آنچه از نوقا باید بدانید! بررسی تخصصی اندروید 7.0 (بخش پایانی)

10
۷,۵۰۹

android-7-0-nougat-13
همانند اندروید مارشمالو شرکت گوگل پیش از عرضه نسخه اصلی و پایدار اندروید نوقا دست به عرضه بتا هایی از این سیستم عامل کرد تا با جمع آوری نظرات توسعه دهندگان بتواند نسخه اصلی را هرچه بهترو بدون باگ تر آماده کرده و بصورت رسمی انتشار دهد. انتشار پنج نسخه از بتای این سیستم عامل باعث شد تا توسعه دهندگان مختلف با شناسایی نقاط ضعف این سیستم عامل کمکی شایان به گوگل کنند و علاوه بر این برنامه های خود را در برابر امکانات و قابلیت های جدید نسخه جدید محک بزنند و ایراد های موجود را از بین ببرند.

همانند گذشته نسخه جدید اندروید نیز در گام نخست برای دستگاه های رسمی شرکت گوگل، نکسوس ها و دیگر دستگاه های این شرکت عرضه خواهد کرد اما دیگر شرکت ها نیز به فاصله چند ماه اندروید جدید را برای دستگاه های خود عرضه خواهند کرد.

در روزهای گذشته بررسی اندروید 7.0 را در دو بخش قرار دادیم که امروز بخش سوم و پایانی این بررسی را با هم مرور خواهیم کرد.


آپدیت هایی راحت تر، نصب برنامه ها سریع تر
در نسخه جدید اندروید آپدیت سیستمی بسیار راحت تر و سریعتر از قبل شده است. زین پس آپدیت ها پس از دانلود بصورت خودکار در بکگراند سیستم نصب میشوند و فقط شما نیاز به یک ریبوت برای استفاده از آپدیت های جدید خواهید داشت.

به لطف کامپایلر های جدید استفاده شده در اندروید نوقا دیگر شاهد پنجره Android is upgrading و یا Optimizing apps نخواهیم بود و زمان بوت دستگاه پس از آپدیت نسبت به نسخه های قبل بشدت افزایش یافته است.

علاوه براین کامپایلر های جدید استفاده شده باعث میشوند تا برنامه ها از آنچه که در گذشته وجود داشت بسیار سریعتر نصب و آماده به کار شوند.
اما متاسفانه بدلایل تکنیکی و فنی گوگل تصمیم گرفته است تا قابلیت آپدیت سریع را برای گوشی های حال حاضر عرضه نکند و این قابلیت را فقط مخصوص گوشی های نسل جدید در نظر گرفته است. اما به غیر از این قابلیت تمامی قابلیت هایی که در طول مقاله به آنها اشاره کردیم برای دستگاه های دیگر نیز عرضه خواهند شد.


بهبود های جزئی دیگر

• تغییرات جزئی و بهبود هایی در بخش بلاک تماس ها که زین پس شماره های اضافه شده در سطح سیستمی بلاک خواهند شد و هیچگونه پیام و یا تماسی از آن شماره را دریافت نخواهید کرد. همچنین میتوان با دیگر برنامه های سوم شخص نیز به این لیست دسترسی داشت. همانند گذشته میتوان به تنظیمات مربوط به این بخش را در برنامه تلفن گوشی یافت.

• قابلیت مزاحم نشوید (Do Not Disturb) میتواند امکانی را فراهم کند که پس از به صدا در آمدن زنگ هشدار این قابلیت بصورت اتوماتیک فعال بشود.

• در بخش تنظیمات اورژانسی علاوه بر تنظیمات موجود در گذشته که شامل اسم و شماره بوده است اکنون میتوان با اضافه کردن آلرژی های فردی و گروه خونی اطلاعات بیشتری را در اختیار کمک رسان بگذارد.

• ایموجی ها یونیکد 9 در سیستم تعبیه شده است علاوه بر این ایموجی های جدید و رنگ های پوست جدید نیز به سیستم اضافه شده اند.

• بخش شناسایی چهره نسبت به گذشته شامل بهبود هایی شده است که دیگر تفاوتی ندارد ک در چه شرایط نوری ای تلفن را بازگشایی میکنید و یا چه تغییراتی در صورتتان بوجود امده است.

• سرویس بکاپ از تنظیمات، حالا شامل موارد بیشتری از تنظیمات اعمال شده بر روی دستگاه میباشد و میتواند زین پس از تنظیمات وای فای، هات اسپات، دسترسی های برنامه ها و تنظیمات دستیابی های سیستمی نیز نسخه پشتیبان تهیه کند.

