پلی استیشن 5 به لطف Oodle Texture حافظه SSD جدید سامسونگ را هم شکست می دهد

2
۲۳,۱۹۰

سیستم ورودی و خروجی (input/output IO) کنسول جدید سونی پلی استیشن 5 از زمانی که مدیرعامل شرکت اپیک گیمز تیم سوئینی (Tim Sweeney) معماری آن را نسبت به رایانه های شخصی و پلفترم های گیمینگ برتر خطاب کرده، خوراک مباحث و تاپیک های روز دنیای تکنولوژی بوده است.

در حالی که سرعت خام انتقال اطلاعات در حافظه SSD این کنسول هم اکنون توسط حافظه جدید شرکت سامسونگ که با نام Samsung 980 Pro PCIe 4.0 NVMe SSD شناخته می شود، شکسته شده است، این معماری خاص کنسول سونی است که باعث خواهد شد تا سرعت انتقال داده ها در این کنسول فرای انتظارات باشد و بتواند تمامی حافظه های موجود در بازار را شکست دهد. شاید به خاطر داشته باشید که در مطالب قبلی که در اکسپریان در مورد اطلاعات اولیه کنسول منتشر کرده بودیم، به سرعت خواندن و نوشتن 5.5 گیگابایت بر ثانیه ای این کنسول بر روی داده های غیر فشرده و سرعت 8 تا 9 گیگابایت بر ثانیه ای آن بر روی داده های فشرده اشاره کرده بودیم.

هر چند که، همکاری مستقیم سونی و شرکت Oodle باعث شده تا پلی استیشن 5 بتواند فرای تمامی حافظه های موجود در بازار در بخش داده های فشرده عمل کند. ما پیشتر می دانستیم که کنسول سامورایی ها از دیکدر سخت افزار (hardware decoder) کراکن (Kraken) استفاده می کند، اما اعضای شرکت Oodle به تازگی فاش کرده اند که شرکت سونی لایسنس تکنولوژی Oodle Texture را نیز به دست آورده است که با اینکار می تواند بافت های قابل خواندن از روی حافظه کارت گرافیک را به صورت ویژه بهینه سازی کند.

Oodle Texture یک کتابخانه نرم افزاری است که به توسعه دهندگان بازی اجازه می دهد تا محتوای ساخته شده را بر روی حافظه گرافیکی را با استفاده از فرمت BC1-7 کامپایل کنند. تمامی بازی ها از بافت های روی خود حافظه GPU و دیکودر های سخت افزاری استفاده می کنند، اما سایر انکودر ها این بافت ها را مانند Oodle Texture فشرده نمی کردند. البته باید اشاره کرد که همه بازی هایی که در زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5 به بازار در دسترس هستند، از این فناوری استفاده نمی کنند، چرا که این فناوری جدید و تازه است. اما انتظار می رود تا طیف عظیمی از بازی های پلی استیشن 5 در آینده از این قابلیت بهره مند شوند. به همین دلیل انتظار می رود که سرعت خواندن نوشتن بر روی کنسول جدید سونی در بحث داده های فشرده تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

پلی استیشن 5 به لطف Oodle Texture حافظه SSD جدید سامسونگ را هم شکست می دهد

از سوی دیگر، دیکودر سخت افزاری Kraken نیز، قدرت بالایی در فشرده سازی اطلاعات دارد. برخی از انواع داده ها به گونه ای مخلوط می شوند که یافتن قابلیت فشرده سازی برای Kraken در آنها دشوار است، مگر اینکه داده ها به روش صحیح تهیه شده و آنها را به شکل قابل استفاده ای قرار دهند. مورد مهم این بخش در بازی ها، در بافت های GPU خودنمایی می کند.

زمانی که فشرده ساز کراکن با فشرده ساز بافت های Oodle Texture ترکیب می شود، مزیت های زیادی برای کنسول جدید سونی داشته و نسبت به رقیبش ایکس باکس آن را جلوتر قرار می دهد. بد نیست بدانید که فرمت ذخیره سازی بافت ها به شکل BC1-BC7 یک فرمت عادی است که باعث می شود تا پردازشگر گرافیکی بلاک های پیکسل را به صورت 4 در 4 ذخیره کرده و هر بلاک خودش به 8 یا 16 بایت نیز تقسیم شود (درست مانند سیستم pixel binning در سنسور های 48 مگاپیکسلی سونی). Oodle Kraken برای مدل سازی این نوع بلاک بندی طراحی شده است، اما با رمزگذارهای قبلی، بافت های BC1-BC7، هیچ الگویی خاصی برای افزایش سرعت خواندن و نوشتن وجود نداشت و داده ها تقریبا با حالت فشرده و دیکودر کراکن هم خوانی نداشت. Oodle Texture بافت های BC1-7 را به گونه ای ایجاد می کند که الگوهایی در داده های موجود در Kraken می توانند برای بهبود فشرده سازی از آن استفاده کنند، که البته این مورد برای چشم انسان قابل مشاهده نیست. Kraken می تواند ببیند که برخی ساختارهای خاص داده ها تکرار می شوند، طول تطابق ها و جابجایی ها و فاصله بین تطابق ها نیز جزو همین داده ها هستند و آنها را در بیت های کمتری کد می کند. این کار بدون باعث خواهد شد تا فعالیت های سنگین کد کردن داده ها از بین رفته و سرعت ورودی و خروجی به اندازه چشم گیری افزایش پیدا کند.

طبق گفته Oodle، پهنای باند ورودی و خروجی کنسول پلی استیشن 5 سونی 8 تا 9 گیگابایت بر ثانیه قبلی که توسط سونی با ضریب پهنای باند 5.5 گیگابایت بر ثانیه حافظه SSD کنسول برای نسبت فشرده سازی استاندارد 1.45 / 1 یا 1.64 / 1 ارائه شده است درست بوده. با این حال، هنگام فاکتور دهی در Oodle Kraken و Oodle Texture، توسعه دهندگان این فناوری نسبت فشرده سازی قابل توجهی از 3.16 / 1 را برای بافت تنظیم شده را در بازی های اخیر مشاهده کرده اند. و نتیجه این کار باعث می شود تا به اوج پهنای باند ورودی و خروجی یعنی رقم 17.38 گیگابایت بر ثانیه دست پیدا کنیم.

البته این مورد عادی نیست و ممکن است همه بازی های پلی استیشن 5 از این فناوری نتوانند استفاده کنند، اما بار دیگر این مسئله باعث می شود تا سرعت بالای کنسول سونی به بحث اول تاپیک های گیمینگ و خوره های تکنولوژی تبدیل شود. باید صبر کرد و حضور آن در بازی های خاص این شرکت مانند God Of War 2 را مشاهده کرد.

[تعداد: 3    میانگین: 4.7/5]

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here