نگاهی به آخرین نسخه از اَندروید مفهومی سونی: پیش به سویِ تکامل !

41
۱۶,۱۱۹

androidpit-android-marshmallow-wallpapers-2-w782

وقتی صحبت از رابط کاربری سیستم عامل اَندروید میشود، ناخودآگاه همه در ذهن خود رابط کاربری خام گوگل و در کنار آن رابط کاربری سایر کمپانی هایِ بزرگ دنیا که دستی بر آتش دارند را به یاد می آورند؛ اما گویا درباره سونی این قضیه کمی متفاوت است. سونی موضع خود را از اَندروید 5 به بعد تغییر داد و خود را بیش از پیش به اَندروید خام گوگل نزدیک کرد.

شاید بسیاری بر این عقیده باشند که سونی دست به کاری اشتباه زده است، اما واقعیت این است که اینطور نیست. سونی عقیده دارد که رابط کاربری یک گوشی هوشمند باید ساده، جذاب و در عین حال کاربردی باشد. به همین دلیل در رابط کاربری اَندروید سونی ما چیز اضافه ای نمیبینیم و همه متفق القول هستند که رابط کاربری این شرکت از سرعت و روانی بسیار بالایی برخوردار است که نمونه آن را تنها در اَندروید خام گوگل شاهد هستیم.

سونی پس از عرضه اَندروید 5.1.1 برنامه ای را به نام اَندروید مفهومی شروع کرد و در اولین فاز این طرح، نسخه ای خام از اَندروید 5.1.1 را به صورت پیشفرض در اختیار تعداد قلیلی از کاربران یک کشور خاص قرارداد. پس از اجرایِ موفق این طرح و ورود به فاز دوم، سونی اَندروید 6.0 مارشمالو را اینبار برای چند کشور و برای دو گوشی هوشمند خود ( اکسپریا Z3 و اکسپریا Z3 کامپکت ) منتشر ساخت.

تقریباً 1 ماهی از عمر نسخه 6.0 اَندروید مفهومی سونی میگذرد و این شرکت تا به امروز چند بروزرسانی برای این نسخه از اَندروید مفهومی خود به صورت OTA منتشر کرده است. سونی معمولاً در هر بروزرسانی یک سری قابلیت هایِ جدید را به نسخه 6.0 اَندروید مفهومی خود می افزاید. اساس و پایه امکانات اضافه شده و تغییرات ایجاد شده در بروزرسانی ها هم، نظراتی است که از کاربران شرکت کننده در این طرح دریافت میشود.

حالا چند روزی است که از بروزرسانی جدید نسخه 6.0 اَندروید مفهومی سونی میگذرد و عده کثیری از کاربران این نسخه را مورد آزمایش و بررسی قرار داده اند. حال سوالی که پیش می آید این است که آیا سونی تا به اینجایِ کار موفق عمل کرده است یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و سوالاتی از این دست، بهتر است این مقاله کوتاه از بررسی اجمالی آخرین نسخه از اَندروید مفهومی سونی را مطالعه نمایید. با ما همراه باشید…

هنوز رابط کاربری سونی ساده و به دور از هر گونه زرق و برقی است. با وجود تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری این نسخه مفهومی سونی، جایِ بسیاری از تغییرات اساسی احساس میشود. مثلاً اینکه چیز جدیدی جایگزین برنامه هایِ شناور سونی ( Small Apps ) شود. با اینحال، یک چیز که بسیار به چشم می آید، سرعت بیش از حد بالایِ رابط کاربری نسخه 6.0 اَندروید مفهومی سونی است. سریع حالا سریعتر شده است!

سونی نیز مانند سایر کمپانی هایِ دنیا تغییرات کمی در رابط کاربری نسخه مفهومی اَندرویدش تا به امروز لحاظ کرده است، اما این تغییرات تقریباً اساسی هستند. به لطف تغییرات اساسی ایجاد شده در بطن اَندروید نیز، حالا رابطه هر چه بیشتری بین سخت افزار و نرم افزار گوشی ها ایجاد شده است، که به تجربه بهتر کاربران کمک شایانی خواهد کرد. البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که سونی نیز مانند موتورولا کمترین تغییرات ممکن را از لحاظ ظاهری در نسخه اَندروید مفهومی خود ایجاد کرده است.