• امکان انتخاب چند زبان بالاخره در این سیستم عامل تعبیه شده تا بتوان در منوی تنظیمات علاوه بر زبان اصلی به زبان های دیگری نیز جستجو کرد یا در حال مرور صفحات وب پیشنهادی برای زبان های انتخابی برای شما نمایان نخواهد شد.


بخش پایانی: امکانات چشم پوشیده شده
اندروید نوقا دارای رابط جدیدی برنامه سازی (API) در بخش گرافیکی برنامه ها موسوم به وولکان است که به سبب استفاده از این رابط برنامه سازی میتوان پردازش گرافیکی بازی ها را بهبود بخشید و گرافیک کلی را بالاتر برد. البته برای این کار نیاز به سخت افزار قوی نیز هست. همچنین این نسخه از سیستم عامل اندروید از تکنولوژی واقعیت مجازی در قالب قابلیت Daydream گوگل پشتیبانی میکند. بعلاوه که گوگل با اضافه کردن قابلیت دایرکت بوت سرویس های ضروری قبل از وارد کردن پین و در حین بوت دستگاه بارگذاری میشوند تا در کوتاه ترین زمان ممکن شما هشدار ها و اعلانیه ها را مشاهده کنید.

و در پایان شایان ذکر است که گوگل از روش قفل گذاری فایل جدید در این نسخه از اندروید نیز استفاده کرده است که میتواند فایل ها را ایمن تر از آنچه که بود قفل گذاری کند.

متاسفانه این دو قابلیت فقط بر روی دستگاه هایی که نسخه اصلی اندروید آنها نوقا باشد بصورت پیش فرض فعال خواهد بود. اما میتوان قابلیت قفل گذاری فایل را در دیگر دستگاه ها نیز استفاده کرد اما برای این کار نیاز به پاک کردن تمامی فایلها خواهد بود که زیاد به مزاق کاربران خوش نخواهد آمد.


جمع بندی
به هیچ وجه نمیتوان اندروید نوقا را پوست اندازی ای بزرگ در اکوسیستم اندروید در نظر گرفت اما نسخه جدید در کنار معرفی امکانات جدید توانسته کاملا مشکلات قبلی را برطرف نموده و تجربه کارکرد بی نظیری برای کاربر فراهم نماید. بعلاوه این که بعضی از امکانات موجود در این نسخه نوید آینده ای روشن و جذاب را به کاربران می دهد. البته هنوز مشخص نیست که چه قابلیت هایی در اختیار دستگاه های غیر نکسوسی قرار میگیرد اما واضح است که تغییرات پایه نیازی به سخت افزار خاص برای اعمال ندارد البته میتوان وجود یا عدم وجود بعضی از این قابلیت ها را در گرو تصمیمات شرکت های سازنده دانست.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

10 دیدگاه ها

  1. اندروید داره جذابیتش رو از دست میده. ios که نابوده . سونی باید باید خودش طراحی کنه ظاهر اندروید رو. یه ظاهر متفاوت با تمام گوشی ها. چی میشه. هنوز که هیچ تغییر بزرگی نداده.

    پاسخ

  2. والا با رابط کاربری سبک سونی تو پنچ ۹۰۰ مگ خالی بود تو شش ۴۰۰ تا 😐 بعد از مدتی هی کرش میکنه برنامه ها از وقتی اپدیت کردم چه پیشرفتی کرده مثلا ios خدایش از هر نظر سرتره با گوشی یکی از دوستان که ۶اس بود کار کردم خیلی لذت بخش بود

    پاسخ

    ArdalanBarati گفته:
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۰:۱۷

    خیلی لامصب

    پاسخ

  3. هر سال سنگین تر از پارسال …..
    کسی اطلاع داره اسنپ ۸۱۰ تا چه مدت پشتیبانی میشه؟؟
    اندرویید ۸ رو میگیره؟ یا سر ۷٫۱٫۱ و ۷٫۱٫۲ میمونه؟؟

    پاسخ

    .Saeed گفته:
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۱۸

    حالا همون ۷ رو هضم کن 😀
    اندروید ۸ کجا بود عمو 😐

    پاسخ

    hussein1 گفته:
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۵۸

    یادش بخیر همین دیروز بود اندروید ۹ بالا آوردم چون قابل هضم نبود

    پاسخ

    cloner77 گفته:
    ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۳:۱۴

    شاید هفت رو کامل بگیره (بیلد های مختلف منظورمه) اما وقتی بخاد شماره بشه ۸ نمیگیره

    پاسخ

    ArdalanBarati گفته:
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۰:۱۸

    مگ نحوه ی اسم گذاری گوگل و نخوندی از این ب بعد ۷٫۱، ۷٫۲ و… این شکلیه
    کو تا هشت بیاد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here