آنچه از نوقا باید بدانید! بررسی تخصصی اندروید 7.0 (بخش اول)

17
۸,۲۵۹

android-7-0-nougat-13
همانند اندروید مارشمالو شرکت گوگل پیش از عرضه نسخه اصلی و پایدار اندروید نوقا دست به عرضه بتا هایی از این سیستم عامل کرد تا با جمع آوری نظرات توسعه دهندگان بتواند نسخه اصلی را هرچه بهترو بدون باگ تر آماده کرده و بصورت رسمی انتشار دهد. انتشار پنج نسخه از بتای این سیستم عامل باعث شد تا توسعه دهندگان مختلف با شناسایی نقاط ضعف این سیستم عامل کمکی شایان به گوگل کنند و علاوه بر این برنامه های خود را در برابر امکانات و قابلیت های جدید نسخه جدید محک بزنند و ایراد های موجود را از بین ببرند.

همانند گذشته نسخه جدید اندروید نیز در گام نخست برای دستگاه های رسمی شرکت گوگل، نکسوس ها و دیگر دستگاه های این شرکت عرضه خواهد کرد اما دیگر شرکت ها نیز به فاصله چند ماه اندروید جدید را برای دستگاه های خود عرضه خواهند کرد.

روز گذشته مقدمه ای از بررسی را با هم خواندیم. امروز قصد داریم تا این بررسی را با نگاهی به ظاهر رابط کاربری و تغییرات قسمت های مختلف دستگاه آغاز کنیم.


صفحه اصلی، تکراری ولی آشنا
اولین چیزی ک پس از چند دقیقه استفاده از نسخه جدید اندروید آن را درمیابید بازطراحی لوگو میباشد. این لوگو بالاخره در بوت انیمیشن نیز درج شده است تا نشان دهنده این باشد که گوگل تا چه حد مصمم به یکپارچگی سیستم خود دارد.

پس از اولین بوت شما با یک نکته نا امید کننده روبه رو خواهید شد، گوگل لانچری قدیمی بدون قابلیتی جدید و قابلیت ها و ظاهری تکراری. دلیل این تکراری بودن نیز آپدیت نشدن لانچر گوگل برخلاف انتظار ها در نسخه نهایی اندروید میباشد. در نتیجه با همان صفحه اصلی، منو برنامه ها و قابلیت هایی که از قبل با آنها آشنایی داشتیم مواجه میشویم.

چیدمان قفل صفحه نیز در نسخه جدید دستخوش تغییرات نشده است شرتکات ها تغییری نکرده سات و همچنان شاهد شرتکات تماس در سمت چپ و شرتکات دوربین در سمت راست هستیم.


تغییرات گسترده در تنظیمات
به جرأت تنظیمات را میتوان یکی از بخش هایی دانست که دستخوش تغییرات فراوانی شده است. دکمه سرچ کماکان در مکان قبلی خود باقی مانده است، در صورتی که قابلیت Do Not Disturb فعال باشد پایین تر از دکمه سرچ نواری مبنی بر فعال بودن این حالت نمایان میشود که قابلیتی جدید در تنظیمات است. کمی پایین تر پیشنهاد های راهنمایی کننده برای کابران تازه وارد به نمایش در میآید که وجودش برای تازه کاران خالی از لطف نیست و درصورت عدم نیاز توانایی غیر فعال کردن این قابلیت نیز وجود دارد.

نمایش توضیحات بخش جذاب و کار آمد دیگری است که به تنظیمات اضافه شده است به این معنی که کمی پایین تر از هر گزینه موجود در صفحه اصلی تنظیمات توضیحات کوتاهی به نمایش در میآید که بسیار کار آمد میباشد برای مثال میتوان به فضای خالبی باقی مانده، نام وای فای متصل شده، صدای زنگ و یا بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

اما تغییرات تنظیمات به همین جا ختم نمیشود و گوگل قابلیتی بسیار جالب را نیز به تنظیمان اندروید نوقا افزوده است. از این پس میتوانید در تنظیمات از هرجای ممکن با دسترسی منوی کشویی به سادگی به منوی دلخواه در تنظیمات جابجا شوید.


