Sony-Logo

سونی موبایل نقشه راه 3 سال آینده خود را برای سال هایِ 2015 تا 2018 تنظیم کرده است و در نظر دارد تا پایان این دوره 3 ساله ( که 31 مارس 2018 تمام میشود ) ، سهام خود را با 10% رشد در بازارهایِ جهانی همراه سازد و دوباره به سودآوری سابق بازگردد . در قدم اول ، 3 هدف کلی در این نقشه راه به وضوح مشخص شده است : 1) سرمایه گذاری بر رویِ بخش هایِ سودآور ؛ 2) استقلال بخش هایِ تجاری مختلف با هدف افزایش ارزش سهام هر بخش ؛ 3) حفظ بخش هایِ سودآور و مدیریت بخش هایِ ضرر رسان .

دومین قدم در این نقشه راه ، تقسیم بندی تجارت هایِ سونی در 3 دسته کلی ” بخش هایِ در حال رُشد ” ، ” بخش هایِ سودآور با سود پایدار ” و ” تمرکز بر رویِ مدیریت نوسانات بازار و انتخاب درست محصولات جدید ” است . در دسته اول ، بخش هایِ حسگرهایِ تصویری ، بازی و سرگرمی و صوت و تصویر ( سرویس موسیقی و فیلم ) قرار دارند . به خوبی میتوان دریافت که این بخش ها به شکل غیرقابل تصوری در حال پیشرفت هستند و سونی به همین دلیل این بخش ها را در دسته اول اهمیت خود قرار داده است . در دسته دوم بخش هایِ دوربین هایِ عکسبرداری و فیلمبرداری و محصولات صوتی قرار دارند . این محصولات با توجه به سودآوری پایداری که دارند ، در دسته دوم اهمیت و فی مابین بخش هایِ در حال رُشد و ضرر رسان قرار دارند .

اما در بین این 3 بخش ، تجارت موبایل به همراه تجارت تلویزیون در دسته سوم ( آخر ) قرار گرفته اند . این بدین معنی است که تجارت موبایل و تلویزیون تا زمانی که برای سونی سودآور باشند از آنها حمایت خواهد شد ، اما اگر شرکت در این تجارت ها با چالش هایِ جدّی مواجه شود ، مجبور به محدود کردن دایره محصولات و در نظر گرفتن سودآوری خود خواهد بود . در واقع اینگونه تصور میشود که اگر یک بخش با کاهش فروش یا نوسانات شدید مواجه شود ، سونی محبور به محدود کردن آن بخش میشود . همچنین برای اولین بار سونی رسماً موضوع تحقیق و بررسی برای پیدا کردن شرکایِ تجاری مناسب برای بخش موبایل را تأیید کرده است . این موضوع مهم شامل پیدا کردن یک شریک تجاری معتبر یا فروش بخش مورد نظر در بدترین حالت ممکن میباشد .

 

بیانیه رسمی سونی برای بخش های موبایل و تلویزیون :

” بخش هایِ موبایل و تلویزیون شاید در آینده با چالش هایِ جدّی در بازار فروش مواجه شوند . به همین دلیل سونی برای این بخش ها برنامه هایِ ویژه ای دارد . در صورتی که این بخش ها با سودآوری همراه باشند ، تولید محصولات این بخش افزایش پیدا میکنند ، اما اگر زمانی احساس شود که بازار فروش محصولات ارتباطی و تصویری در حال ضرردهی هستند ، محدودیت هایی برای این بخش ها در نظر گرفته خواهد شد . از آنجایی که بازار تجارت گوشی هایِ هوشمند با کاهشی چند درصدی روبرو شده است ، سونی برنامه هایی برای اعمال نفوذ در این بخش ویژه دارد . این برنامه ها شامل ورود جدّی به بخش گوشی هایِ پایین و میان رده و تمرکز بر رویِ کیفیت و امکانات گوشی هایِ هوشمند رده بالاست . در این راستا ، سونی با برنامه هایِ دقیق خود قصد دارد با انتخابهایِ هوشمندانه وارد بازارهایِ هدف شود و بخش موبایل خود را دوباره به سوددهی گذشته بازگرداند . البته این موضوعات هیچگونه دخالتی با بررسی برای پیدا کردن شُرکایِ تجاری ندارد و سونی با جدّیت این موضوع را دنبال خواهد کرد . ”

 

به نظر میرسد سونی به خوبی دریافته است که بازار گوشی هایِ هوشمند با توجه به ورود کمپانی هایِ نوپایِ چینی ، یک بازار آشفته و غیرقابل اعتماد است . به همین دلیل سیاست هایِ کلی خود را بر اساس تفکرات دقیق برای ورود به بازارهایِ رقابتی سامان داده است . پیش بینی میشود سونی سرمایه گذاری بیشتری بر رویِ بخش هایِ تخصصی در حال رشد خود ( مثل تولید حسگرهایِ تصویری ) انجام دهد و بتواند به کمک این تجارت ها به روند سوددهی سابق بازگردد . نظر شما درباره سیاست های جدید و نقشه راه آینده سونی چیست ؟ مثل همیشه نظرات خود را با ما در میان بگذارید .

 

Sony-Strategy_1-640x360

Sony-Strategy_2-640x359

Sony-Strategy_3-640x360

Sony-Strategy_4-640x358

Sony-Strategy_5-640x359

Sony-Strategy_6-640x359

Sony-Strategy_7-640x360

Sony-Strategy_8-640x357

 

Xperia-Blog