کدامیک از گوشی های اکسپریا شانس بیشتری برای دریافت اندروید 4.4 کیت کت دارند.

10
۱۸,۹۳۶

همانطور که میدانید گوگل روز گذشته رسما از آخرین نسخه سیستم عامل محبوب خود اندروید رونمایی کرد. این نسخه یعنی اندروید 4.4 که کیت کت نام دارد همزمان با رونمایی رسمی از تلفن هوشمند نکسوس 5 معرفی شد. شاید یکی از مهمترین ویژگی هایی که ما را به این نسخه امیدوار میکند بهینه سازی سیستم عامل در استفاده از فضای رم است که طبق گفته گوگل این نسخه بسیار سبکتر از نسخه های قبلی است و توانایی اجرا بر روی دستگاه های با رم 512 مگابایت را نیز دارد.

z1-android-kitkat
اگر بخواهیم فقط همین فاکتور را برای به روزرسانی گوشی های اکسپریا در نظر بگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که به جز 3 گوشی X10, X10 Mini , X8 که محصولات سال 2010 سونی هستند تمامی گوشی های اکسپریا تا به امروز توانایی اجرای این نسخه از سیستم عامل را دارند. اما طبیعی است که سونی در به روزرسانی دستگاه های خود علاوه بر پشتیبانی سخت افزاری ، زمان را نیز در نظر میگیرد، همانطور که گوگل اعلام کرده گلکسی نکسوس با وجود رم 1 گیگابایتی و سخت افزار نسبتا قوی به نسخه جدید سیستم عامل اندروید کیت کت به روز نخواهد شد. با این حساب میتوان در گام اول تمامی گوشی های سری 2011 اکسپریا را به طور قطعی از لیست به روزرسانی سونی برای اندروید 4.4 خارج کرد. هرچند که تا قبل از این نیز امیدی به آپدیت این سری از گوشی های اکسپریا نبود.

حالا به گوشی های 2012 سونی میرسیم که بدون شک در حال حاضر بیشترین سهم از گوشی های اکسپریا را در بین کاربران علی الخصوص در بازارهای داخلی خودمان دارند. اگر به سونی و سابقه آن در به روزرسانی دستگاه خود یک نگاهی بیاندازیم میتوانیم به راحتی تعدادی از دستگاه های اکسپریا 2012 را از لیست خارج کنیم.
Xperia S, Acro S , Sl , Ion , P , U , Sola , GO دستگاه هایی هستند که با وجود سخت افزار نسبتا قوی که توانایی اجرای این نسخه از سیستم عامل را نیز دارند، این آپدیت را دریافت نخواهند کرد. چرا که سونی معمولا پشتیبانی خود از دستگاه های اکسپریا را تا مدت زمانی محدود (حدودا 18 ماه پس از عرضه) ادامه میدهد و با توجه به تاریخ معرفی کیت کت و همچنین شروع به روز رسانی سونی که قطعا از سال 2014 خواهد بود طبیعی است که این گوشی ها نیز امیدی برای دریافت اندروید 4.4 نخواهند داشت. البته در کنار گوشی های بالا که نام بردیم میتوانیم از گوشی های Xperia Miro , Tipo , J , E نیز نام برد که شانس دریافت کیت کت برای آنها تقریبا صفر خواهد بود.

سونی از قبل گفته بود که در حال بررسی برای به روز رسانی گوشی های سال 2012 به اندروید 4.4 هستیم. اگر یک حساب سر انگشتی کنیم به این نتیجه میرسیم که منظور سونی از گوشی های 2012 فقط به 3 گوشی اکسپریا T , TX , V باشد!!! این اسمارت فون ها که بر خلاف گوشی های نیم سال اول 2012 که با نسخه اندروید 2.3 روانه بازار شدند، با نسخه اندروید 4.0.4 عرضه شدند و تا به حال نیز فقط یک مرحله آپدیت را از ICS به Jb دریافت کرده اند. البته این گوشی ها که به عنوان پرچمداران نیم سال دوم سونی در 2012 به حساب می آمدند به علت فاصله کوتاه عرضه آنها تا معرفی اکسپریا Z کمی موجب بی مهری قرار گرفتند به طوری که پس از آخرین آپدیت که در زمستان سال گذشته دریافت کرده بودند تا به حال هیچ به روز رسانی کوچک یا بزرگی را به خود ندیده اند. شاید بزرگترین نقطه مبهم در برنامه به روزرسانی کیت کت توسط سونی همین پرچمداران نیم سال دوم 2012 سونی باشند. با این وجود با توجه به نزدیکی به سال 2014 میلادی و فاصله زمانی زیادی که از عرضه این گوشی ها گذشته و مدل های تقریبا مشابه سخت افزاری که در سال 2013 توسط سونی ارائه شده اند (مانند اکسپریا SP) میتوان شانس این 3 مدل را برای دریافت کت کت بسیار کم دانست. البته هنوز با توجه به وعده سونی که در حال بررسی برای به روزرسانی دستگاه های سال 2012 به اندروید 4.4 هستند میتوان شانسی برای این 3 مدل برای دریافت آخرین نسخه سیستم عامل اندروید قائل شد.

