سونی پشتیبانی از فرمت RAW را به گوشی اکسپریا وان مارک 2 اضافه کرد

1
۲۷,۳۶۶

همین چند وقت پیش بود که سونی گوشی فوق العاده اکسپریا وان مارک 2 را به همراه اپلیکیشن Photo Pro روانه بازار کرد که دست بسیاری از عکاسان را برای ثبت فوق العاده ترین تصاویر در حالت های مختلف حسابی باز گذاشته بود، این نرم افزار در بروز رسانی های معتدد و پشتیبانی توسط شرکت خود سونی، روز به روز بهتر و بهتر می شود. اما یک مورد از این قابلیت ها که مدتی در دسترس کاربران نبود و نیازش به شدت احساس می شد، قابلیت عکاسی در فرمت RAW بود.

اگر یادتان باشد از زمان عرضه گوشی هایی مانند سامسونگ گلکسی S6 و نوت 4 به بعد، فرمت RAW جزو جدانشدنی گوشی های سامسونگ بود و کم کم سایر سازندگان نیز تصمیم گرفتند تا این فرمت را به برنامه دوربین گوشی خودشان اضافه کنند که سونی از این حیث از دیگران عقب ماند. اما اکنون این شرکت در آپدیت پچ امنیتی ماه جولای با شماره 58.0.A.3.88 این قابلیت را به گوشی جدیدش اضافه کرده است.

اما فرمت RAW چیست؟

سونی پشتیبانی از فرمت RAW را به گوشی اکسپریا وان مارک 2 اضافه کرد

برای آن دسته از عزیزانی که اطلاعات زیادی راجع به این فرمت ندارند باید بگوییم که، RAW به معنی خام بوده و خود این کلمه اطلاعات خوبی را از منظور اصلی اش به ما می دهد. عکسی که با این فرمت ذخیره می شود در واقع همان داده های خام، پردازش نشده، بدون ویرایش و غیر فشرده ای است که از حسگر تصویر دوربین به دست آمده. البته در نظر داشته باشید که فرمت مورد اشاره با JPEG فرق دارد، منظور همان فرمت و قالب رایج تصویر است که گوشی های هوشمند و دیگر دوربین های دیجیتال به صورت پیشفرض با آن از عکس ها خروجی می گیرند و در اصل تصویری فشرده است که با بهره گیری از الگوریتم ها و ترفندهای هوشمندانه مختلف، داده هایی که در تصویر وجود دارند و به آنها نیاز نیست را از بین می برد.

در نتیجه می توان اینطور گفت که فایل های تصویری RAW به مراتب از انواع JPEG بزرگ تر هستند (اغلب 3 تا 6 برابر) و این مساله ایست که در زمان انتخاب فرمت خروجی تصاویر باید در نظر گرفته شود. نکته دیگری که باید در رابطه با فرمت Raw به آن اشاره گردد این است که ذخیره سازی اش به زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین اگر سخت افزار مورد نیاز را در اختیار نداشته باشید و بخواهید به صورت مستمر و پشت سر هم عکس های دارای این فرمت را ذخیره نمایید کار برایتان دشوار می گردد (که البته این مسئله در گوشی جدید سونی دیده نمی شود چرا که مجهز به حافظه فوق سریع UFS 3.0 است).

اما فایل های RAW از آن جهت بزرگ تر هستند که در موقعیت هر پیکسل حسگر تا 12 بیت داده رنگی قرمز، سبز و آبی را ذخیره می کنند، در حالی که سطوح روشنایی تصاویر JPEG روی هشت بیت ثابت شده است (که البته این مساله بسته به سنسور تصویر و سخت افزار پردازشی هوشمند به خدمت گرفته شده در یک دوربین متفاوت خواهد بود). زمانی که شرکت های سازنده گوشی های هوشمند با ارائه آپدیت های نرم افزاری کیفیت دوربین محصولات خود را بالا می برند، در واقع به نوعی این فرایند ها را دستخوش تغییر می کنند.

سونی پشتیبانی از فرمت RAW را به گوشی اکسپریا وان مارک 2 اضافه کرد

به خاطر در بر داشتن همین میزان داده های اضافی، RAW می تواند همان فرمت انتخابی شما برای اعمال اصلاحات قابل توجه در عکس هایتان باشد. یکی از اصلی ترین مزایای این فرمت امکان تنظیم بهتر تعادل رنگ سفید است که به لطف آن می توانید عکس های دارای اکسپوژر پایین یا بالا را اصلاح نمایید و در عین حال سطح بالایی از جزئیات را هم در عکس ها حفظ کنید.

تمامی اینها البته به لطف حجم بالای دیتای RGB موجود در تصاویر RAW محقق می شوند. از طرف دیگر، فایل های JPEG بخش اعظمی از اطلاعاتی که تشخیص شان برای چشم ما دشوار است را در خود ندارند که البته این امر باعث می شود در حین تنظیم تعادل رنگ سفید یا سطوح رنگ، تصاویر دارای این فرمت تا حدود زیادی شکل مصنوعی و غیر طبیعی به خود بگیرند. نکته دیگر اینکه تصاویر فشرده JPEG ، به خاطر اینکه مقدار بالایی از داده ها برای کوچک تر شدن حجم فایل نهایی حذف گردیده اند، حاوی نویز بالایی هستند.

اما این فایل آپدیت که حجمی 75 مگابایتی هم دارد، بهبود هایی برای دوربین سلفی گوشی را نیز به همراه دارد که تاثیر خودش را بر روی تماس های تصویری می گذارد. با این حال هنوز خبری از حالت عکاسی Night Mode در گوشی جدید سونی نیست و جای تعجب دارد چرا که بسیاری از سازندگان گوشی های هوشمند حتی در ضعیف ترین گوشی های خود نیز از این قابلیت استفاده می کنند.

سونی پشتیبانی از فرمت RAW را به گوشی اکسپریا وان مارک 2 اضافه کرد

اکنون اما قابلیت عکاسی با فرمت RAW تنها در نرم افزار Photo Pro در دسترس است. بعد از عکاسی با این فرمت، فایل ها با پسوند DNG در حافظه داخلی گوشی شما ذخیره می شوند و گزینه ذخیره فایل ها در مموری کارت microSD هنوز در دسترس نیست، چرا که سونی می خواهد مطمئن شود، عکس های ثبت شده با بالاترین سرعت ممکن ذخیره می شوند.

[تعداد: 4    میانگین: 5/5]

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here