متداول ترین سوالات کاربران در خصوص آپدیت گوشی های سونی و پاسخ به آن

29
۱۸,۸۸۵


در طول حیات چند ساله سایت تخصصی اکسپریا، بیشترین سوالاتی که از سوی کاربران پرسیده شده بود، مربوط به آپدیت گوشی های سونی و زیر و بم های آن بود. سوالاتی که بعضاً از سوی چندین کاربر به یک صورت پرسیده شده بود که نشان میدهد تا چه اندازه این سوالات بین کاربران رایج است.

از سال ها قبل با نسخه های اولیه اندروید تا امروز که دوره های به روزرسانی متعددی را پشت سر گذاشتیم، همیشه در دوره هایی که سونی مشغول به روزرسانی محصولات خود بود، طرح این سوالات از سوی کاربران بالا میگرفت.

قبلا یک مقاله مفصل در خصوص آپدیت گوشی های سونی منتشر کرده بودیم که حالا تصمیم بر آن گرفتیم که توضیحاتی جدید را به آن اضافه کرده و در قالب یک مقاله کوتاه تر، آنچه را که باید از آپدیت گوشی های سونی بدانید در اختیارتان قرار دهیم.

ما در اینجا سعی کردیم به چند سوال رایج شما در خصوص آپدیت ها پاسخ بدهیم. خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم و امیدواریم این اطلاعات را در صورت امکان به دوستان و آشنایان خود که از گوشی های سونی استفاده میکنند منتقل کنید. با هم به این سوالات و پاسخ آنها نگاهی می اندازیم.


1- آیا آپدیت جدید برای گوشی من منتشر میشود؟
ما همیشه سعی کردیم تا مرحله به مرحله، برنامه به روزرسانی سونی را به شما اطلاع دهیم. اما حق میدهیم که همه کاربران از این برنامه با خبر نباشند. به همین خاطر در یک جدول، وضعیت به روزرسانی تمامی مدل های سونی را آماده کرده ایم. در این جدول که در لینک زیر قابل مشاهده است، نام گوشی های سونی، نسخه فعلی آنها و نسخه آینده آمده است. گوشی هایی که نامشان در این لیست قرار ندارند به طور قطع دوره پشتیبانی را به اتمام رسانده و دیگر نباید منتظر آپدیت های بعدی باشند.

جدول وضعیت به روزرسانی گوشی های سونی


2- آپدیت چه زمانی منتشر میشود؟
تاریخ به روزرسانی ها سوال دیگری است که خیلی از کاربران در ذهن دارند. اینجا قاطعانه بگوییم: تاریخ دقیق هیچ یک از آپدیت ها، به هیچ وجه مشخص نیست.

سونی هیچگاه، تاریخ دقیق عرضه آپدیت ها را اعلام نمیکند. البته ممکن است به صورت تقریبی بیان کند اما زمانبندی دقیق از سوی شرکت ها، اصولا اتفاقی است که هیچگاه رخ نمیدهد! گمان میکنیم این سوال به پاسخ رسیده باشد که به هیچ وجه، نه ما، نه هیچ کس دیگری از تاریخ دقیق آپدیت ها اطلاعی ندارد. پس اگر گوشی شما در فهرست دریافت آپدیت های آینده قرار دارد، فقط باید چشم به اخبار داشته باشید تا پس از انتشار از آن با خبر شوید.


3- چگونه میتوانم گوشی خود را آپدیت کنم ؟
به صورت کلی، سه روش برای آپدیت گوشی های سونی وجود دارد. این سه روش، همگی مورد تایید و ایمن هستند اما تفاوت هایی با هم دیگر دارند که با هم نگاهی میکنیم.
آپدیت به صورت OTA: این آپدیت همان آپدیت از طریق خود گوشی است. وقتی پیغام به روزرسانی بر روی صفحه گوشی ظاهر میشود میتواند با دانلود و نصب آن، گوشی خود را به جدیدترین نسخه به روزرسانی کنید. در این حالت، دستگاه فقط فایل هایی که در نسخه جدید وجود داشته و در نسخه فعلی نیستند را دانلود میکند. به همین خاطر معمولا حجم فایل دانلودی در این حالت کمتر از دو روش دیگر است. نکته دیگر اینکه آپدیت OTA گاهی ممکن است دیرتر از دو حالت دیگر در اختیار شما قرار بگیرد.
آپدیت از طریق برنامه Xperia Companion: این حالت، شما گوشی خود را به کامپیوتر متصل میکنید و از طریق برنامه رسمی سونی به اسم Xperia Companion گوشی خود را آپدیت میکنید. در این حالت دستگاه تمام نسخه جدید را دانلود و سپس آن را نصب میکند.
آپدیت از طریق Flashtool: آپدیت از طریق فلش تول یا همان فلش کردن دستگاه سومین روش است که با آن میتوانید گوشی خود را آپدیت کنید. در این حالت شما ابتدا باید رام (نسخه سیستم عامل) مربوط به گوشی خود را دانلود کرده، سپس توسط این برنامه آن را بر روی گوشی خود نصب کنید. ریسک این روش به علت اشتباهات انسانی مثل نصب رام اشتباه یا عدم اطلاع دقیق از نحوه فلش زدن، کمی بیشتر از دو روش دیگر است.



