در مقایسه با اکسپریا XZ، پنج دلیل برای اینکه اکسپریا XZ1 را بخریم!

43
۱۱,۲۹۵


با ورود اکسپریا XZ1 به بازار کشورمان، تعداد اسمارت فون های رده بالای سونی در بازار ایران بیشتر شد تا کار انتخاب یک گوشی هوشمند گران قیمت و با کیفیت برای طرفداران سونی موبایل سخت تر شود. حالا انتخاب های زیادی مثل اکسپریا XZ1، اکسپریا XZ Premium و حتی اکسپریا XZ پیش روی علاقه مندان به سونی است اما به علت قرارگیری اکسپریا XZ و اکسپریا XZ1 در یک کلاس کاری و با توجه به اختلاف قیمت موجود، شاید انتخاب یکی از این دو هنوز برای بسیاری از علاقه مندان سخت باشد.

اکسپریا XZ1 به نوعی جایگزین اکسپریا XZ شده که سال گذشته در چنین روزهایی وارد بازار ایران شده بود. حالا با گذشت یک سال، قیمت اکسپریا XZ به حدود 1.6 میلیون تومان رسیده و اکسپریا XZ1 با احتساب کارت هدیه نقدی، حدود 600 هزار تومان گرانتر از اکسپریا XZ است. مطمئناً این اختلاف قیمت و تفاوت های موجود بین این دو دستگاه، بسیاری از کاربران را برای انتخاب عاقلانه دچار سردرگمی میکند. اینکه با توجه به شرایط کنونی بازار، اکسپریا XZ را انتخاب کنند یا با پرداخت 600 هزار تومان بیشتر، اکسپریا XZ1 را برگزینند.

پیش از این، ما در یک مقاله اختصاصی، با در نظر گرفتن اختلاف قیمت موجود بین اکسپریا XZ و اکسپریا XZ1، پنج دلیل که ما را برای خرید اکسپریا XZ1 قانع نمیکند بیان کردیم. حال در دومین قسمت از این مقاله به پنج دلیل برای اینکه پول بیشتری پرداخت کرده و اکسپریا XZ1 را به جای اکسپریا XZ انتخاب کنیم رسیده ایم. شاید بعد از خواندن این قسمت از مقاله، انتخاب شما برای اینکه با پرداخت 600 هزار تومان مبلغ بیشتر اکسپریا XZ1 را انتخاب کرده و یا هزینه ای کمتر برای خرید اکسپریا XZ پرداخت کنید مشخص شود.


1- سخت افزار
بزرگترین تفاوت بین اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ به سخت افزار این دو دستگاه مربوط میشود. اکسپریا XZ از چیپست اسنپدراگون 820 قدرت میگیرد در حالی اکسپریا XZ1 در دل خود چیپست اسنپدراگون 835 را جای داده است. شاید پردازنده اکسپریا XZ همچنان یک پردازنده بسیار قوی باشد که از پس هر فعالیت سنگین بر می آید، اما اگر از جمله افرادی هستید که گوشی هوشمند خود را تا مدت ها نگه میدارید، مطمئناً در آینده اکسپریا XZ1 دیرتر از اکسپریا XZ شما را در میانه راه های سخت تنها میگذارد.

تفاوت چیپست اسنپدراگون 835 با اسنپدراگون 820 تنها به پردازنده های آنها نیست. پردازنده گرافیکی قدرتمندتر، بهره مندی از بلوتوث نسخه 5.0، پشتیبانی از اینترنت گیگابایتی و … همگی از جمله برتری های اسنپدراگون 835 نسبت به اسنپدراگون 820 است.

اما بیشتر از اینکه تفاوت پردازنده های اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ به ما کمک کند، شاید فضای بیشتر رم در اکسپریا XZ1 برای کاربران مفید باشد. یکی از انتقاداتی که سال گذشته به اکسپریا XZ داشتیم، استفاده از رم 3 گیگابایتی بود که اصلا شایسته یک پرچمدار سال 2016 نبود. اما اکسپریا XZ1 با 4 گیگابایت رم بسیار روانتر، و در اجرای چندوظیفگی بسیار موفق تر از اکسپریا XZ خواهد بود. در نهایت اگر به سخت افزار و مواردی که گفتیم اهمیت میدهید، اکسپریا XZ1 با اختلاف قیمت موجود کاملاً ارزش خرید بیشتری نسبت به اکسپریا XZ دارد.


2- پشتیبانی نرم افزاری
اکسپریا XZ1 دقیقاً یک سال دیرتر از اکسپریا XZ معرفی و روانه بازار شد. اکسپریا XZ با نسخه پیش فرض اندروید 6.0 معرفی و سپس به اندروید 7.0 ارتقا پیدا کرد. در لیست به روزرسانی اندروید 8.0 نام اکسپریا XZ دیده میشود اما مشخص نیست که سرنوشت این دستگاه بعد از دریافت اندروید 8.0 چگونه خواهد بود. در حالی که اکسپریا XZ1 در همان ابتدای کار نسخه اندروید 8.0 را اجرا میکند.

همین اختلاف یک ساله بین معرفی دو دستگاه، این نکته را تضمین میکند که با خرید اکسپریا XZ1 حداقل یک سال بیشتر شاهد دریافت آپدیت های نرم افزاری خواهید بود. طبیعتاً با اکسپریا XZ1 میتوانید نسخه های بیشتری از اندروید را در آینده تجربه کنید که اکسپریا XZ هرگز به چشم نخواهد دید. آپدیت های نرم افزاری میتوانند با خود قابلیت های فراوانی را همراه داشته باشند که امروز در اختیار ندارید. پس پشتیبانی نرم افزاری بیشتر یک موهبت بزرگ برای خریداران اکسپریا XZ1 است که کاربران اکسپریا XZ کمتر از آن بهره مند میشوند.


3- دوربین
در مقاله گذشته نام دوربین را به عنوان یکی از دلایل نخریدن اکسپریا XZ1 بیان کردیم، اما در این مقاله نیز از آن صحبت میکنیم. چرا که مقوله دوربین آنقدر وسیع است که به کل نمیتوان آن را تایید یا محکوم کرد. اکسپریا XZ1 هر چند که ضعف هایی در زمینه دوربین دارد، اما در مقابله با اکسپریا XZ برتری هایی هم دارد.

فیلم برداری 960 فریم که سونی در اکسپریا XZ Premium هم تاکید زیادی بر آن داشت، از جمله قابلیت هایی است که نه تنها اکسپریا XZ، بلکه هیچ گوشی هوشمند دیگری در جهان به جز نسل جدید اکسپریا آن را در اختیار ندارد. دوربین آماده به کار اکسپریا XZ1 که با ثبت چهار تصویر، انتخاب بهترین عکس را به عهده شما میگذارد از دیگر قابلیت های سنسور جدید دوربین سونی است.

سونی حتی در اکسپریا XZ1 دستی به رابط کاربری دوربین کشیده و قابلیت عکسبرداری پیاپی را هم به آن وارد کرده است. البته این قابلیت چندان قابلیت جدیدی نیست اما سونی این بار امکان فوکوس خودکار را هم به آن افزوده است. به تمام این موارد، بهبود کیفیت عکس ها و کاهش نویزها را هم در مقایسه با دوربین اکسپریا XZ اضافه کنید که همه و همه نشان از یک دوربین برتر نسبت به نسل قبل دارد.


4- صفحه نمایش HDR
شاید بر روی کاغذ، صفحه نمایش اکسپریا XZ و اکسپریا XZ1 فرق زیادی با هم نداشته باشند، اما اکسپریا XZ1 قابلیتی را در این بخش دارد که اکسپریا XZ از آن محروم است. صفحه نمایش هر دو 5.2 اینچی با رزولوشن 1080×1920 است اما این اکسپریا XZ1 است که پشتیبانی از HDR را در صفحه نمایش خود وارد کرده است.

محتوای HDR که چه در عکس ها و چه در ویدئوها روز به روز بیشتر و بیشتر میشود، در صفحه نمایش اکسپریا XZ1 دقیقاً همانگونه که باید به نمایش در می آید. پس بی مهری به اکسپریا XZ1 است که صفحه نمایش آن را کاملاً مشابه با اکسپریا XZ قلمداد کنیم.


5- قدرت اسپیکر
در بررسی تخصصی اکسپریا XZ، یکی دیگر از ضعف هایی که به چشم آمد، صدای کم اسپیکرها بود. سونی به کیفیت صدا توجه ویژه ای داشته اما قدرت اسپیکر در اکسپریا XZ اصلا راضی کننده نبود. پس از یک سال سونی اکسپریا XZ1 را با قدرت صدای بیشتری به ما معرفی میکند. سونی در ابتدا معتقد بود که قدرت اسپیکر پرچمدار جدیدش 50 درصد بیشتر از نسل قبل است اما در عمل به نظر چنین نیست. با این حال، قدرت بیشتر اسپیکرها در اکسپریا XZ1 کاملا واضح است. پس یکی دیگر از ضعف های اکسپریا XZ در اکسپریا XZ1 پوشش داده شده که بد نیست در هنگام خرید به این موضوع نیز توجه شود.


ما در دو بخش، 10 دلیل مختلف را ارزیابی کردیم که 5 دلیل برای خریدن و 5 دلیل برای نخریدن اکسپریا XZ بود. شاید برخی از این دلایل به سلیقه کاربر بستگی داشته باشد و حتی دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که ما آنها را ذکر نکردیم. به طول مثال در اقلام همراه اکسپریا XZ1 یک عدد شارژر سریع UCH12 نیز وجود دارد که حدود 100 هزار تومان گرانتر از شارژر موجود در جعبه اکسپریا XZ است. پس این موضوع نیز میتواند به ارزش اکسپریا XZ1 اضافه کند.

حال با توجه به این مقاله و مقاله قبل که پنج دلیل برای نخریدن اکسپریا XZ1 بود، و نیز با در نظر گرفتن اختلاف قیمت 600 هزار تومانی بین این دو دستگاه، شما کدامیک را انتخاب میکنید؟ اکسپریا XZ با قیمت حدود 1.6 میلیون یا اکسپریا XZ1 با قیمت حدود 2.2 میلیون تومان؟ در صورت انتخاب گزینه های ممکن، دلایل خود را برای انتخاب نیز با ما در میان بگذارید.

بخش اول مقاله: پنج دلیل برای اینکه اکسپریا XZ1 نخریم!

با توجه به اختلاف قیمت 600 هزار تومانی، شما کدام را انتخاب میکنید؟

نتایج

Loading ... Loading ...
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

43 دیدگاه ها

  1. چند روزه داشتم تحقیقاتم رو از طریق این سایت و سایت های خارجی و قابل اتکا انجام میدادم و نتیجه ای که با جمع بندیه تحقیقاتم گرفتم دوست دارم باهاتون در میون بذارم،یکی از مواردی که باعث شد متوجه بشم یکی از مقاله های این سایت که توش طراحی و ربط دادن XZp به XZ1 هستش و به عبارتی توجیه کاربران برای طراحی XZp و XZ1 هست کاملا بی سر ته هستش،نویسنده این سری رو با سری Z5 مقایسه کرده و باید بگم که وقتی کلمه ی Premium به عنوان پسوند به اسم گوشی Z5 اضافه شد به معنی اعلا بود و هست،رنگ خاص کروم،شیشه ی براق همیشگی به جای شیشه ی مات و حتی وجود حسگر اثر انگشت حتی تو خاک امریکا تو نسخه ی Premium گوشی Z5 نشون دهنده ی این موضوع هستش،در حالی که با در نظر گرفتن XZ1 و XZp متوجه میشیم که XZp از خانواده ی XZ هستش نه XZ1,ولی صرفا برای اینکه شباهتی به XZ1 از لحاظ سنسور دوربین و پردازنده داره به اشتباه به این سری ربطش دادن،جنس بدنه ی premium در مقابل XZ اعلا تر ولی در مقابل XZ1 اصلا خوب نیست در حالی که اگر طبق گفته ی نویسنده XZp نسخه ی Premium سری XZ1 باشه باید بدنه ی تمام فلزی رو حداقل میداشت،مسئله ی دوم نظرات دوستان متعصب هستش که همیشه در صحنه هستن و از سونی و هر کاری که کرده دفاع میکنن،به شما میتونم یه حرف بگم،انتظارتون رو ببرین بالا تا متوجه بشین دوربین گوشی های دیگه بهتره،سونی بهترین سنسور رو داره ولی عکسای ثبت شده از طریق برنامه ی دوربینش بهترین نیست،امتیازات سایت های معتبر و حتی مقایسه ها در حالت کلی این موضوع رو نشون میدن،جیره خوار بودن و … وقتی به نفع شما نیست مطرح میشه ولی خودتون حرفهایی که سر امتیاز S6 و Z5 و … زدین به یاد بیارین!! واقعا حرفاتو اسولی نیست و چون گوشی برند شما تاپ نشده حرفهایی امثال جیره خوار شدن و … میزنین!ما هم چشم داریم و مقایسه انجام دادیم برتری مطلق در حدی که شما میگین ندیدیم،تو زمینه ی پشتیبانی نرم افزاری،سونی خوب عمل میکنه ولی فرق های فاحشی رو بین محصولاتش در نظر میگیره و این به نفع خریدار نیست،همین پشتیبانی نرم افزاری سری Z5 یا بحث بازه ی زمانی و اپدیت نگرفتن Z3 به خاطر پردازنده نشانگر این موضوع هستش!برتری مطلق هیچوقت با یک برند نیست،htc,nokia و همین سونی غول های دنیای موبایل هستن،سامسونگ و اپل هم همینطور،تغییرات زیادی تو دنیای موبایل ایجاد کردن،شرکت های نوپا هم همینطور،تحقیق و توسعه این روزا برای شرکتهای چینی عمر غیر ممکن نیست،درسته محصول نهایی به خوبی محصولات شرکت های ذکر شده نیست ولی مدرن بودن و حرکت رو به جلو دارن و ذهنیت غلط اکثر مردم هنوز از بین نرفته،حس کلاسیک دوستی شاید باعث بشه رو بعضی چیز ها تعصب داشته باشیم ولی دنیای موبایل اینجوری نیست،اینو قبول کنیم،در کل امیدوارم طرفدار هر برندی هستین واقع بین باشین،نه تعصب کورکورانه داشته باشین و نه برند خودتون رو دست کم بگیرین!موفق باشین

