مشخصات سخت افزاری کنسول پلی استیشن 5 اعلام شد

2
۳۷,۶۲۰

امروز و در مراسمی به صورت زنده، آقای مارک سرنی مدیر ارشد بخش توسعه پلی استیشن 5 از مشخصات سخت افزاری کنسول نسل بعدی شرکت سونی یعنی پلی استیشن 5 رونمایی کرد. عمده تمرکز آقای سرنی بر روی بخشش ذخیره سازی این کنسول و استفاده از حافظه بسیار قدرتمند SSD بود که نشان می دهد سونی تدابیر ویژه ای برای افزایش سرعت بارگزاری بازی و لود سریع تر مراحل بازی ها گرفته است. بر اساس اطلاعاتی که مارک سرنی از SSD کنسول سونی منتشر کرد، ما با یک حافظه از نوع M.2 NVMe سفارشی رو به رو هستیم که ظرفیتی 825 گیگابایتی داشته و 100 برابر سریع از هارد HDD معمولی استفاده شده در کنسول قبلی شرکت سونی عمل می کند.

پردازنده مرکزی: نسل دوم پردازنده های هشت هسته ای AMD Zen 2 با فرکانس کاری 3.5 گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی: قدرت 10.28 ترافلاپسی و 36 واحد محاسباتی (CU) با سرعت کلاک 2.23 گیگاهرتز

معماری پردازنده گرافیکی: نسخه سفارشی RDNA 2

حافظه رم: 16 گیگابایت از نوع GDDR6 و رابط 256 بیتی

پهنای باند حافظه: 448 گیگابایت بر ثانیه

حافظه داخلی: اس اس دی سفارشی با ظرفیت 825 گیگابایت

سرعت خواندن و نوشتن: 5.5 گیگابایت بر ثانیه در حالت خام و 8 تا 9 گیگابایت بر ثانیه در حالت فشرده

قابلیت افزایش حافظه: به وسیله کارت های اس اس دی از نوع NVMe

پشتیبانی از هارد های اکسترنال

درایو نوری: بلو-ری از نوع 4K UltraHD

با مشخصاتی که در بالا مشاهده می کنیم می توان متوجه شد که در زیر پوسته این کنسول قدرت بسیار زیادی نهفته است، هر چند که این مشخصات از کنسول شرکت رقیب یعنی مایکروسافت و کنسول آنها که با نام ایکس باکس سری ایکس شناخته می شود کمتر است، اما آقای سرنی معمار این کنسول می گوید که محدودیت های موجود در کلاک پردازنده مرکزی و گرافیکی به مثابه ضعف نیست و از طرفی بالا بودن مشخصات سخت افزاری هم دلیلی بر پیروزی در جنگ بین کنسول ها نیست. وی در این باره می گوید:

“در بدترین حالت موجود در بازی های کنسول پلی استیشن 5، در صورتی که بازی با کلاک و سرعت پایین تری بخواهد اجرا شود، این مقدار تنها 10 درصد از تفاوت قدرت پردازشی را شامل می شود و گیمر ها مشکلی را در این رابطه احساس نخواهند کرد.”

وی در ادامه به این مورد اشاره کرد که کنسول پلی استیشن 5 از قابلیت Backward Compatibility به معنای اجرای بازی های کنسول پلی استیشن 4 بر روی این کنسول جدید پشتیبانی می کند.

حال باید منتظر ماند و دید که سیاست قیمت گذاری سونی بر روی این کنسول چگونه خواهد بود. چرا که در نسل گذشته شرکت مایکروسافت به خاطر مشخصات سخت افزاری ضعیف تر نسبت به پلی استیشن 4، کاملا نسل را به شرکت سونی واگذار کرد و حالا طرفداران نیز چنین پیشبینی را برای سونی و کنسول جدیدش می کنند.

نظر شما چیست؟

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

2 دیدگاه ها

  1. راستش یه زمانی خیلی حرف از اینا بود و ما هم که طرفدارای ps4 بودیم به ایکس باکس بازا کلی تیکه مینداختیم که کنسول شما هم گنده تره هم سنگین تره هم آداپتورش بیرونه و فلان و اینا… حالا جر و بحث هایی که سر قدرت سخت افزاری میشد بماند ولی در عمل تفاوت فاحشی بین عملکرد اونا نبود و این آیتم هایی که سرش بحث می‌شد فقط رو کاغذ یه کنسول رو به اون یکی برتری میداد ولی الان که دیگه قدرت پردازشی کنسول ها خیلی زیاد شده برگ برنده کنسول ها فقط و فقط یه چیزه : بازی ها اختصاصی. بحث سر تفاوت های فرکانس و اینا به نظرم زیاد اهمیت نداره چون من شخصاً به خاطر فرکانس چند صد کیلوهرتز بیشتر ایکس باکس بیخیال یه بازی مثل The Last of Us 2 نمیشم

    پاسخ

    Sony is the best گفته:
    ۰۴ فروردین ۱۳۹۹ - ساعت: ۲۲:۰۰

    دقیقا منم موافقم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here