بر کسی پوشیده نیست که در آینده ای نزدیک خودروهایِ خودران نقش پر رنگ تری را در جوامع جهانی ایفا خواهند کرد و در آینده هایِ دور، قطعاً به سمت خودروهایِ خودران برایِ امنیت بیشتر میرویم. امروزه پهبادها، ربات ها و خودروهایِ خودران در حال توسعه روز افزون هستند و به زودی تکنولوژی هایِ مربوط به هوش مصنوعی به سطح جدیدی ارتقا خواهد یافت.

برایِ شاهد این موضوع میتوان به قطعات داخلی گوشی هایِ هوشمند امروزی اشاره کرد، که شاید تا چند سال پیش آنها را تنها میتوانستید بر رویِ یک سیستم غول پیکر مشاهده کنید، اما با پیشرفت هایِ تکنولوژی روز به روز این قطعات و ترانزیستورها در حال کوچک تر شدن و مجتمع تر شدن هستند و روزی میرسد که باز هم در ابعادی کوچک تر میتوانید وسیله الکترونیکی با قدرت بسیار زیادی را حمل کنید.

بدیهی است که تکنولوژی به کار رفته در خودروهایِ خودران هر چقدر هم پیشرفت کند، نهایتاً باید ورودی اطلاعات از طریق دوربینی صورت گیرد تا هوش مصنوعی بتواند اطلاعات دریافت شده را پردازش کند. همانند چشم انسان، خودروهایِ خودران نیز مجهز به دوربین هایی هستند که وظیفه دریافت تصاویر از محیط پیرامون را ایفا میکنند و همانطور که انسان بدون چشم نمیتواند درک درستی از اشیایِ اطراف خود به صورت تام داشته باشد، خودوروهایِ مذکور نیز بدون دوربین نمیتوانند حرکتی انجام دهند.

پس موضوع پیشرفت دوربین هایِ به کار رفته در خودروهایِ خودران اَمر بسیار مهمی است، که شاید تسلا از آن به خوبی خبر دارد. کمپانی تسلا که ید طولایی در تولید خودروهایی هیبریدی و خودران دارد، چندی است که با معضلات دوربین هایِ به کار رفته در خودروهایِ خودران خود دست و پنجه نرم میکند و با آزمایش هایی که به صورت عملی انجام داده است، عرصه را برایِ ادامه کار بدون تجهیزات لازم تاریک میبیند.

چشم انسان به صورت طبیعی خود را با محیط هایِ تاریک و روشن وقف میدهد، اما این موضوع درباره دوربین هایِ به کار رفته در ماشین هایِ خودران صادق نیست. تسلا میگوید وقتی یک ماشین خودران وارد تونل میشود، به ناگاه دچار کوری دید میشود و تا وضعیت خود را به صورت کامل بازیابد، شاید مشکلاتی برایِ سرنشینان خودرو پیش بیاید. یا وقتی که ماشین روبرویی نور بالا را در دوربین ماشین خودران میتاباند، لحظه ای کوری موقت برایِ دوربین هایِ ماشین ایجاد میشود و این موضوع اصلاً خوب نیست.

اینجا دقیقاً جایی است که سونی وارد ماجرا میشود، کمپانی ژاپنی با اصالتی که بزرگترین تولیدکننده سنسور دوربین برایِ گوشی هایِ هوشمند در دنیاست. سونی با همکاری کمپانی تسلا، دست به ساخت و آزمایش سنسور جدیدی تحت عنوان IMX390CQV زده است، که اولین نمونه از سنسورهایِ با گستره حساسیت بسیار بالایِ 120 دسی بل میباشد و قطعاً آینده خودروهایِ خودران را متحول میسازد.

به گفته مهندسین سازنده، این سنسور که از فناوری هایِ خاص دید در تاریکی سونی بهره میبرد، اولین نمونه ساخته شده برایِ ماشین هایِ خودران میباشد و مزایایِ بسیار زیادی دارد. این سنسور غول پیکر مجهز به سیستم دید در شرایط کم نور میباشد، بدین ترتیب وقتی ماشین از نور عادی وارد تونل تاریک میشود دید همچنان حفظ میشود و از طرفی مجهز به سیستم ضد شوک میباشد و بدین ترتیب وقتی ماشین هایِ خودران از تونل خارج میشوند با برخورد نور، سنسور دچار گیجی در دید نمیشود.

سونی هم اَکنون در حال طی کردن آخرین مراحل از آزمایش این سنسور میباشد و اینطور که گفته میشود اولین نمونه از این سنسور ماه آینده توسط کمپانی تسلا مورد تست قرار خواهد گرفت. سونی اشاره میکند که سخت در تلاش است تا ماه مارس 2018 میلادی سنسور مذکور را به مرحله تولید اَنبوه برساند و بدین ترتیب قدمی بسیار بزرگ در جهت ارتقایِ سطح کیفی خودروهایِ خودران بردارد.

منابع: 1 ، 2 ، 3