طرح رجیستری چیست؟ و اجرای آن چه تاثیری بر حال گوشی های اکسپریا دارد؟

27
۱۸,۷۶۵

sony-xperia-z5-unboxing-photos-680x351
این روزها اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل در محافل مختلف سوژه اول بحث ها است. طرح رجیستری گوشی های موبایل که از چند روز گذشته به طور آزمایشی اجرایی شد تبعات مختلفی دارد که در همین روزهای نخست نیز خود را نشان داده است. پشت این طرح سوال های زیادی نهفته است. این که طرح رجیستری موبایل چیست؟ اجرای آن چه سودی دارد؟ و برای ما به عنوان کاربران و طرفداران اسمارت فون های سونی چه تاثیری خواهد داشت؟

طرج رجیستری گوشی های موبایل، یک طرح سازماندهی شده برای جلوگیری از ورود گوشی های قاچاق به بازار کشور است. این طرح، در گذشته نیز چند بار اجرایی شد که همگی ناموفق بودند. اما این بار با نظارت و مدیریت دقیق تر سعی در اجرایی کردن آن وجود دارد.

طرح رجیستری چیست و اجرای آن چگونه است؟
این طرح از طریق مدیریت گوشی های موبایل بر اساس شماره سریال های آنها سعی در جلوگیری از ورود گوشی ها به صورت غیر قانونی دارد. حتما میدانید که تمامی گوشی های موبایل دارای یک شماره سریال موسوم به IMEI هستند که با شماره گیری #06#* قابل رویت است. پیش از این، شماره سریال تمامی گوشی های موبایل، پس از وارد کردن سیم کارت و برقراری اولین تماس ثبت و فعال میشدند اما با اجرای این طرح تنها گوشی هایی که از مجاری قانونی وارد کشور شده و شماره سریال آنها در هنگام ورود به کشور ثبت شدند قابلیت فعال سازی خواهند داشت.

در مورد چگونگی اجرای این طرح، با توضیحی که در بالا ارائه کردیم، نقطه مبهمی وجود ندارد اما در مورد عواقب و تاثیر آن در گوشی های موجود در بازار و همچنین گوشی های کاربران سوال های زیادی مطرح است. بر اساس آمارهایی که اخیرا ارائه شده بیش از 60 درصد گوشی های موبایل در کشور به صورت غیر قانونی وارد شدند. با این حساب حجم بسیار زیادی از گوشی های وارداتی که امروز در در دستان من و شما است به صورت قاچاق به کشور وارد شدند.

بزرگترین سوال در خصوص طرح رجیستری این است که آیا اجرای این طرح تاثیری بر گوشی های مصرف کنندگان دارد؟ جواب منفی است. بدین معنی که اگر گوشی فعلی شما که در حال استفاده از آن هستید، به صورت غیر قانونی وارد کشور شده باشد اجرای این طرح تاثیری بر آن ندارد. پس اگر گوشی خریداری شده توسط شما جزو گوشی های وارد شده به صورت قاچاق هم باشد، هیچ جای نگرانی برای شما نیست، چرا که گوشی شما هم اکنون فعال بوده و این طرح شامل گوشی هایی که پیش از آغاز طرح فعال شدند نخواهد شد.

طرح رجیستری چه تاثیری بر وضعیت گوشی های اکسپریا در بازار ایران دارد؟
اجرای این طرح در روزهای اولیه آن بیش از همه برای گوشی های آیفون در بازار ایران حاشیه داشت. خبرها حاکی از آن است که گوشی های آیفون از سطح بازار به علت عدم حضور نماینده رسمی این شرکت و غیر قانونی بودن تمامی واردات آنها در حال جمع آوری است. اما وضعیت سونی در بازار ایران چگونه است؟

سونی با توجه به وجود نمایندگان رسمی در ایران، مشکلی که اپل دچار آن شده را نخواهد داشت. هم اکنون جدیدترین نسل از اسمارت فون های سونی تحت خانواده X، به صورت رسمی و کاملا قانونی به کشور وارد شدند. از مدل های قدیمی تر نیز بسیاری از اسمارت فون های موجود در بازار از سونی دارای گارانتی رسمی هستند که آنها نیز مشکلی از بابت اجرایی شدن این طرح نخواهند داشت.

