اکسپریا XZ Premium و اکسپریا XZs پرچمداران جدید سونی هستند که به تازگی وارد بازارهای جهانی شدند. سونی در این دو گوشی هوشمند برای اولین بار از یک سنسور 19 مگاپیکسلی به نام IMX400 استفاده کرده که با ویژگی های منحصر به فرد خود، بسیاری را به تحسین واداشته است.

سونی در تمامی پرچمدار چند سال اخیر خود از لنز G استفاده کرده بود. اما سونی اعلام میدارد که لنز G در اکسپریا XZ Premium بازطراحی شده و کاملا متفاوت با اکسپریا XZ است. این لنز در مقایسه با اکسپریا XZ تا 25 درصد رزولوشن بهتری را ارائه میکند. از مهمترین ویژگی های لنز جدید G در اکسپریا XZ Premium هم سونی به بهبود وضوح تصویر در گوشه های عکس اشاره کرده است.

سونی معتقد است لنز بازطراحی شده در اکسپریا XZ Premium سبب خواهد شد که حاشیه های عکس تا 25 درصد جزئیات بیشتری نسبت به نسل قبل یعنی اکسپریا XZ به تصویر بکشد. با این حال پس از عرضه اکسپریا XZs که زودتر از اکسپریا XZ Premium اتفاق افتاد، گزارش های معدودی در خصوص عدم ثبات تصویر در کناره ها به سونی ارسال شد.

پس از عرضه جهانی اکسپریا XZ Premium، گزارش این مشکل همچنان ادامه پیدا کرد. کاربران به این موضوع گلایه داشتند که هنگام عکس گرفتن از سوژه هایی که حاوی خطوط صاف هستند، خطوط با مقداری انحنا در تصویر نمایش داده میشود. در حالی که سونی معتقد است لنز جدیدی که در اکسپریا XZ Premium به کار گرفته جزئیات را در تمامی نقاط عکس نسبت به قبل بهتر به تصویر خواهد کشید. همچنین یکی از ویژگی هایی که سونی در لنز جدید اکسپریا XZ Premium بر آن تاکید داشته، قابلیت حذف انحراف تصاویر است که در عمل آنچنان که باید کارساز نبوده است.

این موضوع در فروم پشتیبانی سونی و حتی انجمن توسعه دهندگان XDA مطرح شده و نمونه تصاویری هم توسط برخی از کاربران ارسال شده که این مشکل را بهتر به تصویر میکشد. مسئله اینجاست که این مشکل چندان فراگیر نبوده و بسیاری از کاربران در فروم سونی و یا انجمن XDA تاکید داشتند که هرگز با این مشکل مواجه نشدند. به همین علت هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که این مشکل ناشی از ضعف سخت افزاری است یا به بخش نرم افزاری دوربین بستگی دارد. به هر حال یکی از مدیران بخش پشتیبانی سونی در این خصوص واکنش نشان داده است که میگوید:

نظر مدیر فروم سونی موبایل:

ما گزارش هایِ واصله را به دقت مورد بررسی قرار دادیم و با مطرح کردن این موضوع و با کمک مهندسین بخش دوربین، تست هایِ بسیار زیادی بر رویِ سنسور جدید خود انجام دادیم. در نتایج این بررسی یک نتیجه کُلی به دست آمد. لنزهایِ با وسعت دید عریض معمولاً از سیستم تثبیت تصاویر بسیار قدرتمندی بهره میبرند، در عوض لنزهایِ با وسعت دید محدود در بسیاری از موارد (همچون نمونه هایی که در این موضوع آورده شد)، از سیستم تثبیت تصاویر ضعیف تری بهره میبرند. دوربین گوشی هایِ هوشمند از لنزهایِ واید یا لنزهایِ با وسعت دید عریض بهره میبرند، تا هم بتوانند تصاویر نزدیک را به خوبی به ثبت برسانند و هم بتوانند تصاویر منظره هایِ وسیع را به خوبی به تصویر بکشند.

در تست هایِ به عمل آمده توسط مهندسین سونی موبایل، به این نتیجه رسیدیم که سیستم تثبیت تصاویر در گوشی هایِ اکسپریا XZs و اکسپریا XZ Premium همچون گوشی هایِ سابق سونی (همچون اکسپریا XZ) و گوشی هایِ رقیب عمل میکند و تفاوتی با آنها ندارد. کیفیت بهتر تصاویر حیطه ای است که سونی در آن هر روز در حال پیشروی میباشد و تیم ما همیشه سعی در برطرف سازی مشکلات به وجود آمده برایِ کاربران دارد و در این موضوع نیز ما در پی برطرف سازی این مشکل و بهبود کیفیت تصاویر شما هستیم.

