وضوح صفحه اکسپریا Z5 Premium همیشه 4K نیست، اما جای نگرانی هم نیست!

37
۱۵,۹۳۳

xperia-z5-premium-4k-main-desktop-42d07f65b505a8cdf44b7624e1e58019

هر بار که وضوح تصویر ارتقا پیدا می کند شایعات و گفتگو های زیادی پیرامون آن انجام می شود، صفحه نمایش 4K اکسپریا Z5 Premium هم از این قاعده مستثنی نیست اما تکرار آن باعث شده این تغییر زودتر پذیرفته شود و کمتر طرفداران گوشی های هوشمند را به دو قطب جدا از هم تبدیل کند. از نگاه بعضی منتقدان و طرفداران افزایش این چنینی اندازه صفحه نمایش، وضوح تصویر و PPI به نوعی بیشتر مرتبط با فروش است، اما همیشه به این شکل نیست و باید بررسی شود این پیشرفت رو به آینده چه مزیت هایی دارد.

اکسپریا زی فایو پریمیوم به یک صفحه نمایش IPS LCD با وضوح تصویر 4K مجهز شده و همانطور که پیش از این در اینجا به آن اشاره شد، نحوه قرار گرفتن پیکسل ها در آن غیرمعمول است هرچند که این بی نظمی با استفاده از ساب پیکسل ها جبران شده است. اما نکته جالب در صفحه نمایش آن این است که:

وضوح صفحه همیشه 4K نیست.

این جمله که در عنوان این مطلب نیز خودنمایی می کند ممکن است برای بعضی خوانندگان گیج کننده به نظر برسد، اما موضوع ساده تر از آنچه تصور می شود است.

وضوح تصویر تغییر می کند!

پیش از این خیلی از پرچم داران دیگر تولید کننده های موبایل از صفحه نمایش های Quad HD یا 1440p بهره می بردند و سونی تاکید داشت که صفحه نمایش Full HD یا 1080p کافی است و برای عمر باتری نیز مفید است اما در محصول جدید از وضوح 4K استفاده کرده و باز هم به راحتی اشاره می کند که باتری دستگاه تا دو روز دوام خواهد آورد، اما چگونه؟ ظاهرا این دستگاه در بیشتر مواقع وضوح تصویر 1080p ارائه می دهد و فقط زمانی که لازم باشد از 4K استفاده می کند مثل زمانی که تصاویر یا ویدئو های با وضوح بالا نمایش داده می شوند. این تصمیم بسیار زیرکانه است و بسیار تعجب آور است که اشاره کنیم جدای از اینکه سونی اولین گوشی هوشمند با صفحه نمایش 4K را وارد بازار کرده سیستمی هوشمند جهت اعمال وضوح پویا (قابل تغییر) را نیز در صفحه نمایش این غول 5.5 اینچی تعبیه کرده است.

همینطور که می دانید در رایانه های شخصی تغییر دادن وضوح تصویر یا به اصطلاح Resolution به سادگی صورت می گیرد اما انجام آن در اندروید نیاز به روت کردن دستگاه و استفاده از نرم افزار های جانبی یا استفاده از بعضی از دستورات لینوکس است، کاری که سونی آن را به صورت خودکار در مواقع لزوم در Z5 Premium انجام می دهد.

هرچند که برای چشم غیرمسلح تغییرات وضوح تصویر همیشه قابل تشخیص نیست اما تغییری اینچنینی به شدت بر عملکرد واحد پردازش گرافیکی یا GPU تاثیرگذار است. این موضوع در بنچمارک ها کاملا ثابت شده و در بعضی موارد حتی تا هشتاد درصد در نتیجه بنچمارک تغییر ایجاد کرده است.

با این حساب استفاده همیشگی از وضوح تصویر 4K و حتی 2K بیهوده به نظر میرسد و فقط بار پردازشی GPU را زیاد میکند که خود باعث مصرف بیشتر باتری نیز می شود. علاوه بر فشار وارد بر باتری واضح است که هرچه پیکسل ها بیشتر می شوند (وضوح بیشتر) به مقدار بیشتری فضا در RAM نیاز دارند که این مسئله هم به مقدار بسیار کمی بر روی مصرف باتری تاثیرگذار است.

Untitled-1

طبق شواهد چیپست این دستگاه یعنی Snapdragon 810 (که خود از بدنامان دنیای چیپست ها است که با مشکلات دمای بالا مواجه است که سونی برای آن طی چندین بار استفاده از آن راه حل هایی ارائه داده است که کمک شایانی به نگه داشتن آن در دمای مناسب کرده است.) توانایی لازم برای اینکه بتوان به صورت بالقوه و همه مواقع در آن وضوح صفحه نمایش 4K به کار برد را ندارد اما سونی با روشی زیرکانه توانسته هم عمر مفید باتری دستگاه را حفظ کند هم صفحه نمایشی خارق العاده را به نمایش بگذارد.

این تصمیم منطقی هم منتقدان و هم کسانی که صرفا از صفحه نمایش 4K لذت میبرند را راضی نگه داشته است، تصمیمی که بهترین راه برای استفاده از صفحه نمایش 4K است. پیش از این سونی به خاطر عدم استفاده از وضوح صفحه 2K که خیلی از پرچم داران هم رده از آن استفاده می کردند مورد انتقاد بود اما با این کار سونی دگر بار نوآوری و برتری خود را نشان داد.

xperia-z5-premium-design-1-beauty-desktop-51aaf748884b8dd2f108e927b1548c90

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

37 دیدگاه ها

  1. سلام. واقعا ادم کیف میکنه از چنین شرکتی با این کیفیت محصولاتش و تدابیر عاقلانه چه تو سخت افزار و چه تو نرم افزار گوشی بخره , باعث میشه ادم احساس خوبی داشته باشه .

