آیا اکسپریا X Performance، برای فروش اکسپریا Z5 تهدیدی جدی است؟

49
۱۱,۷۰۰

mansonfat_1_4551_9230e7a48aaef4e2eed197a306b7559d
سونی روز گذشته، سه گوشی هوشمند از خانواده X را با نام های اکسپریا X، اکسپریا XA و اکسپریا X Performance معرفی کرد. این سه گوشی، هر کدام در یکی از رده های بازار قرار میگیرند تا حضور آنها به موفقیت دیگری لطمه ای وارد نکند. اما هر کدام در رده قیمت خود، رقبای جدی از سونی را می بینند.

اکسپریا X Performance با توجه به قیمت تعیین شده آن، هم رده و هم قیمت اکسپریا Z5 است. با عرضه رسمی این دستگاه که البته به این زودی اتفاق نمی افتد، این سوال مطرح میشود که آیا اکسپریا X Performance برای فروش اکسپریا Z5 تهدید محسوب میشود یا نه؟ آیا کاربرانی که قصد خرید اکسپریا Z5 را داشتند، با دیدن اکسپریا X Performance به سراغ این گوشی میروند یا تصمیم خود را در مورد اکسپریا Z5 تغییر نمیدهند؟

این سوالی است که ما امروز میخواهیم با بررسی مشخصات این دو گوشی به جواب آن برسیم. اگر شما هم برای خرید یک گوشی هوشمند قدرتمند بین اکسپریا X Performance و اکسپریا Z5 دودل هستید این بررسی را تا پایان مطالعه کنید.

دوربین
هر دو گوشی از یک دوربین 23 مگاپیکسلی بهره میبرند. اما در جزئیات تفاوت هایی با هم دارند. برتری های اکسپریا X Performance در این قسمت، فوکوس Predictive پیشرفته است که اکسپریا Z5 از آن بی بهره است. همچنین دوربین سلفی این دستگاه نیز 13 مگاپیکسلی است که در مقایسه با دوربین 5 مگاپیکسلی Z5 تفاوت زیادی دارد.

اما در این زمینه اکسپریا Z5 نیز برتری هایی دارد. فیلم برداری 4K و نیز فیلم برداری با سرعت 120 فریم بر ثانیه از دیگر مشخصاتی است که سونی آن را در اکسپریا X Performance جای نداده است. در بخش دوربین هر کدام از این دو دستگاه قابلیت هایی را در خود جای دادند که دیگری فاقد آنهاست. باید ببینیم کدام قابلیت های برای مشتریان اهمیت بیشتری دارد که باعث شود بین این دو یکی را انتخاب کند.

صفحه نمایش
هر دو گوشی اکسپریا X Performance و اکسپریا Z5 در زمینه صفحه نمایش، وضوح 1080×1920 را به کاربر ارائه میکنند. البته اندازه صفحه نمایش اکسپریا X Performance در مقایسه با صفحه نمایش 5.2 اینچی اکسپریا Z5 اندکی کوچکتر است. اکسپریا X Performance با صفحه نمایش 5.0 اینچی خود تراکم پیکسلی بیشتری نسبت به اکسپریا Z5 دارد. با این حال در زمینه صفحه نمایش با توجه به بهره مندی هر دو دستگاه از موتورهای پردازشی قوی مثل Triluminos و X-Reality نمیتوانیم هیچ کدام را بر دیگری برتر بدانیم.

طراحی و مشخصات فیزیکی
هر دو دستگاه از نظر ظاهری تقریبا شبیه به هم هستند. البته در ساخت اکسپریا Z5 از ترکیب فلز و شیشه استفاده شده اما اکسپریا X Performance تماما فلزی است. ابعاد کلی اکسپریا X Performance نیز با توجه به کوچکتر بودن صفحه نمایش کمی از اکسپریا Z5 کوچکتر است اما ضخامت اکسپریا Z5 سه دهم میلیمتر و وزن آن نیز حدود 10 گرم کمتر از اکسپریا X Performance است. در مجموع از نظر طراحی و مشخصات فیزیکی نیز بیشتر بحث سلیقه مطرح است که میتواند در خرید مشتریان تاثیر گذار باشد.

پردازنده
برتری اصلی اکسپریا X Performance بر اکسپریا Z5 بدون هیچ تردیدی قسمت پردازنده آن است. سونی در اکسپریا X Performance از چیپست اسنپدراگون 820 استفاده کرده که به مراتب قوی تر از چیپست اسنپدراگون 810 است. پردازنده گرافیکی نیز در اکسپریا X Performance به لطف آدرنو 530 امتیاز بالاتری را در این زمینه نسبت به گرافیک اکسپریا Z5 دارد. پس در زمینه پردازنده اگر کاربری در خرید خود به فکر یک گوشی هوشمند با سخت افزار قوی است اکسپریا X Performance میتواند گزینه مناسبتری نسبت به اکسپریا Z5 باشد.

