ناگفته های فناوری 4K HDR در اکسپریا XZ Premium از زبان سونی

29
۱۲,۱۰۲


اگر در هفته ی گذشته، پوشش خبری نمایشگاه MWC را دنبال کرده باشید، به طور حتم از این موضوع آگاهید که اکسپریا XZ Premium تکنولوژی های چشمگیری را برای اولین بار در دنیای اسمارت فون ها معرفی کرده است که یکی از آن ها نمایشگر 4K HDR با کیفیت نمایش تصویر بی سابقه است.

بخش تلویزیون سونی – براویا – از سال 2015 تا به امروز صفحه نمایش های 4K HDR تولید می کرده است به همین خاطر سونی موبایل به این فکر افتاد تا با یکی از اعضای تیم براویا در مورد تکنولوژی ای که در عرض دو سال از تلویزیون ها به اسمارت فون ها انتقال یافته است گفتگو کند.

سونی موبایل در رابطه با این مصاحبه مینویسد: قبل از این که به گفتگو بپردازیم، ما مفتخریم که مشارکتمان را با تیم آمازون در زمینه تامین محتوای 4K HDR برای اسمارت فون های اکسپریا XZ Premium اعلام کنیم. برای اولین بار، کاربران اسمارت فون اکسپریا XZ Premium می توانند از محتوای 4K HDR ارائه شده توسط سرویس Amazon Prime Video که شامل شو هایی مانند The Man In The High Castle و The Grand Tour است لذت ببرند. این سرویس، که از طریق اپلیکیشن Prime Video در دسترس است، فیلم ها و شو های تلویزیونی را با کیفیتی بی سابقه در دسترس کاربران قرار خواهد داد.

حال، به گفتگو با Gavin McCarron از تیم برنامه ریزی محصولات براویای اروپا، در مورد نمایشگر های 4K HDR می پردازیم:


– بگذارید در ابتدا از یک سوال ساده شروع کنیم، 4K HDR چیست؟

4K HDR یا ‘High Dynamic Range’ از محدوده روشنایی ، کنتراست و رنگ وسیع تری نسبت به محتوای Standard Dynamic Range برخوردار است.

در سال های اخیر بهبود کیفیت تصویر در بخش افزایش رزولوشن متمرکز شده بود، که اساسا بر پایه اضافه کردن پیکسل های بیشتر به صفحه نمایش بود. ما از رزولوشن استاندارد (640×480) به رزولوشن Full HD 1920×1080 و سپس 4K 3840×2160 پیشرفت کردیم.

در حالی که 4K به ما پیکسل های بیشتری می دهد، اضافه کردن HDR فراتر از آن می رود و هر کدام از این پیکسل ها را در دو محدوده ی کلیدی رنگ و کمتراست بهبود می بخشد. وسعت افزوده شده ی نور و رنگ همچنین به این معنا است که شما عمق بهتری را در تصویر احساس خواهید کرد و تصویر نمایش داده شده طبیعی تر و واقعی تر خواهد بود.


– پس فهمیدیم که تعداد پیکسل ها همان است، اما پیکسل ها بهتر شده اند. آیا محتوای 4K HDR نیاز به فیلم برداری متفاوتی نسبت به 4K دارند تا بهتر به نظر برسند؟

بله، برای فیلم برداری با کیفیت 4K HDR نیاز تجهیزات مجهز تری نسبت به 4K است. با این حال، جالب اینجاست که دوربین هایی که برای سالها در ضبط فیلم ها و شو های تلویزیونی استفاده می شدند توانایی این را داشتند که وسعت بالایی از رنگ ها را به ثبت برسانند. با این حال، این فناوری قابلیت ضبط تمامی رنگ ها را نداشت و مقداری از جزئیات در فیلم برداری حذف می شدند. این استانداردی بود که پیش از این در نمایشگرهای CRT استفاده می شد و توانایی نمایش کامل رنگ ها را نداشت. این به این معنی است که حتی فیلم های قدیمی ثبت شده با دوربین های 35 میلی متری هم جزئیاتی دارند که قابلیت نمایش در نمایشگرهای 4K HDR را دارا می باشند. فناوری HDR به تهیه کنندگان و کارگردانان این امکان را می دهد تا بتوانند فیلم هایی با کیفیت و نمایش بهتر تولید کنند.