اعلانیه هایی با تغییرات فراوان
این ناحیه نیز دچار تحولاتی عظیم شده است. تغییرات به قدری بود که کمی طول کشید تا کامل آن را فرا بگیریم و با آن آشنا بشویم. قابلیت های بسیاری در این بخش قابل رویت است که اکثر آن ها در جهت راحتی و سرعت بخشیدن به کار کردن کاربران است.

در نسخه جدید میتوان بجای ورود به خود برنامه در هنگام مشاهده اعلانیه ای در همان زمان پاسخ مستقیم را داد که کاربران را در بیشتر مواقع بی نیاز از باز کردن برنامه خاصی میکند. اما این قابلیت فعلا برای تمامی برنامه ها در دسترس نیست و فقط برنامه هایی که با این قابلیت سازگاری داشته باشند میتوانند از این قابلیت استفاده کنند. اما این مورد نکته نگران کننده ای نخواهد بود چون تمامی توسعه دهندگان با بروز رسانی برنامه خود این قابلیت کلیدی را به برنامه خودشان اضافه خواهند کرد.

برای مثال برنامه جیمیل را امتحان میکنیم. در هنگام دریافت چند ایمیل از چند شخص بجای نمایش چند پیام سیستم جدید تمامی ایمیل ها را در قالب یک پیام در میاورد که میتوانید با استفاده از آن پیش نمایشی از پیام را دریافت کنید یا در صورت لزوم ایمیلی را پاک و یا آرشیو کنید.

 


منوی تنظیمات سریع آشنا و بهبود یافته
همانند گذشته برای نمایش کامل منوی تنظیمات سریع باید نوار اعلانیه ها را دوبار رو به پایین بکشیم اما این بخش نسبت به گذشته تغییری کاربردی را شامل میشود. در گذشته با یک بار کشیدن نوار اعلانیه ها فقط اعلانیه های موجود به نمایش در می آمد اما اکنون با این کار علاوه بر اعلانیه ها ردیفی از تنظیمات سریع نیز به نمایش در می آید. در اندروید مارشمالو میتوانستیم نوار تنظیمات سریع را ادیت کنیم اما در جابجایی تنظیمات کمی دچار مشکل بودیم که این مشکل نیز در اندروید نوقا برطرف شده است. همانطور که انتظار میرود با کشیدن نوار اعلانیه ها باید این پنج گزینه در لاک اسکرین نیز به نمایش در باییند اما در این مورد تمامی تنظیمات سریع نمایان میشوند که به شخصه این مورد را کمی آزار دهنده قلمداد میکنم.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

17 دیدگاه ها

  1. اندروید خام واقن زیباس

    پاسخ

    SpatialFlowers گفته:
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۱۵

    عالیه
    فقط ای کاش واسه Z1 میومد
    خخخ

    پاسخ

    javad.p گفته:
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۸:۲۸

    یعنی شما اندروید ۸.۰ هم سونی بهت میداد باز میگفتی کاش اندروید ۹ هم به ما بده. خخخ شوخی کردم عزیز،اینقدر که سونی پشتیبانی ش خوبه سطح توقعات همه کاربرا رو بالا برده. سونی بخش پشتیبانی نرم افزاریش و کلا از نظر من کل بخش نرم‌افزارش عالیه. اندروید رو کاملا بهینه میکنه.

    پاسخ

  2. دمد گرم محمد علی جون که جواب دادی
    بی زحمت اگه تونستی جواب این دوتا سوالم رو هم بده،خیلی ممنون
    ۱٫نظرت در مورد باتری Z5 چطوره؟
    چون ظاهرا که یکمی انگار زود خالی میکنه(حداقل به نسبت Z2 که همین طوره)
    ۲٫به نظرت اشتباه نکردم Z5 رو برای فامیلمون گرفتم؟منظورم اینه به نظرت Z5P یا Xperia X بهتر نیست؟(بیشتر از نظر باتری و دمای پردازنده میپرسم که آیا اینا بهترن یا در یه حدن؟
    دمت گرم داداش.ممنون

    پاسخ

  3. به احتمال خیلی قوی اپدیت ۷ برای گوشی سونی C4 بیاد چون که تا الان خبری از اپدیت ۶ نشده

