چرا سونی رابط کاربری گوشی های اکسپریا را به اندروید خام نزدیک میکند؟

20
۱۲,۸۳۱


از همان روزهایی که اندروید، به عنوان یک سیستم عامل نوپا برای گوشی های هوشمند شکل گرفت، شرکت های مختلف به سراغ این سیستم عامل آینده دار آمدند. در ابتدا تفاوت چندانی بین اندروید نصب شده بر روی گوشی های مختلف وجود نداشت اما هر چه که زمان گذشت، شرکت ها سعی کردند تا رابط کاربری این سیستم عامل را متناسب با سلیقه شخصی خود تغییر دهند. این شد که بعدها رابط کاربری اندروید در گوشی های مختلف با یکدیگر تفاوت زیادی پیدا کرد. رابط کاربری سامسونگ با اچ تی سی تفاوت داشت و اچ تی سی نیز هیچ شباهتی به رابط کاربری الجی نداشت.

سونی که البته در ابتدای راه ورود به دنیای اندروید هنوز تحت نام سونی اریکسون فعالیت میکرد نیز در گوشی های هوشمند اولیه خود از رابط کاربری اختصاصی برای خود استفاده کرد. رابط کاربری سونی در همان ابتدا بسیار سبک و مخاطب پسند بود اما هر چه که گذشت سونی از رابط کاربری اختصاصی خود فاصله گرفت و به رابط کاربری اندروید خام نزدیک شد.

استارت این کار از اندروید 5.0 لالی پاپ زده شد. تا کیت کت سونی رابط کاربری نسبتاً متفاوتی با اندروید خام داشت اما از اولین آپدیت اندروید لالی پاپ بود که شباهت بسیار زیاد اندروید سونی با اندروید خام کاملا به چشم آمد. این اتفاق بعدها در اندروید مارشمالو و حالا نوقا نیز رخ داده که هم اکنون رابط کاربری سونی را بیش از همیشه به رابط کاربری گوگل شبیه تلقی کنیم.

موضوع به همینجا ختم نمیشود و سونی در چند ماه گذشته، حتی بر روی برنامه های اختصاصی خود که مدت ها برای توسعه آنها وقت صرف کرده بود نیز خط کشید و ترجیح داد تا از برنامه های گوگل یا سایر برنامه ها استفاده کند. نمونه آن کیبورد اکسپریا، تقویم اکسپریا، برنامه تماس و مخاطبین اختصاصی سونی و … است که حالا در آخرین نسخه های نرم افزاری هیچ جایی در رابط کاربری سونی ندارند.

شاید این سوال برای بسیاری پدید آمده که چرا سونی رابط کاربری گوشی های اکسپریا را به اندروید خام نزدیک میکند؟ حقیقتاً دلیل واقعی این عمل را ما هم نمیدانیم اما میتوانیم با بررسی وضعیت فعلی به جواب های قابل قبولی در این خصوص برسیم. شاید اولین فرضیه برای کنار گذاشتن برنامه های اختصاصی سونی کاهش هزینه هایی باشد که در راه توسعه این برنامه ها صرف میشود. این پاسخ میتواند تا حدودی صحیح باشد اما قطعا دلیل اصلی چنین تصمیمی از طرف سونی نیست.

در اینجا ما از دو منظر نگاه میکنیم، یک ظاهر رابط کاربری است که در گذر زمان به اندروید خام نزدیک شده و دوم برنامه های اختصاصی سونی است که جای خود را به برنامه های گوگل دادند. در گام نخست از نظر ظاهری به موضوع نگاه میکنیم. باید اعتراف کنیم که گوگل از اندروید 5.0 لالی پاپ، دستی به سر و روی ظاهر خسته کننده اندروید کشید و با طراحی متریال آن گام بلندی برداشت. تا قبل از آن اندروید خام از نظر ظاهری جذابیت چندانی نداشت و به همین خاطر شرکت های مختلف از جمله سونی سعی کردند تا با شخصی سازی سیستم عامل و بهبود ظواهر آن مخاطبین خود را راضی نگاه دارند. اما اندروید لالی پاپ و نسخه های بعد از آن ذاتاً زیبا بود تا سونی را قانع کند به ظاهر این نسخه ها در گوشی های اکسپریا دست نزند.

اما موضوع دوم برنامه های استفاده شده در نسخه های جدید اندروید در گوشی های سونی است. گوگل مدت ها وقت صرف توسعه یک سیستم عامل میکند و در نهایت آن را با پایداری قابل قبولی در مرحله نخست برای نکسوس های خود و یا پیکسل ها ارائه میکند. اندرویدی که در گام نخست بر روی دستگاه های گوگل مشاهده میکنیم، اگر نگوییم بی نقص، واقعا کم نقص است. اما همین اندروید در گوشی های سایر شرکت ها، وقتی که با برنامه های مختلف در هم آمیخته میشود، ایرادات و مشکلات زیادی را به خود میبیند.

تردیدی نیست که برنامه ها و ابزارهای اختصاصی شرکت ها زمان زیادی نیاز دارند تا با یک نسخه جدید سازگاری پیدا کنند. هر چه تعداد برنامه های اختصاصی کمتر باشد، سیستم عامل پایدارتر و عملیات به روزرسانی نیز سریعتر صورت میگیرد. نمونه آن را در به روزرسانی اندروید 7.0 نوقای اکسپریا XZ مشاهده کردیم. آپدیتی که چندین هفته زودتر از گلکسی S7 آغاز شد و بسیار پایدارتر از آن هم بود. سامسونگ وقت زیادی را صرف شخصی سازی نوقا برای گلکسی S7 کرد و در نهایت نیز چند ماه دیرتر به روزرسانی این دستگاه را عرضه کرد که با مشکلات زیادی هم همراه بود.

تجربه نشان داده اندروید خام برای سوار شدن بر روی گوشی ها کار سختی ندارد. سونی حدود یک هفته بعد از معرفی اندروید 7.1 توسط گوگل، این نسخه را به صورت مفهومی برای اکسپریا X ارائه کرد. پس از این بود که مرحله به مرحله ویژگی های اختصاصی خود مثل پشتیبانی از موتور پردازش تصاویر X-Reality یا حالت Glove Mode را به آن اضافه کرد.

پس میتوانیم کم کم به جواب سوال اول خود در خصوص این که چرا سونی به اندروید خام نزدیک شده برسیم. پایداری بیشتر، تسریع در عملیات به روزرسانی، بهبود ظاهر اندروید خام و حتی هزینه کمتر جهت توسعه برنامه های اختصاصی میتواند دلایلی باشد که سونی را به فاصله گرفتن از رابط کاربری اختصاصی خود و نزدیک شدن به رابط کاربری خام اندروید ترغیب کرده است. البته نزدیک شدن به رابط کاربری خام اندروید نیز باید در حد معقول باشد، چرا که کنار گذاشتن کامل رابط کاربری اختصاصی اصلا جلوه خوبی به خصوص برای یک شرکت با سابقه مثل سونی ندارد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

20 دیدگاه ها

  1. اصلا از این کارش خوشم نمیاد ک مث رابط خام بشه ولی حالا شد بدم نیس ولی برنامه های اختصاصیشو باس زیادتر کنه نه اینکه تازه کمترش کنه خب اگ کم کم کمشون کنه ماهم میریم گوشی چینی با پول خیلی خیلی کمتر چرا بیاییم سونی بگیریم با همون رابط خام بابا هواوی هم کلی امکانات داره رامش ولی سونی فقط جدیدا داره کپی پیست میکنه

    پاسخ

  2. اصلا من عاشق همین کارای سونی ام دیه
    بصورت کاملا هیجانی یهویی گَند میزنه و اعصاب همه رو خورد میکنه ، یا گاهی یهویی کاری میکنه که مورد تشویق واقع میشه
    اما هر اتفاقی هم که بیوفته ، من کیبورد پورت شده ی سونی رو دارم و همیشه روی هر گوشی ای که داشته باشم فقط از همون استفاده میکنم.

