آیا رزولوشن 1080p در تلفن های هوشمند٬ واقعا باعث ایجاد تفاوتی محسوس می شود؟

0
۳,۶۵۱

آپلود سنتر سایت تخصصی اکسپریا

تقریبا تمام پرچمداران سال ۲۰۱۳ با نمایشگرهای 1080p (رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) تجهیز شده اند. در حقیقت اگر یک تلفن هوشمند اندرویدی در سال ۲۰۱۳ معرفی شود ولی نمایشگر تمام اچ دی در فهرست مشخصاتش به چشم نخورد٬ کسی آن را “رده بالا” در نظر نمی گیرد.

اما در این میان پرسشی پدید می آید: آیا 1080p واقعا خیلی بهتر از 720p است؟ این دو تفاوتی محسوس و ملموس دارند؟

منافع یک نمایشگر 1080p بر روی تلفن هوشمند:

– داشتن تراکم پیکسل بالاتر از ۴۰۰ که در نتیجه کیفیت تصویر بهتر و عدم مشاهده پیکسل های منفرد را تضمین می کند.
– عدم نیاز به تغییر اندازه و نسبت واقعی تصویر موقع تماشای ویدیوهای تمام اچ دی.
– امکان ساخت رابط کاربری٬ دکمه ها و متن های بسیار شفاف و غنی به لحاظ بصری.

منافع یک نمایشگر 720p بر روی تلفن هوشمند:
– مصرف باتری کمتر به خاطر تراکم پیکسل پایین تر.
– کاهش بار تحمیلی به واحد پردازش گرافیکی به واسطه کمتر بودن تراکم پیکسل ها.
– قیمت پایین تر نسبت به نمایشگرهای 1080p.
شاید بتوان تنها برتری “محسوس” نمایشگر 720p نسبت به 1080p را در زمینه اختلاف هزینه و مصرف باتری یافت. ولی برتری های نمایشگر 1080p نسبت به 720p در کارهای روزانه و رایج با دستگاه٬ آنقدرها محسوس نیست.

می پرسید بالاخره کدام یک بهتر است؟ جواب 1080p است٬ اما دلیل اصلی آن٬ تراکم پیکسل بالاتر نیست! شرکت ها معمولا آخرین و جدیدترین فناوری ها و دستاوردهای خود در زمینه پنل های نمایشی را در برای رزولوشن 1080p به کار می برند٬ و این دلیل اصلی بهتر بودن چنین نمایشگرهایی است. آنها از برترین پیشرفت های مهندسی سود می برند و ایرادات فنی مدل های قبلی را کمتر با خود حمل می کنند.

WVGA در مقابل 720p و 1080p
همان طور که در عکس اصلی مطلب (و نمونه آن در اندازه بزرگ) قابل مشاهده است٬ نمایشگر سه نسل اخیر گلکسی اس ها کنار هم قرار گرفته. هر چند تفاوت ها بسیار نمایشگر دو نسل جدیدتر در کاربرد روزانه محسوس نیست٬ ولی اگر به یک نسل عقب تر رجوع کنیم همه چیز فرق می کند.

راهی دراز طی شده تا به کیفیت تصویر امروزی برسیم٬ ولی زمان طی این مسافت یعنی از رزولوشنی مثل ۸۰۰ در ۴۸۰ تا رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ فقط دو سال گذشته٬ و همان طور که می بینید با افزایش تراکم پیکسل٬ ضعف های چینش پنل های AMOLED هم کاملا رفع شده. بنابراین دستاوردهای فنی٬ به نوعی واقعا موثر بوده اند.

شما فکر می کنید رزولوشن تمام اچ دی مزایایی چشمگیری دارد یا همان اچ دی کافی است؟ نظرتان درباره افزایش دیوانه وار تراکم پیکسل در سال های اخیر چیست؟

منبع: نارنجی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here