هوش مصنوعی سونی در حیطه ماشین های خودران چند مرحله از رقبا جلوتر است

3
۳۰,۹۹۳

یکی از خوبی های کامپیوتر ها این است که آنها می توانند به همان اندازه که از دنیای واقعی می آموزند، از شبیه ساز ها نیز بهره ببرند. این بدین معنی است که اگر شبیه ساز مناسب را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهیم، می توان به AI طوری رانندگی با ماشین ها را یاد داد که حتی جان یک انسان را در خطر نیاندازد.

درست همانند هر شرکت دیگری که الگوریتم رانندگی بدون انسان را با استفاده از شبیه ساز به هوش مصنوعی خود آموزش می دهد، شبیه ساز ها اما به اندازه کافی جالب نیستند. اکثر آنها تنها تشکیل شده از فیزیک برخورد بوده و طوری طراحی شده اند که توسط یک شبکه عصبی قابل تفسیر باشند. اما سونی از محبوب ترین شبیه ساز بدون راننده دنیا رونمایی کرد: Gran Turismo Sport.

اگر شمایی که این مقاله را می خوانید گیمر نیستند: این شبیه ساز یک برنامه نرم افزاری پیشرفته برای آموزش هوش مصنوعی نیست. بلکه یک بازی رایانه ای است. و نه هر نوع بازی، بلکه یکی از بهترین و مورد توجه ترین بازی های شبیه ساز رانندگی در تمام تاریخ.

محققانی از دانشگاه زوریخ کشور سوئیس به کمک تیم هوش مصنوعی سونی زوریخ به تازگی نتایج توسعه یک هوش مصنوعی رانندگی خودمختار را منتشر ساخته اند که موفق شده در این بازی، سریع ترین و باهوش ترین بازیکن واقعی را شکست دهد.

در میان بازی های ریسینگ، Gran Turismo Sport (GTS) به دلیل دارا بودن واقعی ترین امکانات شبیه سازی رانندگی، مدل سازی پدیده های مختلف مانند تاثیر دمای تایر ها بر سطوح مختلف و سطح سوخت خودرو بر کشش آنها و … انتخاب شده است. بنابراین، به طور مشابه مسابقه های دنیای واقعی، مسیر بهینه (یعنی مسیری که به سریعترین زمان دور می رسد) برای یک ماشین در GTS نه تنها به هندسه و خصوصیات پیست بلکه به انواع مختلف (قبل از آن ناشناخته) مانند مشخصات فیزیکی و حالات ماشین بستگی دارد. به دلیل شباهت آن به رانندگی واقعی، و قیمت نسبتا پایین آموزش در GTS در مقایسه با آموزش با اتومبیل های مسابقه ای واقعی، از GTS برای انتخاب رانندگان برای تیم های مسابقه ای نیز استفاده می شود.

هوش مصنوعی سونی در حیطه ماشین های خودران چند مرحله از رقبا جلوتر است

به زبان دیگر باید گفت: این بازی یک شبیه ساز واقعی برای تیم های مسابقه ای جهانی است که از آن برای سنجش توانایی های رانندگان حرفه ای استفاده می شود و این ارزش زیادی برای یک بازی رایانه ای دارد.

در حالی که سیستم های هوش مصنوعی به طور مرتب در بازی هایی مانند شطرنج و Go عملکرد بهتری نسبت به انسان دارند، اما اتومبیل رانهای استاندارد کنترل شده رایانه ای در برابر بازیکنان خبره انسانی ضعیف عمل می کنند.

محققان می گویند: تا آنجایی که می دانیم، شخصیت های غیر قابل بازی (NPC) موجود در بازی های ریسینگ قادر نیستند تا بازیکنان خبره را در یک نبرد منصفانه شکست دهند. برای مثال، NPC های موجود در بازی Gran Turismo Sport (GTS) حداقل 11 ثانیه دیرتر از سریع ترین بازیکنان واقعی به خط پایان می رسند و در کل 83 درصد کندتر از کلیه بازیکنانی هستند که ما بر روی آنها تست هایمان را انجام داده ایم.

