شرکت TSMC کار بر روی پردازنده های 5 نانومتری اسنپدراگون 875 و A14 Bionic را آغاز کرد

1
۱۵,۳۲۱

پردازنده اسنپدراگون 875 محصول شرکت کوالکام که سال آینده قدرت بخش بسیاری از گوشی های اندرویدی خواهد بود در کنار مودم X60 5G که قرار است اولین بار در گوشی های آیفون 12 استفاده شود، به زودی با لیتوگرافی 5 نانومتری توسط شرکت TSMC ساخته خواهد شد.

بر اساس شایعات گذشته، باز هم کار ساخت پردازنده های جدید گوشی های هوشمند بر عهده شرکت تایوانی TSMC گذاشته شده است تا بتواند همانند سال گذشته که پردازنده اسنپدراگون 865 را با فناوری 7 نانومتری ساخت، این بار هم این کار را اما با فناوری جدیدتر به معنی قدرت پردازشی بیشتر و مصرف انرژی کمتر ادامه دهد.

بعد از آخرین گزارشات منتشر شده، مراحل ساخت پردازنده اسنپدراگون 875 از هفته پیش در کارخانه Nanke 18 شرکت TSMC آغاز شده است. به نظر می رسد که ظرفیت ساخت این شرکت افزایش پیدا کرده است چرا که پیش بینی می شود شرایط و نیاز بازار برای سال بعد بیشتر از سال 2020 باشد. بر خلاف پردازنده اسنپدراگون 865، سیستم روی چیپ جدید و پرچمدار کوالکام دارای مودم سر خود خواهد بود. مودم X60 5G نیز که قرار است از آن در گوشی های آیفون 12 شرکت اپل استفاده شود هم توسط همین شرکت ساخته خواهد شد که از هر دو فرکانس sub-6 GHz و موج کوتاه mmWave پشتیبانی می کند و در کنار سیستم روی چیپ A14 Bionic اپل با فناوری ساخت 5 نانومتری قرار خواهد گرفت.

از آنجایی که تمامی پرچمداران 5G اندرویدی سال 2020 دارای مودم X55 هستند، گوشی آیفون 12 قادر است سرعت اینترنتی بیشتر از مدل گلکسی S20 داشته باشد، چرا که چیپ جدید می توان هر دو فرکانس را باهم پشتیبانی کرده و بهترین کانال را برای منبع ورودی سیگنال ها به صورت پویا شناسایی کرده و به آنها متصل شود.

شرکت کوالکام در حال حاضر بر روی 6 تا 10 هزار سفارش ماهانه سیستم روی چیپ سرمایه گذاری کرده است و SMC قول داده است که آنها را تا ماه سپتامبر به این شرکت تحویل دهد. لازم به ذکر است که این سازنده چیپست، پردازنده های جدید خودش در ماه آخر تابستان و در مراسمی جداگانه معرفی خواهد کرد. بنابراین نباید انتظار داشته باشید اسنپدراگون 875 را در سال 2020 بر روی گوشی ببینید، چرا که کار فروش این سیستم ها تا ماه دسامبر آغاز نخواهد شد.

با این حال، خریداران گوشی های اندرویدی می توانند در نیمه دوم سال 2020 انتظار گوشی های قدرتمند تر را داشته باشند، چرا که بلاخره پس از کش و قوس های فراوان مشخص شد که پردازنده اسنپدراگون 865 پلاس حقیقت داشته و ساخته خواهد شد.

پردازنده اسنپدراگون 875 شامل هسته های آرم Cortex-X1 به عنوان سوپر هسته خواهد بود که کارایی آن 30 درصد نسبت به نمونه های مشابه مانند هسته های Cortex-A77 استفاده شده در اسنپدراگون 865 افزایش یافته است. این سوپر هسته در کنار سه هسته Cortex-A78 قرار خواهد گرفت که کارایی این مدل نیز 20 درصد نسبت به نمونه سال گذشته افزایش داشته است. همچنین انتظار می رود که از هسته های Kyro 685 در چیپ گرافیکی این پردازنده به جای هسته های 660 استفاده شود.

به نوعی می توان گفت که چیپست جدیدتر قدرت پردازشی بیشتر و مصرف انرژی کمتری خواهد داشت.

چیزی که جالب توجه است قیمت تمام شده چیپست با توجه به ترکیب مودم با خود SoC است، چرا که پردازنده اسنپدراگون 855 نسبت به نمونه 845 گرانتر بود و اسنپدراگون 865 نسبت به نمونه 855 گرانتر. به همین دلیل شرکت گوگل تصمیم گرفت تا در پیکسل 5 از چیپست پرچمدار استفاده نکند.

حتی اگر کوالکام تصمیم بگیرد قیمت چیپست جدید را کاهش دهد، گوگل باز هم از این چیپست در پیکسل 6 استفاده نخواهد کرد، چرا که گزارش شده است که گوگل در حال توسعه سیستم روی چیپ مخصوص به خودش است.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here