-با استفاده از XZ Premium، انتظار چه چیزی را می توان داشت؟
در چنین توسعه هایی که برای اسمارت فون ها ایجاد می شود، در حقیقت امکان افزایش کیفیت دریافتی به وسیله ی کاربر فراهم می شود. در سال های گذشته استفاده ی کاربران از دستگاه هایشان برای نمایش ویدئو به طرز قابل توجهی افزایش یافته است و در این میان، هم کیفیت و هم دسترسی به فایل های ویدئویی بیشتر شده است.

با تلفیق دو فناوری 4K و HDR با یکدیگر، شاهد بهبود بزرگی در تمامی بخش های نمایش تصویر خواهیم بود. شفافیت، رنگ و کنتراست از جمله ی این موارد هستند. یک ویدئوی 4K HDR بسیار به واقعیت نزدیکتر خواهد بود، سوژه ها روشنایی بیشتری دارند و دقت نمایش رنگ ها بیشتر می باشد.


-پس از 4K HDR باید منتظر چه چیزی باشیم؟

در دنیای تلوزیون ها، فناوری 4K HDR در حال تبدیل شدن به تمرکز اصلی تولیدکنندگان تلوزیون ها است و در سال های آینده، اهمیت آن بیشتر نیز خواهد شد.

قدم بعدی، 8K است که بیش از هر زمانی رزولوشن در اختیار کاربران قرار می دهد. شاید ذکر این نکته که همین چندسال پیش با یک نمایشگر LCD با رزولوشن 84*84 پیکسل راضی بودیم، اکنون کمی خنده دار به نظر برسد!

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

29 دیدگاه ها

  1. من یه دوگانه گی بزرگ دارم
    از طرفی آنقدر این گوشی کامل و عالیه که نداشتنش خیلی سخت چون مطمئنم دیگه چنین گوشی کاملی که یک سال از زمان خودش جلوتر باشه و حداقل دوسال بی رقیب باشه از هیچ کمپانی معرفی نمیشه (مثل زی۲ که تا سه سال مثلش نیومد) و از اون طرف x ام خیلی خیلی راضیم کرده و دوربین و صفحه و طراحی و کیفیت ساختش به شکلی عجیب عالیه که تا باش کار نکنید متوجه این جواهر ۵اینچی نمیشید.
    وااااااااااااییی نه میشه از x دل کند نه میشه از پرمیوم گذشت.

    پاسخ

  2. هنوز ۲٫۵ ساله که پای رزولوشن ۴K به اسمارتفونهای سونی باز شده و مطمئنا رزولوشن ۸K تا سال ۲۰۲۰ زوده ولی خدایی ۳۳ میلیون پیکسل رزولوشن ۸K توی صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی خیلی زیاده!

    پاسخ

  3. به نظرتون ارزش داره زد فایو رو بفروشم و xz premium بخرم؟

    پاسخ

    MOAZEZ گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۳۱

    قطعا ارزش داره

    پاسخ

    .Saeed گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۳۵

    بله ۱۰۰۰% 🙂

    پاسخ

    omeeeed گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۴:۰۶

    باید دید آیا حداکثر قدرت صفحه نمایش فقط برای فیلمای hdr استفاده میشه و توی منوها و سایر اپلیکیشن ها مثل پریمیوم قبلی تصویر معمولیه یا اینکه توی تمام قسمتای گوشی تصویر فوق العاده ۴k hdr رو داریم
    اگه مورد دوم درست باشه z5 که سهله فروختن پریمیوم قبلی و خریدن این گوشی کاملا عاقلانه و منطقیه

    پاسخ

    ¥King.SON گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۱۴

    اقا شما هیچ نیازی ندارید که تو منوها و پیام هاتون تصویر ۴K داشته باشید 🙂 رزولوشن ۴k متن ها رو بسیار ریز میکنه در نتیجه کسایی که بینایی ضعیفی دارند نمیتونن متن ها رو واضح ببینند …