طبیعتا با اجرایی شدن این طرح، اکیداً توصیه میشود که اگر قصد خرید یک گوشی موبایل را دارید، به سراغ گوشی هایی که گارانتی رسمی دارند بروید. اگر به صورت حضوری اقدام به خرید موبایل خود میکنید پیش از خرید حتما نسبت به فعال بودن آن با قراردادن سیم کارت و جستجوی شبکه های موبایل مطمئن شوید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

27 دیدگاه ها

  1. چرا دیجیکالا همه ی سونی هاش ناموجود شده ؟!

    پاسخ

    Saeid.Gh گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۰۷

    از فروشگاه های تو سطح شهر بخر خیلی بهتره . بنظر من دیجی کالا کلاً با سونی مشکل داره چون تو ویدیو نقدوبررسی هایی هم که توسایت میذاره همش ایرادهای الکی میگیره به گوشیا سونی و سامسونگ و اپل و اچ تی سی و حتی الجی رو بالاتر میدونه . قیمتاشم که بالاس تازه هزینه پست هم داره و دوسه روز طول میکشه تابدستت برسه . از فروشگاه های درسطح شهر بخری بهتره ! من اگه بودم اینکارو میکردم .

    پاسخ

    pars71 گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۱۳

    نه ، من تمام گوشی های خانواده رو از دیجیکالا میخرم چون هم پلمپه و جعبه هاش باز نشده و پلمپ گارانتی و خود تولید کننده رو داره و هم گارانتیش معتبره هم قیمتش از شهر ما مناسبتره حتی با هزینه ی پستش و اصلا در شهرما پلمپ گیر نمیاد . امروز دیجیکالا off زده یک سامسونگ A5 2016 خریدم . جالبه خود نمایندگی سامسونگ تو چارسو و بازار موبایل ، A5 2016 رو ۱۵ تومن گرونتر از دیجیکالا با گارانتی یکسان میداد ، حالا که پیشنهاد ویژه زده که عالی شده . ماه رمضان هم از دیجیکالا یک Z3 dual خریده بودم گوشی خیلی خوبیه . A5 2016 هم خوبی هاش اینه amoled هست و fast charge داره و سنسور اثر انشگت داره و فلزیه و دوربین عالی ای داره و خدمات گسترده ی سامسونگ رو داره و …

    پاسخ

    behzad 007 گفته:
    ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۳:۰۱

    ***
    خدمات گسترده سامسونگ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)))))))))))))) خخخخخخخخخخ هههههههههه
    ***

    amir88_164 گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۰۷

    دیجیکالا برده سامسونگ و مافیای واردات آشغالای کره ای هستش. کسایی که از لوازم خونگی تا تلفن و کامپیوتر و خودرو از کره وارد میکنن و بعنوان گارانتی و خدمات گرونتر از مدل مشابه ژاپنی یا آمریکایی میفروشند.
    همیشه بران جالبه که یک خودرو هیوندا یا کیا که تمام طرح هاش کپی از برند های معروف اروپایی یا ژاپنی هست فقط و فقط گرونتر از اصلش فروخته میشه. برای اطلاعات بیشتر یکم رو قیمت طرح های هیوندا نگاه و سپس با همکلاش های ژاپنی خودش مثل هوندا مقایسه کنید.

    دیجیکالا یا محصولات سونی و نمیاره یا خیلی گرونتر که کسی نخره. من تلویزیون ۴۳ اندروید سونی خودمو بقیمت ۲،۲۰۰ خریدم بدون گارانتی ولی همون و دیجیکالا وقتی موجود میکنه ۳،۲۰۰ قیمت میگذاره. کاملا مشخصه که تعداد محدود برای ایجاد رقابت فراهم میکنه و در نهایت با دیشنهاد ویژه سامسونگ و به مردم میفروشه.

