اکسپریا XZ به همراه اکسپریا X Performance اولین دستگاه های سونی بودند که اندروید 7.1 نوقا را تجربه کردند. البته پیش از این دو اکسپریا X نیز به صورت مفهومی با اندروید 7.1 ملاقات داشت اما به روزرسانی رسمی برای اولین دستگاه های سونی به اکسپریا XZ و اکسپریا X Performance رسید.

از به روزرسانی اندروید 7.1 برای اکسپریا XZ چند ماهی میگذرد که در این مدت سونی چند به روزرسانی تکمیلی دیگر نیز برای این دستگاه ارائه کرده است. با این حال گزارش هایی که از کاربران این دستگاه به دست میرسد، نشان از عملکرد قابل انتقاد سیستم در چند نسخه اخیر دارد.

مشکلاتی که برخی از کاربران در این خصوص گزارش دادند، به مصرف بسیار زیاد رم توسط سیستم عامل و نیز لگ های شدید اشاره دارد. این مشکل برای برخی از کاربران در هفته های اخیر بسیار آزار دهنده بوده که کاربر را ناچار به ریبوت کردن متوالی و یا حذف برنامه ها کرده است.

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید، مصرف رم بیش از حد معمول بوده به طوری که پس از پر شدن رم، پایداری سیستم را به طور کل تحت شعاع قرار میدهد. مشکلاتی که توسط کاربران گزارش شده، هنگ های مقطعی، لگ شدید، بستن اجباری برخی برنامه ها و کاهش سرعت در اجرای برنامه هاست که به سبب کمبود فضای خالی رم ایجاد میشود.

هنوز دلیل بروز این مشکل برای برخی از کاربران اکسپریا XZ به صورت کامل مشخص نیست اما به نظر ناسازگاری برخی از برنامه ها با اندروید 7.1 سبب بروز این مشکل در اکسپریا XZ شده است. البته غیر از اکسپریا XZ گوشی های دیگری مثل اکسپریا X Performance و یا اکسپریا X نیز اندروید 7.1 را در اختیار دارند که با چنین مشکلاتی مواجه نشدند.

این مشکل به روش های مختلفی توسط کاربران حل شده است. بسیاری از کاربران مشکل را ناشی از برنامه Movie Creator تشخیص دادند که بنا بر گزارشات، با غیر فعال کردن این برنامه مشکل به طور کامل حل شده است. همچنین Google feed نیز از دیگر مقصران این مشکل است که با غیر فعال کردن این سرویس که در ایران اصلا در دسترس نیست، احتمال حل این مشکل وجود دارد. حتی گروه دیگری از کاربران با این دو راه از این مشکل نجات پیدا نکرده و مجبور به حذف برنامه های بیشتری از جمله برنامه های اختصاصی سونی و برنامه های گوگل شدند. غیر فعال کردن این دو سرویس که در بالا به آن اشاره کردیم از روش زیر امکانپذیر است.

غیر فعال کردن Movie Creator یا سایر برنامه ها

Settings -> Apps -> Movie Creator -> Disable

غیر فعال کردن Google feed

Settings -> Google -> Search -> Your feed -> Feed -> Disable

به هر حال مشکل لگ های مقطعی که در چند نسخه اخیر اکسپریا XZ کاربران را آزار داده با روش هایی تا حدودی قابل حل است. اما به طور حتم سونی باید دست به کار شده تا این مشکل را سریعتر در این تلفن هوشمند که لقب پرچمدار سونی را یدک میکشد از بین ببرد. اگر شما هم جزو کاربران پرتعداد اکسپریا XZ هستید، آیا در هفته های گذشته با این مشکل مواجه شدید؟ اگر بله روش های پیشنهادی ما را اتخاذ کنید و سپس در خصوص نتیجه ما را آگاه سازید.