    ** Sony Make Believe **

    پاسخ

  2. حالا باید قیافه ی خبرنگاران سی نت و د ورج رو دید، اینا نفهمیده بودن سونی چیکار کرده و به خاطر کج فهمی خودشون سونیو سرزنش می کردن.

    پاسخ

  3. قبول دارید که هیچکس فکرشو نمیکرد که یه همچین نقشه ای داشته باشه؟ جالبه که صبر کرد تا همه به مصرف باتری و رم کم برا 4k و بی مصرف بودن تراکم زیاد ایراد بگیرن، بعد یه دفعه حال همه رو جا آورد.

    پاسخ

  4. من با فور کی و کیو اچ دی کار ندارم،،،

    ولی با سونی چرا
    سونی خیانتی که تو در حق زی وان کردی، نه آلمان نازی با یهودیان نه داعش مقابل کرد و سوری ها نه مهاجران به آمریکا مقابل سرخپوستان نه صرب ها و کروات ها در برابر مسلمانان بوسنیایی و نه در هیچ برهه ای از تاریخ صورت نگرفت ه..
    سونی خدا ازت نگذره،
    امیدوارم هر چه زودتر ورشکست شی مثل بخش وایو
    درود بر سونی دوران امپراطوری ژاپن
    و لعنت به سونی امپریالیسم ی و تولید چین

    پاسخ

    Hadi گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۵:۰۰

    😐

    پاسخ

    eagle گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۵:۰۱

    مثل اینکه زیاد فیلم تاریخی می بینی

    پاسخ

    شهاب گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۵:۰۳

    جنسش خوب بوده حسابی رفتی تو فضا !!! زیادی داری… شعر میگی

    پاسخ

    SAMAN_K2 گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۲۱

    شما حمله چینی هارو به راهبان بودایی محکوم میکنید؟؟؟؟؟

    پاسخ

    mahdi1292 گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۵۳

    خخخخخخخخخخ

    پاسخ

  5. سلام ب همه.ی سوال.فلش کردن ب صورت فول وایپ غیر از حذف کردن همه اطلاعات چ تاثیری تو عملکرد گوشی داره؟خیلی ممنون

    پاسخ

    Mahdiiii گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۳۹

    علاوه بر این که اطلاعات پاک میشه،سرعت گوشی به طور محسوسی افزایش پیدا میکنه انگار گوشی رو نو خریدی!
    یادت باشه 100 % شارژ گوشیت پر باشه که اشتباهی باطریه گوشیت کالیبره نشه

    پاسخ

    erfan گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۳۱

    خیلی ممنون دوست عزیز

    پاسخ

  6. خیلیم عاااالی. اصلا بهتر از این نمیشه. مثلا موقع اس ام اس نوشتن یا نو چرخوندن چه نیازی به 4ن هست؟؟ واقعا با هوشن این زاپنیا. مرحبا سونی

    پاسخ

    MH.Tgh گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۴:۳۰

    منو چرخوندن. 4k

    پاسخ

    محسن ص گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۵:۰۱

    این سایتهای جیره خور تا یه ایرادی از سونی نگیرن راحت نمیشن. وقتی دیدن سونی از پس 810 براومد و از گرافیک Adreno پس نکشید رفتن سراغ صفحه نمایش و دوربین.
    هرچند که حال خودم بخاطر رم 3 گیگ خیلی گرفته شد ولی هرجا میرم یه خبر از Z5p میبینم. انگار ترکونده این گوشی.

    پاسخ

    nsr گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۲۹

    اخه چرا اینقد سونی باهوشهه و مبتکره!! عالییه ینی موقع فیلم و عکس هم صفحه4k داری. هم سرعت و شارزدهی بالا!!!! بهترین حرکتو کرد دمش گرم !!!!!

    پاسخ

    Hamidz3dual گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۴:۳۸

    سونی همیشه نو آور بوده.الان شرکت های دیگه می رن تحقیق کنند ببینن سونی چه جوری این کار رو کرده.تو جنگ با اسنپدراگون ۸۱۰ هم که پیروز شد.از وقتی سونی گوشی های جدیدش رومعرفی کرده همه ی نظر ها رو به خودش جلب کرده.دمش گرم

    پاسخ

    Hamidz3dual گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۴:۴۴

    از مدیران محترم سایت عاجزانه درخواست می کنیم اگه امکان داره یه کاری کنند که وقتی پست جدید تو سایت گذاشته میشه تو اعلان دستگاه نمایش داده بشه که مجبور نباشیم هی بیام با ذوق خبر جدید بخونیم و ببینیم خبری نیست.اصلا چرا یه برنامه ی apkمخصوص خودتون نمیسازید.؟مثل برنامه ی خبرگردی.تو رو خدا یه فکری بکنید

    پاسخ

    ruhan گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۵:۱۵

    موافقم، پیشنهاد خوبی رفیق
    Just Sony

    پاسخ

    ali گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۶:۰۶

    یه ایکون هم رای سایتتون بزارید که وقتی بوکمارک میکنی مربع نشون نده

    پاسخ

    شایان گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۴۶

    موافقم.بیشتر سایتا یه ایکونی در قسمت بالای در http (همون محل دیگه!گیر ندید!)دارن.شما هم یه ایکون زیبا بسازید.
    باتشکر.

    amir one گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۳:۰۴

    پس به احتمال زیاد توی بنچمارکها تاثیر منفی نخواهد داشت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here