نگاهی به کنسول بازی اندرویدی انویدیا شیلد NVIDIA Shield

0
۷,۰۳۸

شرکت انویدیا چند ماه پیش کنسول دستی بازی جدید انویدیا شیلد را معرفی کرد که از پردازنده قدرتمند تگرا ۴ و سیستم عامل اندروید بهره مند است. در این مطلب نگاهی به ظاهر، عملکرد و کارایی این کنسول می اندازیم.

آپلود سنتر  سایت تخصصی اکسپریا

NVIDIA Shield با قیمت ۲۹۹ دلاری خودش هنگام معرفی توجه کاربران زیادی را به خودش جلب کرد و با صفحه نمایش بزرگ، سخت افزار قدرتمند، ارگونومی خوب و امکانات انحصاری انویدیا نویدبخش تجربه جالبی خواهد بود. سیستم عامل اندروید نیز نگرانیها را بابت کمبود بازیها در این کنسول برطرف میکند.

نبین و لمس کن!

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

انویدیا شیلد طوری طراحی شده که شاید تنها یک گیمر بتواند آن را دوست داشته باشد؛ ترکیب رنگ مشکی، نقره ای و سبز ظاهری متفاوت به این دستگاه داده است و هنگامی که آن را باز میکنید حس میکنید یک دسته بازی ایکس باکس ۳۶۰ را به یک کنسول Nintendo DS پیوند زده اند! اندازه شیلد جا گرفتن آن را در هر نوع جیبی غیرممکن میکند و لبه های عریض صفحه نمایش به زیبایی آن کمک نکرده است؛ در پشت دستگاه نیز شیار کارت حافظه به همراه پورتهای mini-HDMI و micro-USB و جک هدفون ۳٫۵ میلیمتری به همراه محل خروج هوای گرم وجود دارد. اما شیلد برای دستانتان طراحی شده و نه چشمانتان!

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

کافیست چشمانتان را ببندید و شیلد را در دست بگیرید؛ جنس مناسب بدنه، توزیع وزن مناسب و طراحی بسیار خوب آن ارگونومی منحصر به فردی را پدید آورده که شایسته یک کنسول بازی حرفه ای است. دکمه های دستگاه مانند دسته بازی ایکسباکس طراحی شده که گیمرها به خوبی با آن آشنایی دارند. اما این دکمهها تنها برای بازی کردن آنجا نیستند، بلکه برای گردش در محیط کاربری اندرویدی میتوانید از آنها استفاده کنید. دکمه های Home، Back و تنظیم صدا روی دستگاه جای گرفته اند و با دکمه های دیگر میتوانید رابط کاربری اندروید را اداره کنید. البته صفحه نمایش لمسی راه دیگر گردش در اندروید محسوب میشود اما به علت طراحی خاص شیلد استفاده از دکمه ها آسانتر خواهد بود.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

شیلد چشم و گوشتان را نوازش میدهد!

صفحه نمایش شیلد ۵ اینچی و با وضوح ۷۲۰p است که رنگها، کنتراست و وضوح بسیار خوبی دارد؛ شاید شما یک پنل فول اچدی را ترجیح میدهید اما در این محدوده قیمتی همین صفحه نمایش نیز جزو بهترین هاست. با تراکم پیکسلی ۲۹۴ پیکسل بر اینچ، زوایای دید ۱۸۰ درجه و رنگهای زنده شیلد بهترین صفحه نمایش را در کنسولهای دستی دارد؛ هرچند که PSVita سونی کنتراست بالاتری در پنل OLED خود دارد.
از نظر بلندی و کیفیت صدا شیلد احتمالاً شگفت زده تان خواهد کرد. بلندگوها حتی از بیشتر لپتاپ های بازار بهتر عمل میکنند و گوشیها و تبلتها به گرد پای آن نیز نخواهند رسید. هرچند که این بلندگوها بیشتر برای بازی کردن و تماشای فیلم های اکشن مناسب است و عاشقان آهنگ شاید از نوع صدای آن لذت نبرند.

زور بازو و استقامت!

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

یک کنسول بازی باید از نظر سخت افزاری آنقدر قوی باشد که تمامی بازیهای موجود را به راحتی اجرا کند. انویدیا شیلد مجهز به یک پردازنده چهارهسته ای تگرا ۴ با سرعت ۱٫۹ گیگاهرتز، ۲ گیگابایت رم DDR3 و اندروید ۴٫۲٫۱ است. عملکرد پردازشی این دستگاه در بنچمارکهای Sunspider و Google Octane بهتر از آیپد ۴ و نکسوس ۱۰ بوده و در بنچمارک های گرافیکی ۳D Mark، BaseMark X و GFXBench نیز تمامی رقبای اندرویدی را جا گذاشته و در برخی موارد از آیپد ۴ و پردازنده گرافیکی Adreno 330 در اسنپدراگون ۸۰۰ نیز بهتر عمل میکند.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

شارژ کردن شیلد با هر شارژر MicroUSB استاندارد صورت میگیرد و باتری این کنسول بسیار عالی عمل میکند. به طوری که گرافیکیترین بازیهای اندروید را بیش از ۵ ساعت میتوانید یکسره انجام دهید و در استفاده های دیگر نیز میتوانید روی بیش از ۱۰ ساعت استفاده مداوم حساب باز کنید.

کنسول، تبلت، اسمارتفون!