    این گوشی صد در صد ارزش خرید رو داره …

    پاسخ

    Wolf a گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۴:۴۶

    نه خیر اصلا ارزش نداره.
    تا زمانی که گوشی شما داره از آخرین ورژن اندروید پشتیبانی میکنه اصلا لزومی نداره که گوشی رو عوض کنید. در ثانی میشه بگی گوشی شما با یک پرچمدار چه تفاوت خاصی داره که نیاز به عوض کردن داره؟
    من تعجب میکنم از افرادیکه(طرفدارانی که ظاهرا طرفدار هستند) جو گیر میشن و به تمام دنیا پیشنهاد خرید جدیدترین گوشی سونی رو میدن.
    مگه پرچمداران قبلی سونی چه ایرادی داره که باید اونها رو عوض کرد؟ مگه اونها هم سونی نیستند؟ مگه از Z3+ تا XZ premium از اندروید ۷ استفاده نمیکنند؟ تعویض گوشی واسه کسی باید قطعی باشه که یک ویژگی های خاص از پرچمدار جدید رو حتما لازم داشته باشه ، نه اینکه گوشی جدید رو هم بگیریم و دوباره همون برنامه ها و بازیها و شبکه های اجتماعی و سالی ۴ تا دونه عکس گرفتن.
    شما دوست گرامی :
    گوشیتو در شرایط زیر به نظرم میتونی عوض کنی:
    ۱- از طراحی ظاهریش خسته شده باشی
    ۲- گوشی فعلیت کاراییشو از دست داده باشه و نتونه نیازتو برآورده کنه
    در غیر اینصورت صبر کن تا دیگه گوشیت پشتیبانی نشه، اون موقع برو گوشیتو عوض کن. اونموقع گوشی جدید سونی هم میاد. و ضمنا این سنسور سونی هم امتحانش رو پس میده و اگر احیانا مشکلی داشته باشه در گوشی بعدی برطرف میشه.

    پاسخ

    ¥King.SON گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۳۹

    چی میگی ارزش خرید نداره ؟ زد ۵ دیگه پشتیبانیش تموم شده هیچ اپدیتی براش نمیاد سونی خیلی دیگه اپدیتش کنه ۷٫۱٫۱ اخرین اپدیتشه …
    همه چی هم فقط نرم افزار و به روز بودن نیست …

    ایکس زد پریمیوم امکاناتی داره که زد ۵ رو میخوره از جمله فیلم ۹۶۰ فریم و نمایشگر ۴K HDR… کلا این گوشی نسبت به زد ۵ خیلی پیشرفت داشته …
    ۱) اولین گوشی با چیپ SD835
    ۲) اولین گوشی سونی با حافظه UFS
    ۳)اولین گوشی با بلوتوث ۵
    ۴) سوپر اسلوموشن ۹۶۰FPS
    ۵) کیفیت ساخت بسیار بالاتر و طراحی بهتر
    ۶)بهبود عکاسی در نور کم پیکسها ۱۹ درصد بزرگتر و نویز ۵۰ درصد کمتر شده است
    ۷) اولین گوشی با نمایشگر ۴K HDR

    ۸) دوربین جلو هم لرزشگیر ۵ محوره EIS داره …

    ۹) مثل سری زد ۵ داغ نمیکند …

    ۱۰) دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی

    ۱۱) اسپیکرهای با کیفیت تر و قویتر

    ۱۲) هوش مصنوعی و زبان یادگیری ماشین …

    پاسخ

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۵۵

    تنهایی فکر کردی؟بزار بیاد بعد بله صد در صد ارزش داره ایکس زد پرمیوم بی نظیره پرمیوم قبلیم عالی بود و من دارم یکه و ایمس زد پرمیوم دگ غوله غول

    Saeed Mohammadipouya گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۵۷

    در ضمن زد۵ رو نمیدونم ولی پرمیوم دارم تو وبگردی و …..گرمم نمیشه تو بازیام ازار دهنده نیس و طبیعیه هر گوشی فعالیت سنگین گرم شه

    ¥King.SON گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۴۶

    سونی طراحی ایکس زد پریمیوم را از درون و برون دگرگون نموده است … شما اگه داخل ایکس زد پریمیوم رو دیده باشید میبینید که مادربورد این گوشی L شکله !
    همچنین سونی از ورقه ضخیم گرافیتی برای عدم انتقال گرما به بخش های دیگر استفاده کرده …
    =====
    درگاه سیمکارت این گوشی هم هیبریدی نیست دو سیم و مموری با هم کار میکنند

    Armamix گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۱۷

    کاملا موافقم با نظر دوستمون WOLF A

    درسته بروز رسانی های داشته اما واقعا دلیل منطقی برای بروز رسانی از سری های حداقل Z5 به بعد نیست چون همون نیاز ها رو بر طرف میکنه

    پاسخ

    Wolf a گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۹:۰۲

    نظر لطفته Armamix.

    EhsAn_TotAl گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۵۷

    بنظر من زد فایل هم پاسخگو نیاز ها هست
    استفاده کنین قطعا در آینده گوشی های شاخ تری میاد بازار

    پاسخ

    ¥King.SON گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۰:۰۱

    اگر اینطوری بخوای فکر کنی و منتظر گوشیهای شاخ تر بشینی سال دیگه هم میگی دوباره صبر کنم شاید یه گوشی غول تر اومد 🙂 همینطور هی هر سال اینو میگی در نتیجه هیچوقت گوشی نمیخری خخخ

    پاسخ

    Wolf a گفته:
    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۰۷

    ما داریم درباره ارزش خرید XZ p نسبت به Z5 صحبت میکنیم نه درباره اینکه ” آیا الان گوشی بخرم یا نخرم”. اگر ما گوشی نداشته باشیم یا گوشیمون قدیمی باشه ، هیچوقت نمیگیم صبر کن تا بعدی بیاد به بازار(البته اونم شرایط داره). ولی وقتی گوشیمون هنوز به روزه و تمام ویژگی های یک پرچمدار رو داره و تمام نیازها رو داره برآورده میکنه چه اشکالی داره که آدم تا زمانی که گوشیش پشتیبانی میشه صبر کنه و گوشی پرچمدار اونموقع رو بخره. تنها دلیل برای خرید فقط میتونه خسته شدن از Z5 باشه.
    یکی از اشتباهات بزرگ من این بود که در خریدم عجله کردم وگرنه الان Z5 به جای Z3+ داشتم. مرداد ۹۴ بود، ۳ تا گوشی میخواستیم بگیریم و منم آبان میخواستم برم سربازی (که البته بعد از آموزشی معافیت دائم گرفتم). برادرم خیلی به من گفت :تو گوشی نخر و صبر کن تا وضعیت سربازیت مشخص بشه و تا اونموقع Z5 رو بگیر ، منم فکر کردم حسودی میکنه خریدم. ۲ -۳ ماه بعد Z5 معرفی شد و اومد به بازار ،منم معاف شدم و Z5 رو که دیدم اینقدر دلم سوخت که چرا صبر نکردم. دوربین بهتر، سنسور اثر انگشت ، باتری خیلی بهتر، مهار داغی اسنپ ۸۱۰ و اینکه حداقل در یک مراسم درست و حسابی معرفی شد. (Z3+ اصلا مراسم معرفی نداشت).
    حالا این منو ، Z3+ و داغی گوشی و باتری نسبتا ضعیفش و همش واسه اینکه ۲ ماه صبر نکردم.

  4. یعنی برا استفاده از این قابلیت باید حتما ویدئو ۴k hdr پخش بشه، یا اینکه بقیه جاهای گوشی و مثلا تو گالری، گوشی تصاویر رو زیباتر و متفاوت از بقیه نشون میده؟

    پاسخ

    .Saeed گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۳۷

    تمام صفحه ۴کی hdr هست

    پاسخ

    Em4dn گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۹:۵۷

    اقایان نمیدونین بدونین برای اینکه hdr بهره ببرید باید محتواتونhdr باشه یکم تحقیق بد نیست

    پاسخ

  5. سلام
    آقايون من ی ایکسپریا z دارم که سالمه سالمه ولی خط و خش داره خیلی

    خلاصش اگه کسی یِ z3 plus داره حاضرم z رو هم بدم / ۵۰۰ تومن هم نقد بدم / فقط z 3 plus باز نشده باشه / خط و خشش اصلا مهم نیست, واقعا خوب دارم برمیدارم

    لطفا تایید کنید که تا قبل عید بتونم ی گوشی خوب بگیرم

    پاسخ

    sajjad beyki گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۴:۱۶

    x بگیر من z3+ دارم فکر میکنم x بهتره

    پاسخ

    .Saeed گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۳۸

    XZ بگیر یا پریمیومشو

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here