کمپانی ARM از هسته هایِ جدید Cortex-A75 و Cortex-A55 خود پرده برداشت.

2
۴,۷۵۲

کمپانی توسعه دهنده هسته هایِ چیپست معروف دنیا، ARM، ساعاتی پیش از نسل جدید هسته هایِ خود برایِ چیپست هایِ مخصوص گوشی هایِ هوشمند پرده برداشت، که قطعاً آینده چیپست هایِ مخصوص گوشی هایِ هوشمند را متحول خواهد ساخت. این کمپانی دو هسته جدید و اختصاصی Cortex-A75 و Cortex-A55 را به جهانیان معرفی کرد، که قدرتی وصف نشدنی به گوشی هایِ هوشمند در آینده ای نزدیک خواهد داد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، هسته هایِ قدرتمند Cortex-A75 قدرتی فراتر از نسل قبل خود ارائه میدهد. گفته میشود هسته هایِ نسل جدید 20 درصد قدرت بیشتری در مقایسه با نسل قبل ( هسته هایِ Cortex-A73 ) ارائه میدهدند، اما دقیقاً به همان میزان مصرف انرژی خواهند داشت، که یک پیشرفت رو به جلو محسوب میشود و قطعاً چیپست هایِ آینده را متحول خواهد ساخت.

در بحث قدرت حافظه موقت نیز نسل جدید 16 درصد بهتر از نسل قبل عمل میکند، که در بحث عملیاتی حدود 40 درصد بهینه تر از نسل قبل بوده و قدرت بیشتری به گوشی هایِ هوشمند میبخشد و در امتیازاتی که توسط بنچمارک Geekbench به ثبت رسیده است، رُشد 34 درصدی را به تصویر میکشد.

از آنطرف هسته هایِ جدید Cortex-A55 نیز قدرتی بسیار زیاد را از خود به نمایش گذاشته اند. بر اساس اطلاعاتی که ARM ارائه داده است، این هسته ها نسبت به نسل قبل خود قدرت بیشتری داشته، اما مصرف انرژی بسیار پایین تری دارند. همچنین، به لطف چیپ گرافیکی نسل جدید Mali G72، در بخش چیپ گرافیکی نیز مصرف انرژی بهینه تری ( حدود 25 درصد مصرف پایین تر نسبت به چیپ گرافیکی Mali G71 ) را ارائه میدهد.

ARM اشاره میکند که تمامی این پیشرفت ها در آینده ای نزدیک به سود یک حوزه خواهند بود و آن چیزی نیست جز یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، که قطعاً آینده را در دستان خود خواهد گرفت. در واقع ARM در درون هسته هایِ اختصاصی خود یک هسته مجتمع را به کار گرفته است، که میتواند به صورت محلی و بدون نیاز به اتصال به فضایِ ذخیره سازی اَبری یا ارتباط اینترنتی، زبان ماشین را فرا گرفته، برنامه ریزی شود و با هوش مصنوعی خود به سادگی از پس وظایف بسیار سنگین برآید.

ARM اعتقاد دارد تا سال هایِ آینده هوش مصنوعی را 50 درصد بیشتر از امروز ارتقا خواهد داد و قدمی بسیار بزرگ در دنیا برخواهد داشت. بر اساس سخنان آقایِ John Ronco، مسئول بازاریابی کمپانی ARM:

به لطف پیشرفت هایِ حاصل شده در عرصه ساخت هسته هایِ اختصاصی برایِ چیپست هایِ موبایل، چیزی حدود 3 تا 5 سال دیگر رُشدی 50 درصدی را در حیطه هوش مصنوعی تجربه خواهید کرد، که در نهایت منجر به بهبود عملکرد نرم افزاری و قدرت سخت افزاری بیشتر خواهد شد. هوش مصنوعی و یادگیری زبان ماشین دو حیطه ای است که ARM بر رویِ آنها سرمایه گذاری کرده است.

همچنین، این نسل جدید از الگوهایِ بسیار جدیدی برایِ ساخت بهره میبرند، که در واقع اولین در دنیا هستند. پردازنده هایِ دینامیک یا پویا نسل جدید پردازنده ها هستند، که ARM در چیپست هایِ خود از آن بهره برده است. بهتر است درباره این موضوع به توضیح جامع بپردازیم تا دچار سردرگمی نشوید.

سابقاً چیپست ها از فناوری ساخت big.LITTLE بهره میبردند. به این شکل که معمولاً یک خوشه به هسته هایِ بسیار قدرتمند ( معمولاً A7X ) و خوشه دیگر به هسته هایِ با قدرت متعادل و مصرف پایین تر ( معمولاً A5X ) مجهز میشدند. به این فناوری در واقع فناوری big.LITTLE یا همان فناوری استفاده از چیپست هایِ قدرتمند در کنار چیپست هایِ با قدرت متوسط گفته میشود.

اما اَکنون کمپانی ARM با ابداع و پیشنهاد فناوری پردازنده هایِ دینامیک یا پویا، دست سازندگان چیپست ها را بیشتر از گذشته باز گذاشته است و دیگر نیازی نیست که حتماً از هسته هایِ خاصی در کنار هسته هایِ دیگر استفاده شود یا اینکه حتی چیپست ها 2 خوشه ای شوند. سازندگان اَکنون میتوانند با آزادی بیشتر هر هسته ای را در کنار هر هسته دیگر و در یک خوشه به کار گیرند و از قدرت بینظیری بهره ببرند.

پیش بینی میشود هسته هایِ جدید کمپانی ARM از نیمه دوم امسال در اختیار توسعه دهندگان بزرگ چیپست در دنیا قرار گیرند و میتوانیم انتظار اولین چیپست هایِ ساخته شده بر اساس این هسته ها را تا 3 ماهه چهارم سال جاری میلادی داشته باشیم. بدیهی است که تا اوایل سال 2018 میلادی هیچ گوشی هوشمندی به این هسته ها مجهز نخواهند شد، چون قطعاً کمپانی هایِ تولیدکننده چیپست در دنیا باید چند ماهی بر رویِ توسعه چیپست هایِ مبتی بر این هسته ها کار کنند و سپس محصولات جدید خود را معرفی کنند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

2 دیدگاه ها

  1. عجب چیزی میشه.
    سونی هم که از پارسال زبان یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی رو توی گوشی ها آورده.
    چه شود اولین پرچمدار ۲۰۱۸ سونی که احتمالا xz1 premium باشه.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here