باتری
اکسپریا X Performance و اکسپریا Z5، هر دو از نظر سونی با هر بار شارژ تا 2 روز دوام می آورند. البته ظرفیت باتری اکسپریا X Performance نسبت به اکسپریا Z5 کمتر است اما این دستگاه با فناوری های جدید به اعتقاد سونی ضعفی در خصوص باتری نسبت به اکسپریا Z5 ندارد. در زمینه باتری بهتر است منتظر تست های عملی باشیم اما در این بخش بعید است هیچ کدام از این دو دستگاه نسبت به دیگری برتری محسوسی داشته باشد.

نسخه نرم افزاری
اکسپریا X Performance به صورت پیش فرض اندروید 6.0 را با خود به همراه دارد در حالی که اکسپریا Z5 از اندروید 5.1 برخوردار است. البته این اصلا نشانه برتری اکسپریا X Performance نیست چرا که اکسپریا Z5 هم در لیست به روزرسانی اندروید 6.0 قرار دارد و به زودی این آپدیت را دریافت خواهد کرد. پس در زمینه نسخه نرم افزاری میتوانیم انتظار این را داشته باشیم که هر دو دستگاه شانه به شانه هم قابلیت های نرم افزاری را در خود جای دهند.

سایر قابلیت ها
بلوتوث: سونی از نسخه بلوتوث 4.2 در اکسپریا X Performance استفاده کرده که نسخه 4.1 را پیش از این در اکسپریا Z5 قرار داده بود.
رادیو: اکسپریا Z5 مثل بسیاری از گوشی های هوشمند سونی دارای رادیو است که اکسپریا X Performance بر اساس اطلاعاتی که تا این لحظه بدست آمده فاقد این ویژگی است.
مقاومت در برابر آب: پر بحث ترین قسمت مشخصات اکسپریا X Performance همین استاندارد مقاومت در برابر آب است. برخی منابع از وجود این قابلیت با استاندارد IP68 در اکسپریا X Performance خبر دادند اما سونی موبایل خود هنوز این ویژگی را تایید نکرده است. به فرض عدم تایید این ویژگی برای اکسپریا X Performance، در این زمینه که بسیار نیز مهم است اکسپریا Z5 بر دیگری برتری دارد.

به غیر از مواردی که در بالا ذکر کردیم، ممکن است در برخی جزئیات این دو دستگاه با هم تفاوت هایی داشته باشند. حالا با تمام این تفاصیل، سخت است که یکی از این دو دستگاه را بر دیگری برتر بدانیم. شاید بسیاری از فاکتورها در هنگام خرید سلیقه ای باشد و ما نتوانیم از هم اکنون برای همه یک انتخاب مشخص تصور کنیم. ما ادامه این بحث را به شما واگذار میکنیم. به نظر شما آیا اکسپریا X Performance، برای فروش اکسپریا Z5 تهدیدی جدی است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

49 دیدگاه ها

  1. هر ادم عاقلی به راحتی میفهمه که این گوشی از زد۵ قوی تره.از هر لحاظ هم که مقایسه کنیم بازم زد۵ کم میاره.همه دوس داشتیم سونی یه روزی گوشی تمام فلزی بزنه.فقط بحث در مورد ضد اب بودن این گوشی میمونه که خیلی هم مهمه!

    پاسخ

  2. سلام به همگی مشخصات کامل این کوشی های فقط مدل قدرتمند ایکس یعنی به قول بعضیا پرچمدار ایکس ضد آب هست و xperia x و xp تراکم پیکسلی ۴۴۱ پیکسل دارن با ساختار تریلومینوس و ایکس رلیتی چطور برند هایی مثل سامسونگ یا هواوی بدنه فلزی با مشخصات بالا میزنن واسه میانرده هاشون سونی با این کارش کاری خوبی کرده من خودم میخوام نوروز سال بعد ام فایو روربازنشست کنم ایکسپریا ایکس رو بگیرم احتمالا تا آون موقع به ۱۴۰۰ برسه در ضمن فقط. به نظر من ایرادش قیمت بالاس اونم درست میشه

    پاسخ

  3. فارغ از نظرات سوپر ترولهای سایت من هم فکر میکنم تهدیدی نباشه براش چون حالا نمیاد تو بازار ولی این گوشی از هر لحاظ بهتر از زد پنجه

    کلا بازار هدف این گوشی ایالات متحده امریکاس که سونی اولین استارتش رو برای ورود جدی به امریکا زد احسنت و باریکلا به مدیران لایق این شرکت سونی و فنهاش لیاقت بهترینها رو دارند.