اما به گوشی های 2013 سونی میرسیم. تنها نکته ای میتوان در این باره با قاطعیت نظر داد این است که تمامی گوشی های سری Z سونی آپدیت کیت کت را دریافت خواهند کرد. با توجه به سخت افزار با کیفیت گوشی های این سری ، در نوع خود یک شاهکار به حساب می آید که اگر سونی آنها را به کیت کت آپدیت نکند!!
پس از گوشی های سری Z میتوان برترین تلفن هوشمندی که توسط سونی در سال جاری معرفی شد را اکسپریا SP به حساب بیاوریم. اکسپریا SP نیز در پشت سر خانواده Z سونی شانس بسیار بالایی (تقریبا 100%) برای دریافت این نسخه دارد. در کنار SP گوشی های اکسپریا L و M نیز شانس بسیار زیادی برای دریافت کیت کت در سال آینده خواهند داشت. با این حساب میتوان گفت سونی یک بار دیگر سخت افزار مناسب رو قربانی برنامه های زمانی خود خواهد کرد و تمامی محصولات 2013 خود را به آخرین نسخه اندروید (کیت کت) به روز خواهد کرد.

کلام آخر هرچند که سونی هنوز برنامه ای برای به روزرسانی دستگاه های اکسپریا به اندروید 4.4 را به طور رسمی ارائه نداده و مطالب ارائه شده در بالا فقط از روی حدس و گمان گفته شده اند اما ما با توجه به سابقه سونی و بررسی برنامه های به روزرسانی های گذشته آن نتیجه گیری کردیم به طوری که اگر سونی مانند سابق در به روزرسانی عمل کند میتوان به همین نتایجی که در بالا ذکر کردیم برسیم. با این وجود ما نیز منتظر شما هستیم تا برنامه ای قطعی از سوی سونی در به روزرسانی محصولات خود ارائه شود و ببینیم تصمیم نهایی سونی برای آپدیت محصولات خود به این نسخه از سیستم عامل گوگل چه خواهد بود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

10 دیدگاه ها

  1. گالاکسی نکسوس هم که میگید با وجود سخت افزار قوی آپدیت نمیشود دلیلش را امروز گوگل عدم پشتیبانی و ضمانت شرکت سازنده پردازنده آن عنوان کرده ، نه اینکه با اون قدرتش نمیتونه جواب بده !!

    پاسخ

  2. باید در مورد گلکسی نکسوز بگم که گوگل هنوز رسما علت این موضوع را اعلام نکرده اما یکی از منابع نزدیک به گوگل گفته که مشکلات سخت افزاری و وجود چیپ ساخت شرکت تگزاس اینسترومنت سبب شده که امکان نصب کیت کت روی آن وجود نداشته باشه.

    شرکت تگزاس اینسترومنت مدتی پیش اعلام کرد که از بازار چیپ های تلفن همراه خارج خواهد شد و همین عدم پشتیبانی، سبب شده که امکان به روز رسانی سیستم عامل برای این تلفن از دست برود.

    با این حساب دارندگان گلکسی نکسوس فعلا مغبون چشیدن طعم کیت کت خواهند بود. مگر اینکه راه حلی برای این موضوع پیدا شود.

    پاسخ

  3. به نظر من بررسی خیلی دقیق و عاقلانه ای بود. تقریبا همه جوانب در نظر گرفته شده . من معتقدم سونی آخرش همینطوری که شما گفتین کارشو میکنه
    نباید الکی امید بدیم. الان همین گلکسی نکسوس تقریبا همزمان با اکسپریا S معرفی شد. (2 ماه زودتر) وقتی گوگل که خدای پشتیبانیه نکسوس رو آپدیت نمیکنه نباید انتظار داشته باشیم سونی بیاد اکسپریا S رو آپدیت کنه.
    سونی اگه بخواد تمام گوشی های سری 2012 خودش رو آپدیت کنه دیگه محصولات 2013 اون فروشش کم میشه. هیچ شرکتی راضی به این کار نمیشه که با یه برنامه غیر عاقلانه بیاد ضرر کنه .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here