کرد. اما این کمپانی نیز طراحی جدیدی را استفاده کرد و در گوشی های RIZR Z8 و RIZR Z10 آن شاهد استفاده از دکمه های کیبرد فیزیکی هستیم.

تا آن زمان هیچ چالش خاصی پیش روی سیمبین نبود؛ تا این که در سال 2007 غول صنعت تکنولوژی، کمپانی اپل نیز وارد صنعت تولید اسمارت فون ها شد. در سال 2008 هم سونی اریکسون خط تولید محصولات اکسپریا را آغاز کرد و اولین گوشی خود از این سری با نام Xperia X1 را عرضه کرد. البته در این گوشی به جای استفاده از سیمبین، از Windows Mobile 6.1 استفاده شده بود. پیشتر و در همان سال، نوکیا با عرضه ی گوشی 5800 موفقیت فوق العاده ای را بدست آورد.

در سال 2009 شاهد عرضه ی دو گوشی اکسپریا بودیم. در یکی از آن ها دوباره از ویندوز فون استفاده شد که X2 نام داشت و در دیگر هم که با نام X10 عرضه شده بود از سیستم عامل اندروید استفاده شد. در این زمان بود که صفحه های لمسی جایگاه خود را درمیان تولیدکنندگان پیدا کرده بودند اما دیگر خبری از Symbian UIQ در آن ها نبود.

( سونی ) اریکسون از سال 2000 شروع به عرضه ی گوشی های لمسی کرد. محصولات مشترک این دو کمپانی تاثیرات بسیاری برو شروع به کار اولین آیفون و حتی اندروید داشت. شاید بتوان یکی از دلایل کنار گذاشته شدن UIQ را لزوم استفاده ی کاربران از قلم دانست در حالی که اپل محصولی را معرفی کرده بود که کاربران می توانستند با انگشت خود از صفحه ی لمسی دستگاه لذت ببرند؛ یا شاید رفتن نوکیا و سونی اریکسون به دو مسیر مختلف ( استفاده از UIQ به وسیله ی سونی اریکسون و استفاده از سیمبین S60 بوسیله ی نوکیا ) باعث این شکست بود؛ یا شاید هم عوامل دیگری دست در دست هم دادند تا عمر UIQ در سال 2008 پایان یابد!

[تعداد: 2    میانگین: 1.5/5]
منبع:

14 دیدگاه ها

  1. یادش بخیر من p1 داشتم و نو نو دادم به برادرم
    یه چیز جالب داشت که اگر این محصول آپدیت میشد میتونست سر و صدا کنه این بود که تو بعضی مناطق تهران میزد امکان cipher شدن مکالماتتون هست یعنی اون موقع شنود انجام میشد

    پاسخ

  2. دوستان یه کدام ورژن از سیمبین بهتر بود؟
    والا من خودم اون زمان k750 داشتم هیچ وقت بازیهای که داشت از یادم نمی ره خیلی باهات و گرافیکی.
    بعد از اون گوشی چینی داشتم که جاوا بود وبعدش یه نوکیا گرفتم که فکنم اولش ۶۷ نمیدونم چند بود سیمبین بود مدل گوشی اون دوره که نوکیا داشتم دیگه تو خط بازی نبودم و فقط با مرور گر اوپرا که چیلتر شکن هم بود بیشتر تو سایت ها دنبال مسیج عاشقانه میگشتم
    یعنی میخوام بگم نشد من این هارو مقایسه کنم

    پاسخ

  3. در دنیای تکنولوژی و فناوری صوت تصویر و طراحی کیفیت اصالت “سونی” همیشه اولین محبوبترین بهترین و ماندگارترین برند بوده هست و خواهد بود.

    پاسخ

  4. سلام بچه ها خبر خوب سونی موبایل تبلیغات xzpرا در کانال های تلگرامی و سایت ها شروع کرده نوشته گوشی xzpبخرید کارت هدیه ۳۰۰هزار تومانی بگیرید

    پاسخ

  5. این سونی بود که ایده اسمارت فونهای لمسی با صفحه بزرگ رو به اپل داد و باز هم استیو جابز زرنگی کرد در الگو برداری از سونی و ایده بهتریو پیاده کرد. اگه مدیر آمریکایی سونی بخاطر اینکه اپل گنده بشه سونیو در حالت درجا زدن نگه نمیداشت الان اپلی وجود نداشت

    پاسخ

  6. قطری که گوشهای قدیمی داشت میشه داخلش جای دوربین تلسکوپ جاسازی کرد با سنسور فول فریم ۳۵mm با یه اسپیکر xb 690 سونی

    پاسخ

    *Saeed گفته:
    ۰۲ تیر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۵:۵۱

    بعد ده سال دیگه هم مگن میشد تو xzp یک کشتی رو جا داد 😐

    پاسخ

  7. ۵۸۰۰ بهترین گوشی بود که داشتم واقعا از داشتنش بسیار لذت میبردم اون موقع خیلی بیشتر از لذتی که الان با اس هشت میبرم:))
    واقعا دنیای دیگه ای بود نوکیا ۶۵۰۰ رو که داشتم شاهکار دوربین بود اون موقع
    من حتی اونقدری وفادار موندم به نوکیا که دوتا لومیا ۱۵۲۰ هم خریدم! هنوز هم رابط کاربری ویندوز واسم جذابه اما حیف که دیگه شکست خورد!
    هیچ وقت یادم نمیره ۵۸۰۰ که داشتم به مدت نیم ساعت افتاده بود توی یه مخزن روغن و من هواسم نبود بعد که درش اوردم بازش کردم تمیزش کردم مثل روز اول ازش استفاده کردم! کودوم گوشی الان اینجوریه! دوتا اسپیکر بسیار با کیفیت هم داشت! خاطرات منو زنده کردین اصلا :)))
    یادم رفت در مورد ovi مپ بگم که الان شده here map اون موقع کسایی که اخرین پرچم دارای نوکیا رو داشتن میتونستن به صورت افلاین مسیریابی کنن فقط کافی بود نقشه رو دانلود میکردین قابلیت سخن گو هم داشت به صورت افلاین و بسیار نقشه های کاملی بود ! این چیزا خیلی حرفه تو اون زمان!!

    پاسخ

    Wolf a گفته:
    ۰۲ تیر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۱:۴۱

    اونموقع من C905 داشتم
    اتفاقا وای فای و DLNA داشت ، دوربین ۸ مگاپیکسل با تکنولوژی تشخیص چهره و لبخند و فلش زنون ، همراه با GPS(با برنامه اختصاصی و از نوع سخنگو) ، کابل TV-out و صفحه کاملا ضد خش . گوشی من یک غول بود که هنوزم دارمش. برنامه اختصاصی youtube هم داشت که بدون مشکل ویدیو میدیدم ازش. و تا سال ۹۴ به صورت رسمی ازش استفاده میکردم. همون فلشش که شب ظلمات رو مثل روز روشن میکرد کلی ارزش داشت. یه بار به خاطر همین گوشی ، استادم نمره اضافی بهم داد ، چون داشتم با اتصال گوشی و لپتاپ در روز کنفرانس ، اسلایدها و کلا تمام لپتاپ رو کنترل میکردم.
    فقط زنده باد سونی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here