    پاسخ

    pars71 گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۰:۳۸

    اینطوری هم نیست اتفاقا دیجیکالا نعمتیه (مخصوصا برای خیلی شهرستانها که بعضی برند ها سخت گیر میاد یا پلمپ و گارانتیدار سخت پیدا میشه) گوشی اصل و پلمپ میفروشه و قیمتش هم در قیاس جنس گارانتی دار مناسبه (نمونش که این هفته همین تهران میخواستم Z3 plus بگیرم که قیمت نمایندگی های سامسونگ و سونی چارسو و بازار موبایل گرونتر از دیجیکالا بود که در نهایت به علت داغ نکردن زیاد چیپ و fast charge و لرزشگیر اپتیکال و امکانات نرم افزاری و خدمات و خصوصا اثر انگشت مخصوصا که جلوی گوشیه و بعضی موارد دیگه A5 2016 سامسونگ رو ایندفعه انتخاب کردم که دیجیکالا پیشنهاد ویژه زده که همون قیمت معمولیش هم ۱۵ تومن ارزونتر از نمایندگی فیزیکی بود ولی بنظرم Z3 dual که قیمت ۸۹۹ تومن از دیجیکالا چند هفته پیش خریدم هم بسیار ارزش قیمتی مناسبی داره که دیجیکالا ارائه میکرد و به سرعت فروش میرفت و ناموجود میشد و گوشی خیلی خوبیه) و با خرید از دیجیکالا کل کل خریدن به زور قاب و گلس و … هم نداری و ۷ روز خودش برگشت جنس خراب شرکتی رو قبول میکنه . من از دوستم تو بازار قبلا ، یک گوشی سامسونگ خریده بودم فرداش فهمیدم صفحش خرابه بهش پس دادم قبول نکرد و با خنده شوخی رد کرد ! ولی دیجیکالا من که تا حالا تو این همه گوشی و جنس های مختلف مثل ضبط ماشین و لپ تاپ و … خریدم خراب نداشته و همه پلمپ و بی ایراد بوده . سامسونگ اگر اشغال بود تو دنیا این حجم فروش و سهم اول گوشی رو نداشت و واقعیت چیز دیگه ایه و تو خیلی زمینه ها رده بالاست و من طرفدار هر دو برند هستم و هر دو مزایا و معایبی دارند و نمیشه گفت یکی اشغاله یکی بی نظیره! بنظرم همین که دیجیکالا سونی کم میاره یا اکثرا ناموجوده یا هر چی ، ضعف از سونیه که بی خیال خدمات و موجودی و امکانات سخت افزاری هست اون هم توی کشوری که این همه فروش و هوادار داره

    پاسخ

  2. سلام من يه گوشي m5 دو سيم دارم
    ولي اين مشكله خاموش شدنش باز هم برطرف نشد توسط سوني با اندرويد ۶
    براي تعمير ب چه گارانتي بايد بفرستمش؟؟

    پاسخ

  3. سلام دوستان من میخوام یه گوشی زد ۵ بگیرم، اما به نظرتون بعد از اومدن پرچمدار جدید ضرر نمیکنم؟
    احتمال اینکه سونی دوباره پرچمدارشو دیر عرضه کنه هم بالاس!
    با اومدن اکسپریا ایکس و اینا که افت قیمتی نداشت زد ۵!
    سال های قبل چطور، بعد از معرفی پرچمدار جدید قیمت پرچمدار های قبلی افت میکرد؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین.

    پاسخ

    babak.mita گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۳:۵۰

    سلام دوست عزیز نه ضرر نمیکنید چون زمان میبره تا افت قیمت کنه ولی برای ضرر کمتر پرچمدارای سال قبل بهترین گزینه هست ولی اگر ضرر و افت برای شما اهمیتی نداره و فقط دنبال کیفیت و رضایت هستید میتونید خیلی راحت Z5 را خریداری کنید،شاید دیر بیاد ولی با این وضع معلوم نیست شاید زودتر عرضه بشه،زیادی کم نشد همون روند عادیه بازار رو طی کرد

    پاسخ

    ArdalanBarati گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۸:۵۱

    صبر کن پشیمون میشی

    پاسخ

  4. دوستان کسی میدونه اگه گوشی فلش بزنیم،امکان داره که سیمکارت قبول نکنه با اجرای این طرح؟ 😐

    پاسخ

    King.SONY گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۲۷

    نه فلش مشکلی به وجود نمیاره

    پاسخ

  5. دوستان یه چیزی که من تازه متوجه شدم یکی ازقابلیت های قشنگ البته کمترکاربردی نرم افزار موسیقی اکسپریا،قابلیت مجسم نمایی یارقص نورصفحه نمایش بودکه بعدازارتقابه مارشمالوحذف شده،تاییدمیکنید؟همینطوره؟

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۵۶

    راست میگید! من اصلا متوجه نشده بودم!
    Visualizer رو چرا حذف کردن؟؟!!

