چند هفته قبل پس از ظهور دو بدافزار جدید به نام های Meltdown و Spectre سونی وعده داد تا به زودی گوشی های تحت پشتیبانی خود را با ارائه یک به روزرسانی امنیتی، از این دو بدافزار ایمن خواهد ساخت. به روزرسانی امنیتی در هفته های گذشته برای تعدادی از گوشی های سری X منتشر شد تا سونی به نوعی وعده خود را تحقق بخشیده باشد.

آخرین نسل از گوشی های خانواده Z هنوز کاربران زیادی در ایران دارد. اکسپریا Z5، اکسپریا Z5 Premium، اکسپریا Z5 Compact و اکسپریا Z3 Plus آخرین گوشی های خانواده Z هستند که در سال 2015 عرضه شدند. آخرین به روزرسانی خود را در ماه اکتبر سال 2017 دریافت کردند اما بعد از ظهور بدافزارهای Meltdown و Spectre در معرض خطر قرار گرفتند.

به خاطر وجود بدافزارهای جدید نگرانی هایی از این بابت برای کاربران گوشی های نسل آخر سری Z ایجاد شد که سوال خود را از سونی موبایل انگلستان در توییتر مطرح کردند. متاسفانه سونی موبایل انگلستان با پاسخ خود کاربران این چند گوشی را از بابت دریافت آپدیت امنیتی Meltdown و Spectre نا امید کرد. سونی موبایل در پاسخ به این کاربر تایید میکند که قرار نیست به روزرسانی جدیدی برای اکسپریا Z5 Premium منتشر شود اما کاربران برای در امان ماندن از بدافزارهای Meltdown و Spectre، تمامی برنامه های مورد نیاز خود را فقط از طریق فروشگاه گوگل پلی دانلود کنند.

عدم به روزرسانی امنیتی برای اکسپریا Z5 Premium آن هم در چنین شرایط حساس به این معنا است که دیگر خبری از آپدیت های جدید برای این دستگاه و سایر هم خانواده های او نخواهد بود. با وجود اینکه این گوشی ها در لیست به روزرسانی اندروید 8.0 سونی جای نداشتند اما سونی بعد از اعلام لیست به روزرسانی اندروید 8.0 همچنان دست از پشتیبانی نرم افزاری آنها بر نداشت و یک به روزرسانی امنیتی را در ماه اکتبر برای آنها عرضه کرد. اما با این توییت حالا سونی رسما پایان پشتیبانی نرم افزاری از گوشی های سری Z5 و Z3 Plus را تایید میکند

.

منبع: