نظرسنجی: 16:9 یا 18:9؟ شما کدام نسبت صفحه نمایش را مناسب گوشی های اکسپریا میدانید؟

51
۱۱,۶۵۸


در روزهای کوتاهِ باقی مانده تا معرفی جدیدترین پرچمدار سونی موبایل، یکی از بحث های داغ در مورد تغییرات احتمالی این دستگاه، گذر از نسبت قدیمی صفحه نمایش و ورود به وادی جدید است. نسبت صفحه نمایش 16:9 سال ها به عنوان یک استاندارد در گوشی های هوشمند از جمله سونی شناخته شده بود، اما به تازگی استاندارد 18:9 در حال فراگیر شدن است که سونی موبایل نیز احتمال ورود به این استاندارد را دارد.

اصلا نسبت صفحه نمایش چیست؟ برای آنهایی که با این اصطلاحات آشنایی ندارند یک توضیح مختصر میدهیم. در حال حاضر تمامی گوشی های هوشمند اکسپریا دارای نسبت صفحه نمایش 16:9 هستند. به طور مثال صفحه نمایش گوشی شما دارای رزولوشن 1920×1080 هست. اگر طول 1920 پیکسلی را عدد 16 در نظر داشته باشیم، به همان نسبت عرض آن عدد 9 خواهد شد. یا به عبارت دیگر طول صفحه نمایش مقداری کمتر از دو برابر عرض صفحه نمایش است. در حالی که نسبت 18:9 یعنی طول صفحه نمایش دو برابر عرض صفحه نمایش باشد. یعنی اگر عرض آن همان 1080 باشد، طول به 2160 پیکسل میرسد.

صفحه نمایش های 18:9 طبیعتاً به خاطر طول بیشتر عریضتر از صفحه نمایش های 16:9 هستند. امروزه بسیاری از شرکت ها به سراغ این استاندارد رفتند، در حالی که سونی هنوز برای کوچ کردن به این سمت مقاومت میکند. البته خبرها و شایعات زیادی حکایت از آن دارند که سونی نیز در همین نمایشگاه پیش رو به سراغ استاندارد 18:9 خواهد رفت.

ما در حال حاضر با دو استاندارد رو به رو هستیم. هنوز استاندارد 16:9 در بین کاربران طرفدار زیادی دارد و از طرف دیگر، بسیاری از کاربران نیز به دنبال تغییرات بوده و استاندارد 18:9 را میپسندند. شما جزو کدام دسته هستید؟ برای پرچمدار جدید سونی که به زودی معرفی میشود، کدام استاندارد صفحه نمایش را میپسندید؟

شما کدام استاندارد صفحه نمایش را بیشتر میپسندید؟

نتایج

Loading ... Loading ...
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

51 دیدگاه ها

  1. هرچی سونی بگه فقط حاشیه کم کنه،
    درضمن دوستان من زیاد فیلم میبینم با گوشی، در اندازه عادی تو بیشتر فیلم ها در بالا و پاین تصویر حاشیه سیاه رنگ هست.آیا تو ی نسبت۱۸به۹ هم این قضیه صدق میکنه یا حاشیه ها ازبین میره!؟

    پاسخ

    A.m.ir گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۰۰

    اگه نسبت تصویر تغییر کنه بله حاشیه بالا و پایین که تو فیلم سینمایی ها هست از بین میره و تقریبا تمام صفحه میتونید فیلم رو تماشا کنید

    پاسخ

  2. اگر برنامه ها و بازی های این فرمت رو پشتیبانی کنن ۱۸:۹ برای گوشی خیلی بهتر هست چون به کمتر شدن حاشیه کمک میکنه و در عین حال کاربرد طول در گوشی ها بیشتر از عرض هست مثلا میشه دو برنامه رو در طول گوشی اسپلیت کرد اما در عرض کاربردی نداره
    البته فقط در گوشی ها خوبه و در لپتاپ ها و مخصوصا تلویزیون ها همون ۱۶:۹ بسیار پر کاربرد تره

    پاسخ

  3. ببخشید دوستان…
    اگه میشه نحوه ی این اندازه گیری ها رو بگید لطفا.(مثلا ;
    ۱۶:۹ چجوری بدست اومده؟
    صفحه نمایش رو اندازه گرفتن یا…
    یکییم عدد ۱۶ چیه و همینطور عدد ۹ چی هس؟
    و این علامت : نشون دهنده ی چی هست)
    متشکر میشم اگه پاسخ بدید…

    پاسخ

    A.m.ir گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۱:۱۲

    پژمان جان،این اعداد نسبت هستن اگر به شکل ساده بخوام بگم،شما نسبت تصویر ۱۸:۹ رو در نظر بگیر و به شکل ساده تر بخوایم بگیم همون نسبت تصویر ۲:۱یعنی هرچقدر اندازه عرض باشه(قسمت کوچیک نسبت یعنی ۱یا ۹) باشه طول صفحه نمایش(قسمت بزرگ نسبت یعنی ۲ یا همون ۱۸) دو برابر اونه و برعکس
    حالا این مثال در خصوص باقی نسبت ها هم صدق میکنه

    پاسخ

    Pejman_love گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۱:۰۱

    خیلی ممنون از اینکه توضیح دادید امیر جان
    Good luck

    پاسخ

    AEXZ گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۳:۳۳

    داداش عکس قطعه ای سه در چهار (۴:۳) که میدونی ینی چی
    حالا اگه مثلاً شیش در هشت هم باشه بازم نسبتش میشه همون سه به چهار
    حالا صفحه نمایش ها هم همینطور
    تلویزیون های قدیمی شبیه مربع بود صفحه هاشون که نسبتشون سه(عرض،بالا به پایین) در چهار(طول،چپ به راست) بود
    ولی الان همه نسبت طول به عرضشون ۱۶ به ۹ ئه
    حالا اگه این ۱۶ رو بیشتر کنیم،درنتیجه صفحه کشیده تر میشه
    یه چیز اشتباهی هم که جا افتاده همه میگن هیژده به نُه،که همون دو به یک میشه در اصل
    اینی که الان مُد شده تو گوشیا مث S8
    در اصل هیژده و نیم به نُه ئه (۱۸٫۵:۹)
    (تعریف کلی:نسبت طول صفحه نمایش به عرضش)

    پاسخ

    Pejman_love گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۱:۰۰

    واقعا ممنون از توضیحاتتون
    موفق باشید رفیق

    پاسخ

  4. من خودم به ۱۶:۹ رای دادم
    اما ۱۸:۹ هم همچین ک دوستان میگن بی کاربرد نیست
    الان خیلی از فیلم های هالیودی این نسبت تصویر رو دارن،خیلی از موزیک ویدیوهایی که ساخته میشه هم این نسبت تصویر رو دارن
    اگه بازی ها هم با این نسبت تصویر سازگار بشن،بنظرم لذت بازی کردن با گوشی های دارای این نسبت تصویر خیلی بیشتره

    پاسخ

  5. یعنی واقعا خیلی غیر منطقی هست کسایی ک ۱۸.۹ رو زدن

    پاسخ

    A.m.ir گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۱۰

    چیش غیرمنطقیه؟

    پاسخ

    Omids7 گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۱۷

    اینکه اکثر فیلمها و بازیا بالا نداره!
    هنوز اصلا استاندارد نیست

    پاسخ

    Mahdii7 گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۳:۳۳

    دوست عزیز نظر شما غیر منطقیه

    پاسخ

    Omids7 گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۲۸

    جواب شماهم دادم.
    و اینکه دلیل نمیشه ۴تا شرکت ک منحصرا برای بی حاشیگی مجبور شدن اینکارو کنن حالا هرکی بره روش اون شرکتا سیاستشون فروش بیشتر با هر کلکی هست مردمم ک عقل به چشم هستن میگن اااااا بب حاشیس (مشکلاتشم ک نمیبینن) دقیقا چیزی ک بعضی از شرکتا میخوان… و از لحاظ عقلی فعلا این نسبت استاندار نیست.

    شاید بگین همه برا سود هرکاری میکنن اما بهتره بدونین که خیر اینطور نیست
    بنده ن طرفدار سونی هستم نه سامسونگ نه….
    ولی چندتا چیز هست
    یکی اینکه شرکتای کره ک همشون وابسته ب آمریکا و ژاپن هستن و از خودش چیزی نداره ( سفر کاری بنده ب کره نشون داد ک سامسونگ الجی کیا هیوندا و… همه وابستن ما پمپهایی ک تو ایران میزنیم از نوع خاصی پره ساخته میشه براش اونا نمیتونستن بسازن از ژاپن میومد همه قسمتا رو میساختن واسه ی تیکه از پمپ گیر میکردن!) شرکتی هم ک وابسته باشه مثل خرمگسی هست ک تا باد بیاد مجبوره جهت عوض کنه…

    ۲. هر شرکتی صرفا برای سوددهی هرکاری نمیکنه مخصوصا ژاپنی ها من بحث فلسفه کمپانی هارو میخوندم خیلی وقت پیش موریتا جالب مینویسه” در امریکا همه دنبال سود بودن به هر روشی اما ما در ژاپن ارزشهای مهمتری داریم از سوددهی ” این اقا جزو ۵ مدیر برتر جهان بوده و سونی تا وقتی فلسفشو حفظ کنه ی عده بهش افتخار میکنن و خداروشکر تا حالا حفظ کرده (خیلی دلایل زیادی داره ک نمیگنجه اینجا یکیش مثلا نساختن موبایل گوگل هست که جریانش طولانیه)

    هیچ موبایلی بدون نقص نیست من خودم xzp رو دوربین و نمایشگر و بلندگوشو تحسین میکنم چون بهترین هستن ولی نرم افزارای پیشفرضی ک روش هست بعضی مشکلات بدی داره، فریمش با کیفیته ولی پرش لبه هاش نقطه ضعف بزرگیشه، ولی از طرفی خیلی چیزای خوبم داره ک یکیش ۱۶.۹ هست حتی.

    سونی وقتی باید بره رو این استاندارد که استاندارد شده باشه…

    پاسخ

    دانیال عشق سونی گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۷:۵۹

    شما خوبی …..اره……………………………………………….شما عالی ای………………………………………………………….توی یکی دیگه از سفرات بیا مراغه……………………باهات کار دارم

  6. استفاده معمول از گوشی:
    ۱. مسنجرها که عرض بیشتر کار رو ساده تر می کنه و طول بیشتر کاربرد چندانی نداره.
    ۲. شبکه های اجتماعی که بیشتر ویدیوها الان مربعی هستند، حتی شبکه های خبری بی بی سی و سی ان ان هم ویدیوهای خبری سوشال مدیاشون یک در یک هست، فیسبوک و اینستاگرام. پس عرض بیشتر کار رو راحت تر می کنه و ضریب ۲ به ۱ هیچ برتری نداره.
    ۳. دیدن ویدیو و همچنین یوتیوب کردی که ۹۰٪ ویدیوها ۱۶:۹ هستند و نتیحه صفحه ۱۸:۹ یا کراپ کردن تصویر هستش یا خالی موندن حاشیه.
    ۴. اکثر بازی ها ۱۶:۹ هستند و حاشیه خالی می مونه.
    ۵. جالبه حتی فیلمبرداری ویدیو گوشی هایی که صفحه ۱۸:۹ دارند، هنوز همون ۱۶:۹ هستش. واقعا جالبه.
    ۶. عکاسی این گوشی ها هم هنوز ۴:۳ یا ۱۶:۹ هستش.
    ۷. فقط برای دو پنجره همزمان کار کردن، نسبت ۱۸:۹ بهتره که نمی دونم تو چند در صد شرایط مردم مالتی تسکینگ این مدلی دارند.
    ۸. با همه این حرفها، اگر بخش بازاریابی شرکت ها تحقیق کنند و بفهمند که بازار نسبت ۱۸:۹ رو می پسنده، باید از ۱۸:۹ استفاده بشه، هر چند کاربردی نیست.

    پاسخ

    ناصر گرامی گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۵:۵۵

    کاملا موافقم باهات….

    پاسخ

    Mostafaa710 گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۷:۵۳

    صد در صد

    پاسخ

    Arman27 گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۳۶

    لایک

    پاسخ

  7. سلام. دیگه هر نسبتی به یه اندازه خوبه. به نظر من صفحه ۵٫۵ اینچی با نسبت ۱۶:۹ و صفحه ۵٫۸ اینچی با نسبت ۱۸:۹ خوب هستن و بیشتر و بالاتر یا بزرگ تر از این ها یا نمیشه درست تو دست گرفت(۱۶:۹) یا نمیشه با نوتیفیکیشن بار کار کرد(۱۸:۹).
    در کل میخام بگم یعنی این نتیجه گیری کنم که به صلیقه و مهم تر از اون به ارگونومی دست کاربران بستگی داره.

    پاسخ

  8. به نظر من اگه قرار استاندارد جدید رو بزنه مثل سامسونگ(جاصابونی) دراز، زمخت و مزخرف باشه، اصلاً به درد نمیخوره، ولی اگه همون اندازه قبلی باقی بمونه و در نهایت حاشیه گوشی کمتر بشه عالی میشه.
    یه موضوعی هم هست اونم اینه که : استاندارد ۱۸در۹ ، وقتی پنجره برنامه هارو نگاه میکنی،انگار مصنوعی هستن، اگه تغییراتی داشته باشه که چیدمان عوض بشه که با اندازه صفحه و از همه مهمتر با اندازه گوشی بخونه خیلی عالی میشه.
    که اینم به نظر من خودش یه موضوعیه.
    .
    .
    ولی به هر حال تو تمام گوشیهای تو سطح بازار سونی بد نیست، کم دردسر، از همه لحاظ: چه نرم افزاری،چه سخت افزاری و …

