Hi-Res Audio سیستمی است که برای نخستین بار شاهد استفاده از آن در گوشی Z3 و در سال 2014 بودیم که پس از آن به یک قابلیت معمول استفاده شده در اسمارت فون ها تبدیل شد. در اوایل ماه ژانویه، این فناوری ساپورت هایی را از Sony Music, Universal, Warner, the Recording Publishing Association of America, و Pandora دریافت کرد.

به تازگی هم اخباری منتشر شده است مبنی بر همکاری سونی و گوگل برای بهبود پخش صدا در اندروید O. در حال حاضر در بسیاری از دستگاه ها از جمله XZ و XZ Premium از سیستم پخش صدای بسیار باکیفیتی استفاده شده است. برای روشن شدن دلیل قدرت این سیستم های پخش، امروز سونی موبایل گفتگویی با Peter Hewitt-Dutton که یکی از مهندسینی است کار تخصصی او در این زمینه می باشد و در استودیو معروف Metropolis در حال فعالیت است را تدارک دیده که با هم میخوانیم:


از دیدن شما بسیار خوشحالیم. چه مدت است که با Metropolis همکاری می کنید و در اینجا چه کاری انجام می دهید؟

من در ابتدای کار به عنوان پذیرشگر در Metropolis شروع به کار کردم و پس از 10 سال به یک مهندس در آن تبدیل شدم. وظیفه ی اصلی من میکس کردن فایل های صوتی و آماده کردن آن ها برای انتشار نهایی است.


Hi-Res Audio به طور دقیق چیست؟

اگر نخواهیم خیلی وارد بحث فنی آن شویم، Hi-Res یک فناوری است که در مقایسه با CD های معمولی ریت و عمق بیت بیشتری را به ثبت می رساند. برای مثال، به جای ضبط صدا با عمق بیت 16، با عمق بیت 24 صدا ضبط می شود.


چه تفاوتی میان ضبط صدا به صورت معمولی و به صورت Hi-Res وجود دارد؟

در حقیقت، تمامی موزیک ها در فریم high-resolution و باکیفیت بالا ضبط می شوند. ولی CD ها و نسخه های دانلودی MP3 ها با کاهش رزولوشن مواجه می شوند.


بسیار خب، اینجا جایی است که بحث فنی ماجرا آغاز می شود. چه تفاوتی میان سیستم استاندارد و Hi-Res وجود دارد؟

تفاوت موجود میان آن ها در رنج فرکانسی و سطح جزئیات دینامیکی در آن ها می باشد. اگر بخواهم یک مثال برای شما بزنم، هرچه ریت صدا افزایش یابد، ماکزیمم فرکانسی که سیستم می تواند ضبط کند نیز افزایش می یباد. از آن جایی که گوشی انسان نمی تواند صداهایی بیشتر از 20 کیلوهرتز را بشنود، ولی می تواند هارمونی ها و transients ها را در فرکانس های بالاتر تشخیص دهد. این ها مواردی هستند که در شنیدن موزیک لذت بخش تاثیر دارند.

مورد بعدی، bit depth ( عمق بیت ) می باشد که تعیین کننده ی رنج دینامیکی سیستم می باشد که در حقیقت تفاوت میان بالاترین و پایین ترین نقطه ی صوتی یک صدا می باشد. در این سیستم، این مقدار به صورت دقیقی ذخیره می شود. CD ها عمق بیتی در حدود 16 بیت را اجرا می کنند در حالی که Hi-Res عمق بیتی برابر با 24 را در اختیار شما قرار می دهد. این به این معنی خواهد بود که جزئیات بیشتری در فایل ضبط خواهند شد.


خب این برنامه علاقه مندان به موزیک چه مفهومی درپی خواهد داشت؟

در حقیقت شنوندگان می توانند با استفاده از این سیستم، صدایی بسیار نزدیکتر به آنچه که خواننده در استودیو شنیده است را بشنوند. در بسیاری از موارد صدا بصورت دقیق آن چیزی که هست، ضبط می شود. ز مبدل های تبدیل کننده ی ریت نیز برای ساخت فرمت مناسب برای پخش در CD ها و فرمت استاندارد استفاده می شود. با استفاده از Hi-Res هنرمند می تواند چیزی را که دقیقاً انتظار آن را دارد به گوشی شنونده ی آن برساند.


فایل های low-res چه فایل هایی هستند؟ آیا Hi-Res این بخش را نیز بهبود خواهد داد؟

بله، مبدل های دیجیتال به آنالوگ نیاز به تبدیل فایل های high resolution خواهند داشت که در مقایسه با فرمت های مشابه low-res خود، نیاز به کیفیت بیشتری خواهند داشت. بنابراین، این گونه فایل های low-res به تجهیزات لیزری بسیار نزدیک خواهند شد.


آیا دسته ی خاصی از این کار سود می برند؟

اگر شما فرایند down sampling را از هر صدایی حذف کنید، آن صدا بهتر شنیده خواهد شد. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، رنج دینامیکی بالاتر باعث گسترده تر بودن فرکانس صدا خواهد بود. البته دستگاهی که با آن ضبط می شود هم باید از قابلیت ضبط تمامی فرکانس های تولید شده پشتیبانی کند. این کار به افراد بسیار زیادی کمک خواهد کرد.


تلوزیون ها از HD به 4K افزایش رزولوشن داشته اند. آیا Hi-Res پیشرفت کافی برای صدا می باشد؟

نه اصلاً، در حال حاضر صنعت صوتی در حال پیشرفت های چشمگیری می باشد. از آن جایی که محصولات و مبدل های بهتری تولید شده اند، ممکن است نوارهای آنالوگ در شکل جدیدی برای پخش صدای بهتر استفاده شوند. البته هنوز به صورت قطعی این کار انجام نشده است.

منبع: