رکورد قیمت گوشی های هوشمند در جهان شکسته شد! طغیان تا کجا؟

6
۷,۲۵۴

از روزهایی که برای خرید بهترین گوشی هوشمند در بازار حداکثر به 500 دلار نیاز داشتید زمان زیادی نگذشته است. فارغ از شرایط اقتصادی کشور ایران که قیمت گوشی های هوشمند در بالاترین رده خود، طی یک دوره 10 ساله حدود 30 برابر رشد داشته است، قیمت جهانی این دسته از ابزارهای الکترونیکی نیز در سال های اخیر چندان با ثبات نبوده است.

شرکت بلومبرگ، امروز آماری از قیمت گوشی های هوشمند در یک دهه گذشته منتشر شده که بسیار تأمل برانگیز است. آماری که نشان میدهد میانگین قیمت گوشی های هوشمند در سال 2018 به بالاترین حد خود رسیده و رشد چند برابری در مقایسه با ابتدای دهه جاری را تجربه کرده است.

در ابتدای این دهه سامسونگ پرچمدار خود را با قیمت 600 دلار به دست مشتریان میرساند و اپل نیز به عنوان یک برند لوکس در این بازار، مدل های مختلف آیفون را از 650 تا 850 دلار قیمت گذاری میکرد. قیمت گذاری گوشی های هوشمند تا همین سه سال پیش، تقریباً در همین محدوده بود اما در طول سه سال گذشته، میانگین قیمت ها رشد عجیب و بی سابقه ای را تجربه کردند.

هم اکنون گرانترین مدل آیفون در بازار که نسخه 512 گیگابایتی آیفون XS Max است، به صورت رسمی 1450 دلار قیمت گذاری شده است. یعنی تقریباً دو برابر قیمت گرانترین مدل آیفون در ابتدای دهه جاری! اما جالب است بدانید که اپل به نسبت دو کمپانی سامسونگ و هواوی، گرانترین های خود را کمتر گران کرده است!!! با در نظر گرفتن گوشی های انعطاف پذیر سامسونگ و هواوی، نسخه پایه گرانترین گوشی سامسونگ که گلکسی فولد است، 1980 دلار و نسخه پایه Mate X به عنوان گوشی انعطاف پذیر هواوی 2600 دلار قیمت خواهد داشت. حتی اگر گوشی های انعطاف پذیر را هم در نظر نگیریم، گلکسی S10 Plus در بالاترین نسخه خود قیمت 1600 دلاری دارد که از گرانترین مدل آیفون نیز گرانتر است. این رشد قیمت تنها مختص همین برندها نبوده، بلکه سایر شرکت ها نظیر سونی نیز که تا همین چند سال قبل، پرچمدار 600 دلاری داشت، هم اکنون اکسپریا 1 را 1000 دلار قیمت گذاری کرده است.

با رشد قیمت گوشی های هوشمند در تمامی رده ها، سال 2018 گرانترین سال از نظر قیمت موبایل در جهان بود. در سال 2018 میانگین قیمت گوشی های هوشمند در جهان به 575 دلار رسید که در مقایسه با میانگین قیمت 542 دلاری سال 2017 رشد قابل توجهی داشته است. به عبارت دیگر هم اکنون گوشی های میان رده قیمتی برابر با پرچمداران 10 سال قبل دارند. آنچه که عیان است، طغیان قیمت ها از طرف تولیدکنندگان است که مشخص نیست تا کجا با این سرعت ادامه پیدا خواهد کرد. نظر شما چیست؟

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

6 دیدگاه ها

  1. غلط فکر نکنید اگر چینی ها نبودن الان سونی میشد ۱۶۰۰ یا اپل ۲ هزار به بالا….خیر…
    نظر به اینکه ما در کشور های دیگر تورم عادی به شکل وحشتناک در بخش های لوازم خانگی مختص خانه های معمولی نداریم یا خوردو خوراک بنابر این حقوق افزایش چشمگیر پیدا نمیکنه و شخصی گوشیش رو که خراب نشده تا ۳ سال عوض نمیکنه با استفاده معمولی البته مگر گوشی باز باشه…پس خود به خود شما امسال ایکس زد بگیری تا ۳ سال گوشی نگیری سونی تولید میکنه حالا هزار بار در روز تبلیغ کنه شما پول جمع نکردی بخری پس نمیخری وقتی تعداد زیاد بشه هست که سونی میگه قیمت ببرم بالا حد اقل جای ۲۰۰۰ نفر اگر ۱۲۰۰ نفر بخرن میشه همون مبلغ!!!!
    ما در ایران به نوعی با این سبک فکر کردیم اما چون کشور برعکسی داریم به نحوی عجیب تر میره بالا و ما تبدیل واحد پول داریم و اونا نه….پس این غلط فکر کردن نتیجش میشه اینکه شما فکر میکنین الان چینیا نبودن سونی یا سامسونگ یا اپل میرفت بالاتر….ضمن اینکه تعداد نیروها همون تعداده دستگاههای تولید آپدیت میشن و گروه تحقیق و توسعه الان ۲ نانو رو هم در دست داره پس برای ۱۰ سال آینده همه چیز دارند و فقط لازم هست بازار رو تشنه نگه داری شما الان فن آوری ۵ جی رو بدی باید تا ۴ سال دیگه ۶ جی بدی!پس بازار نیاز پیدا میکنه اما بین ۴ جی و ۵ جی فاصله هست پس بین ۵جی و ۶ جی یا بالاتر هم فاصله میافته….
    همونجور که مشخص میشه ان ویدیا بعضی تست هارو با تقلب رد کرده بود توی بنچ مارک چه سامسونگ چه سونی چه اپل الان صد درصد قابلیت های عجیب سالهای آیندرو در اتاق سکرت در دست دارند ما کمی ایرانی فکر کردنمون رو باید آپدیت کنیم من به شخصه سونی دوست دارم هیچ گوشی بعد از سونی نمیگیرم مگر پول داشته باشم یهو اپل چون اینجوری راحتم هیچ برندی رو نمیکوبم اما بینش اونا اینجوری نبوده که الکی بشه ۱۴۵۰ دلار ۲۶۰۰دلار….برنامه کاملا حرفه ای چیده شده بیشتر تا مدتی دنیا میشه نمایشگاه یعنی شما در نمایشگاه با تکنولوژیشون آشنا میشی اما درصد کمی تبدیل به خرید میشه و هر سال بیشتر افت میکنه.

    پاسخ

  2. بازی به نفع برند های چینی تموم میشه

    درست طرفدار سونی هستم ، ولی اگر برند های چینی با کیفیت مثل شیائومی ، وان پلاس ، اوپو و… نبودن ، الان باید منتظر اکسپریا۱ با قیمت ۱۶۰۰و ایفون ۲۷۰۰ دلار میبودیم
    و در نهایت این افزایش قیمت همون چیزی که چینی ها میخوان

    پاسخ

  3. بدون شک ساخت اس۱۰ برای سامسونگ بیشتر از اس ۲ هزینه برده و تکنولوژی و قطعاتی که تو اس ۱۰ بکار رفته خیلی بیشتر از اس ۲ هست پس دور از ذهن نیست قیمت اس۱۰ تقریبا ۵۰۰ دلار از اس۲ بیشتر باشه، از اون طرف هم تو تمام کشور های دنیا تورم و گرونی رو داریم فقط بعضی کشور ها خیلی ضعیف و بعضی کشور ها مثل ایران خیلی قویه
    یه جا هم تو متن گفته بودید “گوشی های میان رده قیمتی برابر با پرچمداران ۱۰ سال قبل دارند” به این نکته اشاره نکرده بودید گوشی های میان رده الان سخت افزار چهار برابر پرچمدار ده سال پیش رو دارن

    پاسخ

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۲:۴۹

    نباید از نظر سخت افزاری یه گوشی رو با ۱۰ سال قبل مقایسه کنید. تکنولوژی در حال پیشرفت هست و طبیعیه که گوشی امروز از گوشی دیروز قوی تر باشه! این روند توی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ هم برای تلفن های هوشمند بود اما افزایش قیمت تا این حد زیاد نبود. تورم هم طبیعیه که همه جا هست. اما رشد قیمت در سه سال اخیر بیش از حد بود.

    پاسخ

  4. واقعا خرید گوشی های جدید خیلی سخت شده با این قیمتها و اصلا به صرفه نیست مثلا ۸ میلیون تومن پول یه گوشی رو دادن! حتی اگر اون دستگاه جزو بهترین ها باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here