۱۱ روش برای کم کردن مصرف ترافیک اینترنت در اندروید

0
۲۳,۶۲۵

data
روز به روز ابزارهای اطراف ما هوشمندتر می شوند و یک پای هوشمندی در دنیای ما، داشتن ارتباط با شبکه جهانی است. از تلفن های هوشمند تا یخچال ها (اینترنت اشیاء) همه به اینترنت متصل هستند و این یعنی مصرف بیشتر ترافیک اینترنتی.

وقتی اوضاع اینترنت و حجم ترافیک خوبی داشته باشیم که هیچ دغدغه ای نیست ولی در غیر این صورت لذت استفاده از ابزارهای هوشمند جای خود را با هراس از تمام شدن حجم ترافیک عوض می کند و باعث می شود نتوانیم آن طور که باید و شاید از قابلیت های آنها بهره ببریم. خصوصاً اگر بخواهید از اینترنت مخابراتی یا همان سلولار استفاده کنید که هزینه ای به مراتب بالاتر هم دارد.

اما اگر کاربر سیستم عامل اندروید باشید راهکارهایی وجود دارد که با به کار بستن شان می توان تا حد زیادی مصرف هدفمند و بهینه ای در زمینه ترافیک اینترنت داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۱ روش برای هدفمند سازی مصرف داده آشنا شوید.

۱- به روز سازی اپ ها تنها از طریق وای-فای

وارد اپلیکیشن گوگل پلی شوید و با تپ کردن روی Menu، از قسمت Settings عبارت Auto-update apps را پیدا کنید. در این قسمت گزینه Auto-update apps over Wi-Fi only را انتخاب کنید یا به طور کل از خیر به روز رسانی خودکار اپلیکیشن های بگذرید و در صورت نیاز تنها به طور دستی مبادرت به این کار کنید.

۲- پیکربندی تنظیمات داخلی مصرف ترافیک اپ

برای ارائه تجربه ای روان و خوب، خیلی از اپ ها به طور غیر آشکار به سرورشان وصل می شوند تا محتوای خود را به روز کنند. برای مثال گوگل پلاس از عکس ها و ویدیوهای شما پشتیبان تهیه می کند. این کار می تواند خوب باشد اما وقتی هزینه اشتراک اینترنت موبایل را در نظر بگیرید غیر منطقی به نظر می رسد؛ پس وارد تنظیمات اپلیکیشن شوید و گزینه مربوط را غیر فعال کنید.

۳- استفاده از ترافیک اینترنت در پس زمینه را محدود کنید

حتی اپ هایی که به شما اجازه تنظیمات ترافیک را نمی دهند هم ممکن است در خفا از ترافیک اینترنت شما استفاده کنند. برای این که بفهمید کدام اپ زیر گوش شما در حال استفاده از ترافیک تان است از Settings قسمت Data Usage را انتخاب کرده و به پایین اسکرول کنید تا اپ ها و حالت استفاده از ترافیک توسط آنها مشخص شود.

بعد روی یک اپ تپ کنید و به دو عدد موجود کنار نمودار بنگرید؛ Foreground ترافیک مصرفی را در وقتی که شما به طور فعال در حال استفاده از اینترنت هستید نشان می دهد و Background دلالت بر مصرف پشت پرده ترافیک دارد.
اگر متوجه مصرف بیش از حد یک اپ شدید به پایین اسکرول کنید و گزینه Restrict background data را تیک بزنید. فقط دقت کنید که این تنظیم هر گونه رفتار متناقض اپلیکیشن را نیز لغو می کند؛ مثل اپی که اطلاعات حساب بانکی شما را هر چند ساعت به روز می نماید.

۴- محتوای اپ هایی که نیاز به استریم دارند را از پیش دانلود کنید

قیمت زیاد اشتراک اینترنت سلولار باعث شده اپ های بیشتری امکان پیش-دانلود محتوای خود را فراهم کنند؛ به این صورت که یک بار وقتی به وای-فای دسترسی دارید آنها را دریافت می کنید و بعداً هر موقع خواستید استفاده می نمایید.

۵- فایل ها را فقط هنگامی که به وای-فای دسترسی دارید دانلود کنید

کمتر پیش می آید که در لحظه نیاز مبرمی به دانلود یک فایل صوتی یا تصویری پیدا کنید، پس بهتر است با مدیریت امور، دانلود فایل های حجیم خود را به زمان هایی که به وای-فای دسترسی دارید موکول کنید.

۶- قبل از آغاز سفر نقشه مسیر را ذخیره کنید

با امکان آفلاین در نقشه گوگل می توانید نقشه ها را از پیش ذخیره کنید. مدتی طول می کشد که کل داده ها دانلود شود و در ضمن به فضای کافی برای این امر نیاز دارید اما وقتی که کار به پایان رسید دیگر بدون نیاز به اتصال به اینترنت می توانید از نقشه مسیر استفاده کنید.

۷- تنظیمات همگام سازی (Sync) را به درستی انجام دهید

موقع انجام تنظیمات تلفن احتمال دارد که آن را روی همگام سازی همه چیز (Sync all things) قرار داده باشید و انواع اپ ها به طور خودکار و بدون سوال از شما خود را همگام کنند. برای غیر فعال کردن این مورد به صفحه تنظیمات بروید و روی Accounts تپ کنید، با برداشتن تیک گزینه مربوط، همگام سازی خودکار را لغو نمایید.

در صورت نیاز می توانید هر کدام از اپ ها را به طور جداگانه همگام کنید.

۸- همگام سازی را به طور موقت خاموش کنید

برای این کار وارد صفحه تنظیات شوید و روی Data Usage تپ کنید بعد از طریق Menu گزینه Auto-Sync data را غیر فعال نمایید.

۹- ترافیک مصرفی در مرورگر خود را فشرده کنید

اصلاً تعجب نکنید که با مرور چند صفحه وب کلی از ترافیک اینترنت شما مصرف شود. مضاف بر این که هنوز بیشتر وب سایت ها برای استفاده در موبایل تطبیق پیدا نکرده اند و حجم آنها هم برای کاربران موبایل هنگام استفاده از اینترنت سلولار زیاد است.

مرورگرهایی هستند که صفحات وب را برای شما فشرده می کنند اما در مرورگر کروم هم با رفتن به قسمت Settings و بعد Bandwidth Managment و انتخاب Reduce data usage می توانید ترافیک مصرفی را تا حد ممکن کاهش دهید.

۱۰- مصرف ترافیک خود را رصد کنید

یکی از کاربردی ترین قابلیت های اندروید Data Usage Tool است. با این ابزار می توانید مصرف ماهانه ترافیک خود را بررسی کنید. البته اپلیکیشن های دیگری هم هستند که امکانات بیشتری در اختیارتان می گذارند.

۱۱- همه فعالیت های نیازمند مصرف ترافیک را فشرده کنید

و به عنوان آخرین راه حل، می توانید با اپلیکیشن Onavo Extend یک گام فراتر رفته و همه داده های وارد شده را فشرده کنید. برای مثال ایمیل ها ساده سازی می شوند، صفحات وب در سمت سرور فشرده می گردند و حجم عکس ها بهینه می شود.

شما چه راه های دیگری می شناسید؟
Cnet
 به نقل از نارنجی
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here