نقد و بررسی کوتاه آپدیت اندروید 7.1.1 نوقا در اکسپریا XZ و قابلیت های جدید آن

37
۱۴,۲۶۲


همانطور که در روزهای گذشته حتما مطلع شدید، سونی دو گوشی هوشمند اکسپریا XZ و اکسپریا X Performance را با یک به روزرسانی اساسی به اندروید 7.1.1 ارتقا داد. این دو تلفن هوشمند در حالی اندروید 7.1.1 را دریافت کردند که از ماه ها قبل این نسخه به صورت مفهومی در حال آزمایش بر روی اکسپریا X بود.

به روزرسانی های اندرویدی معمولا دو دسته تغییر را با خود به همراه دارند. یک تغییرات مشهود و دیگری تغییرات غیر مشهود که در بطن نسخه های جدید قرار دارند. این آپدیت هم مثل تمام آپدیت های نرم افزاری تغییرات ذاتی اندروید 7.1 را در اختیار داشت. اما گذشته از تغییرات ذاتی اندروید 7.1.1 که البته برخی از آنها توسط سونی در این نسخه حذف شده، برخی ویژگی های دیگری هم در آپدیت جدید اکسپریا XZ به چشم خورده است.

این آپدیت که با شماره ساخت 41.2.A.2.199 عرضه شده به پچ امنیتی اول آوریل مجهز است. تجربه چند روزه ما از این نسخه عملکرد کلی تلفن همراه را قابل قبول ارزیابی کرد که البته چیزی غیر از این هم از یک گوشی هوشمند پرچمدار با سخت افزاری قدرتمند انتظار نمیرود.

سرعت بارگزاری برنامه ها و حتی نصب اپلکیشن ها نسبت به نسخه قبل بهبود یافته است. در زمینه دوربین و مصرف باتری تغییر چندانی تا امروز مشاهده نکردیم و به نظر هم نباید انتظار تغییری در این زمینه را داشته باشیم.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که پس از این آپدیت به چشم می آید، پشتیبانی کامل از شبکه نسل 4.5 است. اگر تا الان اکسپریا XZ خود را به اندروید 7.1.1 آپدیت کرده باشید حتما با آیکون +LTE مواجه شدید. خوشبختانه وضعیت آنتن دهی در شبکه های +LTE بسیار بهبود یافته به طوری که آنتن دهی بهتر دستگاه پس از آپدیت به وضوح مشخص است.

ویژگی دیگری که در این نسخه مشاهده میکنیم، حالت Do Not Disturb در حین تماس است که برای جلوگیری از مزاحمت در حین مکالمه بسیار مفید واقع خواهد شد.

اکسپریا XZ در اندروید 7.1.1 یکی از ویژگی های پرچمداران 2017 را بدست آورده است. ویژگی استامینای هوشمند در قسمت تنظیمات باتری اضافه شده است. یکی دیگر از تغییرات محسوس این نسخه اضافه شدن گزینه Free up storage در قسمت حافظه است که با شناسایی فایل های بیهوده و حذف آن ها به افزایش حافظه خالی کمک میکند.

متاسفانه ما شاهد این هستیم که برخی از ویژگی هایی که در ماه های گذشته سونی در طرح مفهومی اندروید نوقا بر روی اکسپریا X مورد آزمایش قرار داده بود به اکسپریا XZ وارد نشده است. جای خالی ویژگی هایی مثل Ambient Display که هنگام دریافت یک اعلان صفحه نمایش دستگاه را روشن میکند و یا Tap to wake up هوشمند که هنگام لمس های ناخواسته گوشی در درون جیب از روشن شدن صفحه گوشی جلوگیری میکند در این آپدیت کاملا احساس میشود. حتی منوی کشویی سریع که در تنظیمات اندروید نوقا جزو ویژگی های اساسی آن محسوب میشود در اکسپریا XZ دیده نمیشود.

تفاوت های اندروید 7.1 در اکسپریا XZ با اندروید 7.0 فقط به همین موارد محدود نمیشود. چند مورد تغییر ظاهری در قسمت های مختلف رابط کاربری دیده شده که بعضی از آن ها مثل تغییر ظاهری منوی نوتیفیکیشن کاملا کاربردی است. در پست های بعدی سعی میکنیم تا یک مقایسه جامع از قسمت های مختلف رابط کاربری در اندروید 7.0 و 7.1 به عمل آوریم تا بهتر از تغییرات بوجود آمده در اکسپریا XZ پس از آپدیت آگاه باشیم.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

37 دیدگاه ها

  1. برا ایکس آ هم که کلاااا یادش رفت سونی آپدیت بده!!!! امیدوارم باتری و صدا تو آندروید نوقا برای ایکس آ بهتر شه البته اگه اپدیت بیاد…فقط ببصبرانه منتظر قابلیت تغییر فونت هستم

    پاسخ

  2. من که آپدیت کردم ولی خبری از lte+ نیست

    پاسخ

    Pouya-XPERIA گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۸:۱۶

    خب ممکنه داخل پوشش۴٫۵Gنباشی، چون من آپدیت کردم و برای منم الآن فعاله.

    پاسخ

    ARMTIN گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۲۸

    ahmad44
    بنده بعد از ارتقا به ۷٫۱٫۱ آنتن دهی قوی و نسل ۴٫۵G پشتیبانی میکنه درضمن ایرانسل دارم❤️
    http://up.xperian.ir/do.php?imgf=Screenshot-۲۰۱۷۰۴۳۰-۲۰۲۴۲۷.png

    پاسخ

  3. با سلام دوستان کسانی که z4 یا z5 دارن بهتره برگردن به اندروید ۶٫ واقعا بهتره بنده با اندروید ۷ فقط میتونستم ۴ دقیقه با بهترین کیفیت فیلم برداری کنم اما حالا با اندروید ۶ تا ۳۸ دقیقه راحت فیلم میگیره و کلا خیلی رونتر از اندروید ۷ شده و هیچ تاخیری در گالری نداره و حتی آنتن دهیش هم بهتر شده! نمیدونم چرا اینقدر اندروید ۷ با این دو گوشی ناسازگاره اما میدونم اگه سونی قرار بود کاری بکنه تا حالا میکرد پس الکی صبر نکنید!

    پاسخ

    Daniyal09 گفته:
    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۲:۰۰

    اره به خدا اصلا اندروید هفت رو خیلی بد خراب کرد رو مخ ترین مشکلاش همین دیر لود شدن عکس با پخش فیلم با پلیر اصلی واقعا عذاب اوره

    پاسخ

    Arash0711 گفته:
    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۷:۱۷

    راستش منم زی۵ پریمیوم داشتم اندروید۷ کردم اینقدر این گوشی باگ داشت اینقدر اذیتم کرد چندبار هم داخل یوتیوب هنگ کرد خاموش شد چراغ اعلان ۴ بار خاموش روشن میشد به رنگ قرمز ویبره میخورد خاموش میشد ترسیدم دیگه گذاشتم دیوار وان پلاس تی گرفتم فل. ولی این رسمش نیست سونی کاربرانی که زی۵ یا زی۳ پلاس دارند رو با وجود این همه باگ وحشتناک با این آپدیت مضخرف رها کنه.. توقع نداشتم خیلی طول کشید درسته سرش شلوغه ولی آپدیت باید میداد تا الان

    پاسخ

  4. یک سوال داشتم امکان داره تو ۷٫۱٫۲ تغییرات بیشتر اعمال بشه و امکاناتی که اندروید مفهومی برای X داشت اضافه بشه یا اون هم آپدیت کوچکی خواهد بود؟

    پاسخ

    Reza133(xperia z2) گفته:
    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۱:۲۸

    همه چیز در حد پیش بینی و حدس و گمان هست!

    پاسخ

  5. من از روز اول تا الان تمام اپدیت هارو از روی خود گوشی نصب کردم و مشکلی هم نبود ولی این ۷٫۱ رو که ریختم دیدم گوشی داغ میشه و باتری زود خالی میشه .اصولا اپدیت های بزرگ سیستمی بهتره قبل و بعدش ریست فکتوری انجام بشه که کلین اینستال باشه و فایلهای اضافی رام قبلی با این رام قاطی نشه
    برای همین رام ۷٫۱ رو دانلود کردم از اکسپریان و فلش زدم روی گوشی
    الان دارم میبینم که۷٫۱ محشره و گوشی کاملا بهبود پیدا کرده .با نور متوسط و۱٫۵ ساعت بازی کلش رویال و کلش اف کلنز و تلکرام و اینستا ۸ ساعت اسکرین میگیرم که عالیه.گرمایی هم تقریبا میشه گفت وجود نداره

    پاسخ

    ARMTIN گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۴۲

    ARLOX
    من هر اکثر پرچمدار سونی دست گرفتم ولی XZ یه چیز دیگه هست…
    البته چون پرچمدار ۲۰۱۶ هست سونی ابدیت بی نقصی براش ارائه میده

    پاسخ

  6. سلام دوستان. خواهشا کسی این مشکل عدم شناسایی فلش otg رو در گوشی z3+ به چه روشی حل کرده؟ نه تو اندروید ۶ و نه ۷ خاورمیانه جواب نمیده. رام خاصی باید نصب بشه؟ توضیحات این سایت هم کمکی نکرد.

    پاسخ

    miladkheyri گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۱:۴۷

    دوست عزیز تو تنظیمات، قسمت dvice connection, یه گزینه واسه USB داره باید فعالش کنی

    پاسخ

    ناصر گرامی گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۳۶

    منم با z3 همین مشکل رو داشتم. از سخت افزار نیست.

    پاسخ

  7. دوستان ی سوالی داشتم گوشیم زد۵دوسیم هست الان فورجی پلاس ساپورت نمیکنه ب نظرتون بعد آپدیت ۷٫۱این قابلیت بهش اضافه میشه؟؟؟۱۴۰۰پول گوشی دادم ولی فورجی پلاس نداره واقعا نباید اینطور باشه سونی واقعا ناامیدم کرد

    پاسخ

    *Saeed گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۴:۲۹

    نه خیر 😐

    پاسخ

    ARMTIN گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۳۷

    Soorena1
    دوست عزیز خودتون باید تو انتخاب گوشی دقت میکردید…
    چرا X نخریدی؟؟؟

    پاسخ

  8. دوستانی که نایت مود رو میخوان داشته باشن،میتونید برین تو تنظیمات و بخشی که میتونید ۳ رنگ اصلی رو دستکاری کنید،به جز ابی بقیه رو تا اخرش پر کنید،این حالتی که صفحه پیدا میکنه همون نایت مود هست که با پایین یا بالا بردن رنگ ابی هم cool یا warm بودن نایت مود رو به عبارتی کنترل میکنید!یکی هم چندتا ویژگی که من فکر میکردم ابتدایی هستن و باید تو گوشی های سونی باشه رو الان میخونم که تازه اضافه شده!قبلا خیلی امکانات نرم افزاری زیادی داشت،من اخیرا فقط با گوشی پسر خالم و مادر تغییرات ظاهری نرم افزار سونی رو دیدم ولی در حدی کار نکردم که متوجه نشم این امکانات رو نداشته!رابط کاربری هم رابط کاربری های قدیم،سنس htc و همین System UI سونی و…

    پاسخ

  9. یک سوال در مورد پچ امنیتی داشتم اون گوشی هایی که بعدا وارد بازار میشن پچ امنیتی قبل از ورود به بازار رو هم دارند؟ منظورم اینه خود پچ امنیتی آبدیت میشه وهمه خصوصیات پچ های قبلی رو که تا الان اومده داراست یا هر پچ امنیتی مربوط به یک حفره امنیتی خاص میشه و فقط مربوط به همون حفره امنیتی خاصه؟

    پاسخ

    Reza133(xperia z2) گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۱:۵۳

    شامل رفع حفره های امنیتی سابق هم هستند، از این بابت نگران نباشید.

    پاسخ

  10. الان واقعا چرا نایت مود رو حذف کرده ویژگی ذاتی اندروید رو حذف کرده و نسبت به ۷ چی اضاف کرده فقط ی ۱ اضافه کرده شده ۷.۱ سونی جون ما ی کم به رابط کاربریت اهمیت بده یکم امکانات بذار خیلی ناراحت شدم اصلا امکانات و ویژگی نمیده بعد سریع اپدیت میده که چی… خاهشا نگید باز سامبوب یا از این چرت و پرتا دستمه از اول سونی دستم گرفتم و هنوز هم دارم این برند و دوست دارم فقط میخام پیشرفت کنه همین

    پاسخ

  11. سلام یه سوال دارم این فورجی پلاس فقط برای سری ایکس هستش یعنی اندروید ۷٫۱٫۱ برای سری Z5 بیاد این فورجی پلاس براش فعال نمیشه می دونم که باید سخت افزار یا مودمش داخل گوشی باشه ولی تا اونجا که می دونم سری Z5 و Z3+ هم cat6 هستن

    پاسخ

    A.m.ir گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۱:۵۸

    بعیده اینکار انجام نده
    احتمال زیاد زد۵ هم با اپیت به ۷٫۱ این قابلیت رو بطور کامل دریافت میکنه

    پاسخ

    ARMTIN گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۹:۱۱

    Pouya2428
    خیر دوست عزیز
    متاسفانه تمام نسخه ها دوسیم Z5, Z5 p
    Z3plus به مودم CAT 4 مجهز شدند
    فقط نسخه تک سیم، به CAT 6 مجهز شدند…
    بنده قبلا Z5p نسخه تک سیم داشتم که سفارش اروپا بود حتی رو اندروید ۶٫۰٫۱ نسل ۴٫۵G ایرانسل بالا میاورد
    موفق باشی❤️

    پاسخ

    Pouya2428 گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۳:۰۱

    مرسی دوست خوبم

    پاسخ

  12. مشکل دیر لود شدن عکس ها و لگ توی بخش آمار تماس برطرف شده؟؟
    چرا حرفی از رفع باگ ها نزدید؟

    پاسخ

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۳۵

    مشکل دیر لود شدن توی XZ نبود. الان هم نیست
    توی X این مشکل بود و باید منتظر حلش باشیم.
    لگ در تماس بله حل شده

    پاسخ

    sadegh.a گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۱:۲۲

    خیلی متشکر
    البته دیر لود شدن فقط توی x نبود، گوشی من z3+ هستش و تو اندروید هفت همچین مشکلی پیدا کرد، از این بابت تصور کردم این مشکل مربوط به همه ی گوشی های سونی با اندروید هفت، هست.

    پاسخ

    mojtabach89 گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۹:۲۳

    بهتر شد اما به طور کامل رفع نشده

    پاسخ

  13. من یه مشکلی دارم؛ آهنگهایی که تو تلگرام دانلود میکنم، داخل موزیک پلیر خود گوشی نمیاد. وقتی هم که از پوشه تلگرام کاتش کنم داخل یه پوشه دیگه، وقتی پخشش میکنم تصویر آهنگ رو داخل برنامه موزیک نشون نمیده. ولی مثلا گوشی s7 دوستم این مشکل رو نداره و آهنگای داخل پوشه تلگرام رو میاره تو پلیرش.
    (گوشیم Z2، اندروید ۶)

    پاسخ

    ArminAbdi گفته:
    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۱:۱۰

    شاید آهنگ ها رو
    save to media
    نمیکنید.
    چون محتوای پوشه تلگرام پنهان شده هستن هیچ برنامه مدیا پلیری نشونشون نمیده.
    در مورد مشکل کپی کردن آهنگ ها اگه از
    file manager
    خود گوشی که تو تنظیماته استفاده کنید احتمالا حل میشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here