4- چرا با وجود اعلام انتشار آپدیت، من قادر به دریافت آن نیستم؟
این سوال از رایج ترین سوالات کاربران پیرامون آپدیت ها است. آپدیت گوشی های سونی بر اساس منطقه منتشر میشوند. البته نه منطقه ای که شما در آن حضور دارید! بلکه منطقه ای که نسخه نرم افزاری شما متعلق به آن است.

گوشی های اکسپریا بر اساس CDA number آنها به روز میشوند. CDA number کدی است که از سرویس منوی گوشی های سونی قابل مشاهده بوده و به صورت عددی است مانند ۲۶۶۵-۱۲۶۵ . هر منطقه ای CDA number های خود را دارد اما این کد ها به صورت سخت افزاری نیست و قابل تغییر میباشد.
برای مثال در صورتی که CDA number شما عدد ۱۰۵۵-۱۲۶۱ باشد و شما رام آلمان را با شماره ۱۴۸۴-۱۲۶۲ بوسیله فلش تول فلش کنید CDA number شما تغییر میکند. ساده ترین راه برای فهمیدن CDA number استفاده از کد سرویس تست است. شما میتوانید با کد *#*#۷۳۷۸۴۲۳#*#* وارد service info شده و با انتخاب گزینه software info/Customization Version از CDA number فعلی خود با خبر شوید.

حالا که CDA number گوشی خود را پیدا کردید، میتوانید از سرویس آپدیت یاب سایت تخصصی اکسپریا استفاده کنید. در سرویس آپدیت یاب اکسپریا، ستون اول از سمت راست، شماره CDA مناطق مختلف را نشان میدهد که وضعیت به روزرسانی گوشی های آنها تشریح شده است. شما با پیدا کردن CDA Number خود، میتوانید از آخرین نسخه ای که برای شما منتشر شده مطلع گردید.

ورود به سرویس آپدیت یاب


5- آیا بعد از آپدیت، انجام ریست فکتوری (بازگشت به تنظیمات اولیه) نیاز است؟
اگر بخواهیم به این سوال، یک پاسخ کوتاه و مختصر دهیم جواب این است: خیر! انجام ریست فکتوری بعد از آپدیت یک نیاز نیست و عدم انجام آن مشکلی برای شما ایجاد نمیکند! اما انجام آن، به پایداری بیشتر دستگاه کمک میکند. پس اگر اطلاعات زیادی روی گوشی خود دارید که حوصله پشتیبان گیری از آنها را هم ندارید، نیازی به ریست فکتوری نیست.


6- از نسخه فعلی راضی نیستم. چگونه میتوانم به نسخه قبلی خود بازگردم؟
برای بازگشت به نسخه قبلی یا به اصطلاح دانگرید کردن شما میتوانید با فلش رام رسمی مخصوص نسخه دلخواهتان این کار را انجام دهید. برای دریافت رام رسمی مربوط به گوشی خود نیز به انجمن و به قسمت رام های مربوط به گوشی خود مراجعه و رام رسمی مرتبط با گوشی خود را دانلود کنید.


7- آیا با آپدیت گوشی، اطلاعات فعلی من پاک میشود؟
از روشی که در بالا برای آپدیت گوشی های سونی گفتیم، در روش اول و دوم به هیچ وجه اطلاعات شما پاک نخواهد شد. اما روش سوم که مربوط به فلش زدن است، انتخاب با شما است که هنگام فلش اطلاعات خود را پاک کنید یا خیر! برای جزئیات بیشتر در این خصوص از آموزش فلش رام های رسمی در انجمن استفاده کنید.


8- چرا سرعت دریافت آپدیت اینقدر پایین است؟
سرعت دریافت آپدیت معمولا به چند عامل بستگی دارد. سرعت اینترنت شما، سرعت سرور آپدیت و شلوغی و ترافیک آن که باعث میشود گاهی دریافت آپدیت به درازا بکشد.


9- آیا رام مناطق مختلف از نظر عملکرد با هم تفاوت دارد؟
موقع آپدیت گوشی خود از طریق نصب رام بوسیله Flashtool، ممکن است تصمیم بگیرید که رام منطقه ای دیگر را نصب کنید. حالا این سوال مطرح میشود که آیا رام مناطق مختلف از نظر کیفیت با هم تفاوت دارند؟ جواب نهایی این است که رام مناطق مختلف، از نظر عملکرد و پایداری به هیچ وجه تفاوتی با هم ندارند و تنها تفاوت آنها به برنامه های پیش فرض محدود میشود. ما پیشتر در خصوص این سوال، به صورت مفصل توضیح داده بودیم که میتوانید از اینجا، آن را مطالعه کنید.



10- یک آپدیت نرم افزاری، چه ویژگی هایی با خود به همراه دارد و آیا گوشی من نیازی به روزرسانی دارد؟
آپدیت ها متفاوت هستند. برخی از آپدیت ها تغییرات زیادی را با خود به همراه دارند و بعضی از آپدیت ها خیر. معمولا آپدیت هایی که نسخه اندروید شما را از یک نسخه به یک نسخه دیگر ارتقا میدهند، هم حجم بیشتری دارند و هم تغییرات زیادی در خود جای میدهند. شاید تغییرات این آپدیت ها چندان محسوس نباشد اما ویژگی های ذاتی یک نسخه جدید را همراه دارند که در عمل احساس خواهد شد.

آپدیت های کوچک هم هستند که شرکت ها معمولا به دلایل مختلفی مثل بالابردن امنیت دستگاه یا رفع یک مشکل آنها را ارائه میکنند. به همین خاطر ممکن است شما یک پیغام به روزرسانی با حجم بسیار کم مشاهده کنید که بعد از نصب آن، تفاوتی در ظاهر سیستم عامل ایجاد نشود. اما ممکن است یک مشکل نرم افزاری را رفع کرده باشد یا مثلا پچ امنیتی دستگاه را به نسخه ای جدید به روز کند. پس همیشه آپدیت ها تغییراتی دارند که ممکن است شما آنها را به چشم نبینید. اما توصیه میکنیم همیشه سعی کنید تا گوشی خود را به روز کنید تا کمترین مشکل و بالاترین پایداری را بدست بیاورید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

29 دیدگاه ها

  1. بعد از اپدیت مشکل قاطی کردن تاچ زد۵ که با فلش تولز هم حل نمیشد حل شد! سونی کلا با این اپدیتاش بدجوری سابقه خودشو خراب میکنه یه زمانی سلطان اپدیت بود.الان زودتر از بقیه ارتقا میده ولی پر از باگ گ گ گ گ

    پاسخ

  2. سلام
    من داشتم آپدیت اندروید ۷ رو دانلود میکردم که اینترنت قطع شد و download failed حالا میخوام دوباره دانلودش کنم اما دیگه ناتیفیکیشن اپدبت نیست و توی سیستم آپدیت هم نیست و مینویسه your device already has the latest available system update
    چکار کنم؟

    پاسخ

  3. دوستان من z5p_d دارم
    هنوز ota واسش نیومده. Cda گوشیرم چک کردم ۱۲۹۶ ه که اصلا تو لیست بالا نیست
    از روش غیر مستقیم هم نمیخام دانلود کنم.وسواس دارم
    چ کنم؟؟

    پاسخ

  4. سلام وخسته نباشید پرمیوم دارم بعد از اینکه اپدیتش کردم پیام های تلگرام و واتساپ رو صفحه نشون داده میشه وقابل خوندنه تنظیمات اعلانها هم رفتم درست نشده لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ

  5. سلام به شما و تمام همکاران زحمت کش. بنده اولین گوشی سونی که خریدم z5 بود و ورژن اندروید ۶،۰،۱ بود الان دستگاه اعلام بروز رسانی میکنه.اما هنوز هم ورژنش همون قبلی رو اعلام میکنه.اگر براتون ممکن راهنمایی بفرمایید .قبللا از ل طف شما متشکرم.
    Sony z5 dual E6683 سپاسگزارم. با احترام محمود بطا.

    پاسخ

  6. سلام…دوستان من توی اندروید ۶ گوشیمو بوت لودرشو باز کردم ولی از ta بک آپ گرفتم و x-reality هم برگشت ولی الان که به ۷ آپ کردم کار نمیکنه…مشکل چیه؟؟؟

    پاسخ

  7. سلام من گوشیمو ب اندروید ۶ارتقا میخام بدم اما ی مشکلی داره، دانلود میکنم از طریق ota گوشی ریستارت میشه بعد پیغام میده که نصب نشده!!!مدل گوشیم Xperia C4 dual

    پاسخ

    Hamedlogo گفته:
    ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۴۰

    منتظر باش ۷ اومد اونو بگیر

    پاسخ

  8. آقا تو رو خدا یکی کمک کنه من این موضوعو تو انجمن خوندم ولی باز هم کسی نمیدونه باید چیکار کنیم دوستان منz3 پلاس دارم گوشیم اصلا روت نشده و وقتی که آپدیتota برام میاد میزنم دانلود کامل هم دانلود میشه بعدش میزنم نصب بعد گوشی خاموش میشه و نوار نصب تا نصفه پر میشه دوباره گوشی روشن میشه و وقتی گوشی بالا میاد بعد از حدودا ده ثانیه مینویسه could not install گوشیمو از تکنولایف خریدم اندرویدش هم ۶.۰.۱ بوده به xperia companion و flash tool هم دسترسی ندارم من چیکار کنم؟

    پاسخ

    M€Y$@M گفته:
    ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۰۳

    شما باید با فیلتر شکن آیپدیت کنید تا پیغام could not install رو نده

    پاسخ

    elyashs3326 گفته:
    ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۴۲

    منم دقیقا همین مشکل و دارم و با فیلتر شکنم امتحان کردم درست نشده

    پاسخ

    بصیر گفته:
    ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۵۳

    شاید حافظه ی گوشیت پرشده یا اپدیت سنترو کلیر دیتا کن بعد اپدیت کن

    پاسخ

    sajjad beyki گفته:
    ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۲:۰۹

    نه داداش با فیلتر شکن هم نشد حافظه گوشی خالیه خالیه کلیر دیتا هم زدم نشد

    Hamedlogo گفته:
    ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۴۲

    ببر بگو پولمو بدین

    پاسخ

    sajjad beyki گفته:
    ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۳:۰۷

    نه رفیق سونیو عشق است

    پاسخ

    Xperia Z4 گفته:
    ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۹:۴۵

    گوشی منم زد۳پلاس هستش.همین مشکلووودارم ولی جوابگونیستن

    پاسخ

    Pouya2428 گفته:
    ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۳:۳۱

    منم همین مشکلو داشتم فقط با نرم افزار سونی companie درست شد

    پاسخ

  9. آقا من ی موضوع برام مبهمه 😐 بعضی ها میگن با OTA آپدیت کنی گوشیت کند میشه 😐
    ولی من با OTA آپدیت کردم هیچ هم کند نشده نظرِ شما چیست ؟! 😐

    پاسخ

    Saeed Mohammadipoya گفته:
    ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۴۰

    سلام نه بعضی مواقع اپدیت از طریق گوشی باعث باگ میشه در کل بهترین راه فلش تولزه ولی اپتام زدی بعدش یه ریست فکتوری بزن

    پاسخ

  10. سلام و خسته نباشید مرسی از سایت خوبتون
    ی مشکلی واسه دستگاه من هستش وقتی از طریق ota آپدیتو دانلود میکنم نصب و ک میزنم خاموش میشه و رو حالت آدمک سبز اندروید ی خورده وایمیسته و ی نواری پایینش باز میشه یکم ک پر میشه گوشیم ری استارت میشه روش های دیگرو امتحان نکردم اگه با روش های دیگه برم ب نظرتون آپدیت میشه یا ن؟؟ باتشکر
    مدل گوشی من xperia z ultra (c6833 اندروید ۴٫۴٫۴

    پاسخ

    Saeed Mohammadipoya گفته:
    ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۴۱

    خب پر میشه ریستارت میشه بالا نمیاد گوشیت؟

    پاسخ

    elyashs3326 گفته:
    ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۴۰

    چرا بالا میاد ولی اندرویدش آپدیت نشده و اون ota ک دانلود کرده بودمم باید دوباره دانلود کنم

    پاسخ

    El niño گفته:
    ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۰:۴۵

    منم همین مشکلو دارم

    Pouya2428 گفته:
    ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۰۰

    دوست عزیز تنها راه شما اینه کا با کامپیوتر با نرم افزار سونی companie گوشیتونو اپدیت کنی در غیر اینصورت هر کاری کنی از طریق OTA نمیشه اندروید رو ارتقا بدی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here