یک پله بالاتر از سایر رقبا : کوآلکام از نسل جدید چیپست هایِ انقلابی پایین رده و میان رده خود پرده برداشت !

38
۸,۴۷۲

gsmarena_001

وقتی صحبت از کمپانی آمریکایی کوآلکام و نقشه راه آینده چیپست گوشی هایِ هوشمند به میان می آید ، ذهن همه ما به سمت چیپست هایِ رده بالایِ سری 800 و 810 این کمپانی معطوف میشود . چیپست اسنپدراگون 810 که در حال حاضر آخرین نسل از سیستم رویِ یک چیپ هایِ کمپانی کوآلکام با فناوری ساخت 20 نانومتری است ، تا کنون راهِ خود را برایِ ورود به پرچمداران امسال کمپانی هایِ مطرحی چون ال.جی ، اچ.تی.سی و سونی هموار کرده است . اما در این بین نباید بازار میان رده ها و پایین رده ها را نادیده گرفت . این بازارها را به جرأت میتوان یکی از بزرگترین بازارهایِ تقاضا در زمینه استفاده از سیستم رویِ یک چیپ ها دانست . کوآلکام بیش از پیش به این نکته پی برده است و برنامه هایی برای بازارِ داغ محصولات میان و پایین رده یا به اصطلاح دستگاههایِ مقرون به صرفه دارد . هدف گذاری هایِ کوآلکام دقیقاً با معرفی چیپست هایِ اسنپدراگون 415 ، 425 ، 618 و 620 محقق میشود . یکی از اصلی ترین بارزه هایِ این چیپست ها ، دربر داشتن فناوری هایِ به کار رفته در آخرین نسل از چیپست هایِ رده بالایِ این شرکت با قیمتی مقطوع است . در واقع کوآلکام قصد دارد با این کار قدرت چیپست هایِ رده بالای خود را به رنج گوشی هایِ میان رده و پایین رده بیاورد .

در این لیست ، ضعیف ترین محصولات ، سیستم روی یک چیپ هایِ اسنپدراگون 415 و 425 هستند . این نسل جدید در واقع به عنوان جایگزین نسل قدیمی سری پردازنده هایِ اسنپدراگون 400 معرفی شده اند . نسل جدید چیپست هایِ پایین رده کوآلکام که دارایِ 8 هسته A53 هستند ، توانایی بیشتری نسبت به نسل قبل خود که تنها از 4 هسته پردازشی بهره میبردند دارد . گفتنی است که هر 2 مدل پایین رده جدید از معماری 64 بیتی بهره میبرند و از فناوری ARMv8 پشتیبانی میکنند و براساس فناوری ساخت 28 نانومتری تولید میشوند . در نگاه اول شاید همگان مبهوت قدرت اعضایِ جدید سری 400 کوآلکام شوند ، اما این همه ماجرا نیست و کوآلکام ویژگی هایِ بسیار مناسبی را در کنار قدرت این محصولات برای آنها در نظر گرفته است . به عنوان مثال میتوان به نسل دوم فناوری شارژ سریع و پردازنده 2 هسته ای جدید برای پردازش تصاویر اشاره کرد ، که موجب بهبود کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی هایِ پایین رده میشود.

gsmarena_002

چیپ گرافیکی به کار رفته در سری جدید آدرنو 405 است ، که در مقایسه با پردازنده گرافیکی به کار رفته در نسل قبل چیپست هایِ سری 400 کوآلکام ( آدرنو 306 ) شاید قویتر نباشد ، اما ویژگی هایِ جدیدی به آن اضافه شده است . از اصلی ترین ویژگی هایِ گرافیکی اضافه شده به اَعضایِ جدید خانواده سری 400 کوآلکام میتوان به پشتیبانی از صفحات نمایش با کیفیت فول.اچ.دی ( یا 1080p ) و بازگشایی سخت افزاری ویدئوهایِ با فرمت H.264 ( یا 1080p ) اشاره کرد . اما شاید برای شما هم جایِ سوال باشد که تفاوت 2 چیپست 415 و 425 در چه چیزهایی است ؟ جواب بسیار ساده است ! تنها تفاوت بین این 2 سیستم رویِ یک چیپ ، سرعت مودم داخلی LTE آنهاست . مودم LTE به کار رفته در چیپست اسنپدراگون 415 از نوع X5 است که از فناوری Cat 4 و حدأکثر سرعت 150 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی میکند ؛ در حالی که مودم به کار رفته در چیپست اسنپدراگون 425 از نوع X8 است که از فناوری Cat 7 و حدأکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی میکند .

اما میرسیم به میان رده هایِ جدید کوآلکام . 2 عضو جدید خانواده سری 600 کوآلکام که از میان رده هایِ قدرتمند بازار محسوب میشوند ، فناوری هایِ بیشتری را با خود به این سری از چیپست هایِ کوآلکام به ارمغان آورده اند . در بازار میان رده ها اوضاع کمی متفاوت است و نسبت به پایین رده ها آنچنان شور و شوق زیادی برای خرید محصولات کمپانی آمریکایی کوآلکام وجود ندارد . رنج میان رده چیپست هایِ کوآلکام در دوره هایِ گذشته زیاد مورد توجه تولیدکنندگان مطرح گوشی هایِ هوشمند قرار نگرفت و کوآلکام این موضوع را به خوبی درک کرده است . اما شاید بتوان محصولات جدید خانواده سری 600 کوآلکام را شروعی دوباره برای این کمانی نام آشنا دانست . چشمگیر ترین تغییر صورت گرفته در چیپست هایِ اسنپدراگون 618 و 620 را میتوان استفاده از هسته هایِ پردازشی A72 به جایِ هسته هایِ پردازشی A57 دانست . گفته میشود نسل جدید پردازنده هایِ خانواده سری 600 ، نسبت به نسل قبل خود 2 برابر سریع تر هستند . این سیستم روی یک چیپ هایِ جدید مانند پایین رده هایِ جدید کوآلکام از معماری 64 بیتی و مانند بالا رده هایِ کوآلکام از فناوری big.LITTLE پشتیبانی میکنند . هر 2 محصول جدید از چیپ گرافیکی قدرتمندتری نسبت به نسل قبل بهره میبرند ، که کوآلکام آنها را ” نسل جدید پردازنده هایِ گرافیکی ” خود می نامد . درباره این موضوع توضیح بیشتری ارائه نشده است ، اما به مرور جزئیات پردازنده گرافیکی این چیپست ها برملا خواهد شد .

gsmarena_003

هر 2 عضو جدید خانواده سری 600 میان رده هایِ کوآلکام ( اسنپدراگون 618 و 620 ) از مودم داخلی LTE بهره میبرند . مودم داخلی به کار رفته در هر دو این محصولات از نوع X8 هستند ، که از فناوری Cat 7 و حدأکثر سرعت 300 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی میکنند . همچنین ، فناوری ساخت این چیپست ها ، فناوری استاندارد 28 نانومتری است . ویژگی هایِ جدید این چیپست ها نسبت به نسل قبل خود ، پشتیبانی از ویدئوهایِ 4K است . این بدین معنی است که سیستم رویِ یک چیپ هایِ اسنپدراگون 618 و 620 توانایی ضبط و پخش ویدئوهایِ با فرمت H.265 و کیفیت 4K را دارند . این نکته حائز اهمیت است که تا پیش از این ، ضبط و پخش ویدئو با کیفیت 4K در انحصار سری 800 کوآلکام بود . اما وجه تمایز چیپست هایِ اسنپدراگون 618 و 620 چیست ؟ جالب است که بدانید چیپست اسنپدراگون 618 اولین سیستم رویِ یک چیپ 6 هسته ای کوآلکام است که از 2 هسته پردازشی A72 و 4 هسته پردازشی A53 بهره میبرد ؛ در حالی که چیپست اسنپدراگون 620 هشت هسته دارد و متشکل از 4 هسته پردازشی A72 و 4 هسته پردازشی A53 است . همه اینها در کنار فناوری ARM نوید سریعترین چیپست هایِ میان رده دنیا را میدهند ؛ چون تا پیش از این ، این فناوری هایِ خاص و انحصاری تنها در سری بالا رده هایِ کوآلکام به کار رفته بود .

سونی به تازگی اولین محصولات سال 2015 خود را در رنج پایین رده بهمراه چیپست MediaTek معرفی کرد ؛ اما این دلیل نمیشود که این پروسه با همکاری MediaTek ادامه پیدا کند . پیش بینی میشود با توجه به معرفی نسل جدید چیپست هایِ پایین و میان رده کوآلکام ، سونی باز هم به استفاده از چیپست هایِ این کمپانی نام آشنا روی بیاورد و شاید در آینده شاهد محصولات قدرتمندی در خط پایین و میان رده از سونی موبایل باشیم . اما نظر شما درباره سری جدید چیپست هایِ کوآلکام چیست ؟ مثل همیشه منتظر نظرات گرم شما همراهان همیشگی هستیم …

 