    پاسخ

    Modarz گفته:
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۳۳

    نه بابا برادر

    پاسخ

    Reza133(xperia z2) گفته:
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۳۶

    اندروید ۷٫۰ برای C4 !؟؟
    😐

    پاسخ

    asaipoor1 گفته:
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۴۱

    اندروید ۶ برای c4 و c5 تا چند روز آینده میاد
    بیلد نامبر جدید برای هر دو گوشی توی سایت رویت شده، و تا چند روز دیگه آپدیت اندروید ۶ براشون میاد

    پاسخ

  4. آقا هادی سلام
    یه سوال داشتم که خیلی ممنون میشم اگه جوابمو بدید.
    من تازگیا برای یکی از فامیلامون Z5 خریدم(از نمایندگی سونی)
    ولی توی تنظیمات دستی دوربین،وقتی روی ۲۰ یا ۲۳ مگاپیکسل میزارم نمی تونم ایزوشو تنظیم کنم.فقط توی حالت ۸ مگاپیکسل یا کمتر iso به صورت دستی قابل تنظیمه.ولی Z2 خودم روی ۲۰ مگاپیکسل ایزوش قابل تنظیمه.خواستم بدونم که آیا گوشی تقلبیه یا همه ی Z5 ها این طورن؟
    تازه یه چیز دیگه ای که خیلی نگرانم کرده از بابت تقلبی بودن این گوشی،اینه که با کمترین فعالیتی، گرم(نه داغ)میکنه.اندرویدشم ۶ هست و به محض روشن شدن یه آپدیت ۱۰۰ مگ براش اومد که سریع آپدیت کردم.
    یعنی همه Z5 ها این طورن؟(آخه ظاهرا توی اندروید ۶ دیگه نباید این طور باشه
    که البته،گرماش آزار دهنده نیست ولی قاعدتا نباید اینطور باشه،باور کنین صفحش که روشن میشه و ۲۰ ثانیه باهاش کار کنی شروع میکنه به گرم کردن)
    بعد میشه لطفا بگین که بهترین تنظیم دستی برای دوربین Z5 چیه؟چون دوربین گوشی برای فامیلمون بیش از حد مهمه
    خیلی ممنون میشم اگه یه جواب کامل در مورد تنظیمات دوربین و قضیه گرم کردن گوشی بهم بدید
    ممنون

    پاسخ

    محمدعلی۷۶ گفته:
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۳۱

    سلام دوست گلم…من خپدم زدفایو دارم…نه ماهم هس ک دارم…بله…نمیتونید ایزوشو تغییر بدید و این عادیه….پیشنهادمم حالت اوتوماتیکه چون عالیه
    اما درمورد داغ شدنش،بله،گرم میشه
    حتی بعضی موقا بدون اینکه باش کاریم کنی،گرم میشه…ولی ب مرور زمان اوکی میشه
    ولی فک نکن این فقظ ماله سونیه…خیلی از گوشیا اینطورین و این ب خاطر آینه ک سونی گرمارا با لوله های خنک کننده سریع ب بدنه منتقل میکنه…پس نگرانش نباش
    درمورد حالت دستیشم اطلاعاتی ندارم

    پاسخ

    Dariushz5 گفته:
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۲۲

    محمد علی من هم تازه Z5 گرفتم تو پست قبلی گفتم کسی جواب نداد…دوربین تو شرایط کم نور نویز میندازه منظورم از نویز نقطه های ریز نیستن اون رو میدونم طبیعیه.. منظورم بعضی موقع ها خط های عمودی میان آگه دقت بکنی که زیاد معلوم نیست اون طبیعیه برای شما هم هست آیا… ممنون میشم راهنمایی کنی

    پاسخ

    javad.p گفته:
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۸:۳۳

    من Z5P دارم تا زمانی که اندرویش ۶.۰ بود واقعا گرماش اذیت کننده بود گوشی خواهرم هم که زد۵ هست همینطور بود ولی آپدیتشون که کردم به ۶.۰.۱ واقعا عالی شد.یعنی واقعا خبری از اون گرمای زیاد نیست. خیلی خنک و عالی.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here