    پاسخ

  4. سونی با خانواده z معنی پیدا می کنه.سونی این کارش مثل این میمونه که آدم با خودش شطرنج بازی کنه.به خودش رکب زد 😀 بزار فروش z5 که کامل شد بعد ی گوشیه قدرتمند بده.من بازم میگم سونی باید z5p رو با اسنپدراگون ۸۲۰ توی این نمایشگاه به اسم z5 میداد و دیگه z5 و z5c الان رو تولید نمیکرد.اینجوری میترکوند

    پاسخ

  5. بچه ها ولی افراطی نظر ندین منطقی اینه که ما بعد معرفی این گوشی نخندیدیم بگیم این چه مسخره بود
    ما همه امون شوکه شدیم از این کیفیت ساخت و این یعنی سونی
    من میگم هر دو خوبه و عالی و کاملا سلیقه ای هست ولی من باز هم سری Z رو ترجیح میدم

    یه سوال ؟ این s7 با s6 تو قیافه که فرقی ندارن باهم ؟ اصن تفاوتی باهم دارن !؟ احساس نمیکنین یکمی زیادی تلاش کردن :))) برای تولید یک پرچمدار ؟!؟!!؟! :))))))))

    پاسخ

  6. بچه ها یکی از دوستان جی فور الجی خریده امروز انتوتو زد وان گرفتم ۴۸۰۰۰ داد با انتوتو۶ ولی جی فور یبار ۴۴۰۰۰ تا بعدش یبار ریستارت کردیم گوشیو هیچ برنامه ای باز نبود فضاش هم خالی بود ولی باز ۴۶۰۰۰ تا اورد!!!!!!!!!!!! اخه تو ازنایش گرافیک بهتر از زدوان بود وقتی ان اسکیرن و اف اسکیرن میکنه انتوتو ولی بازم کم اورد من هنوزم هنگممممممم!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ

  7. با توجه به شرایط میشه دو حدس زد:
    ۱- سونی میخواد در کنار خانواده سری زد یه خانواده دیگه داشته باشه تا هر شش ماه یه گوشی بده بیرون، مثل همون کاری که سامسونگ با سری S و خانواده نوت انجام میده(فقط حدسه)
    ۲-سری زد زبونم لال دیگه تولید نشه و سری ایکس جایگزینش بشه(امیدوارم سری زد تولید بشه)

    پاسخ

    Mohammad.fa گفته:
    ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۰:۱۱

    ایول نظر منم نظر او له احتمالا z6 با یه مدل الت را و یه مدل کامپک عرضه میشه و x هم با یه مدل میان رده و پایین رده ک xp x xa هستن سری z با طراحی شیشه و فلز و سری x با طراحی تم تم فلزی

    پاسخ

  8. بنظر من Z5 پیروز این میدان هست چون حتی اسنپدراگون ۸۰۱ هم بخوبی از پس همه ی برنامه ها بر میاد،همون لنز یکپارچه Z5 با بدنه و اصالت و اپدیت های بی شمار سری Z به سری X میرزه 😐 اگه توجه کنید در حروف الفبای انگلیسی هم X یک رده از Z پایین تر و عقب تر هست

    پاسخ

    Last man گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۰۰

    دوتا عقب تره. X Y Z

    پاسخ

  9. استفاده از Snap 820 باعث شده جواب دادن به این سوال خیلی سخت بشه.
    اگه یادتون باشه M5 هم از لحاظ مشخصات دوربین از +Z3 برتر بود ولی این موضوع فقط تو زمینه دوربین بود.
    ولی این Performance حسابی قدرتمنده

    پاسخ

    SAMAN_K2 گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۰۳

    داداش شما فعلا از سلطانت لذت ببر تا موقعی ک این میاد

    پاسخ

    Milad_Sh گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۱۲

    سامان جان به سلطان تیکه ننداز

    پاسخ

    SAMAN_K2 گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۲۳

    هر جوری حساب کنی تیکه ننداختم 😐

    Milad_Sh گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۲۸

    🙂 😉
    داداش جهت مزاح بود 😀

    Last man گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۰۳

    البته به نظرم سونی کم گذاشته برای Xp با رم سه گیگ و احتمالا رم چهار گیگ رو با Z6 ارائه میده. باید در عمل دید ۸۲۰ چکار میکنه.

    پاسخ

  10. امکان نداره فیلمبرداری ۴K و ۱۲۰ فریم نداشته باشه! تازه باید ۲۴۰ هم داشته باشه

    احتمال زیاد اشتباه کردید چون M5 هم ۴K و. رو داره مگه میشه این نداشته باشه!

    پاسخ

    عاشق تکنولوژی گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۴۹

    با این سخت افزار قدرتمند پرفورمنس مطمئن باشد قابیلت ضبط ۴K داره
    ولی سونی متاسفانه قابلیت نرم افزاریش
    نذاشته شاید در آینده این قابلیت بیاره
    ولی چیزی از ارزش این گوشی کم نمیکنه

    پاسخ

  11. تو سایت جی اس ام ارنا قابلیت فیلمبرداری با ۲۱۶۰ p رو ذکر کرده و همچنین قابلیت ضداب با گواهی ip68 ،از لحاظ دوربین ،خوشدستی،پردازنده،گرافیک،جنس بدنه فلزی با احساس یه گوشی مستحکمترواستفاده از تکنولوژی جدیدتر در زمینه باتری وگرمای کمتر پردازنده میتونه ملاکهای خوبی برای انتخاب x performance باشه ،البته در زمان ورودش z5 هم افت قیمتش رو کرده و خریدش با امکانات وطراحی زیباش به صرفست باید منتظر بود تا مسخصات دقیق x perfromance اعلام شه بعد نظرداد یا حق

    پاسخ

  12. سونی با این کارش، خانواده زد ۵ را نابود کرد…x performance در خوش‌بینانه ترین حالت در مرداد یا شهریور تو ایران در بازار جا میوفته، در حالیکه زد ۵ یک سال از عمرش و ۹ ماه از عمر در بازار ایران ازش میگذره. اگه x performance را هم پایه با کامپکت زد ۵ قیمت گذاری کنه، شاید…………

    پاسخ

    Hadi گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۵۴

    چه یکسالی ایا؟!؟! زد۵ تو شهریور ۹۴ معرفی شد یعنی هنوز شش ماهی نشده که معرفی شده واقعا که اطلاعاتت خیلی زیاده ماشالا چش نخوری ایشاللا

    پاسخ

    ارسلان گفته:
    ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۷:۵۳

    منظورم مرداد یا شهریور ۹۵ بود که، زد ۵ میشه ۱ ساله. و ورودش به بازار ایران تقریبا ۹ ماهه…

    پاسخ

    audi گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۵۶

    خیلی جالبه شهریور هم زد۶ میاد
    من موندم این چه سیاستیه
    گوشی زده با اسنپ ۸۲۰ بدنه فلزی درست مثل یه پرچمدار بعد میخواد تابسون عرضه کنه با یه قیمت بالا ۲ ماه بعدم زد۶ میاد با اسنپ ۸۲۰ و مشخصاتش شبیه به همین
    فازش چیه واقعا! خودش با خودش میخواد رقابت کنه

    پاسخ

    Rezamirzaie گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۱۲

    Audi
    خدا خفت نکنه مردم از خنده

    پاسخ

    حمید گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۱۸

    سونی شخصا به شما پیام خصوصی داده که اونموقع میخواد z6 بده؟!

    پاسخ

    Hadi گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۵۷

    شرمنده الان متوجه شدم منظورت اونموقعس که xمیاد تو بازار اره اونموقع یه سالی میگزره.بازم معذرت

    پاسخ

  13. به شخصه z5 رو میپسندم.

    پاسخ

    شایان گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۱:۱۳

    درسته هیچی زد ۵ نمیشه،ولی نباید از predictive focus هم بگذریم که زد ۵ فاقد اونه.سونی با این کارش نخواسته سری ایکس برتر از سری زد باشه ولی به نظرم داره خودشو نابود میکنه!اخه رو انسپدراگون ۸۲۰ رم ۳ میندازن؟! اونم فقط برای اینکه برتری ای نسبت به زد ۵ نداشته باشه.اصن یه مثال میزنم:
    الجی یدونه جی ۴ داد بیرون،یدونه وی ۱۰٫
    با اینکه وی ۱۰ یه سر و گردن بالاتر از جی ۴ بود ولی بازم الجی نیومد رمش رو کم کنه یا صفحه نمایش دومشو حذف کنه.با اینکه وی ۱۰ اومد ولی بازم فروش جی ۴ ادامه داشت.
    سونی اگه روی ایکس و ایکس p رم ۴ مینداخت مطمعنا خیلی موفق تر میشد.ولی باید حداقل یکم خرج کنه و تبلیغ کنه! در انواع سایتا و فروشگاه ها و….و گرنه سامسونگ میاد این predictive رو برمیداره و به اسم خودش و میکنه و اینقد تبلیغشو میکنه که شورش در میاد…
    دوستان هر کی میتونه بره سایت سونی اینا رو بگه!حداثل ببینیم قبل از عرضه میتونن یه تغییری توش بدن…

    پاسخ

    javad گفته:
    ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۱:۴۴

    بارها گفتم که گوشیها رو شما رو کاغذ میسنجید و گوشی در عمل با روی کاغذ متفاوته.

    پاسخ

  14. بابا اصن پریموم رو میبینی کف میکنی دیگه مشخصاتش به کنار مطمعنم زد۶ هم بیاد پریموم چیزی ازش کم نمیشه مخصوصا رنگ گلد و کرومش واقعا گوشی فوق العاده ایه

    پاسخ

  15. سواله بسیار خوبی پرسیدی اکسپریان عزیز…
    آیا Xp خطری برای فروش Zp هست؟
    پاسخ؛ خیر خطر اصلی ممد است نه مارادونا…
    ممد کیه همون کازو هیرای دیوانه است که سرش رو مثل کبک کرده تو برف بجای اینکه رقبای کره ایش رو ببینه چه کولاکی کردند گوشی داد مثلاً بیرون…انصافاً چه فرقی با سریهای زد داره این گوشی…
    سونی میک تو بیلیو نیست بنظرم سونی میک تو گرانی و تکرار مکررات…
    یه سوال دیگر
    پس این اندروید ۶ و ترکیه و زی ۵ چی شد…شایعه بود اکسپریان؟؟؟؟

    پاسخ

    SAMAN_K2 گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۰۲

    من خودم z5 ترجیح میدم ولی واقعا سونی چیز جدیدی نداره در حال حاضر،حداقل ۹۹ درصد نرم افزارشون یکیه،یکم خلاقیت یه تنوعی اصن هیچی…..

    پاسخ

    فرود اشرفی گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۲۰

    یک کلام…
    سخن زد۵به X هی رفیق به جدم نیستی در حدم…خخخ

    پاسخ

    فرود اشرفی گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۱۲

    بنده چه چیزی خلاف میل شما گفتم که ۱۵تا منفی دادین؟؟؟
    مشکلتون چیه؟؟؟؟
    بیخیال دیگه راجب گوشی حرف نمیزنم… به امید پیروزی براک لسنر در فست لین و رسلمنیا
    همچنين دعا میکنم برای بازگشت کاپیتان ست رولینز…
    پایان

    پاسخ

    audi گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۵۴

    فروش ۲۵ میلیون گوشی در سال که این حرفا و نداره!
    فروشی که احتمالا امسال کمتر هم میشه و منجر به فروش سهام سونی موبایل یا شراکت با یه کمپانی دیگه میشه!

    پاسخ

    Hami گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۱:۲۲

    کیا پایه هستن یه کمپین درست بشه که سونی سنسور مادون قرمز بزاره تو گوشیاش ، اخخخخه چرا نمیزارههههه

    پاسخ

    هادی گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۱۳

    دمت گرم حرف دله ما رو زدی.امیدوارم سونی یه کاریش بکنه

    پاسخ

    کیان گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۱:۴۸

    آقا همین الان واسه زد ۵ یه اپدیت دوربین اومد ۸.۸ مگ
    ورژنشم ۲.۰.۰ هستش

    پاسخ

    Rezamirzaie گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۱۰

    اقا رفیقم میخواد گوشی بخره حدود۱۲۰۰ هم هزینه کنه من الان چی بهش معرفی کنم m5سونی رو یا a5 سامسونگ که شارژسریع و سنسور اثر انگشت داره؟

    پاسخ

    محمد گفته:
    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۳:۱۶

    آقا سامسونگ خوبه نمیگم بده ولی سنسور اثر انگشتش بی رد خور بعد یه مدت از کار میفته(شک نکن)
    بعد چندماهم لگ میفته توشون.داغ شدنشونم ک کلمات از وصفش عاجزن.قطعاM5 انتخاب بهتریه.ولی من Z2 رو پیشنهاد میکنم

    پاسخ

    Mj گفته:
    ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۱:۴۳

    با ۱۲۰۰ الان میتونه زدتری بخرت زد تو ندود ۱تومنه

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here