GSM-Arena

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

38 دیدگاه ها

  1. ********

    دووووووستان عزیزی که گوشی سونی M2 Aqua دارن یا با این گوشی کار کردن ج بدن ممنون میشم :_)

    یکی از فامیل هامون میخاد گوشی بخره فعلا سر این گوشی موندم ، صفحه نمایشش با اینکه IPS هستش خوشم اومد ولی از ی طرف این رزولوشنش زد تو ذوقم :/ ینی qHD خوبه ؟؟ منظورم رزولوشنش در حد HD هست ؟؟ تراکم پیکسلش هم یکم اذیت کرد منو ،،،

    ممنون میشم ج بدین 🙂

    ********

    پاسخ

    کامی گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۷:۲۲

    من دارم داداش صفحش جزییاتش در مقابل رقبا الجی خوب نیست ولی رنگاش خوبه ضد آب هم که هست 20000 تا هم بنچمارک آورد.

    پاسخ

    Yamaha گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۷:۴۷

    داداش گفتی t2 گفتم بخر. شک نکن اگه m2 aqua ایرادی داشت بهت پیشنهاد نمیدادم.

    پاسخ

    شرلوک هلمز گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۳:۴۸

    آره خداییش هم از پیشنهادت راضیم الان هم از t2 🙂 یدونه ای ، ولی این صفحه نمایشش منو ب شک انداخت شاید هم همینو خریدم براش

    پاسخ

    Yamaha گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۷:۴۹

    صفحه نمایشش فوق العاده خوبه. یعنی نور بالا،دقت رنک بالا. چیزی از z2 کم نداره بنظرم.

    پاسخ

    SAMAN_Z2 گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۲:۰۵

    G3 beat بگیره، از همشون بهتره

    پاسخ

    Yamaha گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۳:۲۶

    وقتی حرف از سونی این برند درپیتارو معرفی نکنید خواهشا.

    SAMAN_Z2 گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۴:۳۱

    آقا شما برو باش کار کن، ببین بده یا نه، در ضمن LG با معرفی g2 و g3 قدرت خودشو ثابت کرد، البته با توجه با قیمتش گفتم، دیجی کالا هم دارتش با یه رم 32گیگ کلاس ده، والا دوستم سفارش داد، دیروز رسید رنگ طلاییش، بنظرم چیز خوبیه. 825تومن.

    CrytrOn گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۵:۰۰

    خیلی خوبه که حداقل عدالت و انصاف داری شما ولی خب اینجا جاش نبود بگی خیلی از حرف حق پشتیبانی نمیشه متاسفانه 😉 :دی
    کسی که به الجی میگه برند در پیت قول میدم بجز LG Electronics و نهایتا LG Display دیگه نمیدونه الجی اصلا تو کجا ها که فعالیت سودمند نداره … !

    SAMAN_Z2 گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۵:۴۹

    😐

    Yamaha گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۹:۳۵

    وقتی صحبت از لکسوس و بنز هست که نمیان از کیا ماشین پیشنهاد بدن.منظور من اینه. کیا با تمام خوبیهاش در حد اینا نیست.

    SAMAN_Z2 گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۰:۲۰

    اصن LG ژیان، اگه منظورت اصالت و برندو اینجور چیزاس، که یاماها جون 90%مردم به این موردا توجه نمیکنن، دوما G3 یا G3 beat چه ایرادی داره؟؟؟ G3 واقعا گوشیه خوبیه، حالا شاید بگین که لگ و باگ داره اما در مقابل امکانات زیاد و خیلی خوبش زیاد ملاک مهمی نیس،درسته سونی عالیه و دیگه نمیشه کلا بگی همه برندا مزخرفن، اگرم قرار باشه مثال ماشینی زد،بنظرم پرچمدارای سونی تویوتا لندکروزر هستن و مال الجی بخصوص G3 لکسوس LX 570
    ولی همون طوری که از لندکروزر خوشم میاد از سونیم خوشم میاد ولی الجی و لکسوس رو تحسین میکنم.

    CrytrOn گفته:
    ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۰۵

    همش برمیگرده به عقاید ادم که همراه جامعه جهانی باشه یا همرده جوامع اطراف و داخلی 🙂
    مهم نیست ادامه بدید :دی

    SAMAN_Z2 گفته:
    ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۱:۱۶

    فک کنم دیگه آتش بسه
    😉

  2. دوستان جواب بدین:من یه مشکل خیلی خیلی جدی با زد3 دارم اگه اینجوری پیش بره میفروشمش!نه اندروید5 نمیخوام مشکلم اینه که اونقدر این گوشی زیباست که نمیتونم باهاش کار کنم!! راه حلی پیشنهاد کنین.؟؟

    پاسخ

    amirarsalanxz گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۲۵

    بدش به من بهت 2 تا سامسونگ بدم باهاش کار کن!!

    پاسخ

    سیاوش گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۳۷

    نه میخوام بزارم دکور نمیتونم باهاش کار کنم حیفه!چرا منفی دادین؟

    پاسخ

    سجاد عاطفی گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۲۶

    فکر کنم دلیل فروش بالای سامی هم همین باشه!!!!چون هر کسی نمیتونه در برابر جمال زیبای گوشی های سونی طاقت بیاره!
    .
    .
    .
    بزن لایکو به افتخار سونی

    پاسخ

    Yamaha گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۳۷

    بزن به افتخار سجاد عاطفی که به راه راست هدایت شده.خخ

    پاسخ

    سجاد عاطفی گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۴۴

    ارادتمند تک تکتون هستم. نه داداش خدایی زد1 دلمو شکسته بود ولی زد3 دو برابر عاشقم کرد.لامصب خیلی بی نقص و به قول دوستمون خوشگله…

    pouya.dadashi.97 گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۴۶

    هههههه، خیلی با حال بود خدا همه رو به راه راست هدایت کنه ،مخصوصا این سامسونگی هارو .

    Yamaha گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۱:۳۵

    دقیقا منم مشکل تورو دارم با z3. تازه من یه مشکل دیگه هم دارم. اینه که انقدر بی ایراده دلم نمیاد از دستم جدا کنمش یه دقیقه. همش تو دستمه این جیگر. عین جواهر زینتی میمونه.

    پاسخ

  3. خداییش بعداز سونی به کوآلکام خیلی علاقه دارم،یه پست قبلا در باره استفاده سونی از مدیاتک منتشر شده بود ترجیح دادم اونجا حرفی نزنم،ولی نباید بی وجدانی کرد مدیاتک خوب وارد بازار شد، ولی خوب دوستان خیلی خیلی بهتر از من میدونن که کوآلکام چیزی فراتر از خوبه واقعا خیلی خوب شد که کوآلکام این سری از پردازنده هارو در کنار پردازندهایه قدرتمند ۸۱۰ تولید و عرضه میکنه،من مطمئنم سونی با ورود این پردازنده ها سینه رد به مدیاتک میزنه،حالا خوب یا بد نظر بعضی دوستان با هم فرق میکنه،راستشو بخواین من یه سه ساعتی میشه این خبرو تو یکی از همین سایتایی ایرانی خوندم ،تو پستی قبلی میخواستم بگم که همچین خبری شده ولی دوست داشتم و منتظر موندم از زبان شیرین مدیران خوبو دوست داشتنی اکسپریان بشنوم.

    پاسخ

    kian گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۲:۲۲

    دست رد به سینه میزنه،سینه که نمیزنه

    پاسخ

    pouya.dadashi.97 گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۰:۴۱

    درسته عزیز جان حق با شماست،اشتباه شده،ممنون که اطلاع دادین.

    پاسخ

    کامی گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۷:۴۸

    من g3 beat رو با m2 aqua مقایسه کردم تنها برتری الجی صفحشه بق

    پاسخ

  4. اگه چیپ 415 و 420 از شبکه LTE پشتیبانی بکنه که خیلی خوبه، این یعنی رو میانرده های بیشتری میشه از LTE استفاده کرد و چیپ 618 و 620 هم که از ویدئو 4k پشتیبانی میکنن.
    به نظرم کوالکام پردازنده های میانردشو خوب ارتقاء داده!

    پاسخ

  5. دوستان ببخشید چیز بی ربط میگم، ولی با اینکه خودم دوس دارم هرچه سریعتر لالی پاپ منتشر شه و اکثرا تو همه پستا این موضوع رو میگن و اعتراض دارن، میخوام بگم خداییش هنوز کلی از برنامه ها با لالی پاپ سازگار نیس، پس خواهشا انقد معترض نباشین، هر شاید Z1 دارا شاکی باشن ولی خب شما تا الان صبر کردی، یه چن روز دیگم روش.
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    . الکی، مثلا من لالی پاپ نمیخوام. خخخخخخخخخ
    .
    .
    .
    .شوخی کردم، ولی حرفم جدی بود.

    پاسخ

    amirabbas گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۲:۰۸

    سلام
    عجب؟؟؟
    شوخی کردم اما جدی بود؟؟؟؟؟؟
    O-o

    پاسخ

    SAMAN_Z2 گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۷:۲۱

    آره، این مدل جدیده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here