همانطور که گفتیم شیلد با اندروید ۴٫۲٫۱ عرضه شده و هر اپلیکیشنی را میتواند از پلی استور گوگل اجرا کند. به لطف پردازنده قدرتمند و رم دو گیگابایتی رابط کاربری اندروید نیز بدون لگ و کندی کار میکند. شیلد از هر نوع دوربینی بی بهره مانده و خبری از برقراری تماسهای تصویری اسکایپ و آپلود عکس در اینستاگرام نخواهد بود؛ هرچند که با میکروفون موجود میتوانید به صورت اینترنتی تماس برقرار کنید. شیلد قابلیت استفاده از سیمکارت را ندارد و باید به وایفای اکتفا کنید. این کنسول همچنین مجهز به GPS بوده و از قابلیت چندکاربری اندروید پشتیبانی میکند.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

توانایی اجرای اپلیکیشنها و قابلیت استفاده از آنها دو داستان متفاوت است. به علت طراحی خاص انویدیا شیلد استفاده از اپلیکیشنها بر خلاف انجام بازی و تماشای فیلم اصلاً کار آسان و لذتبخشی نیست. بیشتر اپلیکیشنها و بعضی بازیها برای حالت عمودی طراحی شدهاند و از آنجایی که استفاده از شیلد در حالت عمودی تقریباً غیرممکن است بهتر است روی این قابلیت های شیلد حساب زیادی باز نکنید.

البته در مقایسه با PS Vita کنسول انویدیا قابلیت های بسیار بسیار بیشتری دارد اما جایگزین مناسبی برای تبلت اندرویدی شما محسوب نمیشود؛ حتی با این وجود که تبلت های اندرویدی نیز در حال حاضر بهترین عملکرد و اکوسیستم را ندارند.

وقت بازی!

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

حالا وقت آن است که بدانیم شیلد وظیفه اصلی خود، بازی را چگونه انجام میدهد. اندروید بعد از iOS غنیترین اکوسیستم موبایلی را از نظر بازی دارد و شیلد به راحتی از پس همه آنها بر می آید. تمامی بازیها را میتوانید با صفحه لمسی شیلد انجام دهید اما دکمه ها چطور؟ متأسفانه هنوز بیشتر بازیهای گوگل پلی از دکمه های شیلد پشتیبانی نمیکنند و بعضی عناوین جذاب را شاید مجبور شوید با لمس صفحه بازی کنید اما بازیهای جذاب و با کیفیتی نیز وجود دارند که شیلد تجربه بازی شگفت انگیزی را برایتان فراهم کند.
عناوینی مانند Dead Trigger، Dead Trigger 2، Shadow Gun: DeadZone بسیار عالی به نظر میرسند و سری بازیهای GTA نه تنها به خوبی توسط دکمه ها کنترل میشوند بلکه از نسخه پلیاستیشن۲ نیز بسیار بهتر به نظر میرسند. بازیهای کلاسیک PC مانند مکسپین نیز تجربه لذتبخشی خواهد بود و بازیهای کنسول های قدیمیتر با استفاده از شبیه سازها بسیار جذاب خواهد بود.
البته اگر به بازیهای اچدی علاقمند هستید باید بدانید شیلد تنها ۱۲ گیگابایت حافظه در دسترس دارد و امکان نصب بازیهای پرحجم یکی دو گیگابایتی بر روی مموری کارت هنوز وجود ندارد اما انویدیا قول آپدیتی مشابه گلکسی اس ۴ را برای اینکار داده است.

به اندروید محدود نیستید

خب حالا که کلکسیون بازیهای سازگار آنچنان وسیع نیست و استفاده از اپلیکیشنها نیز آنقدر راحت نیست چرا باید شیلد را به جای یک تبلت اندرویدی مانند نکسوس ۷ جدید خریداری کرد؟ یکی از قابلیتهای منحصر به فرد شیلد استریم بازیهای کامپیوتر است. بسیاری از بازیهای فوق العاده PC با کنترل ایکسباکس به خوبی سازگار است.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

اگر یک کامپیوتر دسکتاپ گیمینگ قدرتمند با کارت گرافیک عالی مانند سری GeForce GTX 600 در اختیار دارید و یک روتر دو بانده سریع هم در خانه دارید لازم نیست همیشه برای بازیکردن پای سیستم بنشینید و میتوانید در هر جای خانه بازیهای جذاب PC با گرافیک حیرت انگیز را روی شیلد بازی کنید. البته توجه داشته باشید شیلد با کارت گرافیکهای AMD سازگار نیست. البته برای اجرای بازیها و لاگین کردن به شبکه هایی مانند Steam باید ابتدا با کامپیوترتان سر و کله بزنید اما بعد از آن میتوانید با کنسول دستی خودتان تجربه لذت بخشی را داشته باشید و یا با اتصال آن از طریق پورت mini-HDMI به تلویزیون سرگرمی را به اوج برسانید

کلام آخر

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

اگر به بازی کردن علاقه دارید و یک کامپیوتر خانگی با گرافیک قدرتمند Nvidia دارید، شیلد میتواند برای شما با قیمت ۲۹۹ دلاریش بسیار جذاب باشد. در نبرد کنسولهای دستی بدون شک شیلد بهتر از PS Vita عمل کرده و با سختافزار و همچنین امکانات بیشتر گزیته مناسبی است.
البته اگر آنچنان هم به کنسولهای دستی و بازی کردن علاقه شدیدی ندارید یک نکسوس ۷ با قیمت ۲۳۹ دلار با یک دسته ایکس باکس میتواند گزینه مناسبتری باشد.

مزایا:
– صفحه نمایش عالی
– کنترل و ارگونومی فوق العاده
– عمر شارژ بالا
– استریم بازیهای PC
معایب:
– اندروید بهترین پلتفرم بازی نیست
– استریم از PC به سخت افزار گران نیاز دارد
– استفاده دشوار خارج از محیط بازی یا فیلم

فارنت

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here