    پاسخ

    Reza133(xperia z2) گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۲:۲۰

    بله متاسفانه سونی از آپدیت مارشملو به بعد “مجسم کننده” رو حذف کرده!

    پاسخ

    Saeid.Gh گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۰:۵۲

    درسته راست میگی . قسمت Edit music Info هم حذف شده . در اون قسمت کاربر میتونه اسم ترک ، اسم خواننده ، و اسم آلبوم و سال تولید آهنگ رو خودش بصورت دستی تغییر بده . متاسفانه اونم حذف شده . مارشمالو نسبت به ۵٫۱٫۱ لالی پاپ خیلی ایراد داره . با آپدیتای بعدی باید حل بشه قاعدتاً .

    پاسخ

  6. فقط دردشون گرفتن مالیات و عوارض گوشیاس
    چون سالانه مردم مبالغ بسیار زیادی بابت خرید گوشی ها میدهند که هیچ درصدی تو جیب دستگاه های دولتی ما نمیرود
    پس بموجب این قانون مقداری از درآمد فروش گوشی های تلفن همراه به جیب این عزیزان میرود و مطمعنن تاوان این قانون رو مردم بیچاره باید بپردازند
    خیلی هم عالیه

    پاسخ

    Mёy$αM گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۵۳

    کاملا مخالفم اینجوری واردات انحصاری ایفون و دیگر گوشی های قاچاق از زیر دست یه سری اقا زاده در میاد و میره تو جیب دولت
    البته اگر بالانکشن و یه سری اقا زاده جدید نیاد بگیره یه چیزی میمونه براش که امیدوارم صرف سرویس دهی و.. بهتر کنن

    پاسخ

  7. سلام
    به خاطر یه مشکلی مجبور شدم رام گوشیم که زد التراست رو عوض کنم قبل از اینکه عوض کنم غیر رسمی نصب کرده بودم امروز صبح هم نسخه ۱۴٫۶٫A.0.368_Customized_MEA نصب کرده بودم که سیم کارت کار میکرد عصر این نسخه ۱۴٫۶٫A.1.236_R1D_Customized-MEA_1275-8963 رو از دوستم گرفتم و نصب کردم ولی سیم کارت رو نخوند و invalid simcard میزنه دوباره نسخه قبلی که کار میکرد رو نصب کردم بازم invalid simcard زد یعنی به خاطر این طرح اینطور شده؟ دوستانی که بیان جدید نصب کنن آیا اینطور میشن؟ خلاصه حواستون باشه مثل من نشید

    پاسخ

    Masoud.Ser گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۲۱

    شما مشکلت رو تو انجمن مطرح کنی بهتره بنظرم
    ضمنا مورد شما احتمالا بخاطر نصب اشتباه رام یا تغییر تیک سیم لاک هم امکان داره باشه

    پاسخ

    Mёy$αM گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۵۵

    *#۰۶# رو شماره گیری کن اگر IME نداشتی یعنی پریده
    اگر داشتی دو حالت داره یا سیم لاک رو زدی یا به خاطر این طرح اینجوری شده که بعید میدونم که وقتی توی غیر رسمی کار میکرده اینجا کار نکنه!

    پاسخ

    fazel.yn گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۱۴

    سریال داره برادرم آخرین بیلد نامبر رو نصب کرده الان که از فلش تولز نگاه کردم دیدم قسمت misc Ta سیم لوک داره که نمیشه تیکش زد تا فلش نشه ولی تو بیلد نامبر قدیمی تر که دارم این رو نداره قدیمی هم فلش کردم نشد به نظرتون میشه سیم آنلاک کرد؟

    پاسخ

    Masoud.Ser گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۲۴

    گفتم مشکل رو تو انجمن مطرح کنید سریعتر پاسخ خواهید گرفت دوست عزیز

    King.SONY گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۳۰

    نه بخاطر طرح نیس با Xperia companion یه repair بکن احتمالا درست میشه …

    fazel.yn گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۴۳

    چشم داداش

    پاسخ

    erfimerfi گفته:
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۵۰

    دوست عزیز گوشیتون کدوم مدل هستش؟ c6802 یا c6833 .. باید رام مطابق مدل باشه در غیر اینصورت سیمکارت شناسایی نمیشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here