اولین تغییر مورد توجه که در این نسخه از اَندروید مفهومی سونی خودنمایی میکند، تغییرات مربوط به لانچر اختصاصی سونی است، که از لحاظ ظاهری شاید شبیه به نسخه هایِ قبل باشد، اما در باطن آن شخصی سازی هایِ بیشتری در اختیار کاربر قرار گرفته است و نسبت به نسخه هایِ قبل بسیار روان تر و سبک تر شده است.

لانچر اختصاصی سونی حالا 2 انتخاب در اختیار کاربران قرار میدهد: 1. ظاهر کلاسیک یا قدیمی، 2. ظاهر مدرن یا جدید. گزینه اول که همان طرح قدیمی و دوست داشتنی لانچر سونی است؛ اما ظاهر مدرن یا جدید تمام برنامه هایِ شما را مثل برخی از لانچرهایِ معروف به صفحات خانگی شما می آورد و دیگر گزینه ای برای رفتن به منو وجود ندارد! در این حالت، میز کار شما منویِ شماست!

این قابلیت ساده اما حیاتی شاید مدتهاست که بر رویِ لانچرهایِ مختلفی که تعدادشان برای اَندروید کم هم نیست وجود داشت، اما تجربه کردن این ویژگی جذاب بر رویِ لانچر اختصاصی سونی یک تصمیم عاقلانه از سونی بوده است. همچنین، سونی برای بخش تنظیمات لانچر بسیار خوب عمل کرده است و میتوان گفت از تنظیماتی که در اَندروید خام 6.0 مارشمالو با آن مواجه هستیم اوضاع بهتر است.

همانطور که شاید بدانید، یکی از تغییرات اساسی نسخه هایِ اَخیر اَندروید 6.0 مفهومی سونی، حذف برنامه هایِ پیشفرض پخش موسیقی و آلبوم گوگل و جایگزین کردن آنها با برنامه اختصاصی آلبوم و موزیک اکسپریاست. این تغییر نیز بسیار حیاتی به نظر میرسد، اما هنوز هماهنگی خوبی بین این برنامه ها و سیستم عامل اَندروید 6.0 برقرار نشده است، که با توجه به مفهومی بودن طرح و آزمایشی بودن ویژگی هایِ مذکور، این موضوع به طور کامل قابل چشم پوشی است. انتظار میرود که سونی در نسخه نهایی هماهنگی بیشتری بین برنامه هایِ اختصاصی خود و نسخه جدید سیستم عامل گوگل ایجاد کند.

یکی دیگر از ویژگی هایِ بسیار حیاتی، اضافه شدن Xperia Care به این نسخه از اَندروید مفهومی سونی است، که جایِ خالی آن به خوبی احساس میشد. توسط این نرم افزار کاربر میتواند به سادگی به بخش مشکلات فروم سونی موبایل دسترسی پیدا کرده و در کمترین زمان ممکن مشکلات خود را با متخصصین سونی موبایل در میان بگذارد. همچنین، این بخش اجازه هر گونه تغییرات و شخصی سازی را به کاربر میدهد.

تغییر دیگر مربوط به برنامه دوربین این نسخه از اَندروید مفهومی سونی است، که در نسخه جدید برنامه اختصاصی دوربین اکسپریا با برنامه دوربین رسمی گوگل جایگزین شده است. در کار کردن با برنامه دوربین اکسپریا میتوانید لذت عکاسی را یک بار دیگر تجربه کنید. سرعت بازگشایی برنامه دوربین و حالت آماده به کار برنامه دوربین اختصاصی اکسپریا  و سرعت عکسبرداری با این برنامه نیز واقعاً شگفت انگیز است. البته برنامه هایِ اختصاصی کمی در برنامه دوربین اکسپریا در دسترس قرار دارند و فعلاً نمیتوانید از تمام امکانات برنامه دوربین اکسپریا و برنامه هایِ اختصاصی آن به خوبی بهره مند شوید.

به نظر میرسد با نزدیک شدن رابط کاربری سونی به رابط کاربری اَندروید خام و ایجاد طرح اَندروید مفهومی این شرکت، جهش بزرگی برای سونی محسوب میشود. یکی از مشکلات اساسی سیستم عامل اَندروید گوگل پراکندگی گوشی هایِ مجهز به سیستم عامل این شرکت است، که علاوه بر مزایایِ خود شاید معایبی هم داشته باشد. در هر حال سونی با ارائه این طرح سعی در بهبود وضع موجود دارد.

این شرکت در هفته هایِ گذشته و پس از ارائه طرح نسخه 6.0 اَندروید مفهومی خود حدود 7 بروزرسانی برای این نسخه ارائه کرده است، که نشان از عزم جدّی سونی برای عرضه هر چه سریعتر اَندروید 6.0 مارشمالو برای دستگاههایِ برتر این شرکت ژاپنی دارد. اگر سونی همچنان کار خود را بر رویِ این نسخه از اَندروید مفهومی ادامه دهد و نسخه نهایی اَندروید 6.0 مارشمالو این شرکت به همین سادگی و سرعت نسخه بتایِ آن باشد، شاید سونی بتواند گام مهمی در بخش سودآوری بخش موبایل خود بردارد.

در مجموع، این حرکت سونی بسیار قابل تقدیر است. سونی پس از گوگل اولین شرکتی است که به دلیل احترام به نظر مشتریان و کاربرانش، نسخه ای مفهومی از اَندروید 6.0 مارشمالو را در اختیار آنها قرار داده است تا بتواند بیش از پیش با کاربرانش در این راه همگام شود. آن چیزی که همه از سونی انتظار داریم، حفظ این سادگی، سرعت و زیبایی است. هر چه باشد، همه دنیا رابط کاربری سونی را به همین 3 بارزه بسیار مهمش میشناسند.

 

« گالری تصاویر »

[ برای دیدن تصاویر در سایز اصلی، بر رویِ تصاویر کلیک کنید ]

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

41 دیدگاه ها

  1. Z3 خیلی عالیه اما یه ایراد بزرگی داره وکار کردن با اونو مشکل کرده تا الان دقت کردین چقدر از دست ادم لیز میخوره خیلی و این باعث شده به گفته تعمیراتی ها اکثر خرابی z3 شکستن صفحه نمایش یا درپوش شیشه ای پشتشه من خودم چندین بار سور خورد از دستم و بالای ۴ تا گلس براش خریدم چون همش میشکست

    پاسخ

  2. بجای سرگرم کردن خودش با اندروید مهفومی سونی باید به Xperia Z فریمور رفع باگ و رفع حفره امنیتی رو بده نه اینکه الکی الکی اپدیت کنه طرح مهفومی شو ! 😐

    پاسخ

  3. بهتر شده ولی بازم میگم اگه quick settings رو عوض کنه بهتره اینجوری خیلی شبیه رابط خام گوگل میشه
    چیزی که گوشی هارو از هم متامیز میکنه همین رابط کاربری هست سخت افزار تمام گوشی ها الآن در یک سطح هستن ..
    این ظاهر مدرن هم خیلی خوبه … آیکون هاشو اگه باهم ست کنه خوب میشه مثلا آیکون برنامه دوربین هم گرد بشه این ویجت ساعت عمودی خیلی خوبه ولی اگه بهش سایه اضافه کنن با ظاهر متریال گوشی هم خوانی بیشتری پیدا می کنه
    همین وال پیپیر ی که تو عکس هست خیلی شیکه چنتا از اینها با رنگ های مختلف بده حله اگه تم هاش بتونن آیکون های برنامه ها رو هم تغییر بده اونوقت آیکون ها هم با وال پیپیر ست میشه و زیبایش دو چندان (عالی میشه!)

    تمام

    پاسخ

  4. ای کاش سونی قابلیت تغییر فونت رو هم بذاره خیلی کاربردی هست.
    دوستان چجوری میشه به سونی گفت این قابلیت رو هم اضافه کنه؟؟؟
    لطفا جواب بدین

    پاسخ

  5. سلام
    ببخشید اینجا جاش نیست ولی امکانش هست برای پاور بانک سونی مدل CP-V10 کد تخفیف بذارید، این پاور بانک که الان تخفیف خورده 5000mA ظرفیتش یه مقدار پایینه.اگه نمیشه خواهشا سریع تر بگید که یه فکری به حالش بکنم.
    ممنون

    پاسخ

  6. حذف دکمه منو و کار کردن باهاش عین هووای میشه. دیگه خیلی داره به آندروید خام نزدیک میشه. که زیاد جالب نمیشه و فرق بین رام رسمی و رام های موجود دیگه نیستش. ظاهر ش هم که مثل آندروید ۵ هست . آندروید ۴ رو خیلی بیشتر دوست داشتم

    پاسخ

  7. سلام، صبحتون پرتغالی
    خدا کنه که سونی هم به اوج خودش برسه چون حیف هست که از دور خارج بشه
    نظر من اینه که سونی هر یک سال یکبار یک پرچمدار بیرون بده بهتره
    اخه تا ما بخوایم باهاش حالی کنیم یه پرچم دار دیگه معرفی میکنه

    پاسخ

  8. اقای پایدار فروشگاه تکنو لایف به مناسبت جمعه سیاه(فک کنم جمعه اخر سال منظورشه)قیمت محصولاتشو خیلی پایین اورده لطفا اطلاع رسانی کنید

    پاسخ

    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۲۳

    شما الان اطلاع رسانی کردید دیگه … 😀

    پاسخ

  9. سلام
    داخل یه ویدیو از c5 ultra قابلیت یک انگشتی داشت
    یعنی صفحه کوچیک میشد و با همون استفاده میکردی
    می خواستم ببینم z ultra هم این قابلیت رو داره

    پاسخ

    nfs گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۴:۴۷

    نه متاسفانه فقط برای c5 ultra این قابلیت هست

    پاسخ

  10. حذف دکمه منو در حالت مدرن خوب نیست.
    من که از اندروید شش فقط روتوش خودکار دوربین و افزایش زیاد سرعت در شارژ گوشی لازم دارم
    به نظرتون این دو ویژگی قرار داده می شه؟

    پاسخ

    Sony forever گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۳۴

    اره
    ادم بدون اون حس میکنه هوااوی دستشه
    همه چی تو صفحه
    تمام خوبی کاربرش ب تر تمیزی ایکوناس و اندازه خوبشون

    پاسخ

    mahdiar70 گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۱۵

    نقل قول : حذف دکمه منو در حالت مدرن خوب نیست.
    اتفاقا برعکس من از لانچر جدید(مدرن) خوشم اومد

    پاسخ

    AlirezAiii گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۲۰

    شک نکن

    پاسخ

  11. سلام به همگی و صبح بخیر.
    لطفا راهنمایی کنید :
    Xperia Z2
    یا
    Xperia Z3

    پاسخ

    parsony گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۲۷

    ????????wtf

    پاسخ

    kingklaus گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۴۱

    تک سیم خواستی z2 بگیر پولت رو هدر نده برا z3

    اما اگه دوسیم خواستی z3 بخر

    پاسخ

    kingklaus گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۴۱

    در ضمن اگه آپدیت هم برات مهمه دیگه z2 فقط آندروید 6 رو میگیره و تمام ولی z3 مهلت بیشتری داره برا اپدیت گرفتن

    پاسخ

    aryan.b گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۴۲

    سلام
    من خودم z2 دارم اما قطعا z3 و صد البته +z3 اصلا

    پاسخ

    aryan.b گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۴۴

    البته z3 هم فقط تک سیم

    پاسخ

    اشکان z3 گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۵۱

    100% اگه بودجه داری زد3
    اینکه میگن تفاوت نداره حرفه … من زد2 داشتم الانم زد3 دارم
    همون که دستت بگیری تفاوت رو احساس میکنی .
    زد3 سبک تر .باریک تر بدنه جم و جور تر یک پارچه و مقاوم تر ..طراحی به مراتب زیبا تر و درکل زد3 خیلی خیلی خوش دست تر از زد3 هست .
    اسپیکرهای بهتر .ال سی دی بهتر دوربین یه مقدار کم بهتر.و… و درکل جذابیت کار با زد3 خیلی بیشتر هست ..
    زد3 بگیر شک هم نکن …

    پاسخ

    PanaSONYc گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۰۰

    سلام،
    به دیدگاه من Z3 بگیر ولی ی مشکل اینجا هست که نسخه تک سیم گیر نمیاد!
    اگرم میخوای دو سیم بگیری خوبه.
    Z3 نسبت به Z2 پیشرفت هایی داشته که می ارزه: از قبیل صفحه نمایش، اسپیکر، گوشه های ضربه گیر و ی مقدار هم دوربین…
    دیگه تصمیم با خودته.
    ——————–
    خدا رو شکر که تو اندروید ۶ سریعتر شده، این لالیپاپ ی کم اذیت کرد!
    اگه ی سری قابلیت به دوربین بیافزاید عالی میشه، مگر نه من همون رابط کاربری خود سونی رو میپسندم.

    پاسخ

    Amirali گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۱۴

    قطعا، Z3 اگه میتونی زد 5.

    پاسخ

    AlirezAiii گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۱۹

    اکسپریا زد ۳
    مشخصاتش که همون زد ۲ عه
    فقط باریکتر، سبکتر، باتری بهتر بدنه زیبا تر

    پاسخ

    pixxy گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۲۶

    مسلما زد3

    پاسخ

  12. سلام
    میشه بگین اندروید 6 برای گوشی های سونی کی میاد ؟ گوشی من سونی z2 همچنان منتظر این نسخه جدید هستم

    پاسخ

    Milad_Sh گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۵۳

    سونی هنوز بازه ی زمانی خاصی رو تعیین نکرده.

    پاسخ

  13. سلام آقا سینا دمت گرم اول صبح اطلاع رسانی می کنی

    پاسخ

    HaMid گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۲۹

    دوستان موقع نصب اپدیت 2099 ارور میده، خاموش روشن میکنم مینویسه no command
    ریست هم کردم دوباره زدم اپدیت شه ولی بازم مشکل داره

    پاسخ

    Sony forever گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۹:۳۲

    ولی خداییش یکم باید رنگ صرفش بشه
    خیلی اندروید سونی بی رنگ و دسترسی ب همه چیش اسونه یکم باید پیچیدش کنن جذابترم میشه
    بعدم خیلی یکنواخت و بی رنگه خداییش سامسونگ هر جند سنگینه رابطش ولی خیلی رنگی و باحاله صفحه هاشون به نظر من

    پاسخ

    جان فاورو گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۰۸

    والله تنها دلخوشی ما این آیکون خونه بود که رابط کاربری سونی رو از اندروید خام سوا میکرد و قابل تشخیصمون بود که اون هم به حول و قوه الهی دایره اش کردند رفت پی کارش…
    بخش نرم‌افزار سونی مچکریم….

    پاسخ

    AEXZ گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۲:۵۹

    تو نسخه مفهومی اندروید 5 هم همینجوری بود،ولی بعدش به شکل الآنی دراومد
    نترس،تو اینم همینجوری باقی میمونه
    چرا؟
    چون داره میگه نسخه ی مفهومی
    هدفش بازخورد کاربرا واسه چیزای اصلی سیستمه
    و میخواد زودتر آپدیت اصلیو بده
    پس فعلاً زیاد رو این چیزا وقت نمیزاره

    پاسخ

    javad گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۲:۱۶

    سلام دوستان برید سخت افزار مگ به زد5 پریمیوم رای بدید.به نظر میرسه بعد از حذف نوت5 فنهای سامسونگ به لوبیا 95ایکس ال رای دادند!!!
    درود بر سونی.

    پاسخ

    shahin sr گفته:
    ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۲:۲۱

    بروبچ برید سخت افزار مگ به سونی رای بدید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here