آشنایی با روش تعویض صفحه نمایش آسیب دیده‌ ی یک گوشی

0
۱۰,۸۷۸

تعویض کردن صفحه نمایش گوشی برای افرادی که عادت دارند گوشی خود را خراب کنند، زیاد اتفاق می‌افتد و اگر نحوه‌ی کار را بلد باشند در هزینه‌هایشان خیلی صرفه جویی می‌شود. در این مقاله روند تعویض صفحه نمایش را بررسی می‌کنیم.

اولین قدم برآورد هزینه‌ها
اگر قطعات لازم برای تعمیر صفحه نمایش موجود باشد و البته گوشی آسیب‌های دیگری ندیده باشد، می‌توان این کار را شخصاً انجام داد. اما در نظر گرفتن هزینه‌ی قطعات بسیار مهم است. شاید هزینه‌ی تعمیر در حد خرید یک گوشی ارزان باشد. مسائل مهم دیگری مثل از دست دادن اطلاعات مهم هم مطرح است، به علاوه برای خرید گوشی جدید باید کمی تحقیق کنید و مدتی بدون گوشی بمانید.
در این مورد تصمیم با شماست، گوشی جدید تهیه کنید یا گوشی قدیمی را تعمیر کنید.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

پیدا کردن صفحه نمایش برای گوشی خراب شده
کجا می‌توان صفحه نمایش یدکی پیدا کرد؟ اگر در کشورهای دیگر بودیم به eBay سری می‌زدیم ولی در ایران باید سراغ مکان‌هایی برویم که پر از مغازه‌های گوشی فروشی هستند. شاید در این میان مکان‌هایی برای تعمیرات و خدمات مربوط به گارانتی گوشی پیدا کنیم و آنجا یک صفحه نمایش جدید تهیه کنیم.
توجه کنید که قطعه‌ای که می‌خرید درست مربوط به گوشی خودتان باشد و همه چیز را خوب چک کنید.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

وسایل مورد نیاز
ممکن است صفحه نمایش یدکی به همراه چند ابزار مورد نیاز فروخته شود. معمولاً برای باز کردن یک گوشی به وسایلی مثل پیچ‌گوشتی، پیچ‌گوشتی ترکس، انبرک (ترجیاً پلاستیکی یا کربنی)، چند تراز کوچک با لبه‌های باریک و تیز و در نهایت یک مضراب گیتار! نیاز داریم.

هر یک از این ابزارآلات مذکور به شکل‌های مختلف در باز کردن یک گوشی به کار می‌روند. معمولاً چند پیچ زیر باتری وجود دارد که برای جدا کردن بدنه باید باز کرد. ابزارهای اشاره شده هزینه‌ی زیادی ندارد ولی اگر می‌خواهید هزینه کمتر شود می‌توانید از پره‌های چرخ دوچرخه استفاده کنید، سرشان را تیز کنید و ابزار بسازید!

اساس کار در تعویض صفحه نمایش گوشی

اولین روش برای آشنایی با نحوه‌ی تعویض صفحه نمایش یک گوشی مراجعه به وب‌سایت YouTube است، شاید یک راهنمایی دقیق ویدیویی برای انجام این کار پیدا کنید. معمولاً یک گوشی از چندین لایه سخت‌افزاری ساخته شده که باید به دقت باز شوند تا تعویض صفحه نمایش انجام شود. در مورد یک گوشی خاص مراحل را شرح می‌دهیم.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

باز کردن گوشی
اولین کار برداشتن کاور (پوشش) پشت گوشی است (البته اگر ممکن باشد) و بعد از آن نوبت به برداشتن باتری می‌رسد. پیچ‌های زیر باتری را پیدا می‌کنیم، ممکن است کنار پورت USB یا زیر لیبل‌ها واقع شده باشند. مثلاً در تصویر زیر می‌بینید که در گوشی Nokia Lumia 800 در کنار پورت USB یک پیچ واقع شده است.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

باز کردن گوشی معمولاً با استفاده از چند تراز کوچک صورت می‌گیرد، ممکن است پیچ‌هایی هم در جاهای مختلف پیدا کنید که باید باز شوند.
مراقب کابل‌های نوار شکل باشید، مثلاً در شکل زیر یکی از این کابل‌ها نشان داده شده است:
باید اینگونه کابل‌ها به آرامی از کانکتورهای مربوطه جدا شوند. باید بسیار مراقب باشید چرا که این کابل‌ها حساس هستند و اگر آسیب ببینند تعمیر گوشی بسیار مشکل می‌شود.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

جدا کردن صفحه نمایش
جدا کردن دیجیتایزر از صفحه نمایش معمولاً مشکل نیست و با جدا کردن کابل نواری جدا می‌شود. البته صفحه نمایش و دیجیتایزر در بسیاری از گوشی‌های مدرن امروزی، با هم ترکیب شده‌اند.

به هر حال تا اینجای کار باید بخش جلوی گوشی و صفحه نمایش شیشه‌ای را جدا کرده باشید. برای جدا کردن شیشه باید از سشوار یا تفنگ حرارتی استفاده کنید تا چسب شل شود. ممکن است برای تعویض به چسب جدید نیاز پیدا کنید.

تعویض چسب و وصل کردن صفحه نمایش جدید
چسب را می‌توانید به صورت رول‌های بسیار باریک بخرید. در واقع چسب مورد نظر یک نوار چسب دوطرفه است، اگر چنین چسبی در اختیار داشتید می‌توانید آن را به صورت نوار‌های خیلی باریک (مثلاً ۱ میلی متری) درآورید.

چسب را باید روی قاب گوشی اعمال کنید نه روی شیشه، وقتی چسب را اعمال کردید، نوار محافظی که روی چسب دو طرفه زده شده را جدا کنید و صفحه نمایش را محکم در جای خود قرار دهید.

کابل را به درستی متصل کنید
حالا باید کابل‌های مربوطه را به درستی متصل کنید و احتمالاً قفل نمائید و گوشی را سرهم کنید. لایه لایه گوشی را اسمبل کنید، قطعات را درست در جای خود قرار دهید. دقت کنید که هیچ کابل یا پیچی جا نماند! در نهایت گوشی را تست کنید و پیچ‌های نهایی را محکم کنید.

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

نتیجه‌گیری
تعویض صفحه نمایش کار چندان مشکلی نیست اما توجه کنید که این کار احتمالاً باعث باطل شدن گارانتی می‌شود. به توصیه‌های نویسنده توجه کنید و علاوه بر این بنده شخصاً پیشنهاد می‌کنم در طول باز کردن گوشی از قطعات داخلی و چیدمان دقیقشان عکس بگیرید که بعدا برای سرهم کردن، دچار سردرگمی نشوید و قطعه‌ای اضافه نیاید!

گویا آی تی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here