    پاسخ

  3. البته اینکه ما بگیم رابطه کاربری سونی کاملا با اندروید خام نزدیک هست بی انصافی!!
    کسی که تاحالا با اندروید خام مثل نوقا تا
    حالا کار نکرده باشه متوجه تفاوت ها نمیشه
    مثلا : گوشی های بلکبری مثل پریو، DTEK60
    خود اندروید خام هست
    من که همیشه رابطه کاربری سونی دوست داشتم چون همیشه سبک و رون هست
    🙂

    پاسخ

  4. کاملا حرکت درستی هستش
    هرچی به اندروید خام نزدیک باشه هم روون تره هم شکیل تر. فقز باید چند تا برنامه مثل آلبوم و موزیک رو نگه داره. چیه مثل ال جی و سامسونگ همه ش پر لگ هستش گوشیش….

    من حتی میگم انییمیشن های بین صفحات رو هم باید مثل اندروید خام کنه. طراحی مینیمال گوگل عالی هستش. شکل آیکونهای گوگل هم بعد از طراحی مینیمال عالی شده

    پاسخ

  5. یکی از بزرگترین اشتباهات سونی حذف small app ها از رابط کاربریش بود.
    اما در کل همین تغییرات کم در اندروید استوک باعث کمینه شدن باگ شده. چندوقت پیش یه مؤسسه تحقیقاتی، گوشی‌های سونی رو کم ایرادترین گوشی اندرویدی معرفی کرد.

    پاسخ

  6. برنامه هایی که نباید هیچوقت حذف بشن از سونی: کیبورد موزیک ویدیو تازه یک زمانی موزیکش واکمن بود که اسمشو عوض کرد بنظرم فقط باید فایل کاماندرشو جایگزین کنه مثلا با سالید اکسپلوورکه زیبا هم هست

    پاسخ

  7. به نظر من سونی نباید رابط کاربریشو به اندروید خام نزدیک کنه چون اندروید خام واقعا زشته. رابط کاربری اختصاصی بهتره و به گوشی هویت میبخشه حالا یک مدت بروز رسانی دیرتر انجام بشه مثلا چی میشه! اندروید ۵ یا ۶ یا۷ خیلی باهم فرق ندارن. رابط کاربری که سونی اریکسون رو گوشیاش نصب میکرد زیباترین رابط کاربری بود. ظاهر الان گوشی های سونی در حد قابل قبوله( به جز نوار ابزار کوییک اکسس که خیلی بدرنگو زشته). امیدوارم سونی برنامه های اختصاصی شو دیگه حذف نکنه چون در مقایسه با آندروید خام خیلی زیباتر هستند

    پاسخ

  8. بنظرم یکسری برنامه ها مثل کیبورد اکسپریا حذفشون اصلا تصمیم خوبی نبود! کیبورد اکسپریا واقعا جزو بهترین کیبورد های اندروید هست و به تازگی قابلیت تعویض تم و تغییر ارتفاع رو بهش اضافه کردن اما به یکباره حذفش کردن!
    یا موارد دیگه مثل فیلمبرداری از صفحه، اسمال اپس و..
    همه این ها خیلی قابلیت های مفیدی بودن که گوشی های سونی داشتن و متاسفانه از سری X حذف شدن

    توی XZ Premium برنامه messaging هم حذف کرده و برنامه گوگل رو جایگزین کرده! (امیدوارم این مورد فقط در نسخه آزمایشی بوده باشه)

    مطمئنا راه حل های بهتری واسه سبک تر شدن رام و عرضه سریعتر بروزرسانی هم وجود داره

    به عنوان مثال همین اکسپریا کیبورد واقعا حذفش هیچ تاثیری روی سرعت بروزرسانی و… نداره چون چیزی نداره که نیاز باشه واسه بروزرسانی تغییر داده بشه و فقط یک کیبورد ساده است
    بنظرمن دلیل حذف کیبورد قرارداد بستن با swift key و گرفتن پول ازش بوده وگرنه دلیلی نمیبینم واقعا!

    پاسخ

  9. ممنون از مقاله آقای معراجی، خیلی عالی بود
    من عاشق برنامه های اختصاصی سونی هستم.
    امیدوارم توی رابط کاربری و برنامه دوربین يه چند تا ویژگی جدید و توپ اضافه کنه که اولین باشه.
    میدونم سونی این کار رو میکنه، چون محدودیت براش معنا نداره، همون طور که در XZ Premium دیدیم.
    تشکر.

    پاسخ

  10. بهترين رابط كاربري براي سامسونگه هواوي كه يه جوريه الجي كه بيخودترين رابط كاربري رو داره سوني و اچ تي سي هم خشكن

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۵۸

    اتفاقا رابط سامسونگ هم اصلا قشنگ نیست!
    من رابط سونی رو بیشتر میپسندم
    ولی در مجموع رابط کاربری اپل خیلی شیک تر و بهتر از رابط کاربری شرکت های دیگس چون سیستم عامل خودش هست و میتونه همه چیزش رو درست و منظم طراحی بکنه ولی توی اندروید اگر بخواید خیلی تغییر بدید توی رابط کاربری که مشکلات زیادی بوجود میاره اگر کم هم تغییر بدی اون ظاهر کاملا دلچسب و عالی رو پیدا نمیکنه!

    پاسخ

    masoudxperiaz2 گفته:
    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۴۹

    سامسونگ قشنگترین رابط کاربری رو داره مال اپل خیلی تکراریو محدوده

    پاسخ

    A.m.ir گفته:
    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۰۶

    اتفاقا بنظرم رابط کاربری تاچ ویز(بخصوص توی اخرین ورژن هاش) توی اندروید زیباترین رابط کاربریه،که البته متاسفانه دیگ باید باهاش خداحافظی کنیم،البته امیدوارم شکل رابط کاربری جدید سامسونگ مثل اون چیزایی که از رابط کاربری اس۸ لو رفته نباشه و تو نسخه های نهاییش ایکون هاشو مثل همون تاچ ویز نگه داره،این حرف رو منی دارم میزنم که تا اس۵ همش به شکل رابط کاربری سامسونگ ایراد میگرفتم
    توی اندروید خام هم سونی قابل تحمل ترین رابط کاربری رو داره بنظرم

    پاسخ

  11. باو من میگم شکلش رو اصن مثل پیکسل کنه و بدون تغییر بزاره ظاهر رو! ولی خداوکیلی یکم خلاقیت داشته باشه و یه چیزایی رو به بطن کار اضافه کنه.من حسودیم میشه وقتی میبینم هواوی اینقد روی حسگر اثر انگشتش مانور میده و یه سری حرکت های اختصاصی رو روش میزاره.یا سامسونگ یه قابلیت گیم مود یا گیم لانچر میزاره که بازی کردن برات لذت بخش بشه.
    همین سونی میتونه کلی با این دکمه ی شاتر اختصاصیش کار کنه.
    سونی واقعا ظاهر رابط کاربریش زیبا و سادس،اما کاربردی…من فکر نمیکنم.
    باتشکر.

    پاسخ

  12. سلام ببخشید سوالم اینجا مطرح میکنم راهی برای ریکاوری مخاطبین در آندروید هفت هست؟ با توجه به اینکه روت هم نمیشه خواهش میکنم اگه نظری دارید بگید

    پاسخ

  13. سونی دیگه داره شورشو در میاره
    همون اپلیکیشن های اختصاصی خودش بهتر و شیکتر هستن

    پاسخ

    mostafa3 گفته:
    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۲۳

    چند ساله دارید میگید سونی داره شورشو در میاره یه چیز جدیدی بگو

    پاسخ

    Tala23 گفته:
    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۴:۴۴

    داش مسطفا بزار خوشش باشه مخاست بگه منم یه چیزای سرم میشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here