    پاسخ

  9. در حال حاضر ۱۶:۹ استاندارده و استفاده از این ابعاد بهینه تر چون ۵٫۵ اینچ با این ابعاد از ۵٫۷ با ابعاد ۱۸:۹ بزرگتر نشون میده ولی برای زیبایی بیشتر بهتره از بقل حاشیه صفر و از بالا و پایین هم تا حد امکان کمتر بشه

    پاسخ

  10. ۱۶:۹ قطعا بهتره.
    ۱۸:۹ کلک دو سه شرکت بود که تبلیغ کنند صفحه بزرگتری رو توی شاسی گوشی جا دادند، بدون تغییر دادن مساحت.
    دقت کنید که مساحت ۱۶:۹ مثلا ۵ اینچ از ۱۸:۹ پنج اینچ ببشتره.

    پاسخ

  11. سلام سونی جان. لطفا ی گوشی بساز که مثل Z5 premium آنقدر داغ نکنه و در حد ی گوشی معمولی بشه باهاش بازی وی گردی یا عکاسی کرد. اگر نمی توانید خنک کنید صفحه نمایش ۴k استفاده نکنید. همون qhd هم خوبه. و اینقدر خرابی نداشته باشه. پریمیوم من هم سوکت هندزفری ۲ بار و ۱ باز اسپیکر پایینش و الان تاچ خراب شدند. بعد از ۶ گوشی سونی این Z5 premium من نسبت سونی دل چرکین کرده. ضمنا قطعات هم اصلا تو بازار نیست. همه که تهران زندگی نمی کنند که قطعه گیر بیارند. این ها ایرادات جدی وارده به گوشی های سونی هستند.

    پاسخ

    Mahdi26 گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۴:۳۶

    مطمئنی گوشیت اصله؟؟ من نزدیک دوساله زد۵ پرمیوم دارم هیچ مشکلی نداره فقط سوکتش خراب شد

    پاسخ

    mzm1989 گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۵:۱۷

    گوشیت فیکه داداش من ۲سال دارم آخ نگفته ۴۰۰ بارم تو آب افتاده… خداییش گوشیه فوق العادیه فقط یه لگ تماس اونم تو اندروید ۷ پیداکرد واسلام…

    پاسخ

    محمد براتی گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۵۷

    از نگین خاورمیانه خریدم هولوگرام داشت و فاکتور و بیمه پارسیان. اگه تقلبیه خدا ازشون نگذره. قبل از پریمیوم z z1 z2 z3 داشتم راضی بودم. ولی پریمیوم حالم گرفت

    محمد براتی گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۵۸

    از کجا میشه فهمید اصله یا نه

    پاسخ

    Ali ti گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۶:۱۳

    فکرکنم شما چندوقت پیش داشتی ۱چیزهایی در مورد سونی میگفتی و با سونی جانت وداع و سر زنشش هم میکردی و در ظاهر مثلا میخواستی اس۸ یا نوت۸ بگیری !حالا سلام سونی جان!؟اها!تغییر برند دادی ولی داری دلسوزی و آرزوی بهروزی میکنی!خودت بودی درسته؟

    پاسخ

    محمد براتی گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۵۶

    اره خودمم فعلا بودجه تعویض ندارم. پریمیوم ناچارا نگه داشتم. ولی اینکار که گوشی بخرم از برندی میخرم که تو تمام کشور ساپورت خدمات و قطعات انجام بده. ی بار که گوشیت خراب شه درد من رو میفهمی

    پاسخ

    Vahidtheorder گفته:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۴۳

    من نمیدونم شما واقعا گوشی زد پنج پریمیوم دارین یا نه ولی این حرفتون قبول دارم که سری زد پنج چون اسنپدراگون ۸۱۰ هستن داغ میکنن ولی اونقدیم که شما گفتین مشکل واسشون پیش نمیاد.در ضمن گوشیهای سری ایکس خیلی عالین و مشکل داغ کردن ندارن. من خودم ایکس زد دارم که اصلا داغ نمیکنه و میخوام به زودی ایکس زد پریمیوم بخرم که واقعا گوشی بینظیریه

    پاسخ

    محمد براتی گفته:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۵۴

    اخه چه دلیلی داره کار و بار و زن و بچه رو بذارم کنار ی کامنت دروغ بذارم مرد حسابی؟ من تو تالار گفتمان هم بارها این مشکلات رو بیان کردم و قطعه پیدا نکردم و از گوشی اوراقی خریدم!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here