سایر بازی های اتومبیلرانی ظاهرا با اعطای مزیت های غیرمنصفانه به NPC ها، به عنوان مثال با افزایش قدرت موتور ماشین NPC، فاصله با بازیکنان خبره را کاهش می دهد. این مسئله، منجر به ناامیدی در بین بازیکنان واقعی می شود که احساس می کنند فریب خورده اند.

به جای اینکه تقلب کنیم یا قوانین را دور بزنیم، این تیم به وجهه ای از هوش مصنوعی موسوم به یادگیری تقویت عمیق روی آورد. این یادگیری به خصوص به هوش مصنوعی اجازه می دهد تا جاده پیش رو را آنالیز کرده و مانند هوش انسان در زمان نیاز تصمیم گیری کند.

طبق مقاله ای از اینگرید فادلا، نویسنده Tech Xplore، آقای یونلونگ سانگ از تیم سازنده هوش مصنوعی می گوید:

روش ما متفاوت از برآورد حالت کلاسیک، برنامه ریزی مسیر و روش های کنترل بهینه، به مداخله انسانی، داده های دریافت شده از بازیکنان خبره یا برنامه ریزی صریح مسیر متکی نیست. ما فهمیدیم که این کار می تواند مسیرهایی را تولید کند که از نظر کیفی شبیه به آنچه که توسط بهترین بازیکنان واقعی انتخاب شده است باشد.

از نظر دانش ما این اولین باری است که هوش مصنوعی اتومبیل بازیکنان حرفه ای در Gran Turismo Sport را شکست می دهد. و گرچه در حال حاضر هیچ سیستم هوش مصنوعی با توانایی استقلال در سطح پنج (قادر به رانندگی با وسیله نقلیه بدون کمک خارجی یا با کمک انسان) وجود ندارد، اما اگر قرار باشد هوش مصنوعی یک خودرو را هدایت کند، هوش مصنوعی شرکت سونی نسبت به سایر شرکت های تسلا، انویدیا و … یک مرحله جلوتر است.

برای مشاهده ویدیو مسابقه دادن هوش مصنوعی با انسان می توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

[تعداد: 4    میانگین: 5/5]

3 دیدگاه ها

  1. درود،هوش مصنوعی در رابطه با ماشینهای خودران طبق بررسیهای منابع مربوطه مرسدس بنز دراین حیطه حرف اول رو میزنه و در اس کلاس جدید سطحی از رانندگی خودران رو عرضه کرده که هیچ نیازی به نظارت انسانی و راننده نداره،اولین خودروی خودران رو مرسدس بنز در حدود ۲۰ سال پیش به دنیا معرفی کرد که بقیه کمپانیهای خودروسازی اصلاً چنین چیزی در مخیلشون نمیگنجید و همیشه پیشروتر از بقیه برندهای خودرو سازی بوده دراین زمینه و در هر نسل جدید سطحی از خودرانی رو عرضه میکرده که به مراتب پیشروتر بوده تا بقیه کمپانیها، به عنوان مثال زمانی که مرسدس بنز از خودرانی سطح پنج سود میبرده در اتومبیلهاش تسلا در سطح سه خودرانی قرار داشته،ضمن اینکه در حیطه خودرانی تا حالا این کمپانی حادثه های خطرناک نداشته در صورتی که بقیه کمپانیها بارها تصادفهای مرگبار داشتن از جمله تسلا که تا حالا چندین کشته داده بخاطر این قضیه

    پاسخ

    محمدرضا سیمین فر گفته:
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت: ۰۰:۴۲

    دوست عزیز این جمله رو خود ما اضافه نکردیم، فعلا سونی تو این زمینه پیشرفته تر هست و منبع بهش اشاره کرده توی ویدیو هم مشخصه که هوش مصنوعی سونی می تونه انسان رو شکست بده.

    پاسخ

    افشین گفته:
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت: ۱۵:۱۲

    درود،البته بحث هوش مصنوعی تا تمام عاملیت خودرانی فکر میکنم متفاوت باشه،

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here