مدیر عامل هواوی: سنسور های 100 مگاپیکسلی به پای فناوری CMOS نمی رسند

3
۲۴,۳۲۷

در طول سال گذشته توسعه دوربین گوشی های هوشمند به یکباره از رقم 48 مگاپیکسل به سمت 100 و 108 مگاپیکسل اوج گرفت. متاسفانه، بالا رفتن میزان مگاپیکسل دوربین گوشی ها به معنی کارایی بهتر آنها نیست. در همین اواخر، شرکت های بزرگ سازنده تلفن های همراه هوشمند مانند سامسونگ و شیائومی و سایر گوشی سازان چینی تصمیم گرفتند تا گوشی های جدید و پرچمدار خودشان را به سنسور های 108 مگاپیکسلی مجهز کنند. با این حال، کارایی دوربین این گوشی ها هنوز هم به پای آخرین تلفن همراه تولید شده توسط شرکت چینی هواوی نمی رسد، چرا که این گوشی در وب سایت معتبر DxOMark که مرجع تست دوربین گوشی های هوشمند است، امتیاز 128 را کسب کرده و سایر شرکت ها و گوشی های شان در رده های بعدی ایستاده اند.

مدیر عامل شرکت هواوی آقای یو چنگدونگ (Yu Chengdong) می گوید که استفاده از سنسور های CMOS با اندازه پیکسل های بزرگ برای هر پیکسل هنوز هم بهترین راه کار برای گرفتن بهترین خروجی تصویر است.

مدیر عامل هواوی: سنسور های 100 مگاپیکسلی به پای فناوری CMOS نمی رسند

ایشان در پیغامی که امروز در شبکه اجتماعی چینی Weibo ارسال کرده اند این چنین گفته اند:

“آخرین بررسی ها و آنالیز ها بر روی راه حل های به کار رفته در دوربین گوشی های هوشمند و استفاده از سنسور های صد مگاپیکسلی نشان می دهد که کیفیت خروجی تصاویر ثبت شده به اندازه این رقم از مگاپیکسل خوب و عالی نیست. حتی اگر یک سنسور 100 مگاپیکسلی از ترکیب چند پیکسل کوچک هم رای تولید پیکسل های بزرگ استفاده کند، باز هم مشکلاتی دارد.”

او در ادامه می گوید که:

“اثر ثبت یک تصویر با کیفیت و دارای جزئیات کافی به سادگی اعداد پیکسل ها نیست. این کار در واقع یک پروژه سیستماتیک است که شامل نتیجه همکاری چندین پیکسل با هم بوده و برای بدست آوردن یک خروجی مطلوب نیاز به اندازه درست پیکسل ها، پردازشگر قدرتمند، الگوریتم نرم افزاری و توانایی های چیپست است (اشاره به سنسور های جدید CMOS سونی که در انحصار هواوی است). در واقع باید گفت که این کار نیاز به سرمایه گذاری زیاد و تجمع فنی مداوم هم دارد.”

برای آقای یو چنگدونگ، توانایی های فنی کاملا کافی و مناسب ارزیابی می شود. او پیشتر به استفاده از صفحه نمایش هایی با کیفیت 2K اشاره کرده بود. او ادعا می کرد که زمانی که درباره چنین صفحه نمایش هایی صحبت می کرده است، این مسئله برای عده زیادی از مردم فقط جنبه سرگرمی داشت و حالا پس از گذشت چندین وقت مشخص شد که حرف های کاملا درست بوده اند.

مدیر عامل هواوی: سنسور های 100 مگاپیکسلی به پای فناوری CMOS نمی رسند

سخنان این فرد درباره صفحه نمایش هایی با رزولوشن 2K به سال های 2014 و 2015 باز می گردد. در آن زمان، دیده آقای یو چنگدونگ این بود که اگر صفحه نمایش یک گوشی هوشمند کمتر از 6 اینچ باشد، تفاوتی بین دو رزولوشن فول اچ دی و 2K دیده نمی شود. استفاده از چنین کیفیتی بر روی چنین اندازه ای از صفحه نمایش ضرری جز افزایش هزینه ها و مصرف بیشتر انرژی باتری نخواهد داشت. او معتقد بود که چنین کاری مساوی است با تجربه کاربری بد و نامناسب. در همان زمان گوشی هایی مانند Meizu MX4 Pro و سامسونگ گلکسی نوت 4 و چندین گوشی از شرکت شیائومی با چنین رزولوشنی وارد بازار شدند که بازخورد منفی هم دریافت کردند.

آقای یو چنگدونگ در نهایت صحبت هایش اینگونه نتیجه گیری می کند که بهتر است تولید کنندگان گوشی هایی بسازند که کاربر پسند باشد. او به محصولاتی که تجربه کاربری یکپارچه ای را دارند، اعتقاد دارد. برای او، ساخت چنین دستگاهی بهتر از ساخت گوشی است که با اعداد و ارقام بازی می کند است. احتمالا همین مورد هم باعث شده است تا کمپانی هواوی به سراغ گوشی هایی با سنسور های دوربین 108 مگاپیکسلی نرود.

مدیر عامل هواوی: سنسور های 100 مگاپیکسلی به پای فناوری CMOS نمی رسند

با نگاه به 5 گوشی برتر در رده بندی وب سایت DxOMark، می توان دید که تنها گوشی شیائومی Mi 10 Pro از سنسور 108 مگاپیکسلی استفاده می کند. حتی با این حال هم، این گوشی در رده چهارم ایستاده است. گوشی های هواوی P40 Pro، آنر 30 پرو پلاس و اوپو Find X2 Pro به ترتیب در رده های اول تا سوم ایستاده اند که از سنسور های 50 مگاپیکسلی و 48 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده می کنند.

نظر شما چیست؟ سامسونگ قصد دارد تا امسال پای سنسور 192 مگاپیکسلی را به گوشی های هوشمند باز کند!

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here