در هفت سالی که از فعالیت اکسپریان میگذرد، اخبار ناراحت کننده زیادی را در خصوص سونی شنیدیم. از فروش بخش لپ تاپ های Vaio گرفته تا خروج از تجارت های مختلف، اما شاید هیچکدام به اندازه خبری که چند روز قبل منتشر شد غم انگیز نباشد. خروج سونی موبایل از بازار خاورمیانه که برای ما ایرانی ها بدترین اتفاق ممکن خواهد بود.

سونی موبایل پس از محدود کردن فعالیت های خود در مناطق مختلف، این بار خاورمیانه را قربانی سیاست های سودآوری خود کرده است. مشخص نیست که چه زمانی سونی موبایل تصمیم میگیرد تا خود را از بازار خاورمیانه خارج کند، اما این اتفاق بر اساس گمانه زنی ها و اخبار متعدد، به نظر در آینده ای نزدیک رخ خواهد داد.

حتی اگر سونی موبایل فعالیت خود را در خاورمیانه محدود کند، نباید فراموش کنیم که زمانی، این بازار تا چه اندازه مورد توجه سونی موبایل بوده است. سونی موبایل در سال های اخیر همواره در منطقه خاورمیانه دست به حرکات نوآورانه زده بود و فعالیت هایی را در این منطقه به انجام رساند که نشان از اهمیت بازار خاورمیانه داشت.

لازم نیست طرفدار دو آتشه سونی موبایل باشید تا یک مورد از اقدامات خاص سونی در خاورمیانه را به یاد آورید. احداث فروشگاه ویژه اکسپریا در زیر آب که در سال های نه چندان دور، از خبرسازترین اقدامات سونی موبایل در این منطقه بود. فروشگاه Aquatech Store سونی اولین فروشگاه زیر آب در جهان بود که در سال 2014 و در عمق 4 متری سواحل شهر دبی تاسیس شد. البته این فروشگاه بیشتر جنبه نمادین داشت و تنها سه روز به فعالیت ادامه داد، اما در همان سه روز، میزبان پرچمداران جدید سونی یعنی اکسپریا Z3 و اکسپریا Z3 Compact بود.

بازار پر زرق و برق خاورمیانه آنقدر برای سونی اهمیت داشت که دست به کارهای عجیب میزد. یک سال به عقب تر از تاسیس فروشگاه آبی سونی برمیگردیم. جایی که در سال 2013، سونی یک نسخه از اکسپریا Z را با روکش طلای 24 عیار برای متمولین اماراتی معرفی کرد. تصویری که مشاهده میکنید، یک اکسپریا Z با رنگ طلایی نیست. بلکه یک اکسپریا Z با روکش طلا است!

اهمیت بازار خاورمیانه برای سونی آنچنان بود که در بسیاری از مواقع، این منطقه در بین اولین مناطق جهان بود که گوشی های سونی در آن عرضه شد. سونی موبایل حتی رویدادهای اختصاصی ویژه ای در این منطقه مثل رویداد Xperia960 برای اکسپریا XZ Premium برگزار کرد. از تمام این موارد که بگذریم، به روزرسانی های سریع برای گوشی هایی که در منطقه خاورمیانه عرضه شدند نیز نشان از اهمیت بالای مشتریان در این منطقه داشت. حالا سونی موبایل تمرکز خود را بر روی بازارهای دیگری خواهد گذاشت. شاید در آینده ای نه چندان دور و شاید خیلی دور خاورمیانه دوباره به ستاره درخشان سونی موبایل تبدیل شود.