    پاسخ

  2. Xz1 و X performance کامل ترین پرچمدار های سری X هستند مخصوصاً xz1 که با رم۴ و اسپیکر استریو فوق‌العاده و سنسور دوربین و لنز جدید به همراه الگوریتم جدید عکسبرداری که باعث عکسهای فوق‌العاده شده و طراحی یکپارچه هیچ ایراد سخت افزاری و نرم افزاری بهش وارد نیست البته جز حاشیه های بالاوپایین صفحه نمایش که صلیقه ایه

    پاسخ

  3. سلام. ببخشید سوالم رو اینجا میپرسم. ترو خدا کمکم کنید. گوشیم دستم بود از دستم افتاد روی لیوان حالا صفحه پیکسلاش سوخته. تاچش کار میکنه ولی لامپ تصویر سوخته. چیکار کنم

    گوشیم XA1 ULTRA

    پاسخ

    nima.d6502 گفته:
    ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۱:۵۰

    باید تعویض کنی تاچ ال سی دیو

    پاسخ

    hamedevil4 گفته:
    ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۱:۵۲

    جان لامپ تصویر!!!!!
    …..
    ببر گارانتی صفحه نمایش عوض می کنند

    پاسخ

    MOHAMMAD S O N Y گفته:
    ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۴:۲۷

    بردم. گفت حدود ۸۰۰ هزار خرج داره. بنظرتون همین جور بفروشمش یا نه

    پاسخ

    hamedevil4 گفته:
    ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۹:۵۸

    در این حالت چند میخرن ازت مهم اینکه کدوم حالت پول بیشتر گیرت بیاد

  4. آقا چرا یکی جواب منو نمیده. دفعه سومه دارم مطرح میکنم. این قابلیت دوربین آماده به کار شکل کار کردنش چجوریه؟ تنظیمات خاصی داره یا خودش تو شرایطی خاص چهارتا عکس رو میده. چون واسه من گاها پیش اومده. لطفا جواب بدین.

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۲۰

    چون کسی هنوز این گوشی نخریده فروش کمی داره

    پاسخ

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۳:۲۹

    چون اینجا انجمن نیس گل من

    پاسخ

    mostafa3 گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۱:۰۳

    منم همین مشکلو دارم نمی‌دونم چطوری ۴ تا عکس میگیره

    پاسخ

    Saraahmadi09 گفته:
    ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۰۵

    سلام دوست عزیز
    فقط وقتی که از سوژه متحرک عکس میگیرید این قابلیت فعال خواهد شد در صورتی که در تنظیمات گزینه Predictive Capture در دوربین فعال باشه!

    پاسخ

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۳:۳۲

    تشریف ببرید انجمن سایت اینجا ففط نظر راجب مطالبی که گذاشته میشه هست

    پاسخ

  5. مطمئناً گوشی های دیگه نسبت به سونی بهتر هستند( امسال استثنا) اما اگر بین سونی بخوایم یا Xz یا xz1 رو انتخاب کنیم منطقی هست که Xz1 بهتره :
    ۱ طراحی یکپارچه و بهتر
    ۲ بروز رسانی بیشتر
    ۳ رم ۴
    و قطعا دیگه Xz
    خیلی قدیمی هست و هیچ ویژگی خاصی هم نداره

    پاسخ

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۱:۰۵

    خب تو خواب شما بهترن

    پاسخ

    Armamix گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۵۳

    نه چشمام از تعصب کور نشده خوب میبینم چی بهتره

    پاسخ

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۰:۲۳

    اتفاقا چشات و مغزت پر شده از تعصب های تو خالی

  6. ۱ قدرت سخت افزاری قوی تر و بهینه تر
    ۲ دوربین بهتر با امکانات بیشتر
    ۳ پشتیبانی از ویدئو های hdr و قدرت پردازشی بیشتر
    ۴ قدرت صدا تا یه حدی بیشتر شده
    ۵ بزرگترین ایراد xz رم ۳ گیگ بود که بعد از اندروید ۷٫۱٫۱ کم بودنش بیشتر ظاهر شد ولی در xz1 با رم ۴ این مشکل بر طرف شد
    ۶ استفاده از بدنه یکپارچه فلزی

    و تنها دلیل نخریدن xz1 طراحی تکراری
    البته بنظر بنده بهترین گوشی حال حاضر سونی همون xz premium هست

    پاسخ

  7. خخخخخخخ فک کنم
    تو مقاله قبلی کامنت منفی زیاد گذاشتن
    که سریع برعکسش کردید

    پاسخ

    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۷:۴۴

    هر دو تا مقاله از قبل نوشته شده بود
    اگر مقاله قبلی رو خونده باشید همونجا نوشتیم که دو قسمت هست

    پاسخ

  8. گوشیای سونی تا رابط کاربری و دوربینشون درست نشه ارزش خریدن ندارن

    پاسخ

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۱:۰۶

    ببخشیدا رابط کارتونی و سنگین سامسونگ خیلی خوبه به نطر شما بیاره سنگینش کنه که هی لگ بزنه هنگ کنه خوبه!؟

    پاسخ

  9. اگه سونی بخواد این دوتا گوشی رو هم مثل z5 قبل از دو سال پشتیبانی نرم افزاری رو قطع کنه آدم میره همینطور یه پیکسل میخره هم نرم افزار دوربینش قوی تره هم از بابت پشتیبانی نرم افزاری آدم خیالش دو سال راحته و هم اینکه اسپیکرهای قوی تری داره. پشتیبانی نرم افزاری دوساله ی سونی دقیقا یک سال و نیم یا حتی کمتره. دقیقا مثل قضیه ی ضدآب و مقاوم در برابر آبه.

    پاسخ

    Arshiya.Pk گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۰۰

    دوست عزیز
    لطفاً نا دانسته چیزی رو نگو
    سونی تو پشتیانی نرم افزاری بعد آیفون حر اول رو میزنه.
    من خودم Z4 دارم و بعد از دو و نیم سال جدید نسخه ی اندروید حال حاضر روش نصبه.
    از نسخه ی ۵ تا نسخه ی ۷٫۱

    پاسخ

    Meisam Hp گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۳:۴۸

    گوشی شما مال زمانیه که سونی شیش ماه یکبار گوشی معرفی میکرد به همین دلیل هر دو گوشی بایک پردازنده معرفی میشدند و بروز رسانی هاشون یکسانه اگه دقت کنید بیلد نامبر بروزرسانی در هر دو گوشی یکیه. به همین ترتیب کسایی که گوشی نیمه ی دوم سال رو میخرن شیش ماه در حقشون اجحاف میشه.

    پاسخ

  10. XZ مونده حالا تا قدیمی بشه… اندروید بعد ۸ رو هم میگیره, XZ گوشی فوق‌العاده ایه 🙂

    پاسخ

    Armamix گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۸:۴۲

    آندروید ۸ آخرین ورژن خواهد بود مطمئن باش.
    و کاملا قدیمی محسوب میشه نسبت به XZP و XZ1. طراحی پشتشم که کلا تعطیله

    پاسخ

    Bahmanamraei3 گفته:
    ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۳:۰۵

    Xz1 هم طراحی جلوش کاملا تعطیله

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here