پاسخی که مدیر پشتیبانی سونی موبایل در خصوص این مشکل ارائه کرده از نظر علمی منطقی است. حتی اینکه سایر گوشی های هوشمند نیز با این مشکل مواجه هستند غیر عقلانی نیست اما نمیتوان گفت که مشکلی که در اکسپریا XZ Premium دیده شده برابر با دوربین سایر رقباست.

در تصاویر زیر، یک عکس از اکسپریا XZ Premium را با عکس های مشابه که توسط گوشی های آیفون و سامسونگ گرفته شده مقایسه کردند که خطوط صاف در تمامی تصاویر با موج همراه شده اما این موج در عکس های اکسپریا XZ Premium بیشتر از رقباست. ما برای درک بهتر این انحنا یک خط صاف بر روی هر دو تصویر کشیدیم تا انحنای موجود در عکس بهتر مشخص گردد. برای مشاهده دقیق انحنای تصویر بر روی هر عکس کلید کنید.

اینکه تمامی تصاویری که توسط دوربین های موبایل گرفته میشوند، در نمایش خطوط صاف به صورت 100 درصد موفق نیستند، گفته های مدیر پشتیبانی سونی را تصدیق میکند. اما اینکه چرا این مشکل در اکسپریا XZ Premium حادتر از سایرین است، جای تامل دارد. سونی موبایل پس از گزارش های حاصله در این خصوص بیانیه ای رسمی را منتشر کرده که به شرح زیر است:

سونی موبایل چند روزی است که گزارشات متعددی از کاربران گوشی هایِ اکسپریا XZ Premium و اکسپریا XZs پیرامون مشکل در سیستم تثبیت تصاویر این گوشی ها دریافت کرده است. ما این اطمینان را به مشتریان میدهیم که با سنسور جدید خود که مجهز به سیستم Motion Eye میباشد، بهترین خروجی از تصاویری با کیفیت و با عملکرد بالا را در اختیار کاربرانمان قرار میدهیم. مشکلاتی که اَخیراً برایِ ما ارسال شده است مربوط به لنزهایِ واید یا با وسعت دید عریض هستند که در محصولات جدید ما از آنها استفاده شده است و به نظر یک نقص ساده در پروسه تولید میباشد. ما هنوز معتقد هستیم که این لنز بهترین انتخاب برایِ تصویربرداری در حالت ها و شرایط هایِ مختلف میباشد و بهترین نتیجه ممکن را در شکار هر منظره ای به کاربران تحویل میدهد.

سونی با انتشار این بیانیه، این مشکل را پذیرفته و همچنان تاکید دارد که عدم ثبت تصویر در اکسپریا XZ Premium به سبب ساختار لنزهایی است که در گوشی های هوشمند به کار گرفته میشود. نمونه های دیگری از تصاویری که توسط که کاربران منتشر شده، این مشکل را بهتر نمایش میدهد. در تصاویر زیر خطوط صاف موجود در عکس، به انحنای خاصی دیده میشود.

با توجه به عرضه گسترده اکسپریا XZs و اکسپریا XZ Premium و گزارش های معدودی که در این خصوص بدست رسیده، به نظر این مشکل یک مشکل سخت افزاری است که در تولیدات اولیه اکسپریا XZ Premium و اکسپریا XZs وجود داشته است. چرا که ما در تست های متعددی که از این دستگاه در ایران به عمل آوردیم هنوز با این مشکل مواجه نشدیم. حتی در عکس هایی که روز گذشته از اکسپریا XZ Premium در مقایسه با اکسپریا XZ منتشر کردیم هیچ نمایشی از وجود موج در تصویر به چشم دیده نشد.
با این حال معمولاً اینگونه مشکلات در اولین محصولاتی که به بازار عرضه میشوند دور از ذهن نیست. علاوه بر سونی که پیش از این هم سابقه مشکلات سخت افزاری در اولین تولیدات خود را داشته، سایر کمپانی ها نیز از این اتفاقات در امان نبودند. به هر حال اگر شما هم جزو معدود افرادی هستید که تا امروز این گوشی را خریداری کردید، آیا با این مشکل مواجه شدید؟

منبع: