نگاهی به نسخه مفهومی اندروید نوقای اکسپریا X و مقایسه آن با اندروید 7.0 اکسپریا XZ

23
۹,۲۷۶


تصور کنید که شما بتوانید بر نسخه ی بعدی سیستم عامل اندروید تاثیر بگذارید و ایده های شما بتواند این سیستم عامل را کاربردی تر و مفیدتر کند، حتی بدون یک خط کدنویسی! انجام این کار با طرح جدید سونی برای این سیستم عامل امکان پذیر است. این قابلیت تعدادی قابلیت و توییک جدید را برای برخی از کاربران دستگاه های اکسپریا ارائه می کند که پس از انجام بررسی های موردنیاز، درمورد استفاده ی عمومی از حذف آن قابلیت تصمیم گیری می شود.

حالا شاید از خود بپرسید که اصلاً این طرح سونی چیست؟ در این مطلب به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

این قابلیت، نام Sony Concept را به خود اختصاص داده است که در آن قابلیت های اختصاصی برای سیستم عامل اندروید توسعه داده می شوند. این قابلیت ها ممکن است به مدت بسیار کوتاهی در دسترس باشند و بعد حذف شوند. بنابراین وجود در قابلیت جدید در Sony Concept به معنی وجود آن قابلیت برای دستگاه های اکسپریا در آینده، نخواهد بود.

همچنین، سونی این طرح جدید را بر پایه ی rearchitectured software طراحی کرده است که بر اساس آن، امکان آپدیت بخش های گوناگون سیستم عامل اندروید به صورت مستقل وجود دارد.


قابلیت Night Light

2016 سالی بود که برای نخستین بار فیلتر نور آبی صفحه ی نمایش به برخی از دستگاه ها افزوده شد. گوگل هم برای این قابلیت نام Night Light را درنظر گرفته است. سونی هم در حال کار بروی این قابلیت است.

فعال کردن قابلیت Night Light به صورت دستی امکان پذیر است که با ضربه زدن بروی یک گزینه از منوی نوتیفیکیشن دستگاه امکان پذیر است.همچنین، امکان زمان بندی برای فعال شدن خودکار این قابلیت نیز وجود دارد.


حالا شاید این پرسش پیش آید که استفاده از این قابلیت، چه فایده ای دارد و چرا باید در شب رنگ های نمایش داده شده در نمایشگر دستگاه به نارنجی متمایل باشند. در پاسخ باید گفت که رنگ آبی نمایش داده شده در نمایشگر اسمارت فون ها، می تواند باعث به هم ریختگی در خواب افراد شود. وظیفه ی این فیلتر این است که رنگ آبی را کاهش دهد تا از بروز این مشکل جلوگیری شود.


استفاده از صفحه نمایش های Ambient display برای دریافت نوتیفیکیشن

این قابلیت، قابلیت جالبی است که البته چندان هم جدید نیست. Ambient display در حقیقت نمایشگری است که در هنگام دریافت نوتیفیکیشن، تنها آن قسمتی از صفحه نمایش روشن می شود که موردنیاز است. بصورت واضح تر، در دستگاه هایی که این روزها در بازار هستند، با دریافت هر نوتیفیکیشن، کل صفحه ی نمایش روشن می شود ولی این این نوع نمایشگرها، کل صفحه خاموش است بجز بخشی که مربوط به نمایش نوتیفیکیشن دریافتی است.


بهینه ساز مصرف باتری در حالت Stamina Mode

عمر باتری طولانی تر یکی از طرح های سونی برای اندروید است. البته این قابلیت بصورت کامل هم برای بهینه سازی مصرف باتری نیست ولی با استفاده از آن می توان کارهای بسیاری خوبی در زمینه ی بهینه سازی مصرف باتری انجام داد. البته این قابلیت هنوز در Sony Concept وجود ندارد ولی به نظر می رسد با فعالیت های انجام شده در این بخش بتوان انتظار یک سیستم مناسب برای کنترل مصرف باتری را از آن داشت.


بهینه ساز حافظه ی استفاده شده در دستگاه

یکی دیگر از طرح هایی که به نظر برای سونی از اهمیت بالایی برخوردار است، بهینه سازی حافظه ی اشغال شده به وسیله ی سیستم عامل اندروید بروی دستگاه است. به صورت پیش فرض، 10 گیگابایت از حافظه ی داخلی Xperia XZ به وسیله ی سیستم عامل و اپلیکیشن های از پیش نصب شده اشغال شده است. حالا سونی قصد دارد که این مقدار را به نصف کاهش دهد و آن را به 5 گیگابایت برساند.


توییک های بیشتر در زمینه های دیگر

در نگاه اول، طرح نرم افزاری جدید سونی کم و بیش ظاهری همانند سایر دستگاه های اکسپریا دارد ولی با استفاده از آن متوجه تغییرات موجود در آن خواهید شد. برای مثال، یکی از این تغییرات Notification Bar’s Shade یا همان ” سایه ی نوتیفیکیشن بار ” نام دارد. در این قسمت، بجای 5 دکمه، 6 دکمه قرار دارد. همچنین، یک میانبر برای دسترسی سریع به تنظیمات دستگاه نیز وجود دارد. این دکمه ها امکان تغییر و شخصی سازی شدن را دارا هستند؛ بنابراین اگر کاربری قصد تغییر چینش یا تغییر دکمه ها را داشته باشد، انجام این کار برای او امکان پذیر خواهد بود.


در طرح جدید سونی همچنین، قابلیتی وجود دارد که زمانی که کاربر وارد بخش تنظیمات دستگاه خود می شود، با تعدادی پیشنهاد روبرو می شود. برای مثال، دستگاه در بالای این بخش به شما پیشنهاد می دهد که از سنسور اثر انگشت خود برای باز کردن قفل دستگاه استفاده کنید. البته این پیشنهادها به سادگی و با لمس فلش رو به بالای موجود در کنار آن، قابل چشم پوشی هستند.


جمع بندی
کاملاً واضح است که Sony Concept قصد ایجاد تغییراتی کاربردی در سیستم عامل اندروید را دارا است. توییک های جدیدی که در حال حاضر منتشر شده اند، تجربه ی کاربری بسیار خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. در صورتی که صاحب یک اسمارت فون Xperia XZ باشید، این قابلیت های جدید را دریافت خواهید نمود.

البته امکان استفاده بروی دستگاه های دیگر مثل Xperia X نیز وجود دارد. برای این کار ابتدا باید اپلیکیشن Concept Installer را دانلود کرده تا بتوانید این بروزرسانی ها را دریافت کنید. در گالری زیر می توانید تصاویری از Sony Concept و در سمت راست آن اجرای اندروید 7.0 بروی گوشی Xperia XZ را مشاهده کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

23 دیدگاه ها

  1. خدا تعصب تا کجا خود سونی قبول کرد آپدیت نوقا خانواده z5 رو داغون کرده کلا زد جمع کرد آپدیتو بعد یه سری میگن ما هیچ مشکلی باهاش نداریم همه چیز آرومه من چقد خوشحالم
    حداقل گوشی پریمیوم این داستانا براش درست شده بقیه رو خبر ندارم :
    ۱٫اسکرین آن توی استفاده مشابه راحت ۱ تا ۱٫۵ ساعت از مارش کمتره
    ۲٫وقتی عکس میگیری و میخوای نگاش کنی در صورتی که x reality روشن باشه حدود ۷ ثانیه طول میکشه تا عکس کیفیت خودشو پیدا کنه در صورتی که توی مارش به سرعت عکس پردازش میشد
    ۳٫گرم شدن نسبتا محسوس تر شده
    ۴٫خروجی هندزفری خیلی محسوس بی کیفیت شده
    ۵٫توی محیط بسته نویز دوربین خیلی بیشتر شده
    نمیدونم عزیزانی که میگن گوشی خیلی خوب شده چطور به این نتیجه رسیدن شاید گوشی اونا سفارشیه مثل بعضی مدلای ماشین که توی دنیا فقط چندتا سفارشی ازشون هست و هر کسی نداره
    البته منکر اینم نیستم که عملکرد گوشی روان تر شده و فینگر پرینت هم خیلی عالی شده

    پاسخ

    Mohammad.Faraasat گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۹:۱۵

    چهارتا بچه شونزده هفده ساله شدن تیفوسی واسه سونی دفاع احساسیو الکی میکنن خوب سونی هم سوتی میده خدا که نیست یه شرکته طرف خودشو دار ج… میده که نه سونی خوبه خوبه بعد بارسا ما اولیم!!! حامامشم خوب بود!! خود سونی آپدیتو بس مشکل داشته از سرورش حذف کرده کلا حالا طرف ما داره خودکشی میکنه که نه مال من عالیه حرف نداره خوب باشه اصلا تو خوبی تو زورو…..

    پاسخ

  2. نمیخواد مفهومی بده اون گندی که به سری Z5 زد رو درست رسما گوشی ما تعطیل شد تا حالا یه همچین سوتی بزرگی از سونی ندیده بودم نه قسمت شماره ها درست میاد نه صدا درسته هنگ میکنه یهو میری تو لیست تماسا میبینی خالیه باید کامل خارج بشی ازش دو سه بار بری بیای تا درست بشه واقعا سونی این بارو گند زدی در حد نوت ۷

    پاسخ

    King-viva گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۱:۵۶

    والا برای ما که اینطوری نیست

    پاسخ

    Mohammad.Faraasat گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۳۲

    والا برای ما و خیلی های دیگه اینطوریه اگه نبود سونی چرا آپدیت رو متوقف کرد و کلا از رو سرورهاش پاک کرد !!!؟ احتمالا سونی آنتی ویروس نصب نکرده بوده درایو سرورش پریده آره مدیونی فکر کنی کلی باگ داشه رام از خجالتش پاک کرده …..

    پاسخ

    King-viva گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۳۰

    من دروغ نمیگم و نیازی هم به دروغ گفتن ندارم، مگه شما از نزدیک گوشی اون افراد دیدید؟
    بعدشم شما که با سونی مشکل دارید، مگه کسی مجبورتون کرده که برید سونی بگیرید؟ برید سامسونگ یا ال جی یا از این برندای چرت و پرت بگیرید که حساب کار بیاد دستتون.
    من ۲تا دیگه از دوستام Z5p دارن و همشون راضی هستن.
    یه چندتا از اون باگا رو به ما هم بگو، شاید ما نمی بینیم

    Mohammad.Faraasat گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۹:۱۰

    به شما ربطی نداره نداره بنده چه برندی دوست دارم بگیرم کسی هم نگفت شما دروغ میگی از قدیم گفتن چوبو برمیداری گربه دزده خودش خبر میکنه بعدم اونی که میگه ما گاوه شما هروقت رشد کردی یه من شدی بگو من تو اینترنت پشه هم هلیکوپتر کبری میشه

    King-viva گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۹:۲۵

    🙂 خدا شفات بده، حرف زدن با آدمایی مثل تو ، مثل کوبیدن میخ تو سنگ. چه چیزایی هم بلدی، آفرین

    پاسخ

    Mohammad.Faraasat گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۰۳

    خدا شما رو اول شفا بده که مستحقی واقعا در حد پنجره فولاد میطلبی آدمایی مثل تو هزار بار که خرابشون کنی انقدر رو دارید که میگید سری بعدم شاخ بشی همینه معادل اورژینال سنگ خارا…. خیر پیش

    پاسخ

  3. تویک بیشتر و حالت شب اینا که تو اندروید ۷٫۰ htc هست!!
    اندروید ۷٫۰ سری Z5 رو هم با گوشی پرمیوم تحربه کردم،مشکلاتی که گزارش شده رو نداشت یا من مواجه نشدم،جدا از روان شدن و تجربه ی کاربری بهتر خدایی تغییری در مقابل نسخه ی ۶٫۰ نداشت!کلا تجربه ی کاربری رو در نظر بگیرین و دسترسی راحت و سرعت بالارو ازش فاکتور بگیرین رابط کاربری همه ی شرکت ها مخصوصا سونی و htc واقعا امکانات بیشتری داشتن،الان ساده تر و کم امکانات تر میشن در حالی که گوشی های چینی با رابط کاربریشون امکانات زیادی ارایه میکنن و شاید تجربه ی متفاوتی به کاربر القا کنن!
    در کل جنبه ی مثبت و منفیه قضیه تو بلوغ رابط های کاربری بالانس خاصی نداره!

    پاسخ

    King-viva گفته:
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۹:۱۸

    منم همینطور،اندروید ۷ هم رو Z5p و هم رو Z3 plus نصب کردم، خدایی هیچ مشکلی نداره و خیلی عالی شده.
    رابط کاربری سونی خسته کننده نیست و بیشتر صنعتی و کاربردی هستش، HTC هم همینطوره.
    باتری هم خیلی بهتر از اندروید ۶ شده.

    Just Sony.

    پاسخ

    seven گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۵۳

    سلام دوست عزیز
    اندروئید ۷ رو نصب کردین، هیچ مشکلی نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    مطمئنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    مطمئنم شما اصلاً گوشی سونی ندارین.

    پاسخ

    rad007 گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۶:۲۸

    نه اونا گوشی سونی دارند بهتره بدانی تو خودت گوشی سونی نداری چون فقط توی گوشی سونی آندروید ۷ مشکل نداره و اگه تو بعضی از گوشی ها هم مشکل داشت به اونا اپدیت داده نشده

    King-viva گفته:
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۱:۵۸

    من از بچگیم سونی داشتم، اولیشم K750 بود تا الانم که ۱۰ تا اکسپریا دارم، مگه مریضم دروغ بگم،تا باتری ساعت خونه هم سونیه، بعد میگید اصلا گوشی سونی نداشتم

    saabeer گفته:
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۸:۱۹

    خداوکیلی منم به جز برنامه video هیچ مشکلی با اندروید ۷ ندارم !

    پاسخ

  4. نمیدونم و خیلی هم مشتاق هستم بدونم، بهینه سازی حافظه داخلی به چه بهایی تموم میشه ?:

    پاسخ

    .Saeed گفته:
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۵۰

    تو نسخه دو سیم که لازم نیست، حافظه داخلیش زیاده مگه تو تک سیمش 😐

    پاسخ

    Reza133(xperia z2) گفته:
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۰۱

    عزیز ۶۴ هم کم هست تا حدودی :/
    تازه یدونه کارت حافظه ۶۴ هم دارم ولی باز کم میاد و مجبورم گاهی یک دست و رویی سر فایل هام بکشم!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here