در اندروید، برنامه ها چگونه باتری دستگاه را مصرف میکنند و برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟

20
۱۰,۴۰۱


برخی از اپلیکیشن های اندرویدی به دلیل اشتباهات موجود در کدنویسی آن ها، ممکن باگ هایی داشته باشند که مصرف باتری بسیار بالایی را برای آن اپ ایجاد کند. برای مثال در اپ فیسبوک مشکلی وجود داشت که با رفرش دائمی دستگاه از سرور، باعث مصرف بیش از حد CPU می شد. واضح است که فعالیت پردازنده بروی فرکانس های بیشتر از فرکانس معمولی، باعث مصرف بیشتر از انتظار از باتری و حتی داغ شدن دستگاه می شود. این مشکل به تازگی حل شده است ولی فیسبوک اینکه این مشکل دقیقاً چه بوده را توضیح نداده است.

عوامل مصرف بیش از حد باتری:

نکته ی جالب توجه در این قسمت این است که برخی اپلیکیشن ها همانند فیسبوک و فیسبوک مسنجر حتی در زمانی که کاربر در حال استفاده از آن ها نبود هم خورندگی باتری داشتند. دلیل این مشکل هم آپدیت های پیاپی این اپ ها در پس زمینه اندروید است. قابلیت های PowerManager و WakeLocks ابزارهایی هستند که مصرف باتری بوسیله ی اپ ها در اندروید را کنترل میکنند. البته قابلیت PARTIAL_WAKE_LOCK هم وجود دارد که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که قابلیت آپدیت خودکار در پس زمینه را برای اپ خود فعال کنند. در این زمان، صفحه ی نمایش و کیبورد دستگاه خاموش می شوند ولی CPU همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.


همچنین، ممکن است پیش از این فیسبوک و فیسبوک مسنجر بصورت تکراری اطلاعاتی به سرورهای خود ارسال می کردند و همین کار موجب مصرف بالای CPU می شده است. همچنین، این فعالیت های پس زمینه ای برای اجرا نیاز به فضای رم دارند که مصرف بالای رم نیز می تواند به افزایش مصرف باتری دامن بزند. علاوه بر مصرف بالای باتری، این فعالیت ها ممکن است سرعت عملکرد دستگاه را کاهش دهند و باعث بروز هنگ و لگ در دستگاه بشوند. بیرون رفتن و رفرش کردن رم می تواند مشکل را برطرف کند ولی اپ هایی که مشکل کدنویسی داشته باشند، پس از بسته شدن، بصورت مجدد باز می شوند و فعالیت خود در پس زمینه را ادامه می دهند.

چه باید کرد؟

قدم اول مطمئن شدن از مصرف باتری به وسیله ی اپ موردنظر است. برای متوجه شدن آن می توانید به Settings > Battery > Battery Usage مراجعه کنید. سپس می توانید تمامی اپ های پرمصرف خود را شناسایی کنید.
قدم بعدی ریستارت کردن اپلیکیشن موردنظر است که ممکن است مشکل آن ناشی از یک باگ باشد. برای ریستارت کردن اپ موردنظر کافیست منوی App Switcher خود را باز کرده و آن اپ را ببندید. سپس دوباره آن را باز کنید. Force Stop کردن از بخش Settings > Apps نیز می تواند بسیار موثر باشد.

راه حل دیگر هم پاک کردن و نصب دوباره ی آن اپ می باشد. البته اگر این مشکل ناشی از کدنویسی های برنامه ی موردنظر باشد، پس از گذشت مدتی از نصب دوباره ی آن، مشکل دوباره خود را نشان خواهد داد. یکی از بهترین گزینه های پیش رو، استفاده از اپ Greenify می باشد که می تواند تا حد زیادی مصرف باتری را کنترل کند. با استفاده از قابلیت ” هایبرنیت ” موجود در این اپ، می توانید فعالیت اپلیکیشن هایی خاص را تا حد زیادی در پس زمینه کنترل کنید و مصرف باتری به وسیله ی آن ها را کاهش دهید.

این روزها و با قابلیت جدید Doze در سیستم عامل اندروید، امکان کنترل هرچه پیشتر فعالیت اپلیکیشن ها در پس زمینه وجود دارد. هر چند که از سال ها قبل سونی با قابلیت استامینا کنترل خارق العاده ای بر مصرف باتری گوشی های اکسپریا داشت. با این حال روش های گفته شده در این مطلب نیز می توانند کارآمد و مفید باشند. آیا شما راه حل دیگری برای این مشکل دارید؟ آن را با ما و سایر کاربران اکسپریان درمیان بگذارید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

20 دیدگاه ها

  1. اقا ما این قسمت battery usege که گفتیتو پیدا نکردیم پ کجاس؟

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۴۹

    قسمت باطری بزن رو شکل باطری

    پاسخ

    Reza133(xperia z2) گفته:
    ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۱۹

    سلام
    وقتی بعد از منوی تنظیمات وارد بخش”باتری” شدی، رو همون باتری بزرگ که کنارش زمان تخمینی شارژ رو نوشته بزن! منوی بعدی همون هست!

    پاسخ

  2. به بخشید خواهشن یکی بیاد بگه چرا امتیاز اکسپریا xz تو دوربین شده ۸۷ ولی اکسپریا z5 شده ۸۸ بی ربطه ولی اگه جواب بدین ممنون میشم داداشا خواهشن کمک کنید

    پاسخ

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۵۷

    ۸۸ پرفورمنس بود زد۵ ۸۷ بود
    ایکس زد هم رنگاش یکم از واقعیت دور بود سنسور rgb بود فک کنم مشکل داش که طبق گفته دوستان درس شده

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۰۷

    امتیاز پایینتر XZ چه ربطی به رنگ ها داشته آخه؟!
    بخاطر نویز و عوامل مصنوعی در عکس ها بوده ! اتفاقا رنگ ها خیلی هم خوب بوده!

    پاسخ

    Z3 kill you گفته:
    ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۱۹

    آقا ممنون برای پاسخ شما دوست عزیز

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۵۰

    نگاهی به جزئیات امتیازات اکسپریا XZ نشان میدهد این دستگاه در تمامی زمینه ها مثل، کنتراست، رنگ، نویز، نمایش جزئیات و فلش تقریبا مشابه با اکسپریا X Performance و اکسپریا Z5 عمل کرده اما در زمینه نزدیک بودن تصاویر به واقعیت اکسپریا XZ عملکرد خوبی از خود نشان نداده است. در واقع همین فاکتور، موجب شد تا امتیاز کلی اکسپریا XZ در بخش عکاسی نسبت به اکسپریا Z5 و اکسپریا X Performance پایینتر و در مجموع نیز نتواند به رکورد اکسپریا X Performance دست یابد.
    ملتفت شدی؟

  3. من اون اول که گوشیمو به مارشمالو آپ کرده بودم، برای اینکه بفهمم چه بهینه‌سازیی انجام شده AnTuTu رو نصب کردم بعد از مدتی دیدم گوشی به شدت داغ میکنه و مصرف باتری از یک روز کمتر شده، اول فکر کردم از مارشمالوه ولی رفتم تو تنظیمات و دیدم آنتوتو داره مصرف میکنه، پاکش کردم و گوشی درست شد. دوباره بعد از ۱۰ ماه دیدم تو تنظیمات map گوگل داره پا به پای صفحه‌نمایش میاد، ولی تاثیر آنچنانی روی مصرف باتری نذاشته منم رفتم Force Stop ـش کردم.
    http://up.xperian.ir/do.php?imgf=Screenshot-2017-01-02-18-02-41.jpg

    پاسخ

    amir159 گفته:
    ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۳۲

    لینک تمو میدی؟

    پاسخ

    PanaSONYc گفته:
    ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۱۰

    بفرمایید:
    Check out “Delight Black XZ Theme Xperien”
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.arjunarora.blackdelight

    پاسخ

  4. من یه سوال داشتم گوشی های دوسیمکارته وقتی از سیم کارت دوم استفاده کنیم خیلی باتری مصرف میشه یا زیاد تغییری نداره؟

    پاسخ

    PanaSONYc گفته:
    ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۱۳

    به نظر من به اندازه‌ای هست که نشه ازش چشم پوشی کرد.
    خودم به چشم دیدم موقعی که گوشی رو حالت پروازه خیلی کمتره باتری مصرف میکنه و از طرفی زودتر شارژ میشه!

    پاسخ

  5. سلام.
    برای نصب و به کارگیری نرم افزار Greenify گوشی حتما بایستی روت باشه؟

    پاسخ

    sina82 گفته:
    ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۰:۳۷

    نه ولی امکاناتش تو روت شده خیلی بیشتر از روت نشده هست! تاثیر انچنانی نداره اکه روت نکنی

    پاسخ

    mehranq گفته:
    ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۰:۵۳

    اره بهتره روت کنی تا کامل فریز کنه

    پاسخ

  6. به نظر من برنامه هایی که همیشه در قسمت ناتیفیکیشن گوشی حضور دارند باعث مصرف بیش از حد باتری میشوند. نمونش برنامه های تقویم و قندشکن و دانلود منیجر و… همچنین ویجت ها هم باعث میشن که cpu گوشی بیشتر درگیر باشه. والپیپر های زنده live wallpaper هم حدودا ۲۰ تا ۵۰ مگابایت از حافظه RAM گوشی رو اشغال میکنند و باعث فعالیت cpu در پس زمینه و منو میشود.برخی لانچر ها هم مصرف باتری زیادی دارند. دیگه تا اینجاش همینا به ذهنم رسید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here